Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studielån......eller ska man skita i det och starta eget istället?  (läst 13065 gånger)

Suresh

• -
Folk till och med betalar bara för att få låna pengar ett tag :)

Vilket förvärrar situationen för dem,.

trädman

Vilket förvärrar situationen för dem,.

Visst hade det varit trevligt med räntefritt studielån. För min del tycker jag ändå mina studier tackvare studielån med ränta ändå varit en ok "affär" och ett väentligt bättre alternativ än inga studier (utan lån och påföljande ränta)

De lån jag senare tagit (mot ränta) har också gjort det möjligt att väsentligt förbättra min ekonomiska situation, trots att långivarna tjänat en slant på vägen.

Suresh

• -
Visst hade det varit trevligt med räntefritt studielån. För min del tycker jag ändå mina studier tackvare studielån med ränta ändå varit en ok "affär" och ett väentligt bättre alternativ än inga studier (utan lån och påföljande ränta)

De lån jag senare tagit (mot ränta) har också gjort det möjligt att väsentligt förbättra min ekonomiska situation, trots att långivarna tjänat en slant på vägen.

Visst mättar även sockerkakor med sågspån i, även om de utan är godare.

Räntefria studielån

Sen är det inte alla som tjänar ekonomiskt på att studera, vilket är en flitigt framhållen samhällsmyt.
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 02:00 av Suresh »

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård

Sen är det inte alla som tjänar ekonomiskt på att studera, vilket är en flitigt framhållen samhällsmyt.

Sant. Om man räknar bort först de nästan inkomstlösa studieåren, själva lånet + ränta och sedan håller i minnet att ett stort antal akademikerjobb har ganska låga löner så är det många som helt klart inte för en högre total livsinkomst genom att studera.

Att det sedan kan vara roligt och samhällsnyttigt är en helt annan sak.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Jag avråder dej att ta studielån.Jag har ett jag släpar på *fy fan*
för det första så ändrades reglerna även för mej under tiden jag pluggade .
Jag blev tvungen att direkt efter utbildningen börja betala tillbaka.
Förut hade man några år på sej innan man började.
Skyhöga räntor och avgifter .
Ne då är det nog bättre att tänka utanför ramarna ist .
Att dra in 6000 kr i månaden , det kan ju min dotter på 13år om hon vill.

Skillnad om man måste slita loss 30-40 tusen i månaden eller ännu mera.

Massa extraknäck ger shyssta pengar , hemvård nattetid tex , hunduppfödning om man gillar djur ,alla typer av obekväma arbetstider .
Tänk till lite o satsa , finns inget värre än att ångra vad man gjort .

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Existens?

• Gäst
....möjligen att ångra vad man inte gjort.. ;)

Sunniva

Skulden skrivs inte längre av när man fyllt 65.

Jo, det gör de fortfarande (fast kanske inte 65, men 68 i alla fall):

http://www.csn.se/aterbetalning/vanliga-fragor/avskrivning/1.1446

Där står det:

Skrivs lånet av vid en viss ålder?

Svar:

Normalt skriver vi av lånet när du fyller 65 eller 68 år, om du då har kvar lån som du inte betalat. Vid vilken ålder avskrivningen sker beror på vilken sorts lån du har.

louise

• Gäst
jaså.. var det allt de menade? När de släppte bomben? Kunde de väl ha sagt. hrmfp.

trädman

Visst mättar även sockerkakor med sågspån i, även om de utan är godare.

Räntefria studielån

Jag hade sannolikt inte kunnat finansiera min studietid med räntefria lån. Jag hade definitivt inte kunnat finansiera mina senare aktiviteter med räntefria lån. "JAK-vägen" är och var inte en framkomlig väg för mig, inte av ideologiska skäl utan pga villkoren. Några andra räntefria låneinstitut känner jag inte till (om man bortser från konventionella banker som just för ögonblicket har lägre ränta än JAK)

Att alla inte tjänar ekonomiskt på att studera håller jag med om. Samtidigt är det väl synd att inte försöka ta till vara de möjligheter som en utbildning sannolikt ger, även om den inte består i den konventionella yrkesbanan efter den valda utbildningen. Den absoluta merparten av alla jag känner anser sig ha haft stor glädje av sin utbildning, både ekonomiskt men kanske än mer för att öppna fler möjligheter och ge större makt att styra över sin tillvaro, i stort och smått. Bekantskapskretsens utbildningsval är dock snedfördelat mot traditionella utbildningar inom naturvetenskap, teknik, ekonomi eller juridik. Det finns också ett fåtal som studerat länge, men haft svårt att hitta någon sysselsättning där utbildningstiden och utbildningsnivån kommit "till sin rätt"

Huggorm

• Gäst
Kollar man på arbetsförmedlingens hemsida finns det relativt många lediga jobb där det krävs högre utbildning jämfört med vanliga knegarjobb, åtminstone inom teknik och byggsektorn. Där har vi nog den största anledningen till att plugga, skillnaden står mellan ett ingenjörs jobb med halvdåligt betalt eller inget jobb alls

Suresh

• -
Kollar man på arbetsförmedlingens hemsida finns det relativt många lediga jobb där det krävs högre utbildning jämfört med vanliga knegarjobb, åtminstone inom teknik och byggsektorn. Där har vi nog den största anledningen till att plugga, skillnaden står mellan ett ingenjörs jobb med halvdåligt betalt eller inget jobb alls

Yeeah! Vad bra! Då kan jag komma med mina 150 poäng i hindi och astronomi och få ett ingenjörsjobb i byggsektorn. :D

PS: Sluta särstava och skaffa dig en utbildning.
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 09:46 av Suresh »

Huggorm

• Gäst
Yeeah! Vad bra! Då kan jag komma med mina 150 poäng i hindi och astronomi och få ett ingenjörsjobb i byggsektorn. :D

Ärligt talat tror jag 150 poäng hindi och astronomi skulle ligga dig till last oavsett vilket jobb du sökte...

Suresh

• -
Ärligt talat tror jag 150 poäng hindi och astronomi skulle ligga dig till last oavsett vilket jobb du sökte...

Jag har grundkurser i vetenskapsfilosofi och nationalekonomi också. Blev det bättre nu?

Huggorm

• Gäst
Jag har grundkurser i vetenskapsfilosofi och nationalekonomi också. Blev det bättre nu?

Nationalekonomin kan nog ge något. Går det att ta fram intyg på bara den, där det andra inte syns?

Suresh

• -
Nationalekonomin kan nog ge något. Går det att ta fram intyg på bara den, där det andra inte syns?

Alltså ger inte utbildning vare sig arbete eller inkomster i sig. Viss utbildning gör det kanske.

Huggorm

• Gäst
Alltså ger inte utbildning vare sig arbete eller inkomster i sig. Viss utbildning gör det kanske.

Naturligtvis måste man välja en relevant utbildning. För min del kan dom gott lägga ner alla flumutbildningar och satsa resurserna på utbildningar som ger den kompetens som landet behöver. Skulle vi mot förmodan behöva någon med goda kunskaper i hindi så kan vi väll rekryterna någon av de indier som bor i landet i stället

Vilverin

• Skåne
Jag läste ett år folkhögskola, verkligen det bästa jag gjort. Läste till personlig assistent, något jag ALDRIG kunnat tänka mig att jobba med innan, men nu har jag ett jobb som jag älskar! Fast kan ändå inte låta bli att ångra att jag tog fullt lån det året, om jag snålat mer så kunde jag kanske klarat mig på mindre. Känns som det är superlänge att betala av bara för det enda året...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Jag läste ett år folkhögskola, verkligen det bästa jag gjort. Läste till personlig assistent, något jag ALDRIG kunnat tänka mig att jobba med innan, men nu har jag ett jobb som jag älskar! Fast kan ändå inte låta bli att ångra att jag tog fullt lån det året, om jag snålat mer så kunde jag kanske klarat mig på mindre. Känns som det är superlänge att betala av bara för det enda året...

amen syster (eller broder?)

...läste till undersköterska och tog fullt lån ett år.......herregud, det känns som om jag har hur länge som helst kvar att betala.........så föreställ er hur det ska kännas om jag pluggar 3-4 år........

...och i utbildingskretsar, så anses ju ändå ett år vara nästan ingenting........
Live simply......so that others may simply live.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
Jag är lärare, tog fullt studielån, men är skuldfri då jag hade "turen" att den andra av mina föräldrar dog och jag fick ut mitt arv från föräldrarna, utan detta hade dock kunnat betala av extra minst 20000-30000 per år om alla andra förutsättningar hade varit detsamma och då är jag ändå bara gymnasielärare. Visserligen tjänar vi väldigt lite i förhållande till våra långa utbildning, men den som sa att en gymnasielärare aldrig kommer upp över 23000 är lite ute och cyklar, jag bor i en låglönekommun och det är uteslutet att jag inte skulle komma upp i 23000 relativt snart, eller menade du efter skatt för då tar det ett tag... Jag kan inte ge ett bra råd annat än känn efter om ditt hjärta säger utbildning eller företag, jag är säker att du väljer rätt bara du lyssnar på vad du verkligen vill.
elliha.blogspot.com

louise

• Gäst
Nä, mina uppgifter är nog några år gamla. För en .. fyra år sedan jämförde jag min journalistlön med min svägerska som är gymnasierlärare, och vi låg på samma - runt 23.000.

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (2 dolda)
Randyfal

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser