Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 100032 gånger)

Filip Skräplund

Re:Vargar
« Svar #60 skrivet: 17 feb-06 kl 14:04 »
Jag såg ett naturprogram från, Polen eller Rumänien, minns inte riktigt och det spelar heller ingen roll.
Där jagade man iaf varg med drev!

Vad man gjorde var att spänna upp en lång lina i skogen på ca 1 meters höjd.
I den linan fäste man plastband som var ca 1 dm långa och ca 2 cm breda.
Man fäste dom med sisådär 1 dm mellanrum.
Detta var alltså en gammal taktik och vad man använde förr för materiel till banden framgick inte.

Hursomhelst, när dessa plastband rörde sig i vinden så berättade jägarna att det fanns inte en chans att vargen vågade sig förbi linan. Inte ens om det gällde livet, den tvärvägrade helt enkelt.

Det vore kanske idé att prova runt inhägnader etc även här.

Jag tror att om remsorna satt uppe för jämnan så skulle djuren lära sig att det är ofarligt.
Rovdjur måste vara rätt smarta för att kunna överleva.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Charlotte

• -
« Svar #61 skrivet: 17 feb-06 kl 14:15 »
 Kostnaderna för själva stängslet får man ersättning för dock inte arbetet. Stängslet betalas med skattemedel och jag är lite frågande till hur mycket rovdjuren ska få kosta i långa loppet..... Säkert tycker väldigt många att jag är hemsk... Men det finns så mycket annat som det sparas på i samhället, så jag tycker inte frågeställningen är helt fel... Därmed inte sagt att alla rovdjur ska utrotas! Men de ska få jagas.
 Susanne: Jag känner till människor som har haft rovdjursstängsel uppsatta efter konstens alla regler (enligt dom) men ändå fått sluta med fäboddrift p g a björnangrepp. Ännu en gång blir man kluven till vad Rovdjursföreningen säger.... Det är lite av att VI säger att det är så här och sedan säger de som blivit "utsatta" för rovdjur något helt annat, man känner sig lite kluven :-\ Vilka har rätt.... Några som man känner och litar på eller div. experter...
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Susanne

« Svar #62 skrivet: 17 feb-06 kl 14:46 »
Per L - Jag har också sett ett sånt program, och dessutom pratat med en från Polen som var med på sådana jakter. Han förstod inte heller varghysterin som råder i Sverige. Jag har också förstått att om man inte har sina djur stängslade, och får vargbesök, fungerar det alldelens utmärkt att använda samma system som panikstängsling innan man hinner få upp något bättre. Som Zeke skrev så fungerar det dock inte i all evighet eftersom rovdjuren tids nog lär sig att det inte är farligt.

Zeke - rovdjurstängsel är både dyrare och kräver mer jobb att sätta upp än vanlig stängsling, plus att man kanske måste anlita någon som sätter upp det. Men de flesta länsstyrelser ger bidrag till det, speciellt i omåden med vargrevir kan man få bidrag även för monteringen.

Charlotte - Jag tycker inte du är hemsk! Sedan så tycker jag man ska lyssna till både folk som råkat ut för rovdjur och till dem som jobbar på t.ex. Viltskadecenter. Kanske har de som säger sig ha stängslat efter konstens alla regler ändå brustit någonstans som de inte tänkt på själva, eller så kan de faktiskt ha råkat ut för någon smart individ som tar sig in i en hage oavsett hur säker hagen än är.

tessiem

« Svar #63 skrivet: 17 feb-06 kl 22:01 »
Ja jag bor ju inte i vargtrakter så jag har väl inte rätt att uttala mig?
Gör det iaf.

Jag förstår (är själv tvåbarnsmor) rädslan att låta sina barn leka där det finns rovdjur & NEJ självklart är inte vargar ofarliga!
MEN.. har någon av er hund? Ni vet att det är rovdjur som vi har i våra hem.? Och de reagerar precis som de djur de är på instinkter. Jag är mer rädd att mina barn ska bli skadade av någon missförstådd hund än att de någonsin skulle bli skadade av varg. Hundar är de facto väldigt farliga djur som årligen skadar & dödar människor. Ska vi utrota dem?

Vi har ju faktist inte ensamrätt på det här lilla landet. Att det inte funnits varg här på x antal år är ju för att vi UTROTADE vargen.  Dessutom är varg bra mkt ofarligare än de flesta stora rovdjur & runtom i världen lever man ju granne med vargar. Det måste väl vi också klara av?
Den vargen som dödade folk på 1800talet var dessutom en tam varg som sedan släpptes fri..

(ska väl tillägga att jag är hundägare så folk inte tar mig son notorisk hundhatare)
« Senast ändrad: 17 feb-06 kl 22:01 av tessiem »

manna

• -
« Svar #64 skrivet: 18 feb-06 kl 16:50 »
Mjaae... Att jämföra tamhunden med vild varg blir nog ett alltför stort hopp i tanken för mig. Jag håller med om att många ofta glömmer bort att hemmahunden faktiskt är ett djur med djurs instinkter. Det klemas och klappas och puttinuttas, som vore vovven en liten unge. När hunden sedan reagerar som en hund blir alla väldigt förvånade...

Jag menar dock att tamhunden är präglad på människor på ett helt annat sätt än kringstrykande vargar. Jag ser inte ett rovdjur i köket. Jag ser en hund, vilken jag litar på.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Filip Skräplund

« Svar #65 skrivet: 18 feb-06 kl 17:18 »
Mjaee...

Det finns en del hundar som knappast kan ha någon annan funktion för ägaren än att skrämma folk.

Föga sympatiskt.

Jag anser att den typen av hundar har kapacitet att döda,
det är ungefär som att gå omkring med en osäkrad revolver.
Eller en skallerorm.

Ett helt onödigt riskmoment för omgivningen, och som bara finns till för att bättra på ägarens svaga ego.

Ibland får ägarna själva plikta för sitt oförstånd.
Ni kanske läste om tjejen som fick ett nytt ansikte transplanterat efter att ha anfallits av sin egen hund.
Det behövs inte mycket för att trigga fram rovdjursinstinkterna.
Och då är det bra om hunden är liten.
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 17:46 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

manna

• -
« Svar #66 skrivet: 18 feb-06 kl 21:45 »
Mjaee...

Det finns en del hundar som knappast kan ha någon annan funktion för ägaren än att skrämma folk.

Föga sympatiskt.

Jag anser att den typen av hundar har kapacitet att döda,
det är ungefär som att gå omkring med en osäkrad revolver.
Eller en skallerorm.

Ett helt onödigt riskmoment för omgivningen, och som bara finns till för att bättra på ägarens svaga ego.

Ibland får ägarna själva plikta för sitt oförstånd.
Ni kanske läste om tjejen som fick ett nytt ansikte transplanterat efter att ha anfallits av sin egen hund.
Det behövs inte mycket för att trigga fram rovdjursinstinkterna.
Och då är det bra om hunden är liten.

Resonemanget om hundar som enbart tjänar som egotripp för sina ägare är intressant och viktig, men det är tråkigt att det är just pitbull som du tar som exempel. Rovdjursinstinkterna som ligger så nära, finns i alla hundar - stora som små och oavsett grupptillhörighet.

Min egen hund ser mest ut som en fet räv, men han har vid ett par tillfällen visat att instinkterna är på plats och fungerar. Välj en bild på en golden retriever i ditt inlägg i stället, den rasen har lika nära till att tugga på människor som pittarna.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Filip Skräplund

« Svar #67 skrivet: 18 feb-06 kl 22:43 »
Välj en bild på en golden retriever i ditt inlägg i stället, den rasen har lika nära till att tugga på människor som pittarna.

Det är väl ingen som skaffar golden retriever för att skrämmas med den, dom ser alldeles för mesiga ut.
Däremot använder buset bl a pitbull som skrämsel- och försvarsmedel, just för att dom är hårda och ser rätt läskiga ut.
För att återknyta till vargen så är det väl därför man på vissa håll korsar hund med varg också.
Jag är säker på att de flesta som skaffar hårda lättända hundar gör det för att verka balla.
Och stolt visa upp hur barskt man kan kommendera jycken.
Det verkar alltid mer sympatiskt med en hundägare som kommer med en tax än med en pitbull, just för att ingen behöver vara livrädd för en tax.
Jag blev själv biten av vår drever/tax när jag var liten så jag vet att dom har humör också, men följderna blir i regel liksom mindre än efter en pitbullattack.
« Senast ändrad: 18 feb-06 kl 22:59 av zeke »

manna

• -
« Svar #68 skrivet: 19 feb-06 kl 08:01 »
Nu trampar jag upp ett ot-spår här...

Har du, Zeke, en aning om hur få renrasiga pittar det finns i Sverige och annorstädes? De som köper hund för att ha en cool vovve att skrämmas med, får tag i balkongavlade femvägskorsningar. Med minsta lilla dogg i, kan de kallas pit bull, och människan som håller i snöret är mallig - och har inte en susning om att den där retrievern oxå finns med på ett hörn...

Jag tycker att det är trist att pit bull ständigt får stå som exempel för något som mentalt felmöblerade människor håller på med. Det är ju inte hos hunden felet ligger.

Jag anser fortfarande att det är skillnad på tamhund och varg och att jämförelsen dem emellan är svår att göra.

Filip Skräplund

« Svar #69 skrivet: 19 feb-06 kl 10:32 »
Min poäng är egentligen bara: Stor hund är större risk än liten hund, korsning eller ej.

manna

• -
« Svar #70 skrivet: 19 feb-06 kl 21:50 »
Min poäng är egentligen bara: Stor hund är större risk än liten hund, korsning eller ej.

Större risk för vadå? Att bli uppäten?  ;D

Filip Skräplund

« Svar #71 skrivet: 19 feb-06 kl 22:42 »
Större risk för vadå? Att bli uppäten?  ;D

Åtminstone brukar skadorna bli större ju större hunden är. Verkar det ologiskt?
Sen säger ju alla hundägare att "MIN hund är sååå snäll" men det tar ju för vad det är värt...  ::)
För att inte sabba vargtråden med jyckesnack,
så ska jag inom kort starta en tråd som jämför hund- resp. kattägares psykologiska skillnader.
« Senast ändrad: 19 feb-06 kl 22:43 av zeke »

goldqueen

• Värmland
« Svar #72 skrivet: 21 feb-06 kl 04:53 »
starta en tråd någon om hund som "pitt"förlängare. Så kan ni ha den just i detta ämne totalt irrelevanta jämförelsen om hundar och vargar och pittars renrasighet.

eka

• Värmland
« Svar #73 skrivet: 21 feb-06 kl 09:07 »
Vi lever i en landsända där all sammhälservice plockas ner.
Vägarna är så dåliga att man måste vara frisk för att åka ambulans.
Nattetid existerar en polisbil på 200 kvadratmil.
Inträffar ett bankrån (där nu det finns ett litet kontor kvar) så kunde den ensamma dagarbetande polisen bara sitta i sitt fönster och titta på.
Jag klagar inte på de som här försöker med sina knappa resurser.

Men att då Se helikoptrar sväva över oss när vi jagar älg (med skrämda djur och allt, vi är alla klassade som mördare)
Med påståendet att dom söker en bil. Polisen tar inte ens till dessa metoder under pågående rån. Varför blåljuga det gör väl inte tilltron till myndigheter bättre. Skogen vimlande av poliser så fort någon misstänkt tittat på en varg.

Försvarar någon sina djur som mannen goldqueen berättar om. Direkt kommer polisen och man anses som en större vilde och bandit än om de hotar sina familj till livet blir släppta direkt.

Om vargen råkar hamna någon annan stanns i landet blir den "hemkörd" på staten bekostnad.

Vi skall alltså hysa >200 vargar i Värmland.
Jag är ingen varghatare vargen är här för att stanna men med vilka medel, vilka motiv?

Varghatet ligger på ett annat plan än vad ni som inte bor här har en aning om...
När sedan man inte blir lyssnad till, anses prata skit (som goldqueen) när vi berättar var vi ser och upplever.

Jag tycker om debatten, fortsätt. Men ha förståelse för våra perspektiv och visa respekt för det vi säger.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Skytten

• Skåne
« Svar #74 skrivet: 21 feb-06 kl 10:11 »
Det blir alltid många inlägg i vargdiskussioner!

Har aldrig sett en vild varg, de finns förmodligen aldrig så här söderut. Men skulle en dyka upp, så tog jag det nog för en hund, då den sannolikt skulle bära halsband.

Hur vilda är våra rovdjur, när de har större personell insats per individ än våra husdjur?

Att vargen skulle vara farlig för människan tycks inte vara sant.

De kan dock ställa till ekonomiska skador, såsom de rävar och frettar och minkar som varje år förser sig av mina fjäderfä.

Jag försöker stänga dem ute, men det går inte helt, utan jag får ta kostnaden. Taskigt för hönan, men det hela gäller till syvende och sist om fretten eller jag ska ha middag, och eftersom jag lättare hittar min mat, så har jag visst förståelse för att fretten vill skaffa sig mat.

Att hundar och i synnerhet jakthundar blir offer för varg, är väl inte så konstigt, de inkräktar på vargreviret och deltar i konkurrens om födan. Det finns ingen anledning att skjuta en varg för det, ägaren får ha sitt djur under uppsikt eller befinna sig i skogen på egen risk, vargen är "hemma", men inte hunden.

Har svårt att tolka 150 vargar som ett oöverstigligt problem, om man nu inte missunnar dem att ta en del älgar, som ju utgör det allra vanligaste bytesdjuret, tama djur  utgör en mindre del, och ställer till problem för enskillda.

Störst skada hos människan genom vargen är nog Sagan om Rödluvan, en människa är det siste en varg väljer som föda, t.o.m. en sork föredrages. Som nämnts tidigare är bland för blotta ögat synliga varelser getingen den som dödar flest människor i vårt land, förutom människan själv.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

eka

• Värmland
« Svar #75 skrivet: 21 feb-06 kl 13:27 »
Att hundar och i synnerhet jakthundar blir offer för varg, är väl inte så konstigt, de inkräktar på vargreviret och deltar i konkurrens om födan. Det finns ingen anledning att skjuta en varg för det, ägaren får ha sitt djur under uppsikt eller befinna sig i skogen på egen risk, vargen är "hemma", men inte hunden.

Här är nog ytterligare en punkt. Mäniskor har här levt i generationer med våra traditioner.  Så kommer någon annan och berättar för oss hur vi skall leva och för vissa är denna omställning total. Att helt plötsligt påstå att det är vårt fel att vi inte kan släppa hundar, använda tillgången skogen som vi alltid gjort.

Har svårt att tolka 150 vargar som ett oöverstigligt problem, om man nu inte missunnar dem att ta en del älgar, som ju utgör det allra vanligaste bytesdjuret, tama djur  utgör en mindre del, och ställer till problem för enskillda.
Sprid ut dem så är nog inte 200 vargar problemet.

Vet inte om vargen har älg som huvudföda, tror inte det normalt. Men vi har hyst ett vargrevir i våra skogar under tre år. Då slutade vi i princip att skjuta kalv. Trotts detta så överlevde inte en enda kalv in till nästa år. Att totalt slå ut generation efter genreration orskara efter en tid total kolapps av älgstammen.
Kan kanske bero på att de är så många på litet område att trycket blir allt för stort.

tessiem

« Svar #76 skrivet: 21 feb-06 kl 19:10 »
Hmmm..för djurens skull borde man inte ha sina hundar löpande vind för våg i skogen i vilket fall som helst. Tycker att jägare precis som vanliga hundmänniskor kan ha sina hundar kopplade. Dessutom dör det fler hundar av bilar eller av jägarnas egna bössor än det gör av varg!

Här är nog ytterligare en punkt. Mäniskor har här levt i generationer med våra traditioner.  Så kommer någon annan och berättar för oss hur vi skall leva och för vissa är denna omställning total. Att helt plötsligt påstå att det är vårt fel att vi inte kan släppa hundar, använda tillgången skogen som vi alltid gjort.Sprid ut dem så är nog inte 200 vargar problemet.

Vet inte om vargen har älg som huvudföda, tror inte det normalt. Men vi har hyst ett vargrevir i våra skogar under tre år. Då slutade vi i princip att skjuta kalv. Trotts detta så överlevde inte en enda kalv in till nästa år. Att totalt slå ut generation efter genreration orskara efter en tid total kolapps av älgstammen.
Kan kanske bero på att de är så många på litet område att trycket blir allt för stort.

eka

• Värmland
« Svar #77 skrivet: 22 feb-06 kl 15:45 »
Hmmm..för djurens skull borde man inte ha sina hundar löpande vind för våg i skogen i vilket fall som helst. Tycker att jägare precis som vanliga hundmänniskor kan ha sina hundar kopplade.
Om jägare inte kan släppa hunden så blir det nog ingen jakt. Att säga så är som att säga  "Jag fattar ingenting". Förlåt men det är inget personangrepp jag menar inget illa, du bara repeterar ett argument som för jägare är som, godag yxskaft.

Jag efterfrågar argument som för en diskussionen frammåt, inget skyttegravskrig.

Jag är ingen varghatere, Den är här för att stanna så länge inte någon radikal opinionförändring sker. Om detta händer kommer det att vara för sent och vi i denna landsända kommer att säga. "va va det vi sa" men det kommer resten av värden ha glömt.
Frågan är snarare. Hur hanterar man situationen så båda läger blir nöjda.

Filip Skräplund

« Svar #78 skrivet: 22 feb-06 kl 16:47 »
Det kan hända att man måste byta jaktmetoder om det blir mycket vargattacker på jakthundar.
T ex mer älgjakt från fasta pass istället för med ställande hund.

eka

• Värmland
« Svar #79 skrivet: 22 feb-06 kl 22:16 »
Den vanligaste jaktformen på älg är passskyttar och tryckande hund. (fast de flesta hundar är ställande)
Finns varg i trakten släpper man gärna inte hunden utan låter rörelsen i skogen räcka.

Vid älgjakt är inte vargangreppen så många. Det är när jägaren släpper sin hund vid ensam jakt på annat vilt som de flesta olyckor inträffar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

637 gäster, 3 användare
torbjorn, nordictinkerer, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser