Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra får - kan man det?  (läst 13286 gånger)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Hyra får - kan man det?
« skrivet: 14 sep-09 kl 09:01 »
Ja, som rubriken säger, brukar man kunna göra det?
Jag tycker det är ett jäkla jobb att klippa med trimmern där inte gräsklipparn tar sig fram - eller det är för mycket sten och sly. Och har då funderat på en "enkel lösning" - låt nån annan göra jobbet :D
Det är då i så fall till nästa år,( eller om min man får som han vill ytterligare en sommar bort - vi får se ;))
Vad krävs för att det ska fungera (har absolut ingen erfarenhet)?
En hage med fårstängsel det förstår jag och tillgång till vatten. Men sen då?
Ska dom ha ett hus? Räcker det med ett vindskydd, dvs 3 väggar och ett tak? Klarar dom sig utan nåt om det finns träd och buskar ?
Ska dom utfodras eller klarar dom sig med gräset?
Många frågor och jag är ute i god tid (för en gång skull)
Tacksam för svar

slöfocken

SV: Hyra får - kan man det?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-09 kl 13:03 »
Citera
Ska dom ha ett hus? Räcker det med ett vindskydd, dvs 3 väggar och ett tak? Klarar dom sig utan nåt om det finns träd och buskar ?

När vi hade djur inspektör hemma, så sa hon att det räckte med ett vindskydd, bestånde av 3 väggar, o detta skulle finnas om jag inte minns fel, från oct-nov o fram till vårkanten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 14 sep-09 kl 17:17 »
När vi hade djur inspektör hemma, så sa hon att det räckte med ett vindskydd, bestånde av 3 väggar, o detta skulle finnas om jag inte minns fel, från oct-nov o fram till vårkanten.

3 väggar o tak välstrött o dragfritt.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

slöfocken

« Svar #3 skrivet: 14 sep-09 kl 18:28 »
3 väggar o tak välstrött o dragfritt.

självklart, glömde bara att skriva tak, minnet är inte som förr! ;)

ulfg

« Svar #4 skrivet: 14 sep-09 kl 20:59 »
Jag hyr ut mina får till ett sommarbete i grannbyn mot att de ger mig gårdsstödet och betesbidraget för 4 ha mark. Det är en allmänning som ägs av en villaförening. Jag kör dit djuren på våren och hämtar hem dem på hösten. Området är väl stängslat, skyltar om att hundar är förbjudna innanför och mitt tel nr om något skulle ha hänt i hagen. De som bor intill sörjer för nytt friskt vatten 3 ggr/v och allmän tillsyn. 15 villor har stenkoll på djuren. Detta fungerar bra, men hade också inte kunnat fungera och då hade jag inte hyrt ut djuren. Hänger på att den som hyr djuren förstår och tar ansvaret för djuren. Hade jag behövt ha hela tillsynsansvaret på distans
(15 km) hade jag skippat affären.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

slöfocken

« Svar #5 skrivet: 14 sep-09 kl 21:13 »
en liten fråga till dig ulfg eller andra sm förstår sig på eu lagen:

Kan jag få bidragen om mina får betar på annans mark? det är så att min granne ha rätt så mkt mark(bete) som inte utnyttjas, o undrar hur man kan få till en deal, som är lockande för honom o gagnar mig samtidigt!

Slöfocken

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #6 skrivet: 15 sep-09 kl 06:52 »
Detta låter spännande
Ska ta och försöka kolla runt i omgivningarna om det finns nån fårägare härikring som hyr ut.
Att slå ihop ett vindskydd är ju inte så avancerat och endel stolp finnns redan på plats.
Men en fråga till bara ;D
Kan man sätta fårstängslet mot en kohage, dvs nästan stolp mot stolp? (Närmaste grannar under sommarhalvåret brukar vara en liten grupp kvigor med tjur)
Det är endel av den outnyttjade marken nämligen

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 15 sep-09 kl 09:52 »
en liten fråga till dig ulfg eller andra sm förstår sig på eu lagen:

Kan jag få bidragen om mina får betar på annans mark? Slöfocken

Jo men då måste du söka bidragen, och söka för en 5 års period.

Har grannen redan sökt bidrag...  så måste du få överta hansstöd/ period. Med de villkor som då redan finns.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ulfg

« Svar #8 skrivet: 15 sep-09 kl 20:22 »
Varför inte slå ihop kohagen och det planerade fårbetet? Kor och får går väl oftast bra ihop och sambetar fint. Annars går det naturligtvis att ha dem intill varandra. En extra tråd till fåren bara (3 st, typ 30-60-90).
Till övriga:det kan vara svårt att hyra ut sina betande får till bönder med outnyttjad mark och få ersättning för det. Eller omöjligt rättare sagt...Lättare isåfall att få lov att arrendera marken och betala arrende motsvarande stöden man då erhåller. De får jag hyr ut för bete är till en villaförening som vill hålla en allmänning öppen. Då blir det annorlunda. Kom ihåg den nya regeln om 4 ha mark för att få stöd efter årsskiftet.

bloke1

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 17 sep-09 kl 22:00 »
jag tror att det är en framtidsnisch. många sommarboende kan nog tänka sig en liten pitoresk flock som går och betar. har redan fått förfrågningar men är inte i det läget att jag kan hyra ut.

ulfg

« Svar #10 skrivet: 19 sep-09 kl 20:06 »
Jovisst, det kan vara en intressant nisch. Om man ser till att få rätt betalt för det hela. För det är också mycket jobb  med att köra runt får och sen att ha adekvat tillsyn på dem med ett visst avstånd till dem. De man hyr ut till måste kunna fixa vatten, t. ex. Annars blir milersättningen och arbetstiden omöjlig. Hundar är ett stort problem i områden intill bebyggelse också. Gutar kan kanske hantera enstaka lösa hundar. Horn altså en fördel.  Men skit kan man åka på på egen mark också hur nära man än har till djuren och hundar finns det gott om ute i ödebygd med.

Emmaibäcka

« Svar #11 skrivet: 21 sep-09 kl 08:29 »
Som skogskälla skriver så är det väl bara aktuellt med att ha fåren över sommaren, då behövs inget vindskydd (byggt sådant) träd och buskar som skydd är givetvis bra att ha ändå. Vi har i några fall hyrt ut får över sommaren och vad som är viktigt då är att det är ett ordentligt stängsel. Om djurhyraren skulle slarva med tex strömmen i eltråden eller liknande så att djuren lär sig gå ut är det ett elände. De tackorna får i princip skickas till slakt sen för det är svårt att vänja dem av med att smita om de väl lärt sig det en gång. Ett ordentligt fårnät rekomenderas om det inte är för stora marker just pga av detta. Sen som ulfg skriver så måste man veta att den som hyr djuren kan sköta dem och ha en daglig tillsyn då det ofta är för långt bort för djurägaren att åka. När det gäller att söka stöd så måste man veta att man inte kan söka på all sorts mark, kolla med länsstyrelsen. I våra fall har marken inte dugit till EU-stöd men som bete och då har djurhyraren fått betala för att få ha djuren + kostnad för transporten.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 21 sep-09 kl 11:29 »
Så här sa Jordbruksverket på en kurs jag var på:

Om fårägaren sökt EU stöd för sin egen mark, och sedan vill ha sina får på annan icke EU ansökt mark
måste den marken också hålla kraven i tvärvilkoren.

t.ex om jag har sökt EU stöd för Ekologisk djurhållning så måste "marken jag lånar ut djuren till" också vara Ekologisk........
liksom ha rätt antal träd i hagen... m.m
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Emmaibäcka

« Svar #13 skrivet: 21 sep-09 kl 12:24 »
Rosa det stämmer endast när det gäller det ekologiska stödet. I övrigt får man ha djuren vart man vill så länge det uppfyller kraven i djurskyddslagstiftningen, och att man har anmält platsen som en produktionsplats. Sen kan man ha dem i skogen om man vill och det får man inga EU-stöd för, inte heller uppfyller det några tvärvillkor.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV:EU kontroll....
« Svar #14 skrivet: 21 sep-09 kl 16:50 »
Som jag förstod det så gäller det inte bara Ekologiska stöd.

Har man anmält betesmark själv och sen betar grannens/någon annans oanmälda mark,
så kommer den marken att räknas som betesmark vid kontroll och skall då hålla kraven för betesmark enligt tvärvilkoren.
Då ligger man pyrt till om djuren går i en skog...

Jag har ett exempel:
Min granne anmälde 1 ha betesmark och så kom hon på att fåren skulle beta en skogsbacke med sly bakom huset ½ ha på höstkanten.

Så fick hon kontroll.
Eftersom djuren gick i skogsbacken räknades den in i hennes betesmarkareal,
skogsbacken höll naturligtvis inte kraven utan blev inte godkänd mark.

Eftersom hon då anmält 1 ha och så tillkom 50% areal "då inte godkänd", så hon fick 50% avdrag på alla tvärvilkorsbidragen...

Skogsbacksbetningen kostade henne 25 000:-  i avdrag.........

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 21 sep-09 kl 17:04 »
Hur går det då för mig ,jag har 20 tackor lösa på 8 ha vall plus 84 ha div  skog .Jag har aldrig sett dem speciellt långt bort från vallen .Men om de vill kan de gå hem ca 15km.
Då skulle jag alltså förlora hela mitt totala stöd.Det låter som ett stort skämt.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #16 skrivet: 21 sep-09 kl 21:35 »
Rosa det stämmer endast när det gäller det ekologiska stödet. I övrigt får man ha djuren vart man vill så länge det uppfyller kraven i djurskyddslagstiftningen, och att man har anmält platsen som en produktionsplats. Sen kan man ha dem i skogen om man vill och det får man inga EU-stöd för, inte heller uppfyller det några tvärvillkor.
Detta låter ju rimligt om man tänker efter.
Lars

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
SV:EU kontroll....
« Svar #17 skrivet: 21 sep-09 kl 21:43 »
Som jag förstod det så gäller det inte bara Ekologiska stöd.

Har man anmält betesmark själv och sen betar grannens/någon annans oanmälda mark,
så kommer den marken att räknas som betesmark vid kontroll och skall då hålla kraven för betesmark enligt tvärvilkoren.
Då ligger man pyrt till om djuren går i en skog...

Jag har ett exempel:
Min granne anmälde 1 ha betesmark och så kom hon på att fåren skulle beta en skogsbacke med sly bakom huset ½ ha på höstkanten.

Så fick hon kontroll.
Eftersom djuren gick i skogsbacken räknades den in i hennes betesmarkareal,
skogsbacken höll naturligtvis inte kraven utan blev inte godkänd mark.

Eftersom hon då anmält 1 ha och så tillkom 50% areal "då inte godkänd", så hon fick 50% avdrag på alla tvärvilkorsbidragen...

Skogsbacksbetningen kostade henne 25 000:-  i avdrag.........
50000 kr i bidrag för 1 ha och antagligen en jävla massa djur.
Det låter ju helt uppåt väggarna.
Tidigare har det pratats om att man måste hängna in sin björkdunge så fåren inte går från bidragsåkern och in i dungen som ej ger bidrag.Det var ju också uppåt väggarna fel.
Snacka om att skrämma upp folk i onödan.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 22 sep-09 kl 10:13 »
Du mäste läsa noggrannare, jag har INTE skrivit att hon fick 50 000 kr för 1 ha...

Jag skriver att "så hon fick 50% avdrag på alla tvärvilkors BIDRAGEN..."

Jag skrev däremot inte att djuren det handlade om var en handfull får
Så du kan slappna av det var inte fråga om djurplågeri...

Ring du din Länsstyrelse och berätta att du sökt EU-stöd för 8 ha vall och att dom också "betar" 84 ha skog.  ;D

Tidigare har det pratats om att man måste hängna in sin björkdunge så fåren inte går från bidragsåkern och in i dungen som ej ger bidrag.
Det var ju också uppåt väggarna fel. Snacka om att skrämma upp folk i onödan.

Låter helt enligt reglerna och inte alls "uppåt väggarna fel" !

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #19 skrivet: 22 sep-09 kl 17:57 »
Jag tycker att om man läser noga så förstår man att det är något som inte stämmer,det är jag nog inte ensam om att tycka.
Jag har kollat med min länsstyrelse när snacket gick om skogsdungen och den "regeln" fanns inte i Halland iallafall.
Om jag fattar dig rätt Rosa så menar du att där man har får måste all mark vara godkänd för stöd.Har du en betesplätt och lite för många björkar emellan nästa betesplätt så kan man inte hängna in allt i samma hage.Hur gör då de som har får på åker men har lite tät skog som de kan gå in i förlorar de en del eller hela åkerstödet då.
Låter lite konstigt.
Men herregud det måste finns många som har får på bete som kan gå in i en skogsdunge och som har haft kontroller ,hur har det gått där?.
Rosa, om man har får lösa förlorar man allt sitt eu stöd då ?.

Lars

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser