Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp med förlupna får med risk för inavel?  (läst 1521 gånger)

Kanel

Hjälp med förlupna får med risk för inavel?
« skrivet: 29 aug-09 kl 13:04 »
Jo, jag har 3 värmländska tackor och deras 6 lamm av blandras. Lammen är födda 5/4, 6/4 och 9/4 och är i början av september 5 månader.
När jag köpte fåren var de väldigt svåra att hantera, rädda för människor och gick alltså inte att locka med sig med hjälp av mat.
De rymde två gånger, men jag lyckades få in dem och förbättra inhägnaden, vilket gjorde att de inte blev mindre rädda.

Nu försökte jag för ett tag sedan få in dem i en mindre fålla för att kunna separera lammen från tackorna (lammen ska slaktas och jag vill inte att bagglammen ska betäcka tackorna) men eftersom vi var lite för många kockar när vi skulle fånga in dem, lyckades tre smita. Det är en tacka, ett bagg- och ett tacklamm. De strövar i utkanten av ett annat bete och har slutat ropa åt den andra delen av kullen. Nu har jag i den mindre fållan separerat bagglammen från honorna, men misslyckats med alla försök att få in de sista tre.
Jag funderar på att slakta de två lammen ute på betet (och givetvis de i fållan) och hoppas på att tackan kommer ner till de andra två tackorna när de är ensamma på sitt bete.
Jag har blivit lovad att låna bagge (eller så kanske jag köper en, men det är en annan historia) men är nu fundersam om det redan är försent.
Tror ni det är lönt att slakta lammen nu i dagarna eller är det bara onödigt att stressa och att överhuvudtaget skaffa annan bagge? Jag kan ju givetvis ha blandraslamm nästa år också men hade ju helst haft renrasiga lamm. Jag har inte märkt att tackorna har varit brunstiga eller sett bagglammen intressera sig för tackorna, men jag är ju nybörjare å andra sidan.

Tips, någon?

Kanel

SV: Hjälp med förlupna får med risk för inavel?
« Svar #1 skrivet: 30 aug-09 kl 09:47 »
Ingen?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #2 skrivet: 30 aug-09 kl 10:22 »
Hej

Jag är ingen expert men eftersom ingen annan har svarat så kan jag säga vad jag tror. Jag har gutefår och de har iallafall inte börjat sin parningssäsong än. De brunstar inte förrän i slutet av oktober. Så om värmlandsfår brunstar som gute så är det inte försent att skaffa en annan bagge.

Mvh Anette
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Birgit

« Svar #3 skrivet: 30 aug-09 kl 12:26 »
Värmlandsfår är "tyvärr" inte så stabila. Men har lammen inte visat något intresse än är sannolikheten att de redan parat så stor. Lammen brukar hålla på och "jaga" och hoppa på tackorna och varandra när intresset vaknar.

Kanel

« Svar #4 skrivet: 07 sep-09 kl 21:03 »
Tack båda för tipsen!

Birgit

« Svar #5 skrivet: 08 sep-09 kl 08:15 »
Risken inte så stor, menade jag naturligtvis :-[
Men å andra sidan går det fort när de kommer igång!

bo_i_dala

« Svar #6 skrivet: 08 sep-09 kl 09:13 »
Gej!
om du var orolig för inavelseffekter om bagglammen betäcker tackan kan du vara lugn, torde inte bli någon effekt av denna "linjeavel", som inte är syskonparning i flera generationer!
MVH/Bosse

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 08 sep-09 kl 09:19 »
Hej igen!
Får är ganska lättlurade, gå ut i hagen VARJE dag med en skramlande hink- ge dom äpplen, pellets, spannmål eller vad du har för "gott" ur hinken, bara sitt still o prata- försök inget annat, när fåren kommer till dej och din skramland hink kan du nog få dom att äta ur hinken, gå då före och låt fåren gå efter.........

Låt fåren , nästa säsong, gå in i ditt stall/fångstfålla då och då, bara för att få nåt gott och sen ut igen.

Mina nötkreatur har tom lärt sig att ljudet pfrån spannmålskrossen betyder godis:)
/bosse

Birgit

« Svar #8 skrivet: 08 sep-09 kl 11:29 »
Fast vissa allmogefår är väldigt skygga. Mina Rosor tog flera är att tämja. Det var inte bara att skramla hink. För det räckte med att jag rörde mig, för att de skulle panika åt andra hållet. Nu är de däremot tama (mot mig).

Kanel

« Svar #9 skrivet: 08 sep-09 kl 19:56 »
Jo, jag försökte den korta tiden jag hade dem i den mindre fållan. Men det var kanske bara en vecka. Sedan gick jag i början ut med lite kraftfoder i hagen och skramlade, men som för Birgit blir de väldigt lätt rädda. Om jag närmar mig fållan ställer de sig så långt bort de kan.
Jag hade tänkt att mer aktivt försöka "tämja" dem när de är inne under vintern.

Jag är inte rädd för inavelseffekter, utan vill bara helst ha renrasiga av genbanksskäl.

Tack för att ni tipsar!

Birgit

« Svar #10 skrivet: 09 sep-09 kl 15:27 »
Fast mina rosor var "tama" inne, men glömde det fullständigt när de gick ut. ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser