Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studielån......eller ska man skita i det och starta eget istället?  (läst 13052 gånger)

lantligtromantiskt

• Gäst
när ska folk förstå att det INTE lönar sig att plugga?
hur många civilekonomoer och civilingenjörer står det inte på macdonalds???

alexthesaint

• Västergötland

Ja, ja lönen jag får när jag är klar är ungefär 10 tusen högre än McD lönen. Vilket skulle betala av lånen på knappt tre år. Att studier dessutom ofta ger roligare och stimulerande jobb är en bonus.

Har jobbat i restaurangbranchen, lönen var bra men det var slitsamt. Nu hoppas jag kunna få ett intressant jobb med stimulerande arbetsuppgifter som jag kommer att orka med till pensionering, utan att slita ut och sönder kroppen.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

louise

• Gäst
shit! vad är det för utbildning där du blir av med lånet så fort å ändå får den lönen? Tipsa mig;)

Huggorm

• Gäst
shit! vad är det för utbildning där du blir av med lånet så fort å ändå får den lönen? Tipsa mig;)

Prioriterar man att betala av studielånet så lär det väll inte vara speciellt svårt på tre år, särskilt om man tjänar tiotusen mer än en macdonaldslön. Då borde man ju lätt kunna avsätta 10k i månaden, vilket ger 360k på tre år. Hur mycket brukar studielånen hamna på?

alexthesaint

• Västergötland
Prioriterar man att betala av studielånet så lär det väll inte vara speciellt svårt på tre år, särskilt om man tjänar tiotusen mer än en macdonaldslön. Då borde man ju lätt kunna avsätta 10k i månaden, vilket ger 360k på tre år. Hur mycket brukar studielånen hamna på?
Lånen är på ungefär 40k per år. Tror jag kommer att komma upp i ca 200k innan det är dax för examen.
Sen får jag se vad jag kommer att prioritera. ;)
Testa en ingengörsutbildning. På tre-fem år ,om rätt förkunskaper finns kan du komma upp i en ingångslön på upp till 25-35 tusen. Jobb brukar finnas i dessa brancher.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

louise

• Gäst
Du glömde räkna in räntan. Å att 10.000 mer brutto inte är 10.000 mer netto. Men det klart, håller man samma låga levandsnivå som under mc-donaldstiden så borde man ju ha en rätt bra avbetalningstakt.

trädman

Det står få civilekonomer och sannolikt ännu färre civilingenjörer på McDonalds. Och generellt lönar det sig att studera, både ekonomiskt och för att utvecklas som person (eller vad man nu ska benämna det). Förutsättningarna att påverka sin livssituation blir också generellt bättre. Detta innebär naturligtvis inte att längre utbildning är ett personligt lyft och en ekonomisk succe för varje enskild individ och det som är allena saliggörande. Det finns naturligtvis många andra vägar att utvecklas som person, skaffa sig god ekonomi, ett stimulerande arbete osv än högre utbildning. Men utbildning är en väg, kanske en av de enklare.

Tapio

• Västergötland
Halaj!

Bra inlägg, men jag tycker nog att utbildning alltid ger ett personligt lyft. Iaf. om man hade karaktären (och hjärnan) nog att slutföra den. Kroknar man halvvägs kan den kanske verka i motsatt riktning, och vara knäckande för självförtroendet.

Och åtminstone jag har fått en mindre känsla av att vara låst.
Låst vid klasstillhörighet. Låst av samhällets normer. Låst vid att vara en löneslav.
Och mer en känsla av att jag faktiskt är min egen lyckas smed.

En positiv bieffekt är väl att man kanske tjänar mer pengar också, om man lyckas få ett jobb som motsvarar utbildningen.
Själv känner jag en ganska stark olust för pengar och har därför dumpat mitt överskott till CSN. Jag vet inte var jag skall göra av det annars.
Jag har ingen lust till att åka till all-inclusiveresor till Thailand och knulla horor, utan trivs bättre med att odla morötter hemma och klappa katten på trappan, med en kopp kaffe i handen.

//T

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Halaj!

Bra inlägg, men jag tycker nog att utbildning alltid ger ett personligt lyft. Iaf. om man hade karaktären (och hjärnan) nog att slutföra den. Kroknar man halvvägs kan den kanske verka i motsatt riktning, och vara knäckande för självförtroendet.

Låst vid klasstillhörighet. Låst av samhällets normer. Låst vid att vara en löneslav.

En positiv bieffekt är väl att man kanske tjänar mer pengar också, om man lyckas få ett jobb som motsvarar utbildningen.
Själv känner jag en ganska stark olust för pengar och har därför dumpat mitt överskott till CSN. Jag vet inte var jag skall göra av det annars.
Jag har ingen lust till att åka till all-inclusiveresor till Thailand och knulla horor, utan trivs bättre med att odla morötter hemma och klappa katten på trappan, med en kopp kaffe i handen.

//T

Skönt o se att vi ibland tycker likadant Tapio. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Halaj!

//T

Kloka ord ...jag tycker att ni är smarta om ni väljer att använda ert överskott till att betala av era lån,  men för mig är det inget alternativ (om jag inte blir mycket välbetald) eftersom jag har tre barn, och det verkar helt omöjligt i denna familj , att inte göra av med pengar som inte är "öronmärkta"....

Men Jag anser fortfarande att det är omöjligt att förutse hur ens investering i studier eller företag kommer att falla ut, det är bara att gissa, och sedan chansa. lite som måltipset.
Live simply......so that others may simply live.

trädman

...

Men Jag anser fortfarande att det är omöjligt att förutse hur ens investering i studier eller företag kommer att falla ut, det är bara att gissa, och sedan chansa. lite som måltipset.

Man har dock större möjligheter att påverka utfallet om man startar eget och/eller studerar än om man spelar på måltipset. Och även om företaget eller studierna inte skulle bli lyckosamma har man med säkerhet större nytta av den erfarenheten än de erfarenheter man skaffar siig av att spela på måltipset

lantligtromantiskt

• Gäst
Man har dock större möjligheter att påverka utfallet om man startar eget och/eller studerar än om man spelar på måltipset. Och även om företaget eller studierna inte skulle bli lyckosamma har man med säkerhet större nytta av den erfarenheten än de erfarenheter man skaffar siig av att spela på måltipset
påverka utfallet? ja,om det LYCKAS VILL säga,
annars står du där med skägget i brevådan och får varken akassa eller socialbidrag.

trädman

påverka utfallet? ja,om det LYCKAS VILL säga,
annars står du där med skägget i brevådan och får varken akassa eller socialbidrag.

Varför skulle man inte få socialbidrag om ens företag krachar eller studierna misslyckas? Med att påverka utfallet avsågs möjligheten att påverka om det ska bli en framgångsrik satsning eller inte. Den är liten på måltipset...

louise

• Gäst
På sikt får man socialbidrag, men inte de första månaderna. Det baseras på senaste halvårets inkomst, så om ditt snitt är över socbidrag förväntar de sig att du har sparat de pengarna och ska kunna leva några månader på det.

trädman

På sikt får man socialbidrag, men inte de första månaderna. Det baseras på senaste halvårets inkomst, så om ditt snitt är över socbidrag förväntar de sig att du har sparat de pengarna och ska kunna leva några månader på det.

Ja det låter väl i princip inte helt orimligt. Men skulle man vara utblottad uthungrad och utan bostad så får man hjälp, även om man varit företagare.

Fling

För mig är studier inte lika med studielån. Jag förstår att det kanske är nödvändigt att låna om man har barn, men är man ung, lite ekonomisk lagd och har lätt för att tycka att livet är bra, så kan man hur enkelt som helst studera och leva gott utan att belåna sig. Det är inte ett dugg synd om dagens studerande, ekonomiskt sett i alla fall.
Nog är det grymt VÄRT.

Vargerik

• Gäst
Jag lyckades plugga till ingenjör utan att ta lån, mha den utbildningen har jag horat ihop nog med pengar för att kunna plugga till läkare... Våld föder våld, liksom.

louise

• Gäst
Hur menar du även företagare? Pengar direkt eller senare? För det är blankt nej den första tiden. Jag hade varit student med ett sommarjobb och fick inte en krona av soc.

trädman

Hur menar du även företagare? Pengar direkt eller senare? För det är blankt nej den första tiden. Jag hade varit student med ett sommarjobb och fick inte en krona av soc.

Jag menar att socialtjänsten inte låter den som är helt utblottad och som söker hjälp svälta eller frysa ihjäl, oavsett om vederbörande varit företagare eller inte.

louise

• Gäst
Och jag svarar att jo, det gör de, eftersom det var vad de gjorde med mig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 4 användare (1 dolda)
Be, Bokohammare, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser