Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99735 gånger)

Moraggarn

• -
SV: Vargar
« Svar #760 skrivet: 14 feb-09 kl 08:44 »
 "Människan måste ta mer hänsyn till naturen för att vi skall få ett fortsatt gott liv på vår jord. Det är jag helt övertygad om."

Vad har vargen med det att göra? Vad tillför vargen som är så bra för att få ett fortsatt gott liv på vår jord? Dom är fina att titta på, det tycker jag; men då kan jag kolla på dom i djurparker. Utanför djurparkerna ställer dom bara till oreda och bekymmer. Så sent som i förrgår togs en hund inte långt härifrån, detta var ingen jakthund och den blev tagen endast 200m från husse. Och det är bara 1,5 vecka sedan som dom gav sig på en annan här i trakterna, inte heller denna hund var en jakthund, det var en leonberger som vargen kom in på gården och attackerade. Jakt på varg är det enda rätta för att komma nånvart med problemet

covboy

• Gäst
« Svar #761 skrivet: 14 feb-09 kl 10:43 »
Så blir det när beslutsfattarna sitter inne på sina kontor. >:(

guba

• Gäst
« Svar #762 skrivet: 15 feb-09 kl 00:06 »
Vad tillför vargen som är så bra för att få ett fortsatt gott liv på vår jord?
Tanken min var att låta bli denna debatt i fortsättningen men när en fråga ställs på det viset så kan jag tydligen inte låta bli.

Biologisk mångfald, är det något att eftersträva? Jag vet inte men jag inbillar mig i alla fall det.
Vargens närvaro i naturen har en större påverkan i positiv riktning på den biologiska mångfalden än en skogsbrand som ödelägger stora ytor men skapar ett enormt rikt liv efter sig. Det är ren fakta och en verklighet om intresse finns.
Vargens närvaro gör att älgen inte betar längs vattendrag vilket gör att slyet får växa upp och skugga vattendraget vilket gynnar bäcköringen som i sin tur är en förutsättning för att flodpärlmusslan skall kunna föröka sig och fortleva istället för att dö ut, allt hänger ihop.
Sedan kan listan göras oändlig på vad vargen tillför och är bra för vilket i jämförelse gör att det negativa ter sig löjligt i jämförelse.

Problemet är inte biologisk mångfald, problemet är när människan får för sig att inte behöva bilogisk mångfald och när nästa steg blir att biologisk mångfald är en kostnad istället för en tillgång.

Då är vi illa ute och vi är nära nu. Tyvärr.

Norrsken...!

• (Norr)skenet kanske bedrar...?
« Svar #763 skrivet: 15 feb-09 kl 01:03 »
...så insiktsfullt! Instämmer och bekämpar sgh-mentaliteten...!

mobben

« Svar #764 skrivet: 15 feb-09 kl 07:33 »
Biologisk mångfald har vi väl haft även utan vargen, under dom åren dom var borta. Visst ligger det mycket i vad guba säger men samtidigt kan man fråga sig hur mycket varg vi ska ha och hur mycket arbete och pengar vi ska lägga på den. Vargen är ändå ett av världens mest förekommande däggdjur. Utom i Sverige då förstås, ännu. Ska bli intresant att höra hur tongångarna bland vargförespråkarna låter när vi har ett par tusen vargar i landet och kanske ett par hundra runt storstan.

Jag är kluven när det gäller vargen, tycker att det är ett häftigt djur och ja vi ska ha den i Sverige men låt den komma på egen hand, tillåt jakt, skyddsjakt mm utan en massa dravel. Sen kan vi lägga pengarna på något annat djurslag eller för den delen någon typ av miljö.

Moraggarn

• -
« Svar #765 skrivet: 15 feb-09 kl 14:28 »
"Jag är kluven när det gäller vargen, tycker att det är ett häftigt djur och ja vi ska ha den i Sverige men låt den komma på egen hand, tillåt jakt, skyddsjakt mm utan en massa dravel. Sen kan vi lägga pengarna på något annat djurslag eller för den delen någon typ av miljö."

PRECIS!!!!

vitryggig hackspett

« Svar #766 skrivet: 15 feb-09 kl 16:54 »
Tanken min var att låta bli denna debatt i fortsättningen men när en fråga ställs på det viset så kan jag tydligen inte låta bli.

Biologisk mångfald, är det något att eftersträva? Jag vet inte men jag inbillar mig i alla fall det.
Vargens närvaro i naturen har en större påverkan i positiv riktning på den biologiska mångfalden än en skogsbrand som ödelägger stora ytor men skapar ett enormt rikt liv efter sig. Det är ren fakta och en verklighet om intresse finns.
Vargens närvaro gör att älgen inte betar längs vattendrag vilket gör att slyet får växa upp och skugga vattendraget vilket gynnar bäcköringen som i sin tur är en förutsättning för att flodpärlmusslan skall kunna föröka sig och fortleva istället för att dö ut, allt hänger ihop.
Sedan kan listan göras oändlig på vad vargen tillför och är bra för vilket i jämförelse gör att det negativa ter sig löjligt i jämförelse.

Problemet är inte biologisk mångfald, problemet är när människan får för sig att inte behöva bilogisk mångfald och när nästa steg blir att biologisk mångfald är en kostnad istället för en tillgång.

Här är en människa som har insikt ;) Visst hänger allt ihop.

" Problemet är inte biologisk mångfald, problemet är när människan får för sig att inte behöva bilogisk mångfald och när nästa steg blir att biologisk mångfald är en kostnad istället för en tillgång."

Även här har du insikt  ;)

" Då är vi illa ute och vi är nära nu. Tyvärr."

Ni är redan illa ute. För människan har blivit för många. Ni måste reducera er. Sluta expandera!
« Senast ändrad: 15 feb-09 kl 16:56 av vitryggig hackspett »

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #767 skrivet: 15 feb-09 kl 17:43 »
Om staten lade ner lika mycket tid o pengar på flodpärlmusslan som man gjort på vargen ... ja, då hade man i alla fall lagt pengarna på en djurart som faktiskt ÄR utrotninghotad ...
Vargar finns hur mycket som helst över hela jordklotet. Det finns ingen "skandinavisk varg". Vår vargstam hör till samma vargart som de vargarna som finns i gamla Sovjetunionen ... och de är några stycken ...   ;)
Förklara för mig varför vi skattebetalare ska lägga miljontals kronor varje år på att forska, skydda och bevara en djurart som inte är utrotningshotad.  ???

Skytten

• Skåne
« Svar #768 skrivet: 15 feb-09 kl 17:47 »
Kommer det inte in nya vargar från Ryssland, så om de inte dukar under, kan bli en underart.
De uppfyller kraven med genetisk isolering av population, vi får vänta något årtusende och se.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

vitryggig hackspett

« Svar #769 skrivet: 15 feb-09 kl 17:53 »
Om staten lade ner lika mycket tid o pengar på flodpärlmusslan som man gjort på vargen ... ja, då hade man i alla fall lagt pengarna på en djurart som faktiskt ÄR utrotninghotad ...
Vargar finns hur mycket som helst över hela jordklotet. Det finns ingen "skandinavisk varg". Vår vargstam hör till samma vargart som de vargarna som finns i gamla Sovjetunionen ... och de är några stycken ...   ;)
Förklara för mig varför vi skattebetalare ska lägga miljontals kronor varje år på att forska, skydda och bevara en djurart som inte är utrotningshotad.  ???
Så vad menar du då ??? Vargen fick väl människan här i Sverige näst intill utrotad på 1800-talet & innan dess var det ni människor som planterade in den redan då eller ??? innan ni började att pang panga på dom.

Ni kanske ska ta bort alla djur i Sverige med motivationen att det finns så många i andra länder ??? & tänk om alla länder sen resonerar som du att det finns så många i andra länder, då blir det inga djur kvar.

vitryggig hackspett

« Svar #770 skrivet: 15 feb-09 kl 17:56 »

Vargens närvaro i naturen har en större påverkan i positiv riktning på den biologiska mångfalden än en skogsbrand som ödelägger stora ytor men skapar ett enormt rikt liv efter sig. Det är ren fakta och en verklighet om intresse finns.Vargens närvaro gör att älgen inte betar längs vattendrag vilket gör att slyet får växa upp och skugga vattendraget vilket gynnar bäcköringen som i sin tur är en förutsättning för att flodpärlmusslan skall kunna föröka sig och fortleva istället för att dö ut, allt hänger ihop.

Här ett tips som styrker detta: PÅ tv Kunskapskanalen idag 15/2-2009 kl: 21.00 Vargarnas dal
Amerikansk dokumentär från 2007. Drygt tio år har gått sedan människan hjälpte vargen att komma tillbaka till Yellowstone. I dag är vargflockarnas jakt på hjort och bison en stor turistattraktion, och naturen i bättre balans än på länge.

Från 9/2 i SVT2

Textat sid. 793

BREDBILD

Eleganten

• Västmanland
« Svar #771 skrivet: 16 feb-09 kl 13:12 »
[quote autho

Ni är redan illa ute. För människan har blivit för många. Ni måste reducera er. Sluta expandera!

[/quote]

Vilken art tillhör du ???
Estetiken framför allt

Charlotte

• -
« Svar #772 skrivet: 16 feb-09 kl 13:15 »
[quote autho

Vilken art tillhör du ???
Vitryggig hackspett verkar det som ;)
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

covboy

• Gäst
« Svar #773 skrivet: 16 feb-09 kl 21:14 »
Krig brukar hjälpa upp situation..

ekotripp

« Svar #774 skrivet: 18 feb-09 kl 19:19 »

Sveriges rovdjurspolitik har inget med det att göra. Den pågående urbaniseringen har pågått i åtminstone 200 år och kommer att fortsätta. Det avgörade är bristen på arbetstillfällen. Företagen blir allt större och vill helst lokalisera sig på stora orter (där det finns stort utbud på arbetskraft). En möjlighet för landsbygden att överleva är att kunna erbjuda turister en levande natur.

Jaså, men vi flyttar ju på grund av detta med rovdjuren, så jag skiter väl i vad som hänt p.g.a. storföretagens skäl till att etablera sig eller ej.
Turisterna blir överlyckliga när dom nu får stirra på en varglort istället för det som verkligen lockat tyskar och danskar i årtionden; -Älgen! De jag träffar som varit i Sverige på semester i bortåt 30 år beklagar sig numera över att de aldrig ser älg på våra hyggen längre....

Jag blir galen när jag tänker på vilket politiskt/rättsligt övertramp det är, att markägare inte kompenseras av rovdjurens uppfödning på de marker man investerat i, det sker faktiskt t.o.m. i vissa u-länder. Rovdjuren har ju förts in i ett senare skede. Läste att markpriserna i Dalsland minskat p.g.a. den rikliga rovdjurförekomsten. Låt rovdjursförespråkarna sätta in egna medel på bankonton tillhörande bönder, samer, jägare och glesbygdsbor i allmänhet. Politikertrams och röstfiske är vad hela rovdjursdebaklet handlar om.

Rosten

• Närke
« Svar #775 skrivet: 19 feb-09 kl 12:25 »
Vi har haft massor av norska turister men nu har den strömmer avtagit helt.
Kan det bero på dåligt med varg?
Nej det beror på att Karlstads stora köpcentrum. Bergvik.

Så vi har vargen kvar men inga turister. Varför kommer dom inte när vi har nästan 30 vuxna vargar i länet? Kan det vara så att turisterna skiter fullständigt i vargen? ;)

Flisen

« Svar #776 skrivet: 25 feb-09 kl 21:15 »
Många tar upp den naturliga balansen i naturen. Jag skulle vilja säga att det idag inte handlar om att låta naturen hamna i någon form av balans genom att låta varg och andra stora rovdjur sköta storleken på viltstammarna. Det är redan för sent. Ofta blir det någon trångsynt åsikt att om vi bara inte hade utrotat vargen från början eller reducerat lodjuren eller................då skulle viltstammarna leva i harmoni med varandra.

Faktum är att allt vi gör: Odlar spannmål, dikar ut våtmarker, återskapar våtmarker, planterar granskog, låter djur beta, sätter upp viltstängsel, bygger vägar, bygger hus, planterar in flodkräftor, skapar monokulturer, jagar, äter kött, inte äter kött............ja allt, jag kan ju fortsätta men jag tror poängen har gått fram, påverkar naturen och dess balans. Vissa åtgärder gynnar somliga men missgynnar andra och tvärt om. Den enda skillnaden är utrotandet av dessa djurarter tar lite längre tid och sker i det tysta. Dessutom försvinner arter vi knappt känner till. Ja de har kanske inte en lurvig päls och vassa tänder men det betyder ju inte att de är viktiga.

Jag undrar nu vilka djur skall vi gynna och vilka skall vi missgynna????
Försöker vi återställa något vi en gång har förstört så gynnar vi vissa men missgynnar de som faktiskt passade bättre i den miljön eller situationen vi skapat.

Vilka är mest värda?? Är en varg mer värd en ett rådjur eller en älg?? Värderar vi efter art eller individ??
Gynnar vi vargen missgynnas vilt som vargen jagar, självklart, jag vet men beslutet har ändå medfört att vi missgynnat dessa.

Det här är väl mer ett försök att se det ur ett lite annat perspektiv än att komma med någon genomtänkt ideologi eller bestämd åsikt.

:P :P :P

_olfi_

• Medelpad
« Svar #777 skrivet: 01 mar-09 kl 00:32 »

Jag tycker absolut att vi måste ha vargar här i Sverige, vi måste ta vårt ansvar och bevara vilda djur precis som alla andra.

Det är lätt för oss att tycka det är hemskt att alla tigrar tjuvskjuts i Asien, men vi i ett av världens rikaste länder, med en relativt orörd natur kan inte ens bevara ett litet futtigt vargbestånd!!!
I ett av baltländerna (kommer inte ihåg vilket av dem) har de ett lika stort vargbestånd som i Sverige, och om ni nu vet hur små de länderna är så kanske saker hamnar i lite perspektiv. Jag såg om detta på "Mitt i naturen", och dessutom har de inte så stora problem med vargattacker mot tamdjur som vi har i Sverige. Kan man ju undra vad det beror på, för inte hade dom fattiga människorna några skyddsstängsel inte. Där hade vargstammen funnits kvar i alla tider, den var rädd för människor. Det är nu jag kommer till min nästa punkt nedan...

För att kunna få en "jaktbar" stam måste den ju först vara frisk och utan problem med fortplantningen. Just därför tycker jag absolut att man borde inplantera vargar från typ Ryssland, ja då får vi en icke-inavlad stam som förmodligen kan hålla sig borta från tamdjuren, i alla fall bättre än vad våra gör nu. Sen behöver stammen inte vara så jättestor, huvudsaken är att den är frisk!!

Det där med att "vargarna tar så många älgar så älgstammen riskerar att dö ut på vissa ställen" är totalt skitsnack!! Jag lever själv i en "jaktfamilj" med en jaktgalen pappa och farfar, vi har egna marker osv. I Sverige tar vargarna i snitt 500 älgar per år, medans jägarna skjuter 100 000. Känns de rättvist att säga att det är vargarna som står för hotet mot älgstammen? Där vargar finns, har man sett att älgarna efter ett tag bli mer vaksamma mot faror, och klarar sig därmed bättre. I början går det ju säkert åt en del, men så småningom kommer det hela i balans.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

mobben

« Svar #778 skrivet: 01 mar-09 kl 09:47 »
Jag tycker absolut att vi måste ha vargar här i Sverige, vi måste ta vårt ansvar och bevara vilda djur precis som alla andra.

Det är lätt för oss att tycka det är hemskt att alla tigrar tjuvskjuts i Asien, men vi i ett av världens rikaste länder, med en relativt orörd natur kan inte ens bevara ett litet futtigt vargbestånd!!!
I ett av baltländerna (kommer inte ihåg vilket av dem) har de ett lika stort vargbestånd som i Sverige, och om ni nu vet hur små de länderna är så kanske saker hamnar i lite perspektiv. Jag såg om detta på "Mitt i naturen", och dessutom har de inte så stora problem med vargattacker mot tamdjur som vi har i Sverige. Kan man ju undra vad det beror på, för inte hade dom fattiga människorna några skyddsstängsel inte. Där hade vargstammen funnits kvar i alla tider, den var rädd för människor. Det är nu jag kommer till min nästa punkt nedan...

För att kunna få en "jaktbar" stam måste den ju först vara frisk och utan problem med fortplantningen. Just därför tycker jag absolut att man borde inplantera vargar från typ Ryssland, ja då får vi en icke-inavlad stam som förmodligen kan hålla sig borta från tamdjuren, i alla fall bättre än vad våra gör nu. Sen behöver stammen inte vara så jättestor, huvudsaken är att den är frisk!!

Det där med att "vargarna tar så många älgar så älgstammen riskerar att dö ut på vissa ställen" är totalt skitsnack!! Jag lever själv i en "jaktfamilj" med en jaktgalen pappa och farfar, vi har egna marker osv. I Sverige tar vargarna i snitt 500 älgar per år, medans jägarna skjuter 100 000. Känns de rättvist att säga att det är vargarna som står för hotet mot älgstammen? Där vargar finns, har man sett att älgarna efter ett tag bli mer vaksamma mot faror, och klarar sig därmed bättre. I början går det ju säkert åt en del, men så småningom kommer det hela i balans.

Dom har rätt stora problem med attacker mot tamdjur i baltstatrna, dessutom om jag inte är fel underättad så har dom även allmän jakt på varg.

- Estland, året runt. Fri avskjutning.
- Lettland 15 juli till 31 mars. Fri avskjutning
- Litauen, 15 juli till 31 mars. Begränsat till 130 individer.

I Ryssland gäller detsamma, året runt.

Jag tror att det är litauen som har ett vargbestånd likt sverige ca 200-250 djur.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #779 skrivet: 01 mar-09 kl 10:49 »
Dom har rätt stora problem med attacker mot tamdjur i baltstatrna, dessutom om jag inte är fel underättad så har dom även allmän jakt på varg.

- Estland, året runt. Fri avskjutning.
- Lettland 15 juli till 31 mars. Fri avskjutning
- Litauen, 15 juli till 31 mars. Begränsat till 130 individer.

I Ryssland gäller detsamma, året runt.

Jag tror att det är litauen som har ett vargbestånd likt sverige ca 200-250 djur.

Isåfall ljög dom som tusan på tv då, då dom faktiskt var i dom länderna på besök t o m. Ja, de har fri jakt på varg, eftersom de har så många vargar!! Det har inte vi, och det är en frisk och "produktiv" stam vi måste ha INNAN vi börjar jaga dom på det viset.
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 1 användare
lillatorpet

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser