Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bästa skinn/metod för nybörjare?  (läst 14879 gånger)

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
SV: Bästa skinn/metod för nybörjare?
« Svar #20 skrivet: 25 sep-09 kl 07:59 »
Varför tas inte älgskinn reda på??  ???

Vårt lag tar hand om dem, men vi får inte mycket betalt (80 för stora, 40 för kalv). Oftast är också skinnen ganska eländiga (fulla av knivmärken) och har kanske inte saltats in ordentligt utan fått surna. Själv skall jag ta hand om två av våra kalvskinn; ett till braintan och ett till att göra råhudsremmar av (min sambo vill ha ett par snöskor...).

Vi har ett spel och drar av våra skinn, så det är ganska ont om knivmärken på våra.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 29 sep-09 kl 18:15 »
Anledningen till att man får så dåligt betalt för älghudar är att garveriet betalar för skinnen osedda, och eftersom älgjägare överlag är jävligt klantiga när dom ska ta reda på skinnen så måste garveriet gardera sig. Prima kvalitet är ett skinn med max två skotthål i (in- och utgångshål), inga bitskador från hund (vilket står för en stor del av skadorna), inga släpskador, inga surskador (man måste salta med enorma mängder salt!) och självklart inga knivskador.  Och det går alldeles utmärkt att sy kläder och tex ryggsäckar av älgskinn, men skinnet är poröst och sträcks ganska lätt. Så man får behandla det varsamt. Det är alldeles underbart mjukt och smidigt i alla fall!
/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Miranda

« Svar #22 skrivet: 03 okt-09 kl 16:13 »
hrmm...vad är en Bälling?  :-[

Martina

• Uppland
    • Bomärkt
« Svar #23 skrivet: 03 okt-09 kl 17:26 »
Oj ursäkta! Bällingarna är skinnstyckena du flår bort från de avsågade benen på älg, ren, ko o.dyl. En ganska lagom liten lapp att ta rätt på!

Mvh

Martina

Attes matte

• Jämtland
« Svar #24 skrivet: 03 okt-09 kl 20:53 »
Hi hi, det var det där med fack-termer igen...  ;D  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Miranda

« Svar #25 skrivet: 05 okt-09 kl 19:26 »
Haha, jag lär väl få veta vad allt betyder så småningom  ;)

Tack för tipset!

Miranda

« Svar #26 skrivet: 10 okt-09 kl 13:19 »
Ok, nästa vecka ger han sig ut i skogen med jaktlaget, har bett honom ta reda på öron, bällingar och hakpåse..... vi ska köpa en frysbox idag, den vi har är på 80l och är sprängfull av säsongens svamp och bär. Nu ska det ju, förhoppningsvis, till lite älgkött och så de efterlängtade skinnen  ::)

Vad jag har förstått så fryser man altid in skinnen innan man börjar arbeta med dem, varför?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 10 okt-09 kl 13:44 »
Ok, nästa vecka ger han sig ut i skogen med jaktlaget, har bett honom ta reda på öron, bällingar och hakpåse..... vi ska köpa en frysbox idag, den vi har är på 80l och är sprängfull av säsongens svamp och bär. Nu ska det ju, förhoppningsvis, till lite älgkött och så de efterlängtade skinnen  ::)

Vad jag har förstått så fryser man altid in skinnen innan man börjar arbeta med dem, varför?

Jag har aldrig fryst in mina kaninskinn och det har funkat bra ändå. Fryser man dem lär de vara lättare att mjukgöra när cellerna sprängts och möjligen lättare att skrapa men med lite vana tar det max 20 minuter att skrapa ett kaninskinn.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Par

• Jämtland
    • Friluftsliv, slöjd och forntida teknik
« Svar #28 skrivet: 11 okt-09 kl 06:05 »
Nu ska det ju, förhoppningsvis, till lite älgkött och så de efterlängtade skinnen  ::)

En varning angående älgskinn; de är stora. Börja med ett kalvskinn, och räkna inte med att få plats med det i frysen hur lätt som helst. Om du först avhårar det har du bättre läge för frysförvaring (exempel; ett rådjursskinn med hår fyller en ihopknuten ICA-kasse, medan ett avhårat dito får plats i ett mjölkpaket).

Miranda

« Svar #29 skrivet: 11 okt-09 kl 15:55 »
O nej, ett helt älgskinn är inte att tänka på  :o Som sagt bara öron, hakpåse och ev pung och bälling som jag tänkte ta hand om.  ::)

Pysslan

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 11 okt-09 kl 20:34 »

Har ni inga älgflugor i era trakter. Har hört att dessa förstör skinnen när de biter älgen så att det sedan blir hål när de ska beredas.

Bara hört, alltså. Inga erfarenheter av detta.

Miranda

« Svar #31 skrivet: 12 okt-09 kl 13:13 »
Jo, jag har hört det också. Skinnet kanske inte är lika illa förställt på en kalv?  ???
Visst har vi älgloppor i uppland, min sambo är en älgloppsmagnet så ska vi ut i älgloppsmarker ser jag till att ha honom med mig så slipper jag krypen  ::)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #32 skrivet: 29 okt-09 kl 11:44 »
Bällingar från ren används till att göra vinter"kängor" av. Näbbvarianten med all päls kvar på. Pälsen under sulorna vänds så håret möts under foten. Gör så man inte bara halkar omkring på snön.
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Miranda

« Svar #33 skrivet: 30 okt-09 kl 15:04 »
Nu ligger ett jättefint älgkalvskinn i min frys. Jag undrar om jag nånsin kommer våga ta fram det  ;D

Händig Man

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 nov-11 kl 23:54 »
Av älgpungen kan man göra små handväskor, tänj ut dem meden påse grus och torka dem sen kan man sy på remmar och annat trevligt ;) "kulorna" kan man ju käka om man har tråkigt, ska tydligen vara en delikatess  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 3 användare (1 dolda)
johber, paax

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser