Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fläderbär  (läst 11745 gånger)

panda

• -
fläderbär
« skrivet: 07 sep-09 kl 19:14 »
Hej! Gick förbi min fläderbuske och såg att den var full med svarta bär är det någon som vet om man kan ge dem till hönsen.  :D
Utanför Osby tillsammans med man fyra barn en hund fyra katter 14 hönor två tuppar.

putte95

• Gäst
SV: fläderbär
« Svar #1 skrivet: 07 sep-09 kl 20:20 »
det kan ju inte vara farligt så du kan ju testa!

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #2 skrivet: 09 sep-09 kl 18:12 »
Fläderbär äter mina iaf. Inga jättemängder kanske, men de lever fortfarande ;) :)

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 09 sep-09 kl 20:29 »
Om vi människor kan dricka saften av dem så kan hönsen också äta dem.  ;)
Mina gillar dom.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #4 skrivet: 09 sep-09 kl 20:33 »
jag gjorde sylt på fläderbär.....usch och fy.....nåt blev nog fel... :-X :-X

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 20:42 »
Nä, saft ska man göra, mycket godare  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #6 skrivet: 09 sep-09 kl 20:46 »
har bara gjort saft på blommerna......och de blir gottigt!  :)

Torry

« Svar #7 skrivet: 09 sep-09 kl 22:26 »
Mina hönor älskar fläderbär, i allafall om jag plockar klasarna och håller dem så de kan plocka  :P
//Torry

dazza

• bless the swedish summer.
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 11 sep-09 kl 17:00 »
fläderbär är superbra till alla fjäderfä. både mina höns och ankor älskar bären.dom har tom en egen buske inne i deras hönsgård. bären är fullar av antioxidanter ,betakaroten och c-vitamin som är bra för även oss människor. jag plockar en del och lägger i frysen så dom har till vintern.
kille från Australien som bott mitt ute på dom skånska slätterna men även i Stockholms innerstad och runt om i världen.har nu sålt mina älskade fjäderfä tyvärr och bor just nu i centrala göteborg och sysslar med bräckvattens fiskar och fiskar från asien. vill lära mej mer om city gardening.

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 12 sep-09 kl 02:37 »
Om man gör saft till folk av fläderbären, finns det något matnyttigt till hönsen i de kokta resterna? Vad innehåller kärnorna egentigen?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #10 skrivet: 12 sep-09 kl 07:54 »
Tja, de innehåller samma sak som hela bär, bara mindre av allt och jag ser inget hinder att ge dem avkoket efter man gjort saft.

Inga-Karin

• Två av våra 12 Hedemorahönor med sina tuppar
    • Västmanland
« Svar #11 skrivet: 19 sep-09 kl 18:53 »
Våra höns mår också bra av mogna fläderbär, men spillningen blir förstås svart ;-) // I-K
Maka, mamma, svärmor, trippelmormor, dubbelfarmor, matte, hönsmora, f.d.skolsyrra, dotter, syster, faster och moster. Nybliven statsanställd friherrinna.
Vi fick hem våra Hedemorahöns 080320 och fick beviljat Genbank 090325

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 30 jan-10 kl 00:56 »
Trodde det var en miss när jag läste att fläder var giftigt för höns.
Tänkte det var gammal vetenskap som inte gällde längre.

Linnés fläder
Om flädern berättar Linné i svenska floran 1755:

Hela växten har en narkotisk lukt, varför den driver alla slags uttömningar; är utvärtes brukad repellerande, i anledning härav anser man på landet växten vara ett slags universalmedicin och ett ypperligt svettdrivande medel, i synnerhet i form av "flädermos". Trädets skugga är skadlig för människorna. Den hårda och gula veden är eftersökt av svarvare. Trädet är giftigt för höns; bären dödar hönsen enligt lantmännens erfarenhet. Blommorna dödar påfåglar, vilket jag själv erfarit genom att öppna mina hastigt avlidna påfåglar.

http://www.shenet.se/vaxter/flader.html

Men kolla här!! Och jag som brukar äta dom direkt från träden  :o

Växtens blad, bark och rötter innehåller ett gift, sambunigrin, som vid kokning avsöndrar blåsyra. Även omogna bär och frön i mogna bär innehåller ämnet, vilket gör att de råa bären inte bör ätas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A4der

Är här någon som fått sina hönor sjuka av fläder???

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #13 skrivet: 30 jan-10 kl 08:46 »
Det var det dummaste jag hört. Gammal skröna. Om höns skulle dö av råa bär så skulle hela fågelreservatet här runt om oss legat fullt med döda fåglar. Här får man skynda sig att plocka till saften om man vill hinna före fåglarna. Fläderbär är en delikatess för fåglar.

Det finns gift i barken och i bladen om man äter det men även nyttoämnen som har antiseptisk effekt. Som liten användes fläderbladen flitigt till varande sår eller sårskador under rötmånaden. De läks utan att lämna ärrbildning då bladen suger ut all var och skit ur såren.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #14 skrivet: 31 jan-10 kl 01:22 »
Tack Kimma.  Då ska jag fortsätta äta bären  :)

Dagg

« Svar #15 skrivet: 04 feb-10 kl 10:43 »
Det finns väl olika sorters fläder? Druvflädern är väl den som är giftig...

Dagg

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 04 feb-10 kl 11:18 »
Det finns väl olika sorters fläder? Druvflädern är väl den som är giftig...

Dagg

Det finns 3 sorters fläder,2 falska och 1 äkta, den äkta heter sambucus nigra och har mycket mindre bär än den falska. Likaså är bladen större på den falska och mörkare grön till färgen.

De falska heter S. racemosa och S. ebulus. S.racemosa (druvfläder) har gula blommor och röda bär medans S.ebulus är en en meter hög buskliknande växt med krypande jordstam, utöver det är den väldigt lik den äkta flädern i blomställning och bärfärg. Dock kan den äkta flädern (s.nigra) bli upp emot 5 meter hög.

Så det är ganksa lätt att se skillnad på de 3.

Lianne

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 04 feb-10 kl 12:06 »
Kan hönsen äta av alla tre sorter eller är de falska buskarna giftiga? ???
Har Hedemora höns, hund och tre katter

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #18 skrivet: 04 feb-10 kl 12:48 »
De falska buskarna är giftiga.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 04 feb-10 kl 12:52 »
De falska buskarna är giftiga.
Njaa.. Jag är inte så säker på det. Jag har absolut för mig att det är en väldigt djupt rotad missuppfattning som även smugit sig in i svenska böckeri ämnet. Har för mig att man utomlands använder använder den falska flädern för saft/sylt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, johber, javill, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser