Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trevligaste rasen  (läst 8045 gånger)

Cizzi

• Anders, Faverolletupp
SV: Trevligaste rasen
« Svar #20 skrivet: 19 sep-09 kl 02:31 »
Faverolle och Holländska vithättor tycker jag är trevligast, men även RIR och Araucanan är supertrevliga höns, jag har lite svårt att säja vilka som är bäst :-\
Bor med sambo och son och djuren, två Schäfer damer,två katter mor och son,akvariefiskar och höns, Faverolle,laxfärgade och svarta,Holländska vithättor,svarta,vit,blå och blå/spättad,RIR,Araucana,blandade färger,Marantupp,blå/koppar och blandraser

Lycka

• Ångermanland
« Svar #21 skrivet: 19 sep-09 kl 10:23 »
Mina absolut favvisar är och förblir dvärg MEsar.
de blir hur tama som helst.
Dv Kochin tuppar är bara sååå roliga,
 är med överallt .
De hoppar upp, kryper in överallt och undersöker.
Dessutom  skriker de min man i örat, då han snickrar.
Hedemorahöns

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #22 skrivet: 19 sep-09 kl 10:46 »
För att gå in lite mera på dv kochintuppar och skrikande. Wall-E kan skrika något hemsk ibland utan att man ser någon direkt anledning? Ett utdraget lite beskymmrat läte.

Sedan kommer man till sin pojkvän så står hans dv kochintupp och vrålar exakt samma läte.
Har aldrig hört någon annan ras eller blandis låta som dessa två gör... Är det något speciellt läte för dv kochintuppar tro?
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 19 sep-09 kl 14:37 »
Titta på mig ;)
Hedemorahöns

putte95

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 20 sep-09 kl 21:16 »
orpington helt klart, fast vänta några dagar till jag har mina plyomuth rock hörde att de också ska vara riktigt mysiga :D...

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #25 skrivet: 20 sep-09 kl 21:21 »
Indiska Stridshöns...coolaste hönsen  8) inte alls stridiga men däremot lite kaxig attityd samtidigt som dom är lugna..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #26 skrivet: 20 sep-09 kl 21:43 »
Säger bara Dorking:)
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Torry

« Svar #27 skrivet: 20 sep-09 kl 21:53 »
Trevligaste hönsen är väl dom höns man har. Oavsett ras, alla har ju sin egen personlighet, jag har både rasrena och blandrashöns och gillar alla lika mycket. Min Brahmatupp är jättesnäll och har dom mildaste ögonen man kan tänka sig, min svarta maranhöna har allttid stenkoll på om det finns godis i mattes ficka, mina Orpington-Blomme höns vill ha hjälp ner från pinnen varje morgon och gillar att hjälpa till i trädgården, unghönsen vill sitta i knäet och bli mammade när de blivit bortstötta, hade två RIR kycklingar som var rena klängrankorna fast dom hade egen mamma. Hela min flock som just nu innehåller 22 individer är oerhört sociala och kommer rusande och möter mig när jag kommer hem från jobbet på eftermiddagen. Tror inte att rasen har någon betydelse höns är höns, och jättemysiga sen kan det väl finnas ett och annat "rötägg" men såna finns ju bland alla arter.
//Torry

Ingemar

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 21 sep-09 kl 18:00 »
Hej.
Kanske dags att föra perspektivet i denna tråd till de inte bara trevliga utan genuna överlevarna Åsbohöns  8)
Oslagbara som självhushållarhöns - om man inte gillar att springa och köpa dyrt foder stup i kvarten, men dock vill ha ägg och kött i maggen ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 21 sep-09 kl 18:18 »
men är inte alla små dvärgar självhushållarhöns?  ::) vet att de inte är dvärg, men dom är ju lika små som dvärgar..

Ingemar

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 sep-09 kl 05:58 »
men är inte alla små dvärgar självhushållarhöns?  ::) vet att de inte är dvärg, men dom är ju lika små som dvärgar..

1. Åsbon är betydligt större än en dvärg. Enligt http://www.kackel.se/lantras_hons.html väger en Åsbohöna 1-1,5 kg och en tupp 1,5-2 kg. Information om pprydnads- eller andra rasers vikter var svårare att hitta på nätet. Öländska dvärgar, går ju i och för sig att få ett hyfsat utbyte i hushållet av. Tupparna väger mellan 0,6 - 1,0 kg och hönorna 0,5 - 0,8 kg.
2. du får ha vilka höns du vill och kalla det självhushållning men ska du få ett rimligt utbyte av ägg och kött i förhållande till foderåtgång, ska du nog inte jämföra myskuddarna med Åsbo ;D
Några kompletterande rader:
Enligt NE (Nationalencyklopedin):dvärghöns, småvuxna hönsraser; används främst som prydnadshöns.
Vet att detta blev ot och den som vill ha dvärgar  får väl ha dom alla dar i veckan för mig. Rymdes för mycket faktafel på liten yta för att kunna låta bli att svara bara ;)
Njuta av hönsen kan man av mänga skäl.

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #31 skrivet: 22 sep-09 kl 07:55 »
Enligt länken ovan så ger lantrashöns rent generellt 100-200 ägg per år.
Det var inte skrivet nåt speciellt för just Åsbo.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #32 skrivet: 22 sep-09 kl 08:01 »
Åsbo låter som en helt fantastisk ras..kanske borde man göra sig av med alla andra och bara satsa på åsbo..otroligt verkligen..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

MonicaA

« Svar #33 skrivet: 22 sep-09 kl 09:07 »
Om man har så många olika raser på en gång, blir det inte korsningar då? Hade varit kul om ni beskrev varför de olika raserna är favoriter.
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #34 skrivet: 22 sep-09 kl 09:10 »
flera hönsgårdar/avdelningar är svaret

Gamina

« Svar #35 skrivet: 22 sep-09 kl 09:19 »
Jag tycker sådana här frågor blir lite lustiga. Alla kommer ju propagera för just sin ras. Problemet är att dessa personer har valt ras utifrån sin personlighet medans frågeställarens personlighet kanske är en helt annan. Jag rekomenderar att man funderar på vilket spår man vill in på när man skaffar sina hönor. Vill man ha möjlighet att ställa ut sina hönor, vill man vara med och bevara en gammal svensk ras eller är man mest intresserad av att ha hönor för äggens/köttets skull. Dessa tre olika mål gör att man enklare kan få råd om vilka raser som är intressantast så man sedan kan läsa på om vilken som passar bäst. Jag har mina hönor inhysta där jag har hästen. Den person som har hand om stället har också höns (ja genbanksansvarige har godkänt det hela) de höns hon har (Orpington) passar inte mig alls liksom hon inte skulle välja min ras.
Jag är mycket förtjust i mina Gotlandshöns. De är vackra, lite lagom pigga och letar mat ute på ett effektivt sätt. Sedan jag släppte ut kycklingarna ur kycklingburen så har matkonsumtionen inne nästan gått ner till noll. Min tupp är ganska avvaktande mot människor liksom en av hönorna den andra hönan är relativt tam. Detta passar mig ganska bra för jag vill ha lite lagom tama hönor. Tuppen skulle dock kunna få vara något tamare för han tror uppenbarligen att jag ska äta upp honom så fort han måste hanteras. Jag tror också att man kan påverka detta genom hur mycket man hanterar kycklingarna när de är små.
Genbank för Gotlandshöns

Ingemar

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 22 sep-09 kl 20:33 »
Åsbohöns låter ju bra, undrar bara om det finns nån info nånstans om antal ägg per år av lantrashönsen?
Ungefär 150 per år av en icke ruvande höna, som för de flesta lanthöns. Ett genomsnitt uträknat över tid med genbanksrapporterna som underlag.
Uppgiften hämtad ur "Genbanker och rasramar", Ronny Olsson.
Kan köpas genom SLK

Ingemar

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 22 sep-09 kl 20:35 »
Åsbo låter som en helt fantastisk ras..kanske borde man göra sig av med alla andra och bara satsa på åsbo..otroligt verkligen..
En rätt smart slutsats på ett självhushållarforum ;D

Ingemar

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 22 sep-09 kl 20:38 »
Om man har så många olika raser på en gång, blir det inte korsningar då? Hade varit kul om ni beskrev varför de olika raserna är favoriter.
Smaken är som röven som vi säger i Värmland - klöven ;)
Själv gillar jag enkelheten i en ras som har bra foderomvandling, inga rastgårdar (ja en då man inte är hemma såklart...)utan fritt sökande efter föda som uppmuntrar det naturliga beteeendet och är trevligt och lätthanterligt.

Ingemar

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 22 sep-09 kl 20:43 »
Jag tycker sådana här frågor blir lite lustiga. Alla kommer ju propagera för just sin ras. Problemet är att dessa personer har valt ras utifrån sin personlighet medans frågeställarens personlighet kanske är en helt annan. Jag rekomenderar att man funderar på vilket spår man vill in på när man skaffar sina hönor. Vill man ha möjlighet att ställa ut sina hönor, vill man vara med och bevara en gammal svensk ras eller är man mest intresserad av att ha hönor för äggens/köttets skull. Dessa tre olika mål gör att man enklare kan få råd om vilka raser som är intressantast så man sedan kan läsa på om vilken som passar bäst. Jag har mina hönor inhysta där jag har hästen. Den person som har hand om stället har också höns (ja genbanksansvarige har godkänt det hela) de höns hon har (Orpington) passar inte mig alls liksom hon inte skulle välja min ras.
Jag är mycket förtjust i mina Gotlandshöns. De är vackra, lite lagom pigga och letar mat ute på ett effektivt sätt. Sedan jag släppte ut kycklingarna ur kycklingburen så har matkonsumtionen inne nästan gått ner till noll. Min tupp är ganska avvaktande mot människor liksom en av hönorna den andra hönan är relativt tam. Detta passar mig ganska bra för jag vill ha lite lagom tama hönor. Tuppen skulle dock kunna få vara något tamare för han tror uppenbarligen att jag ska äta upp honom så fort han måste hanteras. Jag tror också att man kan påverka detta genom hur mycket man hanterar kycklingarna när de är små.
Trevligt :)
Låter ju ssom Åsbo ;) Som jag ser det är det ju klockrent att slå ihop målet med bevarande med viljan att få ett rimligt utbyte i ägg och kött.

Dela detta:

* Inloggade just nu

494 gäster, 2 användare
torbjorn, Taxmamman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser