Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  måla med spillolja? ja jag vet big NO NO!  (läst 19112 gånger)

Kalle Kakelugn

• Gäst
måla med spillolja? ja jag vet big NO NO!
« skrivet: 01 sep-09 kl 09:51 »
många av dörrarna och portarna på ekonomibygnaderna är målade med spillolja enligt förra ägaren,hur ska jag göra? inte kul att fortsätta med detta miljövidriga,men vad fäster,kan övermålas med,eller ska jag fortsätta med spilloljan?

ersam

• -
SV: måla med spillolja? ja jag vet big NO NO!
« Svar #1 skrivet: 01 sep-09 kl 10:29 »
Skulle testa med oljefärg. Risk finns att det "läcker" igenom.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 sep-09 kl 10:45 »
Inte lär det vara värst miljövidrigt att olja portarna med spillolja. Annars finns ju olja man använder till trall.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 01 sep-09 kl 10:49 »
Har läst att spillolja kom i vidare användning under senaste kriget och tiden därefter, när det var stor brist på råvaror.
Då drygade man ut linoljefärg med spillolja.
Om det stämmer så är det väl inte helt otänkbart att oljefärgen fäster någorlunda på gamla spilloljade ytor.
Kan vara värt ett försök.
Och med svart oljefärg så syns nog inte mycket av ev genomslag.

En sak jag tyckt mig märka är att träytan blir uppmjukad av spillolja, åtminstone på lösare träslag som fur.

Menteverde

« Svar #4 skrivet: 01 sep-09 kl 10:58 »
Är det så miljöfarligt att behandla trä med spillolja egentligen? Om man nu jämför med andra träbehandlingsmetoder?

Målar man släpps en massa farliga lösningsmedel ut i atmosfären och färgen i sig består ju knappast av hälsokost, vad gäller dom flesta färger man målar med idag. Och tryckimpregnerat? Det lär ju inte vara behandlat med något som är nyttigt för djur och natur. Och om man inte behandlar trät alls, då ruttnar det ju och måste bytas ut fortare, och att producera nytt virke tär på miljön det med.

Spillolja är ju inte mer än vanlig olja förorenad med små mänger kolväten, sot, vatten och metallpartiklar? Som dessutom annars måste bekostas en massa resurser för att tas om hand.

Jag bara spekulerar lite. Själv behandlar jag inte trä med spillolja.

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 01 sep-09 kl 19:46 »
efter lite googlande så ,om man får tro det? så ersätter spillolja trätjära anyday?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 01 sep-09 kl 20:40 »
I vanlig bilmotorspillolja är nog föroreningarna ändå knappast otrevligare än de pigment man hittar i vilken färg som helst, så ur den synpunkten är det bara att måla på. Men undvik sådan spillolja som luktar mer illa än vanligt (t ex hypoidolja eller motorolja från dieselmotorer).

Men man bör komma ihåg att trävirke blir mycket mer brandfarligt än annars om det är oljeindränkt. Spillolja som är baserad på mineralolja har i alla fall fördelen framför t ex linolja att inte kunna oxidera spontant och orsaka självantändning.

Menteverde

« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 22:34 »
Varför är spilloljan från dieselmotorer farligare än den från bensinmotorer då?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 01 sep-09 kl 23:06 »
Den är (nog) inte farligare men den luktar mer illa, och är oftast mycket svartare eftersom det är mer sot i den jämfört med spillolja från t ex en bensinmotor. Lukten från bensin-spillolja kommer mest från ganska lätta kolväten som nog avdunstar fullständigt ganska snart efter att man har strukit den på trä.
För övrigt är det rätt intressant att spillolja från en motor som har gått på gengas visserligen kan vara fruktansvärt svart och seg, men den luktar ändå som ny motorolja. Medan spillolja från E85-drivna motorer blir brun eller rödbrun och luktar ungefär som en blöt, jäsande soppåse i rötmånaden.

ersam

• -
« Svar #9 skrivet: 01 sep-09 kl 23:13 »
Men man bör komma ihåg att trävirke blir mycket mer brandfarligt än annars om det är oljeindränkt. Spillolja som är baserad på mineralolja har i alla fall fördelen framför t ex linolja att inte kunna oxidera spontant och orsaka självantändning.

Hallå eller!

Det finns ingen möjlighet att trävirke skulle självantända - möjligtvis i nån McGyver-film - bara för att det är behandlat med linolja! Trasor och spån är en risk vid oxideringen men inte trä.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 01 sep-09 kl 23:16 »
Jovisst, trävirket i sig självantänder ju inte. Men finns många fall där man t ex har sölat med linolja och det har runnit ner i en sågspånsfylld trossbotten, och sedan tagit eld så småningom. Den som höll på med linoljan kanske till och med var medveten om riskerna men hade inte en aning om att det var sågspån under golvplankorna.

ersam

• -
« Svar #11 skrivet: 01 sep-09 kl 23:18 »
Kolla gärna upp vad spillolja innehåller och jag kan definitivt säga att det inte är något jag skulle vilja ha i min mark eller på dörrar som man dessutom riskerar att komma i beröring av.

Har du dessutom barn (eller tänker skaffa) så tänk inte ens tanken att använda spillolja. Är du själv så använd vad du vill...

Dra på något eller några lager alkydolja för att kapsla in eventuell skit är mitt tips!

ersam

• -
« Svar #12 skrivet: 01 sep-09 kl 23:20 »
Jovisst, trävirket i sig självantänder ju inte. Men finns många fall där man t ex har sölat med linolja och det har runnit ner i en sågspånsfylld trossbotten, och sedan tagit eld så småningom. Den som höll på med linoljan kanske till och med var medveten om riskerna men hade inte en aning om att det var sågspån under golvplankorna.

Det finns ett konstaterat fall där man misstänker att linoljan var orsaken till branden. En person oljade ett golv med sågspån som isolering. Totalt orelevant i det jobb som ska göras här.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 02 sep-09 kl 00:08 »

Precis så har jag gjort en gång i min ungdom, då visste jag ingenting om att linolja kan orsaka självantändning.
Mättade en dörr med linolja och sölade en hel del på golvet.
Tur var väl att det är mest finsand under planken, men en del brännbart skräp också.
Dumtur förmodligen.

Rödskägg

• Småland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-09 kl 11:58 »
Ett traditionellt sätt att måla uthusdörrar är ju med en blandning av trätjära, linolja, terpentin och kimrök. Fäster säkert tar dock lite tid att torka på får/getfeta träytor (ett par år eller så). I övrigt kan det knappast vara så farligt att spillolja dörrarna så länge du inte tar mer än vad dörrarna suger åt sig eller drättlar. Sedan ska du kanske inte slicka på dörrarna. Förutsätter också att du har riktig takfot så inte regnet slår in på dörrana varje dag fast å andra sidan är det väl inte Norges västkust du bor på.

Sedan kanske det inte är så bra att avgränsa trädgårdslandet med gamla järnvägslipers samt spillolja dem en gång om året.  :P
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #15 skrivet: 02 sep-09 kl 21:21 »
Gamla slipers är en mycket mer otrevlig historia, de var ju impregnerade med kreosot (stenkolstjära), som är synnerligen cancerframkallande pga cykliska kolväten. Så dem ska man undvika!

Det slog mig en sak när det gäller spillolja. Man har ju brukat varna för att den kan innehålla tungmetaller, och då är det väl oftast blypartiklar - slitageprodukter från glidlager av blylegeringar, t ex babbits, som man bekymrar sig över. Men normalt är det ju ytterst små mängder som nöts bort från glidlagren i en bilmotor, det är bara i olja som har varit med vid ett riktigt motorhaveri som man kan vänta sig några större halter av sådana partiklar. Dessutom gick ju de flesta motortillverkare över till aluminiumbaserade lagermetaller under 70- och 80-talet, så spillolja från en någotsånär modern motor borde inte ha någon anledning att innehålla blypartiklar.

blizzard

« Svar #16 skrivet: 03 sep-09 kl 00:37 »
Som du själv verkar känna...det kanske inte är läge att fortsätta "målningen" med spillolja.
Det finns ju så mycket andra oljor att välja på. Förmodligen har det ju gått bra med spilloljan men det är ju att beteckna som lite off.
Förr i tiden impregnerade man tex stängselstolpar med spill olja under jord , men det har nog alltid gjorts i lite gråzon enl mig.
Spillolja är förmodligen inte optimalt heller ,iallafall inte i sin ursprungligaform....

stedevil

« Svar #17 skrivet: 03 sep-09 kl 16:55 »
Målar man släpps en massa farliga lösningsmedel ut i atmosfären

Varför använda en färg med massa lösningsmedel??? Detta är bättre
www.linoljeprodukter.se

Citera
och färgen i sig består ju knappast av hälsokost, vad gäller dom flesta färger man målar med idag.

Linolja är gott även på salladen... och moderna pigment är inte så farliga som de gamla.

Citera
Och tryckimpregnerat? Det lär ju inte vara behandlat med något som är nyttigt för djur och natur.

Värmebehandlat då? Eller naturligt vattenresistenta träslag som Ek, Lärk, Al?

Citera
Och om man inte behandlar trät alls, då ruttnar det ju och måste bytas ut fortare, och att producera nytt virke tär på miljön det med.

Det är en myt (skapad av färgföretag?) att obehandlat trä ruttnar snabbt. Tvärt om, täta plastfärger kan ofta vara betydligt värre än att inte måla alls. En av de bästa färgtyperna, slamfärger/rödfärg, hindrar överhuvudtaget inte trät från att bli vått. Det viktiga är att trät får torka upp emellanåt, så håller det. Det är bara trå som är ständigt blött eller i markkontakt som ruttnar snabbt utan behandling.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 03 sep-09 kl 20:38 »
Helt klart är ett av de bästa sätten att få trä att ruttna snabbt, att måla det med t ex alkyd- eller latexfärg runt om så att det aldrig har en chans att torka. Brädor som bara är målade på en sida och har bra luftväxling på andra sidan klarar sig bra, i synnerhet om den omålade sidan är väderskyddad.

Baengt Paersson

• Övriga världen
« Svar #19 skrivet: Igår kl. 16:31 »
många av dörrarna och portarna på ekonomibygnaderna är målade med spillolja enligt förra ägaren,hur ska jag göra? inte kul att fortsätta med detta miljövidriga,men vad fäster,kan övermålas med,eller ska jag fortsätta med spilloljan?
Tänk logiskt, sugande material såsom betong eller omålad trä (som inte är alltför blött) så sugs oljan upp utan hinna såsom falufärg tex om det inte är dyngsurt men undvik olja på mark som far i dagvattnet eller bränna så det far i atmosfären. Sen är i princip alla oljer dåliga att ha i miljön så personligen så ser jag inte vad det "miljövidriga" i en olja som fått sot i gentemot andra oljer? Sen på tal om miljövänligt så är de flesta medel, limmer, färger, material som byts ut under åren kraftigt dåliga på sitt syfte och vissa helt värdelösa. Sen är de flesta miljövänliga produkter experimentella nya produkter som inte testats propert. Nu menar jag inte att återinföra asbest tex men sverige är expert på att tillverka miljövänliga saker som är helt värdelösa på sin uppgift eller efter nå år. Personligen tycker jag ogräsmedlet man tvingar på bönderna är värst då drygt hälften av skörden går miste pga ogräs eftersom stockholmarna knappt äter svenskt men är livrädda för nån farlig molekyl de få ggr de gör.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare (2 dolda)
eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser