Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderförslag till fånghäst  (läst 14437 gånger)

merit

• Västergötland
foderförslag till fånghäst
« skrivet: 17 aug-09 kl 09:20 »
En fjording som har kommit upp i åren...över 20 år, har haft problem med fång till och från länge. Väldigt känslig för att få fång. Vad behöver de näringsmässigt och vad har fungerat för Er som kanske har fånghästar?
merit

suzanneborgstrom

SV: foderförslag till fånghäst
« Svar #1 skrivet: 17 aug-09 kl 10:37 »
Det bästa när den har fått fång är ju att den inte skall beta gräs. Men ett gott tips till nästa år är att vänja den lite pö om pö vid gräs. Ta ut den en halvtimme i början om dagen o låt den beta, för att sen öka på allteftersom. Då brukar det funka. :D

saint206

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 aug-09 kl 18:05 »
kolla gärna upp cushings syndrom också...
och håll koll på fruktanhalten i gräset..
och vänj in sakta, att hålla dom inne om natten är också bra, morgongräs är nog värst.
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 17 aug-09 kl 20:33 »
Näringsmässigt är det inget som skiljer en fånghäst från en "vanlig" häst, behovet är detsamma. Däremot hur och vad man ger skiljer sig. Men det överlåter jag till andra med mer erfarenhet att berätta om. Jag har för mig att det finns en lång fångtråd här på forumet?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #4 skrivet: 17 aug-09 kl 21:50 »
En fjording som har kommit upp i åren...över 20 år, har haft problem med fång till och från länge. Väldigt känslig för att få fång. Vad behöver de näringsmässigt och vad har fungerat för Er som kanske har fånghästar?

Hästen behöver ju få sitt näringsbehov tillgodosett oavsett om det är en "fånghäst" eller ej. Så en noggrannt uträknad foderstat är a. och o.
Det absolut bästa är om hästen kan föda sig enbart på grovfoder, en del anser att det är bättre att ge hö än hösilage. Försök undvika för mkt stärkelse (ex.vis i spannmål).
Man vill att magen ska må så bra det bara är möjligt. Lite betfor kan vara bra att ge (bra för tarmarna) men häll på ordentligt med vatten och häll sedan bort sockervattnet innan du ger givan.
Jag slår också ett slag för att ge 10 gr bakjäst per dag vilket också hjälper hästens mage.

Se till att den inte blir för tjock, jag skulle inte våga sätta den på gräs igen utan satsa på en skogshage.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #5 skrivet: 17 aug-09 kl 22:05 »
Mitt russ har denna sommar haft munkorg på sin grimma. Han har kunnat vara ute i hagen lika mycket som den andra hästen tack vare att munkorgen reducerar intaget av gräs.
Det har gått jättebra, eller, so far so good...

inne har han fått halm och hö. Från början mest halm men nu kan han äta hö. Dock inte fri tillgång.
Ska försöka få tag i halm till hösten så får han äta sig mätt på det.

Tänker också bygga en speciell foderhäck till vintern som gör att hästarna inte glufsar i sig så fort utan äter hela dagen. Det är väl så de vilda gör.

Munkorg finns åtminstone hos Hööks. Kanske också hos Börjes.

Jag ser på fångproblemet som ett flerårsprojekt och hoppas att han ska vara helt fri om några år.
Skall också nämna att jag hållt ett öga på hans hovar och haft honom barfota med täta verkningar. Det är lika viktigt som fodret tycker jag.

Lycka till!

Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

dalslandsmamman

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 aug-09 kl 22:06 »
byt inte höleverantör plötsligt utan vänj långsamt hästen med sitt nya hö. Rönka hästen och kolla så att inte benet vridit sig osv. Fång är  en hemsk sjukdom!

saint206

• Småland
« Svar #7 skrivet: 17 aug-09 kl 22:43 »
glömde...fruktan är vattenlösligt, blötlägg höet 30-60 min innan fodring, så lakar du ur fruktanet(nåja, inte allt förståss..)
tänk dock på att du lakar ur vitaminer och sånt också..

merit

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 19 aug-09 kl 15:01 »
Han går på skogsbete + att han äter hö, små givor utspridd under dagen. Finns det nåt färdigt foder att köpa i säck till hästar som inte bör äta mat med mycket stärkelse.  Näringsmässigt ska passa just hästar som lätt får fång?
merit

saint206

• Småland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-09 kl 19:16 »
egentligen inte... men varför vill du ge annat än hö? i de allra flesta fall så duger enbart hö aldeles utmärkt, speciellt åt kallblod.. och är han tunn så ge honom mer hö bara.. är han fet så blanda hö och VÄLTRÖSKAD halm och ge honom så han kan äta hela dagen, det är alltid bäst om dom kan äta hela tiden..

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 aug-09 kl 20:08 »
en fånghäst ska helst gå i en hage med övervuxet gräs= mindre stärkelse
ABSOLUT inte beta på vårkanten!!!!
släpp han i en liten hage med 1meter långt gräs.
spannmål behöver de inte.

balotte

« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 08:10 »
Det är nu som gräset är som farligast för fång hästar. Kallt på natten och varmt på dagarna. Har du hästen inne på natten vänta med att ta ut den tills det blir lite varmare på dagen eller framåt kvällen. Det finns en form av proviva fast till häst (proequo) som stabilisera hästens tarmflora det har hjälpt många fånghästar. Helst ska dom inte äta gräs överhuvudtaget utan sandhage och högivor, halm och motion (om inte hästen har fång nu).Har hästen fång nu skulle jag inte våga släppa den i någon hage inte ens en skogshage.

Lotta
Ägare till 3st shettisar 1 russ,4st  leghorn 2 st sussex och en dv kochintupp,1 kanin,2st  getter,1 hund,1 katt

merit

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 25 aug-09 kl 20:50 »
tack för alla svaren. fjordingen har inte haft fång sen tidigt i våras så det verkar gå bra med skogsgräs o hö. nu kommer vintern så då blir det bara hö. vi har ju insilage till fåren, vågar man ge litegrann samtidigt med höet?
merit

fräsen

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 aug-09 kl 21:09 »
Jag ger min fånghäst ensilage om vintern, andra skörd eller sen första. Hon har haft fri tillgång och det har funkat. Magen på hästar fungerar ju bäst om de kan tugga när de känner för det.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 27 aug-09 kl 10:14 »
Om inte höet räcker i näringsvärde (och det vet du ENDAST om du gjort en analys!) så kan du ge uppblötta lusernpellets. Det är en grovfoder som till sin form ser ut som ett kraftfoder.
Men det finns ingen anledning att ge något om den får i sig nog genom höet.
Jag hade inte gett ensilage om jag hade tillgång till hö. Se till att den får många små givor alt. fri tillgång om det fungerar. Ge gärna lite betfor men häll av sockervattnet (bra för tarmarna). För att ytterligare stabilisera magen kan du ge 10 gr bakjäst varje dag.

Han går på skogsbete + att han äter hö, små givor utspridd under dagen. Finns det nåt färdigt foder att köpa i säck till hästar som inte bör äta mat med mycket stärkelse.  Näringsmässigt ska passa just hästar som lätt får fång?

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 27 aug-09 kl 10:24 »
Hej!
Konstigt att man haft djur under långa tider utan grovfoderanalyser! Det är inte nödvändigt!
Utfodra din häst med grovfoder, mineraler, vitaminer och saltsten- om den går ner i vikt- ge mer grovfoder, om den blir tjockare - ge mindre grovfoder, ge den istället halm så den får äta stor mängd.
En hästs mättnadskänsla är kopplad till tiden den fått / kunnat äta!
mvh
/bo

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #16 skrivet: 27 aug-09 kl 15:37 »
Anledningen till att man inte gjort analyser är att tekniken inte funnits. Nu finns den så det är bara att använda.
Utan analys har du ingen aning om ex.vis vilka mineraler du ska ge, är det mer fosfor hästen ska ha eller kalk? Sedan får man självklart använda sitt öga, vissa hästars behov ligger över tabellvärdena.

Själv är jag själaglad att analysmöjligheten finns, vårt grovfoder förra året hade mkt lägre värden än förväntat så hade jag inte kunnat räkna ut vilket kraftfoder och hur mkt jag skulle använda hade inte våra åringar alls fått i sig vad de behöver (de hade förstås fri tillgång på grovfodret).

Karlid

• Halland
« Svar #17 skrivet: 27 aug-09 kl 21:42 »
Hej!
Jag skulle aldrig släppa en häst som haft fång på gräs igen. Känner till 4 fånghästar som i år fått avlivas på grund av att de fått pröva gräs eller hö med högt energiinnehåll.
Håller med om att analys av grovfodret är grundläggande för hur foderstaten ska se ut.
Tror också på att se till att hästarna ska ha tillgång till lågenergimat som de äter långsamt hela dygnet. Vi använder flera nät till grovfodret så det tar ett dygn för hästen att äta 10 kg grovfoder.
Mvh
Kajsa

Falin

• -
« Svar #18 skrivet: 28 aug-09 kl 21:25 »
Hej!
Konstigt att man haft djur under långa tider utan grovfoderanalyser! Det är inte nödvändigt!
Utfodra din häst med grovfoder, mineraler, vitaminer och saltsten- om den går ner i vikt- ge mer grovfoder, om den blir tjockare - ge mindre grovfoder, ge den istället halm så den får äta stor mängd.
En hästs mättnadskänsla är kopplad till tiden den fått / kunnat äta!
mvh
/bo

Varför ge mineraler i onödan om det inte behövs? Tvärtom kan det vara skadligt att ösa på mineraler "bara för att". Allt var inte bättre förr....

bo_i_dala

« Svar #19 skrivet: 28 aug-09 kl 22:25 »
Hej!
Nej allt var inte bättre förr, men djurägaren i gemen hade ofta ett sk "djuröga", det var bättre förr!!
MVH/ bo

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 1 användare
Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser