Jo, jag har 3 värmländska tackor och deras 6 lamm av blandras. Lammen är födda 5/4, 6/4 och 9/4 och är i början av september 5 månader.
När jag köpte fåren var de väldigt svåra att hantera, rädda för människor och gick alltså inte att locka med sig med hjälp av mat.
De rymde två gånger, men jag lyckades få in dem och förbättra inhägnaden, vilket gjorde att de inte blev mindre rädda.
Nu försökte jag för ett tag sedan få in dem i en mindre fålla för att kunna separera lammen från tackorna (lammen ska slaktas och jag vill inte att bagglammen ska betäcka tackorna) men eftersom vi var lite för många kockar när vi skulle fånga in dem, lyckades tre smita. Det är en tacka, ett bagg- och ett tacklamm. De strövar i utkanten av ett annat bete och har slutat ropa åt den andra delen av kullen. Nu har jag i den mindre fållan separerat bagglammen från honorna, men misslyckats med alla försök att få in de sista tre.
Jag funderar på att slakta de två lammen ute på betet (och givetvis de i fållan) och hoppas på att tackan kommer ner till de andra två tackorna när de är ensamma på sitt bete.
Jag har blivit lovad att låna bagge (eller så kanske jag köper en, men det är en annan historia) men är nu fundersam om det redan är försent.
Tror ni det är lönt att slakta lammen nu i dagarna eller är det bara onödigt att stressa och att överhuvudtaget skaffa annan bagge? Jag kan ju givetvis ha blandraslamm nästa år också men hade ju helst haft renrasiga lamm. Jag har inte märkt att tackorna har varit brunstiga eller sett bagglammen intressera sig för tackorna, men jag är ju nybörjare å andra sidan.
Tips, någon?