Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rörlig vs.fast ränta?  (läst 16673 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
rörlig vs.fast ränta?
« skrivet: 20 aug-09 kl 12:13 »
hej.
läser en artikel om rörlig vs. fast ränta.
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\08\13\348070&sectionid=Dinapengar
hur tänker ni?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: rörlig vs.fast ränta?
« Svar #1 skrivet: 20 aug-09 kl 12:22 »
Hej igen skruvis! ;) ???

Bunden. Lätt. Då har jag en fast (men sakta sjunkande) månadskostnad att kalkylera med. Fast jag läser inte Dagens Industri.

(För det är väl du?)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 20 aug-09 kl 12:31 »
Varken eller.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 12:34 »
Vi har ganska små marginaler p.g.a. höga lån och höga resekostnader så vi har inte vågat att ha rörlig ränta.. Låser man den vet man ju att man klarar sig X antal år om inget oförutsett händer

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-09 kl 12:38 »
Hej igen skruvis! ;) ???

Bunden. Lätt. Då har jag en fast (men sakta sjunkande) månadskostnad att kalkylera med. Fast jag läser inte Dagens Industri.

(För det är väl du?)
jag håller med dig, OM har man lån ska man ha bundet.lätt.
varför läser du inte Dagens industri? läser du inte e24.se heller? (det gör jag dagligen,är så kul att läsa alla komentarer)
ja det är jag.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 20 aug-09 kl 12:45 »
räntan kan gå upp lika snabbt som den kan gå ner...
Hur många prognosticerade i september 2008 när räntan var över 6.5 % att man kunde få 1.5 % i juni 2009?
hur många klarar en räntehöjning på över 5%(från 1,5% till 6,5% eller mer....),inte många skulle jag tro.de som sitter med miljonlån får det nog jobbigt....

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 20 aug-09 kl 12:51 »
räntan kan gå upp lika snabbt som den kan gå ner...
Hur många prognosticerade i september 2008 när räntan var över 6.5 % att man kunde få 1.5 % i juni 2009?
hur många klarar en räntehöjning på över 5%(från 1,5% till 6,5% eller mer....),inte många skulle jag tro.de som sitter med miljonlån får det nog jobbigt....
Hur stora lån man har är väl ointressant egentligen.. Det är väl relationen inkomst v.s. lånekostnad som är betydande. Vi har totalt sett lån på närmare 2 miljoner och vi band lite ostrategiskt räntan när den var på topp (6.25%) och det går runt ändå..

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 20 aug-09 kl 12:54 »
Hur stora lån man har är väl ointressant egentligen.. Det är väl relationen inkomst v.s. lånekostnad som är betydande. Vi har totalt sett lån på närmare 2 miljoner och vi band lite ostrategiskt räntan när den var på topp (6.25%) och det går runt ändå..
nej där håller jag inte med dig.

ett lån på 2miljoner med en ränta på 6%och ett lån på 200.000kr med en ränta på 6% det är ganska stor skillnad på vad de betalar varje månad.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 aug-09 kl 12:57 »
Jag har tidigare haft bundna lån och alltid förlorat på det. Den största nackdelen är att man inte kan amortera snabbare utan att betala extra. Har man utrymme i sin ekonomi för rörlig ränta är det i genomsnitt billigare.

Numera inga lån alls, men det kan snabbt ändras beroende på hur mycket jag får punga ut med för skilsmässan.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 aug-09 kl 13:02 »
Jo givetvis ökar ju kostnaderna för ett högre lån mer i kronor räknat men vad jag menar är att det som räknas i slutändan är ju marginalerna man har. Vi har räknat med att vår smärtgräns ligger på räntan ligger på c:a 7.5-8% så därför har vi bundit lånen.. Nu har vi turligt nog inte bundit 6.25%-räntan på särskilt lång tid så hälften gick ut i somras (3.5% tror jag vi band om på) och den andra hälften går ut nästa sommar..

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 aug-09 kl 13:10 »
Jag har tidigare haft bundna lån och alltid förlorat på det. Den största nackdelen är att man inte kan amortera snabbare utan att betala extra. Har man utrymme i sin ekonomi för rörlig ränta är det i genomsnitt billigare.

Numera inga lån alls, men det kan snabbt ändras beroende på hur mycket jag får punga ut med för skilsmässan.
det beror på vilket sorts lån du har om du kan amortera extra eller inte.
men du kan ALLTID amortera extra när det är dags att binda om,det ska vi göra.
när denna 5-årsperioden går ut,ska vi casha in halva lånet,och så binder vi i 5år till och när de 5åren har gått är lånet färdigbetalt.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 13:11 »
Jo givetvis ökar ju kostnaderna för ett högre lån mer i kronor räknat men vad jag menar är att det som räknas i slutändan är ju marginalerna man har. Vi har räknat med att vår smärtgräns ligger på räntan ligger på c:a 7.5-8% så därför har vi bundit lånen.. Nu har vi turligt nog inte bundit 6.25%-räntan på särskilt lång tid så hälften gick ut i somras (3.5% tror jag vi band om på) och den andra hälften går ut nästa sommar..
ja jag förstår vad du menar,våran smärtgräns ligger ingenstans,för så höga räntor som 30% tror jag inte det blir.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 20 aug-09 kl 13:15 »
Personligen har jag inte ens börjat fundera på att amortera på lånen... Det är så förbannat mycket pengar att det knappt är möjligt att få ned lånen på "vettiga" nivåer ändå, om man nu inte råkar ha en helvetisk massa överskott av pengar..

Någon gång, om jag helt oförutsett blir rik, så ska jag börja amortera av i en rasande takt. Det är planen i det stora hela. :)

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 20 aug-09 kl 13:16 »
Personligen har jag inte ens börjat fundera på att amortera på lånen... Det är så förbannat mycket pengar att det knappt är möjligt att få ned lånen på "vettiga" nivåer ändå, om man nu inte råkar ha en helvetisk massa överskott av pengar..

Någon gång, om jag helt oförutsett blir rik, så ska jag börja amortera av i en rasande takt. Det är planen i det stora hela. :)
snacka om att du är skuldsatt för livet..din stackare... :-\

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 aug-09 kl 13:52 »
Hej igen skruvis! ;) ???

(För det är väl du?)

äntligen!!!!!!!!  det har varit dött på ekonomiavdelningen, nu blir det fart igen,,välkommen tillbaka skruvis ;D

Kalle Kakelugn

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 aug-09 kl 13:58 »

inte alls,finns nåt som kallas inflation,om ett antal år så kanske gångtrött tjänar 2mille i månaden,  så då kanske gården är värd 30mille vem är vinnare då?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 20 aug-09 kl 13:59 »
Rörlig ränta är billigast.
Jag kalkylerar inte, sånt är för kärringar.
Betalar räkningarna och gör av med det som blir över.
Går räntan upp så blir det mindre att göra av med, och vice versa.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 20 aug-09 kl 14:10 »
Ärligt talat,jag undrar nog vem det är utav oss två som är "stackare".. Med tanke på dina inlägg under dina andra namn här på forumet så har jag, i mina ögon, ett fullgott liv i jämförelse med dig..

Visst, att ha skulder är väl inte det roligaste i livet men hellre att jag har skulder, lever det liv jag vill tills jag trillar av pinn än att jag sitter och sparar, snålar lever ett liv jag inte vill leva och sedan dör.. Man har bara ett liv och då gäller det att förverkliga sina drömmar.

En investering i en gård är ju heller inget som nödvändigtvis måste gå på ett ut under min livstid, man lämnar ju över en bit mark på jorden till sina barn också och de kanske kan fortsätta på det spåret man slagit in på.

johe71

« Svar #18 skrivet: 20 aug-09 kl 15:28 »
Ärligt talat,jag undrar nog vem det är utav oss två som är "stackare"

jo... får jag välja på att vara skuldsatt livet ut eller bo i en hyreslägenhet livet ur så är valet ganska enkelt...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 aug-09 kl 10:06 »
På SBAB är de visst kärringar, för där har de räknat ut att den som sedan 1997 haft sina lån bundna på fem år betalat 43% mer än den som haft rörlig ränta.

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/familjeekonomi/artikel_1517817.e24

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser