Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99430 gånger)

Vargerik

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #600 skrivet: 18 okt-08 kl 19:52 »
Joop det är jusst vad den har och?

Ochoch. Inte de skarpaste verktygen i lådan eller de klaraste glasen i skåpet. Framgår tydligt om inte annat.

Charlotte

• -
« Svar #601 skrivet: 18 okt-08 kl 19:55 »
 Om nu inte jag fattat fel så finns det genetiskt inte kvar några vargar av dem som fanns här i Norden förr.
 Min farfar såg  den "sista" vargen  (OBS, han varken sköt eller ens jagade den, han var ingen jägare ;))innan den bev skjuten längre ner i landet (tror i Helsingland). De vargar som är här nu har "samma" gener som andra vargar ute i världen.  I Turkiet och Ryssland är det gott om varg tex.
                                  Mvh
                               Charlotte
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 19:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

guba

• Gäst
« Svar #602 skrivet: 18 okt-08 kl 20:01 »
Men hur många älgar dödas av människor o hur många av vargar ?
Att som jägarförbundet hävda att vargen är ett hot mot älgstammen ter sig bara patetiskt då förhållandet är att det tar vargen 60 år att äta det jägarna skjuter varje år enligt årets tilldelning.
Det tar vargen runt 10 år att äta det antal älgar som trafikdödas av bil och  tåg, en siffra som vore betydligt högre om inte viltstängslen kommit till.

Ett argument som inte håller i längden på grund av noll trovärdighet.

Om de vore ärligare och sade som det är istället att de vill ha all älg själva för förvaltning. Oj, tilldelningen skulle öka med hela 1600 älgar/år, vilken lycka.
Nej, att jägarna inte vill ha vargen kvar grundar sig i det faktum att vargen lever och beter sig som människan självt och människan vill inte se det hon tycker illa om i sig självt.

Utrotning av sin like hjälper tyvärr inte då beteendet lever kvar hos utrotaren.
Nu hävdas det att ingen vill utrota vargen men om avskjutning skall börjas redan vid 200 individer så kommer det att leda till utrotning oavsett vad som sägs, om inte annat så på grund av inaveln som då blir än påtagligare med ett färre antal individer.

Nej, låt vargen öka till 1000 individer och sedan bedriva kontinuerlig jakt så kommer vi att ha en frisk och stark stam somo är skygg och håller sig i skogen istället för dagens mer eller mindre tama  vargar.

Charlotte

• -
« Svar #603 skrivet: 18 okt-08 kl 20:27 »
 Ett alternativ vore att hämta 800 från Ryssland och släppa över HELA Sverige och börja jaga.
Jag tycker synd om de människor som ska ta smällarna nu när vargen ska sprida sig, för det är ju ingen lögn att dom verkar äta rent där dom håller till. Rent Globalt hotar dom absolut inga älgstammar, men Lokalt är det ju inte kul.
                                 Mvh
                              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Han som ser bakom träd

• Gäst
« Svar #604 skrivet: 18 okt-08 kl 20:28 »

Om de vore ärligare och sade som det är istället att de vill ha all älg själva för förvaltning. Oj, tilldelningen skulle öka med hela 1600 älgar/år, vilken lycka.
Nej, att jägarna inte vill ha vargen kvar grundar sig i det faktum att vargen lever och beter sig som människan självt och människan vill inte se det hon tycker illa om i sig självt.

Låter som jägarimperialism

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #605 skrivet: 18 okt-08 kl 20:29 »
vill bara svara på påståendet att vargar äter sork och kanske någon svag älg någon gång ...
så här säger man på Länsstyrelsen i Västerbotten:
"- Vargen tog ca en och en halv älg eller ren per vecka. På våren var 2 av 13 större bytesdjur renar, på sensommaren 1 av 4, säger Michael Schneider, rovdjursansvarig på Länsstyrelsen."

"- Det mönster som vi hittade i Bullmarksvargens val av föda stämmer väl överens med de mellansvenska vargarnas diet, konstaterar Jens Karlsson, vargforskare på Viltskadecenter vid Sveriges lantbruksuniversitet."

alla som är intresserade hittar resten av rapporten om Bullmarksvargen här:
http://www.ac.lst.se/pressmeddelanden/?P=1936

Eleganten

• Västmanland
« Svar #606 skrivet: 19 okt-08 kl 00:04 »
 Lönsamhet är ett dåligt argument såvida man inte lever på sitt arbete. Då brukar man vilja ha lönsamhet.
Att likställa jakt med mord är bara sjukt. Eller ska vi kanske fängsla alla tamkattor som "mördar" möss fast än dom får mat av matte eller husse och vad det gäller fågelägg så har inte dom för vana att riva tamboskap. Det har berättats för mig om en by hemma som fick alla får rivna av varg när folket var i kyrkan det var en stor tragedi på den tiden som det talas om fortfarande. Jag säger inte att man ska utrota vargen men det kanske kan vara på sin plats att reflektera över varför den en gång blev utrotad.
Estetiken framför allt

Pirr

« Svar #607 skrivet: 19 okt-08 kl 10:43 »
Lönsamhet är ett dåligt argument såvida man inte lever på sitt arbete. Då brukar man vilja ha lönsamhet.
Att likställa jakt med mord är bara sjukt. Eller ska vi kanske fängsla alla tamkattor som "mördar" möss fast än dom får mat av matte eller husse och vad det gäller fågelägg så har inte dom för vana att riva tamboskap. Det har berättats för mig om en by hemma som fick alla får rivna av varg när folket var i kyrkan det var en stor tragedi på den tiden som det talas om fortfarande. Jag säger inte att man ska utrota vargen men det kanske kan vara på sin plats att reflektera över varför den en gång blev utrotad.
Det finns bara ett djur som förstör och det kallas homosapiens
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

guba

• Gäst
« Svar #608 skrivet: 19 okt-08 kl 20:18 »
Det är rent tragiskt att inse att vargen inte har en chans i vårt "moderna" samhälle.

Idag skjöts en varg uppåt Hällefors http://www.na.se/artikel.asp?intId=1399888.

För fjorton dagar sedan sköts en annan varg under en rävjakt i Järnboås.

Tragiskt är bara förnamnet.

Rosten

• Närke
« Svar #609 skrivet: 19 okt-08 kl 20:39 »
Vi får se om det var okej eller ej.

Pirr

« Svar #610 skrivet: 19 okt-08 kl 21:31 »
Det är rent tragiskt att inse att vargen inte har en chans i vårt "moderna" samhälle.

Jag får lust att börja skjuta varg jägare ,den tar snart över,vilka jävla svin
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Rosten

• Närke
« Svar #611 skrivet: 19 okt-08 kl 21:36 »
Jag får lust att börja skjuta varg jägare ,den tar snart över,vilka jävla svin
Är du medveten om att detta räknas som ett hot?

Vargerik

• Gäst
« Svar #612 skrivet: 19 okt-08 kl 21:38 »
Allt som försöker skada min hund dödar jag med mina bara händer om så behövs.
Visar det sig att det är en fördold tjuvjakt borde karln steglas.
Rätt eller fel får utredningen utröna, hur vet man att han sköt varningsskott först och inte efter?

Rosten

• Närke
« Svar #613 skrivet: 19 okt-08 kl 21:58 »
Visar det sig att det är en fördold tjuvjakt borde karln steglas.
Rätt eller fel får utredningen utröna, hur vet man att han sköt varningsskott först och inte efter?
Varningsskott borde ha hörts lång väg. Om det sedan var varningsskottet som var det andra skottet eller ej det får vi aldrig veta. Men om man vill döda en varg så anmäler man det knappast till polisen efteråt. ;) Vilket man har gjort i detta fallet.

guba

• Gäst
« Svar #614 skrivet: 19 okt-08 kl 22:00 »
Tyvärr så blir dessa utredningar inget annat än ett spel för gallerierna, jägaren står oemotsagd medans offret vandrar i de sälla jaktmarkerna.

Rosten

• Närke
« Svar #615 skrivet: 19 okt-08 kl 22:12 »
Tyvärr så blir dessa utredningar inget annat än ett spel för gallerierna, jägaren står oemotsagd medans offret vandrar i de sälla jaktmarkerna.
Riktigt så enkelt är det inte. Varningsskottet var ju knappast rätt upp i himmelen. Utan måste skjutas i den riktningen som man får skjuta i. Så letar man lite brukar man kunna hitta det. Skotten bör ju också ha kommit i snabb följd. Vilket brukar höras lång väg.

Som jag har sagt förut. Ingen som vill döda varg kontaktar polisen och berättar att han gjort det.

Normalt så är böterna på  100 000:- + indragna vapenlicenser för tjuvjakt. Så bara en dåre skulle kontakta polisen om han inte hade rent mjöl i påsen.

Vargerik

• Gäst
« Svar #616 skrivet: 19 okt-08 kl 22:29 »
Hoppas det är som du säger Rostis, har det gått rätt till har jag inget att invända. Jag hade agerat likadant.

Margit

• Gäst
« Svar #617 skrivet: 19 okt-08 kl 23:15 »
Att som jägarförbundet hävda att vargen är ett hot mot älgstammen ter sig bara patetiskt då förhållandet är att det tar vargen 60 år att äta det jägarna skjuter varje år enligt årets tilldelning.
Det tar vargen runt 10 år att äta det antal älgar som trafikdödas av bil och  tåg, en siffra som vore betydligt högre om inte viltstängslen kommit till.

Ett argument som inte håller i längden på grund av noll trovärdighet.

Utrotning av sin like hjälper tyvärr inte då beteendet lever kvar hos utrotaren.
Nu hävdas det att ingen vill utrota vargen men om avskjutning skall börjas redan vid 200 individer så kommer det att leda till utrotning oavsett vad som sägs, om inte annat så på grund av inaveln som då blir än påtagligare med ett färre antal individer.

Nej, låt vargen öka till 1000 individer och sedan bedriva kontinuerlig jakt så kommer vi att ha en frisk och stark stam somo är skygg och håller sig i skogen istället för dagens mer eller mindre tama  vargar.

Glädjande nog kan jag efter en veckas älgjakt konstatera att det var mycket gott om älg där jag jagar. Många tvåkalvskor  :)

Statistik är lurigt, med dagens vargstam tar det kanske si och så många år, men vargstammen expanderar och sättet de tar död på älgen är inte så charmigt - men naturligt.

Dessutom litar jag inte på statens "vargräknare", de underskattade björnstammen grovt...

Margit

• Gäst
« Svar #618 skrivet: 19 okt-08 kl 23:19 »

För det första känns det kanske lite läskigt om man har en 60-kilos varg springande rakt mot en i full fart, då hade jag också skjutit. För det andra kan det gagna vargens rykte att man får  bort individer som ger sig på tamdjur och är orädda för människan.

guba

• Gäst
« Svar #619 skrivet: 20 okt-08 kl 00:15 »
Glädjande nog kan jag efter en veckas älgjakt konstatera att det var mycket gott om älg där jag jagar. Många tvåkalvskor  :)
Samma här, ja ingen jakt då men väldigt gott om älg, tvåkalvskor ser jag med jämna mellanrum nåon gång i veckan :)

Någon jaktlycka då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 3 användare (1 dolda)
mulle mullvad, Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser