Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderförslag till fånghäst  (läst 14428 gånger)

fräsen

• Gäst
SV: foderförslag till fånghäst
« Svar #20 skrivet: 28 aug-09 kl 22:52 »
Hej!
Jag skulle aldrig släppa en häst som haft fång på gräs igen. Känner till 4 fånghästar som i år fått avlivas på grund av att de fått pröva gräs eller hö med högt energiinnehåll.
Håller med om att analys av grovfodret är grundläggande för hur foderstaten ska se ut.
Tror också på att se till att hästarna ska ha tillgång till lågenergimat som de äter långsamt hela dygnet. Vi använder flera nät till grovfodret så det tar ett dygn för hästen att äta 10 kg grovfoder.
Mvh
Kajsa

Hästar som haft fång går visst släppa på gräs! Jag har två st som just nu går på bete, sakta invänjning och sen uppvuxet bete. Det farliga är när det blir kalla nätter ihop med varma dar och när betet är ner ätet och gräset stressat. Betessäsongen blir ngt kortare för en fånghäst men oj vad härligt att få se dom äta gräs OCH må bra!

Falin

• -
« Svar #21 skrivet: 29 aug-09 kl 11:32 »
Hej!
Nej allt var inte bättre förr, men djurägaren i gemen hade ofta ett sk "djuröga", det var bättre förr!!
MVH/ bo

Det kan jag hålla med om, men varför skulle det innebära att det är onödigt med grovfoderanalys? Även om du har djuröga så är det försent när du ser att hästen börjar tappa hull, tex. Och det tar bra mycket längre tid att fodra upp en häst som har börjat tappa, än att hålla den i bra hull från början. Urkalkning av skelettet pga felaktig mineralbalans ser du inte alls.

Det är bara att bita i det sura äpplet och inse att folk idag behöver grovfoderanalyser, om de nu inte har djuröga. Då finns det ingen anledning att hävda att det inte behövs, och att de klarade sig utan förr, för då kommer vi att stå där med en massa hästägare som varken har djuröga eller en aning om vad deras grovfoder innehåller! Ingen rolig kombination.

saint206

• Småland
« Svar #22 skrivet: 29 aug-09 kl 12:20 »
tråden har blivit en analys eller inte-tråd ser jag. ett vanligt fenomen på hästsidor.  :-\
angående fång och bete, jag har två som betar inga fångkänningar sedan jag började släppa dom. började med munkorg i hinkmodell-den var väldigt svår att äta ur enligt den ena ponnyn, bytte efter ca två veckor till greenguard som gav mer bete. efter en vecka ungefär kom dock damen på hur man klär av sig den, så då fick hon per automatik ett par timmar varje dag utan greenguarden.
när jag släppte henne i en helt obetad hage så slapp hon greenguarden med, och peppar peppar, det fungerar superbra.
ska dock flytta dom idag till ny obetad hage, och snart är det dags att börja plocka in om nätterna då dom börjar bli kalla och dagarna är soliga.
men som sagt, en fånghäst kan visst beta, och mycket hänger ju på VARFÖR pållen får fång, alla fånghästar är inte feta och bara står.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Karlid

• Halland
« Svar #23 skrivet: 10 sep-09 kl 22:18 »
Det är kanske så att en del fånghästar kan återgå till att äta gräs, men som jag skrev i tidigare inlägg känner jag till flera hästar som fått kraftiga återfall och blivit borttagna pga av fången. Dessa hästar har under längre (ca 1 år) eller kortare (ett par veckor) tid klarat att äta gräs, men sen verkar det som om det blivit för mycket för dem. Jag kommer inte att chansa och släppa min häst på gräs igen.
Mvh Kajsa

Matilda Alexandra Andersson

• Naturnära i själen och stadsnära i kroppen.
    • Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #24 skrivet: 21 sep-09 kl 15:24 »
kolla in på www.hov-hanna.se
min barfotaverkare som hjälpt mig massor med min häst som haft fångtendens och jag har lärt mig massor av fång då hon har hästrehab med främst fångproblem.
I shopen finns det en ny grej ex.

hennes undersida www.vallfoder.se

Plus andra mkt bra länkar.

Du ska akta hästen för vårgräset och sommargräs vid regn.
Vårgräset är sprickfyllt med socker och energi och vid regn på sommaren i kombination med värme så stressväxer gräset och bildar då också massor med socker. Och det är sockret/energin som ger fång.

Ett tips som Hanna gav mig när jag trodde att min häst fick symptom igen var att sätta på boots och rida en timme för då förbrukar hästen den energin i maten som sätter igång fångprocessen ihästkroppen.
Samma som att vi motionerar för att bli av med vår energi, superlätt!

Betfor är ingen bra ide liksom havre ur energi och sockersynpunkt. Se innehåller precis det man vill undvika.
Samma med mineraler som innehåller sockergrejor som melass etc. ska man hålla sig borta ifrån.

En häst klarar sig energimässigt på bra hö, näringsmässigt fick min häst också lusern för proteinets skull samt vitamin o mineraler plus saltsten.
Hon har gått på både hö och hösilage utan problem. i vintras fri tillgång och det funkade fint med hösilage. innan dess fick hon ganska magert hö vilket är bra för då kan de äta mycket som de tycker om , utan att bli smällfeta.

lite info iaf..

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 21 sep-09 kl 21:48 »
Jag är själv smått allergisk mot Oves lära. Finns spaltmeter om man ids söka på andra forum så den diskutionen ska vi inte ta här. ;)
Jag måste dock protestera mot att inte betfor skulle vara bra får en fånghäst. Betforens fiber är väldigt snälla mot hästens mage och grunden för att hålla fången i schack är att magen mår bra. Däremot kan man se till att man häller ut "sockervattnet" om man har en häst med ir-tendenser.

Att sätta sig upp och rida på en häst som är i början av ett fånganfall är enligt min mening helt förkastligt. Det är stillhet, vila på mjukt underlag (gärna sand) samt smärtstillande som gäller.
Fång en inflammatorisk process i lamellerna med uttänjning av
lamellerna och särslitning av hovkapselns infästning. Det är därför det är så viktigt att de är stilla och inte belastar sig mer än nödvändigt.

Men det var kanske inte så du menade? ???

• Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #26 skrivet: 22 sep-09 kl 06:15 »
Det är iofs inte Oves lära som hon jobbar efter ;)
Jag tror att man har att lära från alla delar och när man hör henne prata känns allting väldigt logiskt.
Jo det kan jag tänka mig, men eftersom Betfor är gjort på sockerbeta så innehåller det ju massa socker. och dess huvudsakliga användning är ju att ge energi. Betfiber kanske är okej men melass är det inte och betfor innehåller ju båda.
Betfor består av ca 70% betfiber och 30% melass och har en sockerhalt på 20%.
Betfor tillför näring i form av socker, samtidigt som befibern har stor förmåga att absorbera pressvatten. (från betfors hemsida)

Man ska inte rida i början av fånganfall utan fångtendens är det man kan rida bort det vid.
Hanna berättade om sin häst som hon märkte av det en dag (hästen är fånghäst sedan många år innan hon köpte den)
Hon märkte en anings tendens, tog på boots för att inte ömma, red mjukt i en timme i skogen o sedan var hästen symptomfri.

Jo jag förstår de du menar ;) men detta skall man göra innan processen drar igång så att energin o sockret i kroppen används innan det utlöser inflammationen som gör att hästen får ont.
Precis som du säger så ger även Hanna rådet med vila på mjukt underlag och smärtstillande vid fång. Det står på sidan www.vallfoder.se som jag länkade till ovan, en väldigt bra sida om du frågar mig :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #27 skrivet: 22 sep-09 kl 10:02 »
Du lakar ut sockret i betforen genom att hälla ut överskottet eller väljer att använda melassfri betfor. Betfor rekommenderas av vetrinär till fånghästar.

När det gäller ridning på en häst som har "fångtendens" så är det klokt att hålla i huvudet att sjukdomsförloppet för fång delas in i 3 faser där utvecklingsfasen pågår i 1-3 dygn. Skeendet som får horn och kötthovslamellerna att tänjas ut ger mkt lågmälda kliniska symptom. Smärtan kommer inte förrän i akutfasen och då är de patologiska förändringarna i hoven redan ett faktum.

Det finns en bra avhandling om detta på följande adress;
http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000042/01/EEF_Liman.pdf

Så jag anser fortfarande att det är förkastligt att rida hästen vid "fångtendens" eftersom du riskerar en större uttänjning genom belastning av hästen.

Din barfotaverkare hänvisar till Oves artiklar och swedish hof school så jag har svårt att tänka mig att hon är neutral i frågan. Men det vet ni väl bäst själva ;)

• Västergötland
    • Musik-sida
« Svar #28 skrivet: 24 sep-09 kl 15:55 »
Kul att höra detta! Det var mer än jag visste :)

Själv är jag inte så jätteinsatt utan delar med mig av det jag hört. Det är skönt att höra olika kunskap!
Jovisst jag håller med dig nu när jag läst detta. Men jag tror ändå att det är bra om hästen rör på sig så länge den inte uppvisar smärta, men inte på gräs då.

Ah där ser man ;) Men det funkade på min häst iaf. Hon hade söndertrasade hovar med sprickor, svamp o strålröta innan, men sen blidde de jättefina! Fast lång tid förstås. Det är som en själv. man klarar knappt av att gå på grusvägar i början på sommaren, men i slutet kan man springa(iaf jag) om man gått barfota mkt.
Fast jag respekterar att alla tycker olika. Men funkar det så funkar de helt enkelt :)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #29 skrivet: 24 sep-09 kl 16:59 »
Det är det som är det fina med olika forum, man kan stöta och blöta varandras kunskaper och åsikter! Kul att din hästs hovar blivit fina! :)

Norrsken

• -
« Svar #30 skrivet: 28 sep-09 kl 00:17 »
Kapar den här tråden lite... Är hemma hos morsan nu, och... hon har fått tag på hö som är grönt och fint och superfräscht! Men, har väldigt högt energiinnehåll, samtidigt som proteinet är katastrofalt lågt... Vilket gör foderstaterna lite småknepiga att få ihop. Speciellt då till shettisen som haft fång...

Svårt att ge tillräckligt med hö utan att han ska bli än fetare av all energi... Många verkar ju dessutom rädda för att ge proteinfoder till en fånghäst, men... han måste ju ändå få grundbehovet tillgodosett?! Han är ju i lika stort behov av en foderstat i balans som en frisk häst, om inte mer!!

Min spontana tanke är att blanda höet med halm, och balansera upp energi/protein-balansen med luzern och proteinfoder... Men veterinären lät tydligen skeptisk mot proteinfoder till fånghäst, så min arma moder sliter sitt hår med foderberäkningarna...
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

fräsen

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 29 sep-09 kl 22:31 »
När min fick fång googlade jag runt en massa och läste. tydligen trodde man förrut att det var proteinet som gav fång, men det är sockret, fruktanhalten, i gräset som ger fång.
Min häst har inte reagerat på hö eller ensilage, trots att vi ger fri tillgång under vintern. Nu annalyserar ju jag aldrig mitt grovfoder så huruvida jag har högt eller lågt protein vet jag inte... ( och nej, ingen behöver hoppa på mig om att jag borde annalysera)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #32 skrivet: 29 sep-09 kl 23:29 »
Högt med energi och lågt med protein är det allra värsta höet enligt mig. Det blir dyrt att fodra upp med proteinfoder och hästen riskerar att bli fet av energin (vilket en "fångis" absolut inte bör bli) men ändå lida brist på protein.

Klart att fångponnyn ska få vad den behöver, en balanserad foderstat där hans grundbehov är tillgodosett. Nu är han ju inte så stor så det går kanske rätt smärtfritt att fixa med lusern, soja eller krafft protein. Det är dock väldigt viktigt att hans mage är i rätt balans (obalans i tarmen kan leda till fång) så var väldigt försiktig med foderbytena och ge gärna bakjäst under tiden (även betfor där du hällt av sockervattnet/alt. melassfri är bra för tarmen).

För att magen ska må bra så vill man ju att den ska få många små givor av stråfoder och det är där det kan bli jobbigt med hög energi i höet. Det går ju att dela upp med halm men det bästa hade varit att byta stråfoder till normalvärden, gärna med låg energihalt och lite högre på proteinet, då slipper du proteintilläggen och kan ge mer hö. Lycka till!

Norrsken

• -
« Svar #33 skrivet: 30 sep-09 kl 00:13 »
Självklart vore det bästa att ha hö med bra värden! Tyvärr inte helt lätt att få tag i, och... en höleverantör som är seriös, nogrann och har rent och fint och hygieniskt hö är väl värd att vara rädd om! Värdena i årets hö beror antagligen till stor del på den otroligt soliga och torra sommaren! Förra årets hö från samma levernatör hade betydligt bättre värden, men... så är det ju!

Jag gissar att det är den där gamla myten om att det är proteinet som är farligt som gör att folk snackar så mycket om det... Ponnyn har klarat sommaren utmärkt, gått ner en del i vikt sen förra sommarens fånganfall, men... börjar tyvärr bli lite tjockare igen sen nya höet kom...

Morsan kännde sig lite skeptisk till halm, iom att det innehåller energi, men inget protein... Och... proteinfoderkostnader är smällar man får ta! Viktigaste är att hästen mår bra ju!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #34 skrivet: 01 okt-09 kl 12:48 »
Ja, det är ju det som är problemet, att de kan få i sig för mycket energi ändå bara för att få stråfoderbehovet täckt. Halm brukar inehålla ca  3-5 MJ per kg.
Jag tror faktiskt att man ska bli lite tuffare när man faktiskt har möjlighet att själv köpa in hö/hösilage så att man får ett foder som ligger rätt i näring. Själv var jag helt förtvivlad förra året då vi fick ett hösilage (jag har ingen möjlighet att köpa in själv och däremd "välja") som låg lågt i både protein och energi till en växande unghäst.
Eftersom de inte orkar smacka i sig hur mycket som helst behövde jag räkna en hel del för att få till en vettig foderstat.

Jag håller tummarna för årets hösilage, det vore fantastiskt att slippa ge kraftfoder. 

Lejoninnan

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 25 okt-09 kl 11:58 »
Hejsan!
Hov-hanna har en bra sida enligt mig, med mycket matnyttigt. Hon säljer även ett örtpreparat, Heiro, som jag kör med. Läs mer här:

http://www.equinemedsurg.com/faqir.html

Det finns foder för fångkänsliga hästar, Dodson o Horrells "Safe and sound" med lågt energi och fett innehåll men mycket protein och mineraler/vitaminer. Fånghästen kan ju behöva mer näring för att bygga upp sig eftersom sjukdomen sänker allmäntillståndet.
Här finns återförsäljare av Dodson o Horrell:

http://www.brogaardenisweden.com/

Lycka till!

Dela detta:

* Inloggade just nu

455 gäster, 2 användare
addebadde, goldqueen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser