Jag kopierar från svt:s sida
Gubben i stugan
Gubben i stugan är en klassiker och kär gäst. Publiken hör av sig och tackar varje gång den visas. Det är sann dokumentär i bokstavlig mening. Nina Hedenius har filmat Ragnar i Kestina och hans vardagsliv som pensionerad skogsarbetare - ättling till Dan Andersson - i Dalarnas finnskogar.
Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius.
Ragnars stuga. Foto: Nina Hedenius. Vi får följa Ragnar året runt, genom årstiderna, klimatets och naturens växlingar, och ta del av en livsstil som var vanlig för inte så länge sedan. En nostalgifilm utan monolog, dialog eller speaker. När Nina Hedenius ville göra Gubben i stugan fick hon höra "Nämen Nina, det gååår inte. Man kan inte göra en dokumentär som varar en och en halv timme utan någon kommentar. Och vad ska den handla om? Vardagspyssel?"
Men det gick. När filmen sändes första gången hade den 1,7 miljoner tittare (inklusive snabbreprisen).
- Jag gör ju sådana filmer som jag själv längtar efter att få se. Alltså stillsamma och mer kontemplativa saker med mycket "luft".
Ragnar i Kestina är det minst påträngande man kan tänka sig.
- Fortfarande, flera år efter det avslutade filmarbetet är min längtan så stor efter stillheten och atmosfären i Ragnars stuga, att jag släpper det jag har för händerna och åker dit. Jag ville så gärna försöka berätta om Ragnar, så att andra kunde få dela den känslan.
- Med Ragnar är det så att han alltid sysslar med något, men han är aldrig stressad. Kanske var det just det jag fäste mig vid när jag först såg honom.
Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius.
Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius. Ragnar hämtar vatten, eldar i spisen, skottar snö, mäter snö, matar fåglar, vårstädar. Sätter potatis, kupar potatis, tar upp potatis, sköljer potatis, skalar potatis, äter potatis. Ragnar badar i badkar, kollar frosten, skördar grönkål, går på knuten, lyssnar på radio, tar en tupplur, mal kaffebönor.
Gubben i stugan har, förutom att den nått ut till många människor, fått flera priser och många fina lovord. I Sverige har den fått Sveriges Televisions och Publicistklubbens Ikarospris. Vid den prestigefyllda tv-festivalen, Prix Europa, fick den hedersutmärkelse med motiveringen "...En film som endast med största försiktighet kan framlockas, och när det till äventyrs lyckas, så blir det till en sällsam juvel som måste beredas plats i tablån."
Dokumentären Gubben i stugan sändes första gången 1996.
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9251&a=243983