Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ännu en rökfråga  (läst 7622 gånger)

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
SV: Ännu en rökfråga
« Svar #20 skrivet: 01 nov-09 kl 07:01 »
Rökgången av cementrör är ca 4-5 meter.
har inte monterat någon termometer men det verkar inte bli allt för varmt i skåpet om man eldar med förstånd. Nån riktig kallrök är det dock inte
Lamm låret (ett litet) tog ca 6 timmar innan det var klart.
Projektet är på experimentstadiet än så länge och jag har bara ett vagt intryck av hur hårt och länge jag ska elda. Ska dit med en termometer bara jag får tag på en lämplig så det blir lättare att veta

slöfocken

« Svar #21 skrivet: 01 nov-09 kl 07:16 »
tack för svaret, hur  vet man att låret e klart?

hade du saltat innan eller använt s-lake?
« Senast ändrad: 01 nov-09 kl 07:19 av slöfocken »

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #22 skrivet: 04 nov-09 kl 19:40 »
Använder bara saltlake än så länge. Funderar på sprutsaltning, men är lite osäker på hur man gör för att få till det.
Svårt att avgöra när köttet är klart. Jag går på nån form av "magkänsla". Just den här gången testade jag med ca 6 timmars rökning (=eldande). Sen fick korven och låret hänga ca 12 timmar på eftervärmen. Låret blev "perfekt" korven något för torr.
Ska också försöka lägga ett lager makadam eller liknande i botten på röklådan så att röken fördelas jämnare.

Live

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 04 nov-09 kl 22:33 »

Kul ide.
Har rökt mkt själv i sommar och testade mig fram med saltning. marinerade innan röken också...blev kanongott

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #24 skrivet: 07 nov-09 kl 06:34 »
Med saltlake menade jag marinad, dvs en kryddad saltlag. Kryddningen varieras efter tycke och smak. Köttet får ligga i lagen ungefär en vecka innan rökningen

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 4 användare
Carolina, Power4you, emilar03, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser