Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99416 gånger)

Vilse

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #620 skrivet: 20 okt-08 kl 06:20 »
För det första känns det kanske lite läskigt om man har en 60-kilos varg springande rakt mot en i full fart, då hade jag också skjutit. För det andra kan det gagna vargens rykte att man får  bort individer som ger sig på tamdjur och är orädda för människan.

vad vaeger en svensk varg?
jag har bara sett vargar i haegn typ skansen o kolmaarden.
men dom saag inte saa stora ut, det har varit taniga rackare.
jag jaemfoer med min stora schaefer hane som vaeger 42 kilo och gissar att dom vargar jag sett vaegt ca 30 kilo.

naan som vet?

Margit

• Gäst
« Svar #621 skrivet: 20 okt-08 kl 08:27 »
vad vaeger en svensk varg?
jag har bara sett vargar i haegn typ skansen o kolmaarden.
men dom saag inte saa stora ut, det har varit taniga rackare.
jag jaemfoer med min stora schaefer hane som vaeger 42 kilo och gissar att dom vargar jag sett vaegt ca 30 kilo.

naan som vet?

Utseende
Vissa tamhundar är mycket lika de vilda vargarna. Det är inte så konstigt eftersom hundarna härstammar från vargen och räknas som samma art. En del hundraser - exempelvis Grönlandshund, olika huskies och vissa blandraser mellan schäfer och grönlandshund - kan ha stora likheter med vargen. Likheten mellan vissa tamhundar och vargar leder ofta till stora rubriker i media, då lösspringande hundar förväxlats med vargar.

Men det finns en del drag som skiljer vargar från de flesta tamhundar. Vargar har ett stort huvud och grov hals, i relation till kroppsstorleken. Vargen har en mer strömlinjeformad kropp jämfört med de flesta hundar. En rak rygglinje och en rak, hängande svans är också typiskt för vargen. Den har ett mycket karaktäristiskt snabbt trav, då den tillsynes utan ansträngning glider fram i terrängen. Grundfärgen på de Skandinaviska och Euroasiatiska vargarna är grå med grågula och rödbruna skiftningar i sommarpälsen. Vinterpälsen är mer grå. Hakan och strupen nästan alltid klart vita. De är nästan alltid rödbruna bakom öronen. Tassarna är mycket stora, störst är framtassarna. Tänderna är anpassade för att gripa, slita, riva och krossa. En grov lårbenshals på en större älgtjur vållar inga som helst problem.Mankhöjd upp till 90 cm. Normala vikter för Skandinaviska vargar är 35-55 kg. Hannar väger oftast mer än honorna.

Fritt taget från Rovdjurscentret De 5 Stora...
« Senast ändrad: 20 okt-08 kl 08:29 av Margit »

Margit

• Gäst
« Svar #622 skrivet: 20 okt-08 kl 08:32 »
Samma här, ja ingen jakt då men väldigt gott om älg, tvåkalvskor ser jag med jämna mellanrum nåon gång i veckan :)

Någon jaktlycka då?

Min hund skällde på en ko och en tjur, 40 meters håll, bredsida...tyvärr hade tjuren för stora horn och jag hade inte 50 meters fri sikt bakom kon.
En annan dag satt jag på pass, 15 meter till en grann tjur som inte heller var tillåten...mycket vackra djur och så häftigt att få se  :)
Jaktlaget sköt 15 älgar sammanlagt, inte så dåligt!!

LasseDalom

• -
« Svar #623 skrivet: 20 okt-08 kl 16:15 »
Citat från: Moraggarn
,finns det sen ett etablerat revir på markerna kan man lätt räkna ut att älg rådjur och andra hjortdjur försvinner ganska snart

Knappast, varg och klövvilt har har levt i samma marker i hundratusentals år utan att klövviltet har utrotats. Utrotningen uppstår först när människan är inblandad.

Rosten

• Närke
« Svar #624 skrivet: 20 okt-08 kl 17:32 »
Knappast, varg och klövvilt har har levt i samma marker i hundratusentals år utan att klövviltet har utrotats. Utrotningen uppstår först när människan är inblandad.
Vi jagar vid ett vargrevir. När dom flyttade hit så började bytesdjuren så sakta att minska. Till att nästan helt försvinna. Men på andra sidan sjön så fick man sakta men säkert en väldigt god klövviltsstamm. Man pratar om att man har mer djur nu än på det glada 80-talet.

Nu verkar det som att rovdjurssreviret har delat på sig och flyttat. Enligt länstyrelsen rovdjursspårare så är det tydligt bristen på mat som tvingat vargen att flytta.

Så nog påverkas det av vargen. Under dom åren som det inte fanns någon varg så hade vi massor av vilt i sverige. Under dessa år fanns det också massor av jägare så det är knappast människan som enbart står för utrotning.

Moraggarn

• -
« Svar #625 skrivet: 20 okt-08 kl 20:48 »
För fjorton dagar sedan sköts en annan varg under en rävjakt i Järnboås.

Tur att det fortfarande händer lite bra saker i Sverige

Vargerik

• Gäst
« Svar #626 skrivet: 20 okt-08 kl 22:24 »
Mycket bra saker händer! En ny invandrad varghanne som har hittat en partner och skogarna fulla med årsungar! I vår kommer det ännu fler.

Rak

« Svar #627 skrivet: 20 okt-08 kl 23:30 »
Synd då att det är mina skogar och inte dina...

Vargerik

• Gäst
« Svar #628 skrivet: 20 okt-08 kl 23:34 »
Tror inte att några vilda djur fattar "vems" skogen månde vara.

Rak

« Svar #629 skrivet: 20 okt-08 kl 23:38 »
Det förstår jag nog. Vad jag menar är att du förblir opåverkad, icke jag. Jag ser följderna. Gör du det där du huserar?

Vilse

• Gäst
« Svar #630 skrivet: 21 okt-08 kl 01:11 »
En varg aer en naturlig "sak".
En maenniska aer inte naturlig, vi har saa maanga uppfinningar mer aen nyttigt foer oss och jorden.
Vi kan skydda oss mot varg, staket rovdjursstaengsel osv.
Vargen aer inget hot mot oss maenniskor utan mot vaara husdjur, vi har tagit in dessa hudsjur i vaar omsorg och daerfoer ocksaa paatagit oss att skydda dessa.
Jag skulle troligen svaera hoegt om varg tog ett av mina husdjur.
Jag skule bli saa leden om en varg to min katt/hund/faar/hoens.
Men jag kan inte saeja att vargar ska utrotas eller skjutas mer aen det goers i dag.

Det skulle nog istaellet vara skottpengar paa vissa maenniskor som goer mer ofog aen nytta och aer betydligt mera farliga en vargar.

Jag er mera orolig foer kriminella aggressiva illamenande maenniskor aen varg.

duvningens

• Västergötland
« Svar #631 skrivet: 21 okt-08 kl 12:59 »
Visst blir man lite kluven vad det gäller "vilda" djur när dom finns i och utanför fårhagen.
Vi har haft både lo och varg 50 meter från fårhuset där vi tar in dom på nätterna. Spårare har säkrat spåren vi upptäckte.
En fårbonde har haft 2 angrepp av varg, och hon bor 3 km härifrån.
Vår dotter blev förföljd av en varg när hon var ute med hunden, vargen stannade när dottern vände sig om, hunden fick hon släpa med sig, så fortsatte det tills dottern gick emot vargen då hoppade den över diket och in i skogen och sågs lite längre bort av en äldre man.
Dottern fattade inte att det var en varg innan hon hörde talas om vad den äldre mannen och senare flera med honom sett.

Och om ni har vargskräck besök Kålmårdens djurpark där man får umgås med vargar i deras hägn, visserligen är de "människotama"
men ändå. Det blir en mycket stark upplevelse. Personalen kan sin sak och förmedlar detta på ett bra sätt.

Jag träffar hellre på en varg än att maken blir getingstucken. Han är nämligen så allergisk att han har spruta och olika piller han ska ta i händelse att han blir stucken plus att han måste till närmsta sjukhus ögonaböj och då är det BRÅTTOM och risk för livet.
Vi bor i västra götaland.

MVH Duvningens
liten gård i skogen med får, orpington gul och legbarfärgad, orloff, RIR, myskankor, mignonankor, svensk gulanka, ölandsgäss, make, 3 katter och 3 utflugna ungar

Vargerik

• Gäst
« Svar #632 skrivet: 21 okt-08 kl 13:10 »
Det förstår jag nog. Vad jag menar är att du förblir opåverkad, icke jag. Jag ser följderna. Gör du det där du huserar?
Jag tror knappt jag förblir opåverkad så mycket längre till, när jag blir lovar jag att inte gnälla.
Då jag råkar veta vem du är (tack för senast!) vet jag också att du inte är den som sätter dig ner och piper när saker börjar gå dig emot och kommer galant att anpassa dig till de nya förutsättningarna i din jakt. Gnällspikarna kommer däremot att sitta på sin kammare och muttra om utrotning.
Jag vill som du vet inte heller ha rovdjur i för stora mängder då jakten ligger mig varmt om hjärtat, det är det blinda hatet som gör mig upprörd.

LasseDalom

• -
« Svar #633 skrivet: 22 okt-08 kl 10:52 »
Citat från: Rosten link
Så nog påverkas det av vargen. Under dom åren som det inte fanns någon varg så hade vi massor av vilt i sverige. Under dessa år fanns det också massor av jägare så det är knappast människan som enbart står för utrotning.

Skulle rovdjuren utrota sina bytesdjur så skulle de dö ut själva. Den enda gång vi har haft klövviltet nästan utrotat (slutet på 1800-talet) så berodde det på jakt. När ett djur försvinner ur faunan så beror detta på att ett annat djur tar den ekologiska nischen. Ex. orsaken till svenskharens tillbakagång står främst att finna i tyskharens frammarch, inte i att räven äter hare. Eller fjällrävens tillbakagång beror till stor del på att den blir utkonkurrerad av inflyttad rödräv, inte på grund av att kungsörn och lo äter fjällräv.

Pirr

« Svar #634 skrivet: 22 okt-08 kl 21:00 »
Är du medveten om att detta räknas som ett hot?
Min lust har jag så mycket jag vill ,räkna kan du göra som du vill
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Pirr

« Svar #635 skrivet: 22 okt-08 kl 21:02 »
För fjorton dagar sedan sköts en annan varg under en rävjakt i Järnboås.

Tur att det fortfarande händer lite bra saker i Sverige
Är du så sjuk i skallen att du tycker att otillåten jakt på varg är bra ? är du pucko eller?
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Pirr

« Svar #636 skrivet: 22 okt-08 kl 21:03 »
Mycket bra saker händer! En ny invandrad varghanne som har hittat en partner och skogarna fulla med årsungar! I vår kommer det ännu fler.
Gott hoppas han ytnglar av sig villt
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Pirr

« Svar #637 skrivet: 22 okt-08 kl 21:05 »
Synd då att det är mina skogar och inte dina...
Skogen är naturens ,som vi får låna lite av om vi är snälla
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Vargerik

• Gäst
« Svar #638 skrivet: 22 okt-08 kl 21:54 »
Pirr verkar nästan lite upprörd?

guba

• Gäst
« Svar #639 skrivet: 22 okt-08 kl 21:59 »
Vi får se om det var okej eller ej.
"Det prasslade till i buskarna" sade jägaren som skjöt vargen i Hällefors.

Nog lär den vara rätt nära för att man skall höra prasslet enligt min erfarenhet. Varningsskott skall ha avlossats och därefter ett dödande skott.

Det dödande skottet avlossades på drygt 80 meters håll, hör man prassel i "buskarna" i vinden, upphetsning och en skällande hund?
Varningsskottet avlossades troligen på över 100 meters avstånd.
Har svårt att se mig själv så rädd för en varg att jag känner mig tvungen att avliva honom på ett så långt avstånd.

Bara en undran, ingen värdering lagd i dessa fakta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

553 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser