Trevligaste rasen

Startat av Tuve, 09 Sep-09 kl 08:50

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tuve

Ja, här går förstås meningarna isär, men det vore kul att höra om många gillar samma ras bäst! Vilken är, i din mening, den trevligaste hönsrasen av alla?
Värpning och köttproduktion, sjukdomsresistens eller annat kan kanske spela in i hur man bedömer, men egentligen undrar jag vilka ni trivs bäst ihop med, som hönskompisar! ;D

Linkoso

Dvärg kochin och mina blandisar!  ;D Sedan är brahmorna mysiga också.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

EvaE

Hos mig är det oxå Dvärg kochin & så våra öländska dvärg. :)

//
Eva

Lina W

Helt klart Dv kochin, så härligt charmiga och tama  ;D
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Tuve

Tänk att det är så! Jag har dvärgkochin sen 8 år, och har på sistone provat några andra raser, men det är fortfarande dvärgkochinerna jag tycker är bäst! Jag undrade om det rent av är så att jag av en slump skaffade den ultimata rasen redan från början - och hittills får jag den bilden förstärkt!

Fredrikslund

Jag tycker faverolle. Dom blir tama från dag 1 och är så himla gosiga! alltid nyfikna och vill vara med. Lugna djur och skulle jag absolut rekomendera till nybörjare :)

linslus

Silkeshöns, Faverolle och Araucana.....       :D

Minnas

Jag har 3 favoriter först de stora Cochin en helt majestätisk ras lugna vackra lagom värpare om man avlar rätt.Sen dessa dvärg Cochin dessa små runda bollar som värper också lagomt . Dessa raser ruvar, tar han dom sina kycklingar bra, är friska och sunda, finns i massor med färger helt enkelt underbara.
Sist så vill jag ge en röst till Moderna Engelska Stridshöns som inte alls är så stridiga som man kan tro, pigga allerta bra ruvare också. och helt underbara.

Bluelady

Alla gånger de otroligt trevliga, tama, lugna och vackra Hedemorahönorna och tillika underbara tupparna :D
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

oskar98

Orpington är väldigt  tervliga.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Fuglemakeren!

Bästa kram- och gosehönorna är utan konkurrens SULTAN  ;D
www.fuglemakeren.net
sultan, malay, MES, chabo, silke, dvärgsilke

Kalle Kakelugn

jag flaggar för..... AUSTRALORPS  som vanligt..

Crappy

Jag gillar Orpington och mina orpington/plymontrock korsningar. 

Gillar stora ståtliga och lugna raser, men som sagt smaken är som....

murtorpet

.

Dezdemona

Svarthöns, holländsk dvärg och dvärgkochin :D (jag älskar sultanbilden en bit upp i den här tråden)
ofrivilligt hönslös

mascot

Mina brahmor får jag nog säga . De går ju så fint efter en på rad när man går i trädgården.Vackra och lugna och fina.

Mvh Elin ;D

Kimma

Jag instämmer i orpington-sången, helt underbart trevlig ras som snabbt blir tam. Jag har även dv. kochin men de far som tokar åt alla håll bara man närmar sig, inte alls tama  ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

yrian

Citat från: mascot skrivet 10 Sep-09 kl 20:57
Mina brahmor får jag nog säga . De går ju så fint efter en på rad när man går i trädgården.Vackra och lugna och fina.

Min brahmor (blandning visserligen, men mest brahma) går då inte prydligt på rad efter mig, de studsar efter mig i hopp om något gott!  ;D

Jag måste ha några Sultaner!  :D
Höns, stickning och pelargoner

Aklejan

Jag hadde för några år sedan en salig blandning av Hedemora, dvärg kochin, Brahma mm
Nu har jag bara Brahma å tänker ha det så...
Dom är så fantastiskt vackra, lägger goa bruna fina ägg....är duktiga ruvare och fina, kloka mammor!
Men det roligaste är att dom är så tama...
Alla mina sitter gärna på min arm...även kycklingarna!
När dom får smått så bjuder dom verkligen in mej och låter mej gulla med kycklingarna...
Å det är bara så spännande att ha fått äran att leva med en flock Brahma-höns!
Jag lär mej något nytt dagligen....
Stolt "ägare" till 8 Brahma hönor , 2 Brahma tuppar och 32 kycklingar i ålder från 5 dagar till ca 11 v  :P ;D

Amanda

Genbank i lantrasen Hedemorahöns sedan 1992. Umgås dagligen med mina 'Lyckliga Hönor' och deras småttingar.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

449 Gäster, 0 användare