Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studielån......eller ska man skita i det och starta eget istället?  (läst 12996 gånger)

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Fast enligt lag så får de faktiskt inte låta någon svälta, du har rätt att få mat åtminstone för den dagen men det kan hända att du får komma och söka igen dagen efter osv. Problemet kan vara att bevisa att du inte har någon mat alls eller att du inte har något alls att sälja som kan ge kontanta medel och vissa som jobbar inom socialtjänsten är definitionen av paragrafryttare (de som inte är det slutar oftast som biståndshandläggare).
elliha.blogspot.com

Rutan

Jag menar att socialtjänsten inte låter den som är helt utblottad och som söker hjälp svälta eller frysa ihjäl, oavsett om vederbörande varit företagare eller inte.
Och jag svarar att jo, det gör de, eftersom det var vad de gjorde med mig.
Lite konstigt att du kan skriva här om du har svultit eller frusit ihjäl!

louise

• Gäst
Det var min far som fick rädda mig från svälten. Inget som samhället stod för. Men det finns ju nån variant där man får låna socialbidrag minns jag, men.. om jag minns rätt så fick jag inte det heller.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Halaj!

Det går alldeles utmärkt.
Petade in 30 000 lök i vintras, 50 000 i höstas och 50 000 i våras.
Jag lever ett stilla liv utan extavaganser och har därför ett positivt (mer in än ut) kassaflöde.
Så nu är pengapungen tom samtidigt som jag har blivit arbetslös.  :P

Av ovanstående fattar alla att jag anser att studier lönar sig.
Sådana kulor plockar man inte in genom att vända hamburgare.

//T

Nej det gör man inte men jag känner en strippa som tjänar 6000kr per kväll  ;D där ligger dom stora slantarna tydligen !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Vilverin

• Skåne
Synd att man är född utan taktsinne... kunde lätt tänka mig att dansa ihop till en ny dator och en westernsadel till hästen... =)
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

Huggorm

• Gäst
Synd att man är född utan taktsinne... kunde lätt tänka mig att dansa ihop till en ny dator och en westernsadel till hästen... =)

Som strippdansös behöver du nog inte ha mycket till taktsinne  ;D

Pjöllerberg

• Blekinge
Men det sitter inte i vägen.
Sommarjobbade på en båt 1972, vi var ett gäng som fick för oss att gå på porrklubb när vi var i Göteborg.
Minns egentligen bara en fantastisk tjej som strippade,har aldrig sett nåt så häftigt i den genren.
Tom tjejerna som var med oss var helt begeistrade.
Undrar vem det kan ha varit, en verklig naturbegåving.
Det var ett par som körde liveshow senare också, ett riktigt sömnpiller.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora

Har hört att knarkförsäljning ska fungera bra annars. Kräver inget taktsinne. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Harry Lee

Gå en vuxenutbildning till hantverkare på 6-10 mån, t.ex snickare, rörmokare el elektriker.. Du kan klara den tiden utan nåt csn-lån, du har nästintill garanterat jobb resten av livet, du har en lön som många gånger är bättre än högskoleutbildat folk har och framförallt kan du STARTA EGET rätt så snart!
Jag gjorde detta o är supernöjd med mitt val... hoppade av högskolan efter ett halvår...skulle aldrig passat som kontorssnubbe med en hög papper o gå igenom varje dag.. men vi är ju alla olika såklart!  :)
Den bästa tiden är nu!

Pjöllerberg

• Blekinge
Gå en vuxenutbildning till hantverkare på 6-10 mån, t.ex snickare, rörmokare el elektriker.. Du kan klara den tiden utan nåt csn-lån, du har nästintill garanterat jobb resten av livet, du har en lön som många gånger är bättre än högskoleutbildat folk har och framförallt kan du STARTA EGET rätt så snart!
Jag gjorde detta o är supernöjd med mitt val... hoppade av högskolan efter ett halvår...skulle aldrig passat som kontorssnubbe med en hög papper o gå igenom varje dag.. men vi är ju alla olika såklart!  :)

Har inte läst hela tråden men sätter en peng på att det här är bästa tipset hittills.
Tyvärr så har somliga en tendens att fnysa åt såna jobb.

fastfrusen

• -
Jag har pluggat "när jag har tid och råd" å har snart fått ihop en Kandidatexamen i biologi.

Jag tycker biologi är jättespännande! Men är inte villig att belåna mig för att kunna plugga.

Jag pluggade ett år i sverige å då levde jag på enbart bidragsdelen. Det var snålt som fan (delat studentrum, inga hemresor och lägga undan pengar för att ha råd med medecin) men det funkar! Om man har ett extrajobb en kväll eller två i veckan borde det inte vara så svårt att få ihop de restrerande 5000 eller vad det är lånedelen ligger på. (om du "behöver 6000 i månaden så är det ju "bara" 3500 eller nåt som "fattas")
Alternativt kan man jobba hela sommaren och leva snålt och på dom pengarna medans man pluggar.

Hade planer på att starta eget, som sommarsysselsättning i alla fall. Längtade efter att rå mig själv och så kom jag på en j-vligt bra affärside. inget som kan försörja mig helt men ändå delvis. Å det vore ett schysst kompelment till studierna.

Men innan jag hann starta hade jag så jävla tur att få jobb, så om allt går bra så kommer jag jobba i två år med schysst lön och typ inga utgifter (mat och boende ingår + en hemresa i året)
Jag fick jobbet med meriten att jag värkligen VILLE ha det, att jag har bott på svalbard i två år och stortrivs (det inkluderar att bo i en liten bosättning på svalbard utan möjlighet för att ta med familj) och att jag har pluggat utan att kugga på tentor. (Ska skickas på 10 veckors utbildning a`250 000 innan jag börjar jobba, så de ville vara säkra på att jag har en chans att klara det) 

Vad som irriterar mig är att mina lärare och handledare på universtetet ser det som att jag lämnar biologin nu. Dom fattar inte att detta jobbet är en såndär "offer you cant refuse" och när jag är klar med mina två år kan jag lungt plugga vidare utan att behöva vara strässad över pengar!

Lite ot kanske men det jag egentligen ville säga är:
För mig är risken för hög att ta studielån. Friheten att veta att jag inte har några fasta utgifter är viktigare. Men bara DU kan veta vad som är viktigast för dig. Lycka till!
"If you freeze in the arctic, its because you are a lazy bastard!" ;-)

Huggorm

• Gäst

Problemet är lärlingstiden, åtminstone om du skall bli elektriker. Annars håller jag med Foppa, det är ett mycket bra tips

Sjaunja

• -
Jag gjorde detta o är supernöjd med mitt val... hoppade av högskolan efter ett halvår...skulle aldrig passat som kontorssnubbe med en hög papper o gå igenom varje dag.. men vi är ju alla olika såklart!  :)

Intrtessant! Själv sitter jag på pottkanten just nu efter att ha blivit av med hyran av kafélokal på Västerbottens mest besökta turistmål=$$$$$!!!
Så nu är det tomt i börsen :'(   Var hittar jag dessa vuxenutbildningarna? Rörmokare vore ju helt ok!
Har ju firma så det är ju redan klart.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser