Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa skinn/metod för nybörjare?  (läst 14884 gånger)

Miranda

Bästa skinn/metod för nybörjare?
« skrivet: 15 sep-09 kl 20:21 »
Nu har jag gått länge och varit sugen på att lära mig bereda skinn ::)

Har läst litet här på forumet men är litet osäker vad gäller olika sorters skinn och deras för och nackdelar.
Ett fårskinn verkar stort och tungt att arbeta med, och kräver en del tid vad jag förstått.
Kaninskinn är ju mindre och smidigare (har bra tillgång till detta) men det verkar lite ömtåligt och svårberedet?
Hur är det med rovdjurskinn, tex räv och grävling? Min sambo är jägare och planerar jakt på endera i framtiden...

Andra skinn som är bra för nybörjare? Vilken metod för vilket skinn? Lättast metod?

Väntar på många bra svar   ;D

gopo

SV: Bästa skinn/metod för nybörjare?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-09 kl 11:46 »
Jag håller inte på själv, men har många bekanta som gör det. Jag tror att fiskskinn skulle vara ganska enkelt att börja med! Det är inte så stort, så det tar inte så mycket tid och kräver inte så mycket plats.

Pysslan

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 sep-09 kl 12:24 »

Har varit på beredningskurs för fiskskinn men det är närmare tio år sedan och därefter har det inte testats hemma. Inte var det så omöjlig göra men jag minns ju inget av det nu.

(flyttade från det nybyggda arbetsrummet)

Miranda

« Svar #3 skrivet: 16 sep-09 kl 17:35 »
Vad används fiskskinn till  ::)

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #4 skrivet: 16 sep-09 kl 21:09 »

Ja du, det kan man fråga sig! :) Men det skall man inte hänga upp sig så mycket på i början, det viktigaste är ju att lära sig tekniken! Sen hittar man alltid användningsområden.
Jag rekommenderar också att du börjar med något litet man kan ha i köket utan att det blir läskigt. Älgöron, bällingar, fårpungar, kaninskinn, fiskskinn...
Kokt hjärna eller avocado är mina garvämnesfavoriter, ohyggligt mycket smidigare än t.ex olja och mer tåliga skinn än med alun. Bark ger god doft och fin färg. Var noga med skrapning och mjukgörning i början, så att du lär dig göra fina skinn.

Lycka till, ser fram emot att höra hur det går för dig!

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #5 skrivet: 16 sep-09 kl 21:16 »
När du använder avokado hur gör du då? Delar du den mitt i tu och gnider in den i skinet då? Jag har några kaninskinn i frysen som jag tänkte prova på.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 16 sep-09 kl 21:56 »

Jag har sett en kjol i rödfärgat fiskskinn.
Min kära hustru har en liten handväska utav havskattskinn.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 16 sep-09 kl 22:37 »
Oh, vad läckert det låter. Själv har jag färgat laxskinn ceriserosa och bruna. Håller med om att fiskskinn kan vara bra att börja med i och med att de är smidiga i storlek och tar liten plats i frysen om man inte har tid att ta hand om dem genast när man flår fisken. Kolla på Lotta Rahmes böcker om skinnberedning och fiskskinnsgarvning. Bland de första föremål som fiskskinn använts till är tofflor eller enkla skor, enligt henne. Väst, keps, sydväst, stövlar, väska, armband och bikini är bara några saker man kan göra av fiskskinn eller i kombination med andra skinn. Själv har jag provat garva ett sjuttiotal långsidor fiskskinn, fyra baggpungar, tre rådjursskinn,ett ålskinn och ett kaninskinn.
För övrigt finns det bra beskrivningar här som är sökbara. Grävlingsskinn är känsliga på det viset att pälsen går rätt igenom hela skinnet och man får skrapa åt rätt håll så man inte har av stråna om man vill ha dem kvar. Jag har sett ett antal grävlingar ligga vid sidan om olika vägar men med tanke på att jag inte vet när de dött och att de lär lukta illa när man sprättar upp dem och inte har en extra frys enbart för skinn så har jag hitintills avstått. Såg en snygg grävlingsväska garvad och sydd av en besökare av Allmogemarknaden i Jönköping förra året. Avis, ja en hel del. Bäckesdals folkhögskola lär ha bra kurser i skinngarvning. En kurs i fiskskinnsberedning går av stapeln den 9 okt kl 17-20 med fortsättning 10 okt 10-17 och vidare 11 okt kl 11-17 kostnad 1100 kr anmälan till Länshemslöjdskonsulenterna i Jönköping 036-32 59 95 eller via e-post hemslojd@lj.se minst två veckor före kursstart, kursen är full men de tar emot anmälningar till reservplatser. Lotta Rahme har även kurser i Sigtuna. Lycka till.
« Senast ändrad: 16 sep-09 kl 23:23 av Guld »
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Pysslan

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 sep-09 kl 08:22 »

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #9 skrivet: 17 sep-09 kl 08:50 »
http://www.becksondergaard.com/index.cfm?id=465
En utav mina favoriter, gör väskor i ålskinn.

Vad gäller avocado så skedar man ur den och mosar den, sedan gnuggar man in den i skinnet när det är lagom halvtorrt, dvs när det känns som en rå falukorv. Görs med fördel i solen.

/Martina

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #10 skrivet: 17 sep-09 kl 10:16 »
Det som sägs i artikeln - att skinnet måste röras om i färgbadet var tredje timme... Finns det någon annan variant om man tycker om nattsömn och råkar ha ett vanligt dagjobb än så länge?  ???

Har ett fiskskinn som jag fick i present för några år sedan. Tanken är att jag ska använda det som dekoration på en väska. Tjejen som gjorde det sa att det var väldigt enkelt att göra också. Hon använde sig av olivolja och sa att det viktigaste var att gnugga ordentligt för att mjukgöra så att skinnet inte blev sprött. Så det satt vi och roade oss med de timmar det inte hände så mycket i marknadsståndet på medeltidsveckan... mycket gnuggande blir det.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

GrävlingsJanne

• Uppland
    • Grävlingsnaturprodukter
« Svar #11 skrivet: 17 sep-09 kl 11:07 »
http://www.becksondergaard.com/index.cfm?id=465
En utav mina favoriter, gör väskor i ålskinn.

Vad gäller avocado så skedar man ur den och mosar den, sedan gnuggar man in den i skinnet när det är lagom halvtorrt, dvs när det känns som en rå falukorv. Görs med fördel i solen.

/Martina

Okej Tack för svaret. då ska jag prova det när jag får tid.
http://www.gravlingsnaturprodukter.se
Bor på Gräsö, sysslar med skyddsjakt, skogsröjning, slipning av knivar, saxar, liar m.m. Säljer lädersmorning, salvor, tjärljus och mycket annat spännande.

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 sep-09 kl 23:04 »
Jag har färgat med rödbetsspad både på blöta skinn och på torra. Mjukgörs dem innan får de nog bättre med färg för då är det lite mer mellanrum mellan fibrerna. Låter man skinnen bara vara hårda och ev plana blir det mycket färg även om de bara ligger i en dag...rör då och då eller pensla på när de torkar vart efter...då behöver man inte röra dem så mycket...
Att färga först och mjukgöra sedan ger fin färg på utsidan men mindre och blekare pga mer luft i skinnet på innersidan...ofta är skinnet inte helt mjukt om man ser färgen tydligt på en fläck eller större parti eftersom det blir en blekt effekt av mjukgörningen. Jag har däremot inte färgat före jag fettgarvat utan tagit det i omvänd ordning så jag vet ännu inte hur ett sådant resultat kan te sig. Har nya skinn hemma nu, kanske kan prova den varianten.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Miranda

« Svar #13 skrivet: 20 sep-09 kl 19:29 »
Citerar Pysslans artikel:
"I två veckor ska skinnet ligga i lösningen och den måste röras om var tredje timme, dygnet runt"

Herregud? Var tredje timme dygnet runt?  :o

Pysslan

• Gäst
SV: Bästa skinn/metod för nybörjarept"?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-09 kl 04:54 »
Citerar Pysslans artikel:
"I två veckor ska skinnet ligga i lösningen och den måste röras om var tredje timme, dygnet runt"

Herregud? Var tredje timme dygnet runt?  :o

Hoppsan!

Kanske det finns bättre "recept"?

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #15 skrivet: 21 sep-09 kl 06:09 »
För ett ganska snabbt resultat; "braintan" på ett rådjur? Inte för stort, tar inte allt för lång tid, och resultatet är härligt mjukt och gosigt. Räkna på två hjärnor eller något dussin ägg för ett normalt rådjursskinn.

Miranda

« Svar #16 skrivet: 24 sep-09 kl 20:45 »
Tror min jägar-sambo har en bit kvar tills han skjuter sitt första rådjur, sen tror jag jag skulle vilja använda avokado som infettning (är det så det heter?).

Fast han ska med ut på älgjakten nu, inte säkert han skjuter något, men det är då ingen där som tar reda på skinnen inte! Inte för att jag vill att han ska släpa hem ett älgskinn ( :-\) men var det någon som nämnde älgöron och pung? Hur fungerar det att bereda dem? Kan man göra något av älgöronen sen eller är det bara "för syns skull"?  ???

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 24 sep-09 kl 20:59 »
Varför tas inte älgskinn reda på??  ???

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #18 skrivet: 24 sep-09 kl 21:32 »
Av ett älgöra kan man göra en liten snusdoseväska...

Men annars är de ju inte jätteanvändbara, skinnet är ganska tunt. Bällingarna däremot är mer slitstarka och kan sys ihop till vantar, fällar o.dyl.
Skall man vara petig (vilket jag hoppas är ok eftersom du frågade) så binder sig avocadon kemiskt i skinnet vilket innebär att man använder den som garvämne. Infettning är något man gör efter garvningen om det behövs tillföras fett, t.ex. efter att man tvättat skinnet många gånger.

Du vet den där "saken" som hänger under älgens haka? Tydligen skall det gå att göra en mössa av den... Men jag vet inte, har aldrig sett det på närmare håll!!!

Lycka till!

/Martina

Vilse

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 25 sep-09 kl 00:21 »
Varför tas inte älgskinn reda på??  ???

vaeldigt daalig kvalitet,,har sett aelgplaanbok,,smaa saker aer ok,,men inte storre grejor,,

Dela detta:

* Inloggade just nu

615 gäster, 2 användare (1 dolda)
Svedjorna1

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser