Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gubben I Stugan (DVD)  (läst 7677 gånger)

Kiddo

• Gäst
Gubben I Stugan (DVD)
« skrivet: 10 feb-06 kl 19:38 »
(Ingen bok utan en film, hoppas det är ok att lägga upp tipset här ändå).

Gubben i stugan är en dokumentärfilm av Nina Hedenius.

En film om Ragnar och hans vardagsliv som pensionerad skogsarbetare i Dalarnas finnskogar. Vi får följa honom året runt, genom årstiderna, klimatets och naturens växlingar och ta del av en livsstil som var vanlig för inte så länge sedan. En film utan monolog, dialog eller speaker.

Den här rekommenderar jag! Den har gått på SVT och det är de som gett ut DVD:n. Fick tipset i en annan tråd där någon nämnde den men jag tycker att den förtjänar en egen rubrik.

Jag hittade den för 145:- inkl. porto på megastore.se

Neiklot

• Gäst
Re:Gubben I Stugan (DVD)
« Svar #1 skrivet: 10 feb-06 kl 22:43 »
Köpes med en gång då.

Har den inspelad men bandet slitet.

Tack för tipset!

/neiklot

hönstanten

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 feb-06 kl 18:40 »
Den är helt underbar. Jag använder den som meditiation  ;D
Varje gång man ser den fylls man av lugn. Varför kan inte flera filmer av den typen visas på tv istället för alla dessa såpor med plastmänniskor i???  :-X

Kiddo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 14 feb-06 kl 20:29 »
Jag blir lugn och glad av den och får ett annat perspektiv på allt. När jag är ledsen eller har ångest och inte kan sova har det hjälpt att kolla på den en stund.

Ja, varför kan det inte visas mer sånt på tv! När den dessutom hade så bra tittarsiffror och är den mest önskade dokumentären på SVT och allt.

konijn

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 02 mar-06 kl 00:19 »
Kan dere fortelle litt mer om filmen? Ble veldig nysgjerrig. Det finnes ju ikke så mange filmer om det virkelige livet på landet eller skogen. Så nettopp på filmen "Bondens liv på jorden". Veldig fin film, men litt trist.

Kiddo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 mar-06 kl 17:45 »
Jag kopierar från svt:s sida

Gubben i stugan

Gubben i stugan är en klassiker och kär gäst. Publiken hör av sig och tackar varje gång den visas. Det är sann dokumentär i bokstavlig mening. Nina Hedenius har filmat Ragnar i Kestina och hans vardagsliv som pensionerad skogsarbetare - ättling till Dan Andersson - i Dalarnas finnskogar.

Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius.
Ragnars stuga. Foto: Nina Hedenius. Vi får följa Ragnar året runt, genom årstiderna, klimatets och naturens växlingar, och ta del av en livsstil som var vanlig för inte så länge sedan. En nostalgifilm utan monolog, dialog eller speaker. När Nina Hedenius ville göra Gubben i stugan fick hon höra "Nämen Nina, det gååår inte. Man kan inte göra en dokumentär som varar en och en halv timme utan någon kommentar. Och vad ska den handla om? Vardagspyssel?"

Men det gick. När filmen sändes första gången hade den 1,7 miljoner tittare (inklusive snabbreprisen).
- Jag gör ju sådana filmer som jag själv längtar efter att få se. Alltså stillsamma och mer kontemplativa saker med mycket "luft".
Ragnar i Kestina är det minst påträngande man kan tänka sig.

- Fortfarande, flera år efter det avslutade filmarbetet är min längtan så stor efter stillheten och atmosfären i Ragnars stuga, att jag släpper det jag har för händerna och åker dit. Jag ville så gärna försöka berätta om Ragnar, så att andra kunde få dela den känslan.

- Med Ragnar är det så att han alltid sysslar med något, men han är aldrig stressad. Kanske var det just det jag fäste mig vid när jag först såg honom.

Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius.
Nina Hedenius film om gubben, Ragnar, en pensionerad skogsarbetare som lever i sin stuga helt i takt med naturen. Foto: Nina Hedenius. Ragnar hämtar vatten, eldar i spisen, skottar snö, mäter snö, matar fåglar, vårstädar. Sätter potatis, kupar potatis, tar upp potatis, sköljer potatis, skalar potatis, äter potatis. Ragnar badar i badkar, kollar frosten, skördar grönkål, går på knuten, lyssnar på radio, tar en tupplur, mal kaffebönor.

Gubben i stugan har, förutom att den nått ut till många människor, fått flera priser och många fina lovord. I Sverige har den fått Sveriges Televisions och Publicistklubbens Ikarospris. Vid den prestigefyllda tv-festivalen, Prix Europa, fick den hedersutmärkelse med motiveringen "...En film som endast med största försiktighet kan framlockas, och när det till äventyrs lyckas, så blir det till en sällsam juvel som måste beredas plats i tablån."

Dokumentären Gubben i stugan sändes första gången 1996.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=9251&a=243983

katarina

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 mar-06 kl 19:44 »
Hej alla som skriver och pratat om Ragnar, Gubben i stugan.
Ragnar är idag över 85 år och bor fortfarande kvar i sin stuga, iallafall gjorde han det när jag pratade med honom på telefon före jul.  Jag hittade honom sommaren 2000 och har sedan varit hos honom minst 1gång varje sommar. Nu har han blivit väldigt "skröpplig" ser dåligt och har svårt att klara det dagliga men det går fortfarande med hjälp av hans syster. Ragnar får väldigt mycket besök av människor varje sommar, de återkommer år efter år och det har blivit ett sätt att leva för denne specielle man, just detta att få mycket besök av människor som sett filmen om hans liv. Jag är så tacksam för att jag hittade ut till honom och att han då för snart 6 år sedan bodde kvar i torpet i skogarna utanför Ludvika. Hoppas detta kan glädja något att få höra att han fortfarande bor kvar.  Katarina

tp

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 apr-06 kl 21:55 »

Personligen har jag svårt att förstå varför man ska vallfärda till honom. Det är väl fint som det är det man ser i filmen och ger en minnet av den tid som aldrig kommer åter om man ska vara sentimental  (många tider som aldrig kommer åter om man ska vara noga men ändå).

Filmen fanns i DVD format på biblioteket att låna, för den som inte vill köpa.

Evangelina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 22 apr-06 kl 22:55 »
Fantastisk film! Jag rekommendrar den jag också! (och så är den inspelad i mina gamla hemtrakter, vilket inte gör längtan och nostalgien mindre för min del...) ;)
Jag såg den på TV för flera år sedan och minns fortfarande Ragnar badande i badkaret ute under månen...Helt underbart.

F.ö. när det gäller vallfärdandet, så vet jag att Ragnar inte är helt ovan med besök. Hans hem har i många år varit platsen för välbesökta  viskvällar under Dan Andersson-veckan i Ludvika-trakterna, ett evenemang som återkommer varje sommar. Då stömmar turister och lokalbefolkning till, något de gjorde länge innan "Gubben i stugan" kom... :) Och Ragnar med släktingar går runt och serverar kaffe. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

588 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser