Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99454 gånger)

mobben

SV: Vargar
« Svar #740 skrivet: 01 feb-09 kl 17:31 »
Det heter:  Man pratar med bönder på bönders sätt och med lärde på latrin!

;D

Eleganten

• Västmanland
« Svar #741 skrivet: 01 feb-09 kl 17:55 »
Det heter:  Man pratar med bönder på bönders sätt och med lärde på latrin!

Språket för skitsnackare ;D ;D ;D
Estetiken framför allt

Rosten

• Närke
« Svar #742 skrivet: 01 feb-09 kl 19:09 »
Rosten kära du, du har ju själv skrivit i tråden om vildsvin:

Jag har också skrivit att det är en liten klick av rötägg som gör det.
Men du verkar tydlig läsa det du vill. Eller hur har du annars fått ihop det till att "jägarkåren" gör det!

LasseDalom

• -
« Svar #743 skrivet: 03 feb-09 kl 07:36 »
Citat från: Rosten
Jag har också skrivit att det är en liten klick av rötägg som gör det.

Det förstår jag, annars skulle vi ju ha vildsvin/vildgris i varenda buske. Men frågan man kan ställa sig är hur många av de övriga jägarna vet om att det sker men väljer att tiga om saken?

Margit

• Gäst
« Svar #744 skrivet: 03 feb-09 kl 08:04 »
Det förstår jag, annars skulle vi ju ha vildsvin/vildgris i varenda buske. Men frågan man kan ställa sig är hur många av de övriga jägarna vet om att det sker men väljer att tiga om saken?

Man kan också fråga sig hur många av de icke-jagande som vet men väljer att tiga.

LasseDalom

• -
« Svar #745 skrivet: 03 feb-09 kl 08:27 »
Ett litet fåtal skulle jag nog vilja påstå. De flesta som inte jagar känner nog inte till vildssvinens/vildgrisarns existens förrän vi hittar dom i potatisåkern. Skulle vanligt folk känna till att dessa djur "hittat dit" för att någon jägare vill ha mer action i skogen så skulle detta problem vara betydligt mer uppmärksammat i våra tidningar och på våra insändarsidor.

Margit

• Gäst
« Svar #746 skrivet: 04 feb-09 kl 19:03 »
Ett litet fåtal skulle jag nog vilja påstå. De flesta som inte jagar känner nog inte till vildssvinens/vildgrisarns existens förrän vi hittar dom i potatisåkern. Skulle vanligt folk känna till att dessa djur "hittat dit" för att någon jägare vill ha mer action i skogen så skulle detta problem vara betydligt mer uppmärksammat i våra tidningar och på våra insändarsidor.

Hur kan de INTE märka av vildsvinen  ???. Härnere är det numera gott om vildsvin, inte gömmer de sig i skogen precis.

ekotripp

« Svar #747 skrivet: 05 feb-09 kl 20:55 »
Ja det är synd om dig ekotripp, som inte får ha rådjur och älg för dig själv.
Är inte det vad det hela går ut på, att naturen har sin gång och att jägarna i framtiden inte skall behövas.
Men som vanligt handlar disskussionen enbart om folk som är skjutglada nöjesjägare!
Flytta du. Ingen kommer att sakna dig.
:'(

Ja Du hanzzon, Du är mycket väl utbildad i detta ämne kan jag konstatera.

Flera framstående forskare/tillsynsmän och politiker, som tidigare hejade fram rovdjuren, har nu dragit i handbromsen. Men det kommer försent, de trodde just som Du, att de svenska jägarna var just bara nöjesjägare. Nu dyker rovdjursstammen i vissa områden och det kommer vi tydligt se i vissa delar av landet eftersom bytesdjuren för dessa arter är slut där.
Nu finns där varken mat till rovdjuren eller villebråd för jägaren-JÄTTEBRA! Just en fin mångfald.

Hörde på nyheterna att nu endast 2 % av landets befolkning bebor 50 % av landets yta.....med den här politiken lär det inte bli fler. Kanske rovviltspårare förstås, å så helikoptrar(de som finns kvar i samhällstjänst) föstås. Dessa är lämpliga att flyga runt å titta till rovdjuren med, kanske samla lite bajs ibland. Men att rädda människor i nöd, det har vi inte råd med. Inte ens politiskt mod faktiskt.

Jag ger mig tusan på att Du byter dator vart 3.e år, dricker latte var dag, läser Metro, röstar rödgrönt och samlar batterier, men Du blir ingen naturvårdare för det, även om Du har rösträtt.

Det måste finnas ett nytt modernt namn på dessa människor? Som lever helt i städerna, överurbaniserade, disneyfierade, och så totalt ensidigt fixerade/hatiska vid detta ämne-rovdjurens förvaltande.

Jag har faktiskt inte läst en enda vargkritiker här som verkligen vill utrota rovdjuren. Däremot noterar jag en väldig hätsk stämning i förespråkarnas argumentation, förverkliga Dig själv lite bredare så blir ditt liv rikare...jag gör Dig snart sällskap på pendeln med en take-away latte...här kan ingen j-l bo kvar.

Vargerik

• Gäst
« Svar #748 skrivet: 05 feb-09 kl 21:13 »
...här kan ingen j-l bo kvar.

Bara för att jakten blir sämre?

ekotripp

« Svar #749 skrivet: 05 feb-09 kl 21:22 »
Bara för att jakten blir sämre?

Bl.a. för att jakten inte alls existerar längre, för att det inte finns några rådjur, harar eller älgar alls kvar. För att fåren i vår närhet dräps i ett, för att våra hundar och andra husdjur dräps i ett, för att det slutligen är synd om varg och lo när de inte kan äta sig mätta längre.

Är jag tydlig nog för Dig "VargErik"?

mobben

« Svar #750 skrivet: 05 feb-09 kl 22:18 »
Bl.a. för att jakten inte alls existerar längre, för att det inte finns några rådjur, harar eller älgar alls kvar. För att fåren i vår närhet dräps i ett, för att våra hundar och andra husdjur dräps i ett, för att det slutligen är synd om varg och lo när de inte kan äta sig mätta längre.

Är jag tydlig nog för Dig "VargErik"?
Håller hellt med dig ekotripp.

Äta sig mätta kommer dom nog att kunna göra det finns ju gott om folk, när vilt och tamdjur börjar att tryta.
Har haft varg här tre gånger som jag sett, hade en i hårkorset en gång men han valde att inte kliva in i hagen. gillar inte att ha dom i närheten, kommer att skjuta direkt.

LasseDalom

• -
« Svar #751 skrivet: 06 feb-09 kl 22:21 »
Citat från: Margit
Hur kan de INTE märka av vildsvinen  ???. Härnere är det numera gott om vildsvin, inte gömmer de sig i skogen precis.

Man märker dom när dom står i potatisåker sa jag. Det finns vildsvin/vildgris på fyra platser (vad jag läst) här i dalarna, Transtrand, Älgberget i Leksand, Grycksbo och Gränshammar och säkerligen är de utplanterade på alla ställen. Dessa orter är inte några som svinen sprider sig till geom vandring, med korsning av älvar och annat. Orterna ligger långt ifrån varandra och långt ifrån länsgräns så det är nog inga vildsvin/vildgris från grannlän som kan vandra in heller.

Man matar dem för att de skall klara vintern. En "granne" till svinen/grisarna tyckte inte alls om det då de lufsade runt i hans trädgård på väg till maten som placerades ut från bil vid vägen. På ett ställe vekar svin/gris-inplanteringen stött på rejäl patrull, och där har jägarna skjutit ett rejält antal. Men det är helt tyst om hur dessa kommit dit ifrån början. Kanske har samma jägar som kört dit grisarna för 5 år sen lyckats vinna hjältestatus genom att skjuta av halva beståndet.

Citat från: ekotripp
Hörde på nyheterna att nu endast 2 % av landets befolkning bebor 50 % av landets yta.....med den här politiken lär det inte bli fler.

Sveriges rovdjurspolitik har inget med det att göra. Den pågående urbaniseringen har pågått i åtminstone 200 år och kommer att fortsätta. Det avgörade är bristen på arbetstillfällen. Företagen blir allt större och vill helst lokalisera sig på stora orter (där det finns stort utbud på arbetskraft). En möjlighet för landsbygden att överleva är att kunna erbjuda turister en levande natur.

Margit

• Gäst
« Svar #752 skrivet: 07 feb-09 kl 00:44 »
Man märker dom när dom står i potatisåker sa jag. Det finns vildsvin/vildgris på fyra platser (vad jag läst) här i dalarna, Transtrand, Älgberget i Leksand, Grycksbo och Gränshammar och säkerligen är de utplanterade på alla ställen. Dessa orter är inte några som svinen sprider sig till geom vandring, med korsning av älvar och annat. Orterna ligger långt ifrån varandra och långt ifrån länsgräns så det är nog inga vildsvin/vildgris från grannlän som kan vandra in heller.

Man matar dem för att de skall klara vintern. En "granne" till svinen/grisarna tyckte inte alls om det då de lufsade runt i hans trädgård på väg till maten som placerades ut från bil vid vägen. På ett ställe vekar svin/gris-inplanteringen stött på rejäl patrull, och där har jägarna skjutit ett rejält antal. Men det är helt tyst om hur dessa kommit dit ifrån början. Kanske har samma jägar som kört dit grisarna för 5 år sen lyckats vinna hjältestatus genom att skjuta av halva beståndet.

Är det bara jägare som rör sig i skogen menar du?? Det finns inga bevis för vem som "planterar in" dessa svin, jag är jägare och är i varje fall INTE skyldig. "Vinna hjältestatus"  ??? *suck* .

Tycker det är tråkigt när hela jägarkåren svartlistas för några få idioters skull, idioter finns det i alla kategorier av folk i det här landet och jägarkåren är inget undantag.

Jag jagar i Värmland och där hatar 95% av befolkningen rovdjur, inklusive bönder, snickare, elektriker och ICA-kassörskor så rovdjursmotståndet är inte kanaliserat endast till jägarkåren.
För en jägare är väl vargen till och med ytterligare ett åtråvärt jaktbyte/trofé? Precis som björnen...när det nu blir tillåtet med vargjakt vill säga.

Moraggarn

• -
« Svar #753 skrivet: 07 feb-09 kl 09:30 »
För en jägare är väl vargen till och med ytterligare ett åtråvärt jaktbyte/trofé? Precis som björnen...när det nu blir tillåtet med vargjakt vill säga.

Förhoppningsvis blir det tillåtet med vargjakt SNART!!

Klix

« Svar #754 skrivet: 08 feb-09 kl 12:18 »
Inte kan man välja de delar av naturen som man tycker om, man får ta hela kittet förstås. Det finns folk som tycker si eller så. Tycker man inte om naturen kanske man skall söka sig in till staden med de för och nackdelar som det innebär. Jag är helt övertygad om att det finns naturälskare som bor i glesbygd. Personligen tror jag att man håller tyst om att man inte håller med beroende på att det just är ett hat och att man då slipper en massa hårda motattacker. Det är ok att säga att man hatar vargen men inte tvärt om.

Rosten

• Närke
« Svar #755 skrivet: 08 feb-09 kl 15:00 »

Förhoppningsvis blir det tillåtet med vargjakt SNART!!
Då jag inte samlar på troféer utan bara jagar för köttets skull. Så skulle jag gärna klara mig utan varg på just mina jaktmarker eller runt min mark. ;)

mobben

« Svar #756 skrivet: 08 feb-09 kl 16:26 »
Inte kan man välja de delar av naturen som man tycker om, man får ta hela kittet förstås. Det finns folk som tycker si eller så. Tycker man inte om naturen kanske man skall söka sig in till staden med de för och nackdelar som det innebär. Jag är helt övertygad om att det finns naturälskare som bor i glesbygd. Personligen tror jag att man håller tyst om att man inte håller med beroende på att det just är ett hat och att man då slipper en massa hårda motattacker. Det är ok att säga att man hatar vargen men inte tvärt om.
Där tycker jag du har helt fel, det är när man kritiserar vargen det oftast blir ett jävla liv. Jag har nog inte sett i någon skrivit att man hatar vargen. men sen att folk blir upprörda över att ens tamdjur blir rivna och man känner sig otrygg med varg inpå knuten har inget med att man älskar naturen eller ej.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #757 skrivet: 10 feb-09 kl 22:04 »
Läste i atl idag om en art som är utrotningshotad på riktigt. Ett djur som skulle vara glesbyggden till gagn och generera lite pengar isället för att som vargen bara skapar en massa elände och bitterhet. Nämligen flokkräftan. Tänk om det kunde satsas lika mycket pengar på den som det görs på vargen.
Hur härligt skulle inte det vara med bäckar åar och sjöar återigen fyllda av flodkräftor. Men icke.

Problemet för flodkräftan är att dess gossedjursfaktor är likamed noll

Jag har fiskat kräftor med kamratgänget sen barnsben. Det är den enda aktivitet vi gjort tillsammans allihop sen vi vart vuxna. Ifjol bestämde vi oss för att det var sista gången. Man kan inte ägna en augusti natt åt att vittja tomma burar.

Tror att det var Rättviks kommunalråd som skrev inlägget.

Hon påpekade att utrotar du kräftbeståndet i en sjö läggs utredningen ned samma dag anmälan lämnas in.

Försöker du värja grannens boskap från vargangrepp är du dömd samma sekund du höjer bössan.

Jävla rimligt.

Vissa verkar ha svårt  att förstå att folk på landsbyggden blir upprörda "bara för att det kommer lite varg". Det dom inte begriper är att för oss känns det som ytterligare en sten på bördan.  Det är svårt nog att skaffa sig försörning och fritids aktiviteter som det är, utan varg

Nej slå ett slag för kräftan istället. Den förenar istället för söndrar.
« Senast ändrad: 10 feb-09 kl 22:54 av Eleganten »
Estetiken framför allt

Klix

« Svar #758 skrivet: 13 feb-09 kl 17:06 »
Där tycker jag du har helt fel, det är när man kritiserar vargen det oftast blir ett jävla liv. Jag har nog inte sett i någon skrivit att man hatar vargen. men sen att folk blir upprörda över att ens tamdjur blir rivna och man känner sig otrygg med varg inpå knuten har inget med att man älskar naturen eller ej.
Jag förstår självklart att man kan ha problem med vargar, och drabbade blir upprörda över detta. Inte heller tycker jag att vargen skall vara helt fredad utan med "omtanke" måste få jagas. Det svåra är bara att dra gränsen när, för jag tycker ändå att den tillhör naturen och inte skall väljas bort. Människan måste ta mer hänsyn till naturen för att vi skall få ett fortsatt gott liv på vår jord. Det är jag helt övertygad om.

covboy

• Gäst
« Svar #759 skrivet: 13 feb-09 kl 17:44 »
Har beslutsfattarna svar på hur det går när vi har bara rovdjuren kvar och all annan vilt är utrotad ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

477 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser