Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trevligaste rasen  (läst 7999 gånger)

Daaniel

• Gäst
SV: Trevligaste rasen
« Svar #40 skrivet: 22 sep-09 kl 20:43 »
Har endast haft maran och blandraser(vet ej vilka raser). så jag får väl säga maran (:

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #41 skrivet: 22 sep-09 kl 22:18 »
En svår fråga som jag har funderat några dagar på... Jag har ju inte haft alla raser som finns så det blir ju strikt personligt tyckande... Sen som någon påpekade så beror det ju mycket på ens personlighet och vad man gillar!

Jag tror blommehönsen är mina trevligaste hönor, tätt följda av lohmannhönsen (men de är ju ingen riktig ras). De är fina att se på, variation i färgerna, de lägger mängder med ägg, mina blomme lägger lätt mest av samtliga raser jag har, de är inte sådär flaxigt fåniga som leghornshönsen, eller försiktigt sävligt (tråkiga) som sussexen och australorperna.

Att de (som lantras) skulle vara bättre på att leta rätt på sin egen mat än de andra vet jag däremot inte om jag köper, tycker de dyker ner i hönsmaten lika mycket som övriga. Skulle säga att av de höns jag har skulle jag säga att de bruna lohmannhönsen är de som längst skulle klara sig på sånt de hittade ute, matrester, möss och grodor etc och dessutom är det de som bäst upptäcker, varnar och gömmer sig för faror. Det sistnämnda kan ju ha att göra med att de är äldst, har mest erfarenhet kanske...

Sen tycker jag det är trevligt i en sådan här tråd om man, efter att ha förklarat varför man tycker bäst om den och den rasen, stannar där och låter det vara bra så i stället för att slå alla andra i huvudet med att de minsann borde tycka bäst om och ha samma ras de också. Det blir lätt trist stämning då. Tycker jag i alla fall, men det kan ju vara bara jag...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #42 skrivet: 23 sep-09 kl 09:10 »
Om någon hann och läsa ett... Konstigt... Inlägg av mig... DET VAR INTE JAG SOM SKREV DET!! *pekar på en klasskompis som var elak under tiden jag var på toaletten* >_<
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #43 skrivet: 23 sep-09 kl 09:14 »
tyckte det lät inte kosntigt. skrattade lite ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #44 skrivet: 23 sep-09 kl 09:27 »
HAha, du är så snabb!! XD

Okej... Nu försöker jag igen då... >___> *blänger på kompis*

Jag gillar sociala, nyfikna, kloka, härdiga höns. Och då tar mina blandisar priset. Förutom att de är mycket härdiga (blir gamla, värper länge och nästan aldrig sjuka), sociala (lätta att få tama), nyfikna (ska kolla allt man gör), kloka (förstår väldigt mycket och lär sig saker snabbt, är de enda hönsen jag lyckats klickertränat hitills), så är ingen den andra lik. Massa härliga kombinationer av färger, de blir så extremt personliga. =) Man ser en hög med rumpor och då kan man peka och säga "där står hon med det namnet" och vara helt säker på att det är den hönan också.  ;D På renrasiga med exakt samma färger och former så är det inte lika lätt att göra så och vara helt säker på att det är just "hon som heter så"... De vänder sig om och börjar komma fram till en och då, oops... Nej, där borta står hon ju!  :P

Och valet dv kochin är ju för att de är sååå mysiga!! Som runda fluffiga gosedjur!  ;D Också lätta att få tama och härdiga... Dock kan nog inget slå blandisarna i det... Sedan jag började med lite mera renrasigt så har i mina ögon massor med kycklingar dött (ca 6-7st denna sommar)!! MAn blev helt förtvivlad och undrade vad som var fel då man aldrig varit med om att en kyckling blivit sjuk under 10-11 år förut då vi endast hade blandisar. Så börjar man kolla runt och märker att... Kycklingar kan bli svaga och dö?  ???
Så, när det gäller friska och starka avkommor vinner blandisarna stort!

♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

MonicaA

« Svar #45 skrivet: 23 sep-09 kl 09:58 »
Själv gillar jag enkelheten i en ras som har bra foderomvandling, inga rastgårdar (ja en då man inte är hemma såklart...)utan fritt sökande efter föda som uppmuntrar det naturliga beteeendet och är trevligt och lätthanterligt.

vad är detta för ras du beskriver?
Drömmer om en egen bondgård med kor, grisar och hönor i Skåne.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #46 skrivet: 23 sep-09 kl 21:57 »
Fast syftet med den här tråden, som jag fattade det, var just bara att säga vilken ens favoritras var, och varför. INTE försöka övertyga andra om att den är så mycket bättre än alla andra raser, och det tyckte jag faktiskt att du gjorde Ingemar, så lite har du dig själv att skylla.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Ingemar

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 24 sep-09 kl 07:10 »
Om det är svårt att förstå det skrivna ordet kan jag upplysa dig en gång till - ha vilka fluffiga/coola 8)höns du vill.
Skriver någon att Åsbo är lika liten som en dvärg och att alla dvärghöns är självhushålarhöns, som svar på min första enkla hyllning, tar jag mig friheten att svara på rena faktafel.
Frågar någon om äggläggning svarar jag.
Skriver någon om sina positiva erfarenheter med Gotlandshöns blir jag glad och om det med missuppfattats här - skriver några uppmuntrande rader för att visa att jag tycker det är kul med själsfränder här.
Enkelt.
Lämnar denna tråden så du kan njuta vidare av alla sällskapdjur - fluffiga eller coola - utan störande lanthönsprat ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 24 sep-09 kl 17:48 »
Ljus Sussex, Plymothrock, Orpington och dvärgsilkes är mina favoriter. Men få av mina höns blir så vackra och trevliga som blandning mellan tuppen Faveroll och Brahmahönorna. Snälla, sociala, nyfikna, lugna och fantastiska mödrar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 24 sep-09 kl 18:19 »
GUD, du har så rätt. Har en endaste brahma/faverolle korsning och kan säga att det är nsätan den tamaste och goaste tupp jag någonsin haft.. och snygg är han! :D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #50 skrivet: 24 sep-09 kl 18:49 »
 Kul att du också tycker det. Jag har aldrig haft vackrare tupp än den ungtupp jag har nu som är korsning mellan Faveroll och Brahma. Stor, kolsvart utom några vita fjädrar på fötterna, lugn, karismatisk och helt underbar!!!. Kommer att bli nästa ledartupp i hönshuset. (Det vet inte gamla tuppen om än 8) )

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #51 skrivet: 24 sep-09 kl 19:20 »
Min ska också blir ledartupp!! haha, sorry, tycker bara detta är lite kul ;D Han ska vara ledare till mina lohmans. och hans ser nästan ut som en lohamn tupp också. fast med skägg och hår på fötterna ;D Min är nästan raka motsatten mot din tupp, han är helt vit med brun skimmrande rygg. tycker han är riktigt het! Dessa två tuppar borde ju vara bröder  ::)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #52 skrivet: 24 sep-09 kl 19:40 »
 ;D

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #53 skrivet: 24 sep-09 kl 20:25 »
Kan hålla med om att faverollekorsningar är härliga! ;D En av mina snällaste tuppar är nämligen en sådan också... Fast inte faverolle/brahma utan..

Faverollehöna korsat med en tupp som bär på - ISA brun (och då kommer automatiskt en massa andra raser med också som de använt för att ta fram ISA brun), silke, dv kochin, djungelhöna, buskhöna och troligtvis något mer. ;D

I bakgrunden står Blacky, våran gamla hedemorahöna på ca 13 år. Värper ännu! Vilket syns på hennes häng... Öh... Slapp..  :-[ Tror hon bajsar precis på bilden också så hon ser ännu mer ... Häng... Slapp... Vafasen ska man skriva då? XD Haha... *får upp dåliga ord i skallen*

Tuve

• Skåne
« Svar #54 skrivet: 28 sep-09 kl 09:58 »
Kul att du också tycker det. Jag har aldrig haft vackrare tupp än den ungtupp jag har nu som är korsning mellan Faveroll och Brahma. Stor, kolsvart utom några vita fjädrar på fötterna, lugn, karismatisk och helt underbar!!!. Kommer att bli nästa ledartupp i hönshuset. (Det vet inte gamla tuppen om än 8) )

Kan vi inte få se bilder på dessa favve-bramor?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #55 skrivet: 28 sep-09 kl 11:31 »
Jovisst om det vore så enkelt. Är ingen fena på datorer och varje gång jag ska göra något "avancerat" får jag vänta på att någon av mina söner dyker upp :P ;D

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #56 skrivet: 28 sep-09 kl 12:56 »
då kan jag lägga ut på min<:P alldeles färsk bild. inte så gamal ännu, tror han är ca 6 månader.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #57 skrivet: 28 sep-09 kl 17:08 »
Guud så snygg!

Bluelady

• Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
« Svar #58 skrivet: 04 okt-09 kl 13:38 »
wow!
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 04 okt-09 kl 15:43 »
Visst är han  :D hoppas det blir fina bebisar av honom sen  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 2 användare
sayerbýr, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser