Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99466 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #640 skrivet: 22 okt-08 kl 22:04 »
Det är det ledsamma med lagändringen, man behöver bara ha med sig hund som alibi...

Rak

« Svar #641 skrivet: 22 okt-08 kl 22:06 »
Skogen är naturens ,som vi får låna lite av om vi är snälla

Läs min förklaring! Jag bor i ett revir, inte VargErik, som för övrigt är en trevlig prick, trotts att han romantiserar om vargar  ;)

ekotripp

« Svar #642 skrivet: 22 okt-08 kl 22:53 »
Att som jägarförbundet hävda att vargen är ett hot mot älgstammen ter sig bara patetiskt då förhållandet är att det tar vargen 60 år att äta det jägarna skjuter varje år enligt årets tilldelning.
Det tar vargen runt 10 år att äta det antal älgar som trafikdödas av bil och  tåg, en siffra som vore betydligt högre om inte viltstängslen kommit till.

Ett argument som inte håller i längden på grund av noll trovärdighet.

Om de vore ärligare och sade som det är istället att de vill ha all älg själva för förvaltning. Oj, tilldelningen skulle öka med hela 1600 älgar/år, vilken lycka.
Nej, att jägarna inte vill ha vargen kvar grundar sig i det faktum att vargen lever och beter sig som människan självt och människan vill inte se det hon tycker illa om i sig självt.

Jag gillar matematiken Guba, problemet är att uttaget av älg och rådjur som vargen gör, är väldigt lokalt, alltså ingen fara på riksnivå beroende på vilken vargstam/älgstam vi kommer att ha i Sverige. Vad som gör det lite jobbigt är att vi som råkar vara dumma nog att bo i ett vargrevir helt blir utan klövvilt. Vargen förstår inte att den ska ta lite här och lite där över hela Sveriges yta, vilket hade varit bra och lämpligt i Din och andra vargförespråkares statistik.

Jag är en ivrig försvarare av den Svenska traditionen som finns i hela vår landsbygd, i den ingår att vi tar ut lite av naturens överskott av ekologiskt producerat kött. Även det faktum att det är en jakt som är folkligt förankrad, och inte som i många andra länder en överklasshobby, gör den väldigt viktig. Sedan har vi den fina djurhållningen i öppna landskap(utan komplexa elstängsel i hela kulturbygden), som vi också ska vara stolta över. Dessa traditioner går inte att kombinera med varg. Endast i stora, sammanhängande och folktomma arealer kommer vargen till sin rätt.

Jag tycker självklart inte att vargen ska utrotas, men som flera redan har skrivit, de vargar vi har är inte utrotningshotade, de finns i mängd på väldigt lämpliga platser.

Jag tycker inte illa om mig själv för att jag jagar, inte heller tycker jag illa om vargen för att den jagar. Däremot tycker jag om att sätta upp fågelholkar i mängd, upplåter mark för grödor till allt vilt, våtmark,  busk och träsk(låter t.o.m. ett och annat träd ligga och ruttna i skogen-men det får inte skogsstyrelsen veta för då kan jag bli åtalad), samt göra andra insatser för att kompensera det för viltet ogynnsamma skogsbruk/jordbruk vi bedrivit länge nu.

Jag får som regel inte ut något kött av mina insatser för Spillkråka, Skogssnäppa, Gröngöling, Tofsmes, Kungsfågel etc. Så Din bild av jägare behöver nyanseras lite.

guba

• Gäst
« Svar #643 skrivet: 22 okt-08 kl 23:04 »

(låter t.o.m. ett och annat träd ligga och ruttna i skogen-men det får inte skogsstyrelsen veta för då kan jag bli åtalad),

Ett och annat träd behöver du inte känna någon oro för, bara stolthet, det skapar liv. :D

Vargerik

• Gäst
« Svar #644 skrivet: 22 okt-08 kl 23:05 »
Läs min förklaring! Jag bor i ett revir, inte VargErik, som för övrigt är en trevlig prick, trotts att han romantiserar om vargar  ;)

När vi ses nästa gång ska jag lägga dig tvärs över mina knän och ge dig smisk på bara stjärten tills du fattar bättre, efter kognitiv beteendeterapi och avprogrammering ska vi åka till Kolmården och KRAAAMA dom fina djuren. Sen kanske det blir folk av dig också! ;D

Rak

« Svar #645 skrivet: 22 okt-08 kl 23:15 »
När vi ses nästa gång ska jag lägga dig tvärs över mina knän och ge dig smisk på bara stjärten tills du fattar bättre, efter kognitiv beteendeterapi och avprogrammering ska vi åka till Kolmården och KRAAAMA dom fina djuren. Sen kanske det blir folk av dig också! ;D

Jaa eller så åker vi till skogs och tittar på älgkor utan kalvar ;) din, din romantiserande murvel...

Vilse

• Gäst
« Svar #646 skrivet: 23 okt-08 kl 01:19 »
skjuter man varningssott mot varg paa 80-100 meters avstaand?
funkar det paa maenniskor ocksa? trodde han skulle slaa ihjael mej saa jag skoet han foerst!
noedvaern?  :)

bra web site man kan knyta bekantskaper o  baade faa smisk o se vargar o aelgkor :)

allvarligt, skulle gaerna vilja traeffa vargarna paa kolmaarden!

Moraggarn

• -
« Svar #647 skrivet: 23 okt-08 kl 08:52 »
Är du så sjuk i skallen att du tycker att otillåten jakt på varg är bra ? är du pucko eller?

Skjuta i nödvärn är en helt annan sak än otillåten jakt.Han som sköt vargen gjorde precis som han skulle,först varningsskott och när det inte hjälpte så hade vargen fått sin chans.Apropå "sjuk i skallen och pucko" så kan man ju fundera lite.Skillnaden mellan otillåten jakt och nödvärn är så stor så vet man inte skillnad på detta bör man nog ta sig en funderare!!?? Förmodligen kommer det mycket skit ur käften på dig titt som tätt, detta märks inte minst här i denna tråd.

Moraggarn

• -
« Svar #648 skrivet: 23 okt-08 kl 08:57 »

SOLKLART!!! Håll vargarna i djurparker och åk dit och krama dom när andan faller på.Då behövs inga vargar i skogen och runt husknutarna.

Pirr

« Svar #649 skrivet: 23 okt-08 kl 10:56 »
Skjuta i nödvärn är en helt annan sak än otillåten jakt.Han som sköt vargen gjorde precis som han skulle,först varningsskott och när det inte hjälpte så hade vargen fått sin chans.Apropå "sjuk i skallen och pucko" så kan man ju fundera lite.Skillnaden mellan otillåten jakt och nödvärn är så stor så vet man inte skillnad på detta bör man nog ta sig en funderare!!?? Förmodligen kommer det mycket skit ur käften på dig titt som tätt, detta märks inte minst här i denna tråd.
Stön hjälp ,det är fan inte konstigt att världen ser ut som den gör,o snart inte finns kvar,skulle int förvåna mig om du röstade på moderaterna också
Som ovanlighet utrycker jag verkligen det som så många vill,om du vill kalla det för skit i mun så svälj ,så blir du av med den värsta skiten .
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Moraggarn

• -
« Svar #650 skrivet: 23 okt-08 kl 15:14 »
Häng varg mördarna högt

Finns inga vargmördare,bara vettigt folk som inser vad som behöver göras åt problemet,oavsett varningsskott eller inte. Om du promt måste veta så röstade jag på sossarna

Rosten

• Närke
« Svar #651 skrivet: 23 okt-08 kl 16:01 »
Det dödande skottet avlossades på drygt 80 meters håll, hör man prassel i "buskarna" i vinden, upphetsning och en skällande hund?
Varningsskottet avlossades troligen på över 100 meters avstånd.
Har svårt att se mig själv så rädd för en varg att jag känner mig tvungen att avliva honom på ett så långt avstånd

Nu är du dåligt informerad igen, Guba. ;)
Man får inte skjuta varg om du känner dig hotad.
Endast om ett tamdjur är hotad får du skjuta. Det är bland annat därför som du inte får någon ersättning av staten om du skulle bli angripen av varg.
Så det innebär att man kan bli tvungen att skjuta varg på väldigt långa håll. Så din hypotes på minst 100 metar bort när varningskotten avlossades är helt i sin ordning.

Vilket du får om du blir angripen av björn.

Dom vanliga älgjägarna använder idag hörselskydd vid jakt.
Så nog hör jag prassel på väldigt långt håll.

Vargerik

• Gäst
« Svar #652 skrivet: 23 okt-08 kl 16:22 »
Jaa eller så åker vi till skogs och tittar på älgkor utan kalvar ;) din, din romantiserande murvel...
Men inte är det att romantisera om man anser att en ursprunglig art har rätt att finnas där den fanns innan den nästan blev utrotad? Jadå, det inskränker vår hobby delvis, är det så mycket att gråta om. Du vet väl att om kon blir av med kalven blir det oftare dubbelkalv nästa år, naturen är vis.

Vargerik

• Gäst
« Svar #653 skrivet: 23 okt-08 kl 16:39 »
När jag läser Moraggarns och Pirrs inlägg slits jag mellan att vilja utrota eller illegalt sätta ut hundratals vargar i ren trots mot era idiotier. Men Pirr, inte hotar du? Det är både fegt och otrevligt.

ledup

« Svar #654 skrivet: 23 okt-08 kl 16:45 »
Jag är SÅÅÅÅ trött på tjatet om dessa små patetiska djur!
Jag bor i ett av de vargtätaste områdena i Sverige och har fortfarande inte sett någon varg.
En varg gick över några gårdar i grannbyn och en gubbe såg en varg när han satt på älgpass är det att räkna som problem som skall ge dödsstraff?
Detta är nu stora VÄRLDSPROBLEM i denna bygd och jag blir så trött!
Men grisjävlarna som någon idiot släppt ut som bökar upp gräsmattor och åkrar och bryter sig in i tamgrishägn de är inget problem minsann. Dödar hundar gör ju asen (grisarna) oxå. Men det är ok. med mördar grisar tydligen...

Eleganten

• Västmanland
« Svar #655 skrivet: 23 okt-08 kl 16:58 »

Skogen är naturens ,som vi får låna lite av om vi är snälla
[/quote]

Flummeliflumm. Skogen planteras och skördas som vilken annan gröda som helst.
Estetiken framför allt

guba

• Gäst
« Svar #656 skrivet: 23 okt-08 kl 18:44 »
Nu är du dåligt informerad igen, Guba. ;)
Man får inte skjuta varg om du känner dig hotad.
Ja vad skall jag svara på det? Du är rolig du.

Idag utefter bergslagsleden stannade det en gubbe med husvagn och undrade om vägen framåt var öppen nu efter att ha varit avstängd när han för en och en halv vecka sedan gav sig ut på älgjakt. Nu skulle han ha ett avbrott på ett par dagar och sköta om frugan enligt hans egen utsago.

På kepsen stod det något med jägar....... och Hällefors vilket jag inte kunde undgå så min direkta fråga var givetvis om han sett någon varg, nej förresten sade jag de skjuts ju i parti och minut.
HAn förnekade sig inte och förstärkte min bild av jägare och hyllade illdåden som skett senste veckorna.

Det var inte det värsta, HÖR PÅ DEN HÄR, vargen har förstört de levande älgarna genom att jaga dem. När jägarnas hundar sätter efter älgen så springer de till närmaste sjö eller tjärn där de hoppar i för att undkomma som de tror vargen. Hur fan skall man kunna skjuta älgar som ligger och simmar, han var riktigt upprörd!

Ja fy fan sade jag, älgar som försöker undkomma döden, sådana vill vi ju inte ha i skogarna. Då tittade han på mig, tackade för pratstunden och åkte sin väg.

Pirr

« Svar #657 skrivet: 23 okt-08 kl 20:58 »
När jag läser Moraggarns och Pirrs inlägg slits jag mellan att vilja utrota eller illegalt sätta ut hundratals vargar i ren trots mot era idiotier. Men Pirr, inte hotar du? Det är både fegt och otrevligt.

Nej jag hotar inte,jag blir bara så förbannad att jag inte orkar mer,att folk sätter sig över djuren
Att människor är så totalt skruvade i roten att dom tror att vi bestämmer över djur i natur bara för att det passar ens egen vinning
Jag skulle gärna offra mitt liv för en varg ,lo eller björn
Nu orkar jag inte mer jag försökte även diskutera skogsbolagens sjuka sätt att averka
Jag lägger ner för jag blir för arg jag slutar vara här på alternativ,jag trodde att människor förstod men så var det inte.
Det är synd om människan som strinberg sa
 Hej då allihop
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #658 skrivet: 24 okt-08 kl 07:05 »
Citera
det är det blinda hatet som gör mig upprörd.

Detta håller jag med om till 100%. Iofs vill jag inte ha varg runt knutarna, men det beror förmodligen mest på okunskap. Jag ville inte ha vildsvin runt knutarna heller, men nu har vi det och det är inga större problem förutom då de väcker mej på nätterna ;)
Och det går ju att få hjälp med rovdjursstaket, vilket jag inte visste.
Däremot så tycker jag att närgångna individer ska bort för det är inte normalt beteende för vilda djur.

Och ja, jag vill också kramas med vargarna på Kolmården :) Har bekanta som varit där och de säger att det är en fantastisk upplevelse.
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

LasseDalom

• -
« Svar #659 skrivet: 04 nov-08 kl 15:17 »
Citat från: ekotripp
Jag gillar matematiken Guba, problemet är att uttaget av älg och rådjur som vargen gör, är väldigt lokalt, alltså ingen fara på riksnivå beroende på vilken vargstam/älgstam vi kommer att ha i Sverige. Vad som gör det lite jobbigt är att vi som råkar vara dumma nog att bo i ett vargrevir helt blir utan klövvilt.

Jag är tveksam till detta med påstående om att klövilt skulle utrotas lokalt av varg. I ett normalt fungerande ekosystem så kan inte en vargflock utrota bytet och sedan ge sig in på nya jaktmarker för vargreviret är omgivet av andra vargrevir, vilket ofelbart leder till konflikt om flocken försöker förflytta sig. Om klövviltet försvinner beror nog detta på att viltet förflyttar sig till områden utan varg, detta problem skulle dock försvinna om vi fick mer varg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser