Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99462 gånger)

tessiem

SV: Vargar
« Svar #440 skrivet: 25 aug-08 kl 17:07 »
eftersom andra länder klarar av att leva med fler vargar än vad vi har så ska vi nog kunna klara av att stängsla in våra djur...

Rosten

• Närke
« Svar #441 skrivet: 25 aug-08 kl 20:26 »
eftersom andra länder klarar av att leva med fler vargar än vad vi har så ska vi nog kunna klara av att stängsla in våra djur...
Har du djur som går på elstängsel?

Problemen blir när lantbruket tvingas stängsla in åkrarna mot vildsvin.
Blir då nästa steg att skogsbruket stänslar in skogarna mot älg?

tessiem

« Svar #442 skrivet: 25 aug-08 kl 22:42 »
Ja faktum är att jag har djur som går bakom elstängsel.

Vildsvin & varg går inte att jämföra på samma sätt. Vildsvin förstör mark på ett sätt som måste regleras. Varg tar tamdjur i undantagsfall & för tamdjur ansvarar fortfarande den enskilde djurägaren.

ekotripp

« Svar #443 skrivet: 26 aug-08 kl 00:45 »
Varg förstör också mark, såtillvida att det blir värdelös mark avseende jakt. För Er som uppenbarligen inte vet så är jakten i sverige reglerad, välskött och framförallt en folklig företeelse, vi är många som vill fortsätta med denna fina tradition. Köttet är j-igt ekologiskt och rättvist.

Bara för att stadsbor, fjärmade från naturen, vill ha fri varg i sverige som ngn. enstaka människa i undantagsfall råkar få se något kort ögonblick då och då, så ska en tradition som hela den svenska landsbygden vårdat i århundradet gå oss förlorad.

Jag känner flera jägare i mellansverige som de senaste 5-7 åren ställt bössorna för gott. Det finns inte längre ngn. mening med att jaga. Villebråden föder istället varg- lo- och björnmagar. Undrar vad de stora rovdjuren ska äta när de lokalt/regionalt utrotat klövviltet?

Då hoppas jag att det är många rovdjursprofeter ute i skogen.....och en och annan tjänsteman från naturvårdsverk eller länsstyrelse.

Du milde!

tessiem

« Svar #444 skrivet: 26 aug-08 kl 09:33 »
Men jakt är ingen mänsklig rättighet faktist. Det är trist att du & flera med dig känner att eran hobby g¨år förlorad. Det är dock inte skäl att skjuta av en av de arter som funnits i Sverige i urminnes tider. (Ja jag vet att den var utrotad mellan 1970-1977)

Det är lite kul att många på Alternativ sysslar med att vårda lantraser som annars riskerat att försvinna men i nästa andetag anser att rovdjursstammen ska minskas ner! OM man minskar ner rovdjursstammen så riskerar den att försvinna helt (förutom björnstammen som tydligen vuxit en hel del)

Jag bor inte i staden och är ingen rovdjursromantiker, Jag anser bara inte att jägarna och bönderna har rätt att besluta vilka djur som får finnas och inte. Och bara för att man bor i ett rovdjursområde så har man inte ensamrätt att bestämma över djuren i det området.
Rovdjuren är svenska folkets vilt & jag tillhör svenska folket.

Dessutom sker debatten med så osakliga argument..

Charlotte

• -
« Svar #445 skrivet: 26 aug-08 kl 09:42 »
Men jakt är ingen mänsklig rättighet faktist. Det är trist att du & flera med dig känner att eran hobby g¨år förlorad. Det är dock inte skäl att skjuta av en av de arter som funnits i Sverige i urminnes tider. (Ja jag vet att den var utrotad mellan 1970-1977)

Det är lite kul att många på Alternativ sysslar med att vårda lantraser som annars riskerat att försvinna men i nästa andetag anser att rovdjursstammen ska minskas ner! OM man minskar ner rovdjursstammen så riskerar den att försvinna helt (förutom björnstammen som tydligen vuxit en hel del)

Jag bor inte i staden och är ingen rovdjursromantiker, Jag anser bara inte att jägarna och bönderna har rätt att besluta vilka djur som får finnas och inte. Och bara för att man bor i ett rovdjursområde så har man inte ensamrätt att bestämma över djuren i det området.

Kan du peka på vilka argument som är osakliga?
Det är osakligt att jämföra länder med fler vargar där de jagas med vår ojagade stam av vargar som ska få explodera som björnstammen (inte bara tydligen) utan helt bevisligen gjort...
 Om vi hägnar in alla våra tamdjur och låter vargar som HÅLLER TILL I BEBYGGDA TRAKTER föröka sig hejvilt så undrar jag vad dom till slut ska äta, små barn?
 Det är ju "problemvargarna" man vill ta bort och frågan är om det inte är en mänsklig rättighet att i alla fall få försvara sina tamdjur?
                                                                       Mvh
                                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #446 skrivet: 26 aug-08 kl 09:44 »

Det finns åtminstone 200 000 vargar på norra halvklotet, så vargen riskerar ingalunda att försvinna.

Många svenska lantraser finns däremot bara i hundratalet individer.

"Vargbonden" i Dalsland, som blev fälld för att skjutit en varg som anföll hans djur, höll en hotad lantras. Efter att blivit dömd till fängelse slaktade han ut resten av besättningen om jag minns rätt.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #447 skrivet: 26 aug-08 kl 09:48 »
Det är ju "problemvargarna" man vill ta bort och frågan är om det inte är en mänsklig rättighet att i alla fall få försvara sina tamdjur?

Följande står i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna:

Artikel 17
1. Envar har rätt att äga egendom såväl ensam som i förening med andra.
2. Ingen må godtyckligt berövas sin egendom.

Att statens vilt (vargen) berövar andra deras egendom, och detta godtyckligt, är alltså ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Räven är däremot markägarens vilt, och det är därmed markägaren själv som orsakar skadan på sin egendom genom att inte hålla efter räven.

Om alla däremot berövas egendom lika, så är det inte ett brott mot de mänskliga rättigheterna. Sådant kallas skatt. Men om varje gång någon blir av med ett djur så kräver staten in mobiltelefonen eller TV:n från alla i Sverige, utom de som blivit av med ett djur till vargen, så skulle det kanske vara OK. Men oroa er inte, ni får ju 3000:- i ersättning för TV:n. Det är ju bara att köpa en ny. Inget jobb alls.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 09:52 av larso »

tessiem

« Svar #448 skrivet: 26 aug-08 kl 09:54 »
Kan du peka på vilka argument som är osakliga?
Det är osakligt att jämföra länder med fler vargar där de jagas med vår ojagade stam av vargar som ska få explodera som björnstammen (inte bara tydligen) utan helt bevisligen gjort...
 Om vi hägnar in alla våra tamdjur och låter vargar som HÅLLER TILL I BEBYGGDA TRAKTER föröka sig hejvilt så undrar jag vad dom till slut ska äta, små barn?
                                                                       Mvh
                                                                    Charlotte

Vargstammen kan visst få jagas när den är livskraftig nog. Du behöver nog inte oroa dig för att vargen ska äta små barn.. Det är den inte direkt känd för att göra. Däremot är rovdjuret som är människans bästa vän (hunden) ett reelt hot mot barn.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #449 skrivet: 26 aug-08 kl 09:55 »
Det lär behöva filas på de mänskliga rättigheterna allteftersom människorna överbefolkar jorden.

Tja. FRA-lagen är väl ett exempel. Bryter mot åtminstone tre av FN:s artiklar om de mänskliga rättigheterna. Sverige är därmed inte en frihetelig demokrati, utan är faktiskt att likställa med t ex Kina. Vi kan inte rikta någon kritik mot någon annan stat för brott mot de mänskliga rättigheterna, för vi bryter mot dem själva.

Dessutom är de mänskliga rättigheterna oomkullrunkerliga. Det står uttryckligen i dem att de på inget sätt får begränsas eller ens att själva deklarationerna får användas som ursäkt för att begränsa några rättigheter.

tessiem

« Svar #450 skrivet: 26 aug-08 kl 09:56 »
Det finns åtminstone 200 000 vargar på norra halvklotet, så vargen riskerar ingalunda att försvinna.

Många svenska lantraser finns däremot bara i hundratalet individer.

"Vargbonden" i Dalsland, som blev fälld för att skjutit en varg som anföll hans djur, höll en hotad lantras. Efter att blivit dömd till fängelse slaktade han ut resten av besättningen om jag minns rätt.

Men det finns en majoritet människor som vill ha varg i SVERIGE. då spelar det inte så stor roll om de finns på norra halvklotet om de blivit utrotade i Sverige.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #451 skrivet: 26 aug-08 kl 09:57 »
Vargstammen kan visst få jagas när den är livskraftig nog. Du behöver nog inte oroa dig för att vargen ska äta små barn.. Det är den inte direkt känd för att göra. Däremot är rovdjuret som är människans bästa vän (hunden) ett reelt hot mot barn.

Vargen har visst tagit barn. Handlar bara om att det skall blir mer vargar än det finns föda, och att vargen genom brist på jakttryck blir oskygg.

I de trakter där vargen etablerat sig motsvarar vargtätheten att vi skulle ha 5-6000 vargar i Sverige.

Att hundar är så farliga som de är visar med all tydlighet hur farlig vargen är om den får komma nära.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #452 skrivet: 26 aug-08 kl 09:59 »
Men det finns en majoritet människor som vill ha varg i SVERIGE. då spelar det inte så stor roll om de finns på norra halvklotet om de blivit utrotade i Sverige.

Har majoriteten alltid rätt? Om tre vargar röstar för att äta upp den fjärde, lammet, är det demokrati?

För att åberopa Goodwins lagar, så var en majoritet av tyskarna aktivt eller passivt för Hitler.

Vi kan falla tillbaka på de mänskliga rättigheterna, majoriteten får inte göra något för att begränsa andras mänskliga rättigheter. T ex rätten att röra sig fritt, äga egendom etc. Det är precis vad vargen gör.

För övrigt har vi varg i Sverige, så majoriteten har fått som den vill. Nu handlar det bara om att begränsa skadan och undvika att situationen urartar.
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 10:01 av larso »

Filip Skräplund

« Svar #453 skrivet: 26 aug-08 kl 10:11 »
Visst får du ha husdjur, men det är väl ingen "mänsklig rättighet" att nästan servera dom på fat åt förekommande rovdjur.
Lär dej stänga in dom ordentligt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Rosten

• Närke
« Svar #454 skrivet: 26 aug-08 kl 10:13 »

Du bor alltså i område utan varg och lo. ;)

Rosten

• Närke
« Svar #455 skrivet: 26 aug-08 kl 10:20 »
Hur miljövänligt kommer alla elstaket bli i framtiden?

Jag som har en massa rullar fårnät.
Hur skall jag göra?

Sätta upp nätet eller köpa eltråd?

guba

• Gäst
« Svar #456 skrivet: 26 aug-08 kl 10:44 »
Sätta upp nätet eller köpa eltråd?

Ekonmiskt.... köp eltråd.
Tidsbesparing.......köp eltråd.
Djuren kvar i hagen.......köp eltråd.
Blåsa vargen på maten.....köp eltråd.

Valet mellan nät och tråd är oerhört lätt, om man inte är ute efter att spä på vargmotståndet.

Filip Skräplund

« Svar #457 skrivet: 26 aug-08 kl 10:53 »
Du guba som har koll på viltstängsel, vet du om det finns nån bra info på nätet om såna, hur höga dom bör vara osv?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Charlotte

• -
« Svar #458 skrivet: 26 aug-08 kl 11:20 »
Här är en länk:
http://www.de5stora.com/rovdjurManniska/tamdjur/stangsel/
Fast jag tycker det är märkligt att man även här rekommenderar 20-30 cm för den lägsta tråden...
Vet inte experterna att vargar kan gräva och krypa?
http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=16&Itemid=32#stangsel
Här verkar det ju som Larso är på rätt spår, bara att komplettera fårstängslet med eltrådar så är han ju garderad mot allt...
Mer detaljerat:
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/att_forebygga_rovviltskador_med_stangsel_2007.pdf

Mvh
                    Charlotte
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 11:42 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

• Gäst
« Svar #459 skrivet: 26 aug-08 kl 11:23 »
90 cm högt  ??? min hund hoppar lätt över 1 m staket.

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser