Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 101674 gånger)

Charlotte

• -
Re:Vargar
« Svar #100 skrivet: 21 mar-06 kl 07:50 »
 Ja, kanske grovsalt vore en ide´ ;)
Jag vill bara förtydliga att jag inte vill utrota vargen, men vi måste kunna erkänna att det FINNS problem med att bedriva djurhållning samtidigt som vi har en snabbt växande stam av varg som verkar vara väldigt oskygg. Att tycka att de som är utsatta bara gnäller och gott kan dela med sig är en märklig inställning som förmodligen bara skapar ännu större frustration över att inte få försvara sina djur. Jag undrar hur många djur de som har den inställningen själva är villiga att offra?
                      Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 07:52 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Suresh

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 21 mar-06 kl 08:02 »
Jag undrar hur många djur de som har den inställningen själva är villiga att offra?
                      Mvh
                   Charlotte

Frågan har flera svar. Dels är det säkert som du säger - att vördnaden för Vargen är starkare runt Stureplan och Sergels torg än i Norra Värmland. Av goda anledningar.

Men det finns någonting mer i det här. Jag tänker på Indien där flera människor dödas varje år av rovdjur som förirrar sig ut från nationalparkerna. Eller centralafrika  där schimpanser har ryckt till sig spädbarn och käkat upp dem utan att någon krävt skyddsjakt.

Jag förespråkar inte att vi skall hurra när vargen mumsar i sig rödluvan, men jag spårar en överkänslighet över att en varg då och då biter ihjäl en jakthund på drift, eller att en räv kniper en och annan höna. Det är sånt rovdjur gör. Vi är inte ensamma i skogen. Deal with it.

Tusentals tamdjur körs ihjäl av motorfordon varje år och ändå höjer ingen rösten för skyddsjakt poå bilister.  

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #102 skrivet: 21 mar-06 kl 08:56 »
Är det av slapphet som folk inte begär att få sätta upp viltstängsel runt sina hagar? Lösningar på problem finns alltid. Men viljan måste finnas.

Och sen tror jag att runt och omkring värmland, Dalarna har det i alla tider gnällts om vargar och det sitter i dagens generation liksom att det smittat av sig den där rädslan folk har.

Får jag något djur slaget här hemma så kommer jag att lösa det genom att sätta upp viltstängsel runt mina marker och ta in mina getter på nätterna. Men vi har inget större tryck av rovdjur ännu, dock hörde jag lon härom kvällen och det var en underbar känsla att höra.

Jag har också sett en del lospår i snön så det är flera i området. Få jag en attack i sommar så kontaktar jag länsstyrelsen och diskutera ett viltstängsel.

Jag kan inte poängtera nog, att lösningar finns men viljan måste finnas.
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Charlotte

• -
« Svar #103 skrivet: 21 mar-06 kl 09:19 »

Men det finns någonting mer i det här. Jag tänker på Indien där flera människor dödas varje år av rovdjur som förirrar sig ut från nationalparkerna. Eller centralafrika  där schimpanser har ryckt till sig spädbarn och käkat upp dem utan att någon krävt skyddsjakt.
Så du menar alltså att man inte jagar de djur som dödar människor??
 Eller är det så att skyddsjakt inte efterfrågas för att man får skjuta de djuren utan att söka tillstånd?

Christine: Det är skönt för dig att du känner dig så trygg men för den skull tycker jag det är fel att inte på minsta vis kunna försöka sätta dig in i att alla inte gör det. Fortfarande så är det tydligen så att rovdjuren inte bara jagar nattetid... Och rovdjursstängsel är inte idiotsäkra...
 Jag tror i alla fall att denna hyllning till en snabbt ökande stam av OJAGADE rovdjur tar slut när man hittar sitt första rivna djur (det stämmer i alla fall in på mig).
                      Mvh
                    Charlotte

You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Farsan50

« Svar #104 skrivet: 21 mar-06 kl 09:30 »
Tröttsamt med folk som menar att andra gnäller och ska lära sig att leva med rovdjur inpå knuten men tar själv bössan till hjälp när nöden kräver.

Leffe
« Senast ändrad: 21 mar-06 kl 14:50 av Farsan50 »
Medgång gör vänner, motgång prövar dem.

goldqueen

• Värmland
« Svar #105 skrivet: 22 mar-06 kl 17:17 »
Vill bara upplysa er novisa när det gäller rovdjursstängsel (dock olika län för län). De av er som tror att ni kan diskutera rovdjursstängsel för att få det när ni bara har något enstaka djur som ränner över tomten kan säkert gå därifrån tomhänta. Man ska bo inom ett "REVIR" tex varg. Råkar ett lodjur käka upp ett får och det inte finns revir där du bor, står du slätt. Det beror också på hur många det året som redan blivit beviljade bidrag till stängsel, hur akut det är och VAR man bor.

Lycka till!

Jag hade tur, bor mitt i två överlappande revir så det gick bra, MEN - man får köpa ALLT själv DVS lägga ut (i mitt fall 30.000 kr på ett bräde, och först när man fått upp det, gud vilken tid det tar, hyra jordborr för stolpar, ensam går inte, gubben jobbar borta, förlita sig på vänner, hyra in folk, tja efter att det nu tog 3 månader från köp av material, till att linjen var röjd från sly och pålarna uppe och stängselt på plats, så kunde vi få det inspekterat och godkännt och sedan skicka in kvitto (på material) för att få tillbaka pengar.

Så om ni tror att det bara är att "fÅ" tror ni fel.
Sen måste man ha ett visst antal djur. Tex får man för get och får men med ett minimum på 10 hon djur. Du får inte för häst eller gris, enstaka fall Ko. Så alla månskensbönder med 2 getter , 3 får för självhushåll, det gäller inte er.

Förstår ni nu byråkratin? Man kanske inte har mark för 10 tackor året runt, men om man har plats för 5 st så får man inte ens söka stängslet.

Allt är dock relativt och enstaka undantag finns säkert.

Charlotte

• -
« Svar #106 skrivet: 22 mar-06 kl 17:45 »
 Goldqueen: Tack för att du delar med dig av din kunskap! Precis vad jag misstänkte angående Rovdjursstängsel. Staten brukar ju inte slänga pengar efter Jordbrukare direkt.... När man läser på bla Rovdjursföreningens hemsida hittar man inte sådan info...
                  Mvh
               Charlotte

christine

• Västmanland
« Svar #107 skrivet: 22 mar-06 kl 19:03 »
Vilken tur man inte är månskensbonde då. Jag vet att det inte är lätt att ha att göra med jordbruksverket och länsstyrelsen när det gäller bidrag osv.  :D

Farsan50

« Svar #108 skrivet: 23 mar-06 kl 08:06 »
Tack för den upplysningen goldqueen. Rovdjursstängsel kostar massor och vem förväntar sig några bidrag från staten?
Vore intressant att höra din utvärdering om några år
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 10:46 av Farsan50 »

goldqueen

• Värmland
« Svar #109 skrivet: 23 mar-06 kl 16:29 »
har haft det uppe 3 år nu, och så här är det. Vargen har gått nästan ända fram, stannar ca 1,5 meter från staketet, luktar antagligen strömmen. Har gått nästan hela vägen runt staketet för att hitta in(varg vill helst krypa in) påstår rovdjursinspektören, och enligt honom är det svårast att hålla ute lodjur, lodjuret skrämde jag dock och enda flyktvägen just då var genom staketet, han fick sig ordentliga smällar och jag har inte haft problem sen. MEN de upphör inte komma till vår gård, de provar ständigt att hitta svagheter i nätet, smyger omkring osv.
Men det har funkat so far, peppar peppar.

christine

• Västmanland
« Svar #110 skrivet: 23 mar-06 kl 18:40 »
var bor ni alla som har problem med rovdjuren?  ???

Susanne

« Svar #111 skrivet: 23 mar-06 kl 18:54 »
Jag har inga problem med rovdjur. Vargar finns förståss inte här uppe, de få som vandrar in från grannlandet försvinner förr eller senare - antingen spårlöst eller med endast en blodpöl kvar efter sig i snön och skoterspår runt om. Men björn och lodjur finns. Speciellt björn! Jag bor ju i ett av Sveriges kärnområden med björn. Men björnen är skygg och visar sig aldrig, medan ett och annat lodjur kan lämna sina tassavtryck runt knuten nångång då och då. Vad jag vet har grannen med får aldrig tappat något av dem till rovdjuren.  

goldqueen

• Värmland
« Svar #112 skrivet: 24 mar-06 kl 18:20 »
Bor i den rovdjurstätaste delen i Sverige, nordvärmland, finnskogen, med hög population och revir av varg, björn och lo.

eka

• Värmland
« Svar #113 skrivet: 24 mar-06 kl 21:37 »
Bor lite längre söderut, (vissa kallar det nordvärmland men inte jag). Här låg några år det minsta vargreviret = högt jakttryck. För tillfället vandrar endast strödjur förbi i området. Lo och Björn vistas också här.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Farsan50

« Svar #114 skrivet: 25 mar-06 kl 11:29 »
Vi bor på landsbygden.

Landet norr om dalälven är indelat i fyra kärnområden. I kärnområde norr är björntillgången lägst i den nordligaste delen och tom minskar med en ökad björntillväxt i norrbottens skogsland. ca 75 % av hela björnstammen finns i de övriga kärnområdena så det säger en hel del.

Är ett område rovdjurstät så förstår jag att det kan bli problem liksom enstaka individer kan bli.

goldqueen

• Värmland
« Svar #115 skrivet: 27 mar-06 kl 18:17 »
jag vill passa på att framföra hur stolt jag är kunna säga att jag lever där det FINNS varg, lo och björn. Jag bara önskar att politiker, intresseföreningar, övriga människor i sverige kan lyssna, förstå. Rovdjuren är inte problemet, men människors attityd - särskilt de som inte förstår- är problemet.
Fanatiska människor som vill utrota vargen är nog mest ett uttryck för politiker förakt. Fanatiska människor som inte lyssnar på oss som verkligen affekteras av rovdjur runt knuten och vill att alla de djuren ska ha rätt till allt är också ett problem. Jag tror starkt att när det blir en reglering, att vi i rovdjurstäta områden faktiskt blir lyssnade på när vi rapporterar problem, och vi får hjälp med lösningar så kommer rovdjuren att dra fördel av det såväl som människan.

eka

• Värmland
« Svar #116 skrivet: 27 mar-06 kl 21:01 »
Tack goldqueen det var bra sagt  :D

Azeman

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 01 apr-06 kl 23:07 »
Men tänk om en varg skadar en människa eller dödar någon.

Ska vi då ha dom kvar eller vad händer då.

Vi har idag en helt annan värld än på 1800 talet.
Nu har vi vägar, trafik och folk överallt.
Att det kommer att hända något är stor om man tänker sig en period på 100 år då deras levnads yta är betydligt mindre än då.

än sen?

Azeman

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 01 apr-06 kl 23:09 »
1821 hade vi inte vägar, en intensiv biltrafik dygnet runt samt lika utbrett samhälle.

Getingar kan vi inte ta bort men vargar kan vi ta bort och vill man tvunget se dom kan man åka till ryssland.

Vi har varit utan vargar i Sverige i kanske 100 år och det har väl fungerat bra.
Eller?

ALDRIG I HELVETE LIVET ATT BORT DOM FY FANN!!!
Bättre att ta bort MÄNNISKAN!!!!! och JAAAA jag menar MÄNNISKAN! ALLA människor!!! MÄNNISKOR SOM KRIGAR OCH FÖRSTÖR OCH BABBLAR OM SÅNA LÖJLIGA SAKER!!!! FY FANNNNNNNNn

eka

• Värmland
« Svar #119 skrivet: 01 apr-06 kl 23:24 »
Jösses va ilsken man kan va då.
Tillhör du den skara mäniskor som då skall utrotas på grund av sin ilska  ::)
Mäniskan är idag mindre värd än vargen.
Det är idag högre straff för att skada en varg än att våldta ett barn. Är det logik  ???

Dela detta:

* Inloggade just nu

460 gäster, 2 användare (1 dolda)
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser