Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studielån......eller ska man skita i det och starta eget istället?  (läst 12990 gånger)

Suresh

• -
-Jag kan inte tänka mig att staten anordnar utbildningar som inte ger ett arbete efteråt.

sade en tjej som studerade genusvetenskap på radion en gång. Hon kanske borde ha studerat statskunskap istället.  ;D

louise

• Gäst
jo jag har valt att ångra min uitbildning och avråder från studerande -s åvida det inte är inom entreprenad eller hantverk, där kan man försörja sig.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det finns väl andra alternativ? Ett körkort kan vara en bra investering i ens framtid, om inte annat kan det ge extrajobb (som kan rendera 6000:- i månaden)...inte så alternativt att sitta och köra taxi extra på helgerna förstås, men det ger mat på bordet, det oxå. Vill en vara alternativ och kollektiv så är väl busskort grejen :) , eller köra flis med lastbil och släp (det är ju biobränsle, ju ::) ). En normalbegåvad person borde lätt kunna fixa ett lastbils- eller busskörkort för under 20 000:- (plus den förgjordade yrkeskompetensutbildningen :-\ ). Det är överkomligt att betala tillbaka, till skillnad från dom sexsiffriga CSN-lånen.

(Jag följer mitt eget råd, ska köra upp för C-kortet den här veckan :) ...)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

louise

• Gäst
Det är nya regler för buss och c-kort. Ett visst antal timmar teori måste göras på körskola, blir ca 50.000 kr.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
jo jag har valt att ångra min uitbildning och avråder från studerande -s åvida det inte är inom entreprenad eller hantverk, där kan man försörja sig.

Ja, det finns ju många sorters utbildningar. En hantverksutbildning t.ex. skulle ju kunna utgöra grunden för ett eget företag. Det finns väl även sådana utbildningar som innehåller kurser om ekonomi och företagnde tror jag.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Det är nya regler för buss och c-kort. Ett visst antal timmar teori måste göras på körskola, blir ca 50.000 kr.
Ja, det var det jag menade med "förgjordade yrkeskompetensutbildningen". Den utbildningen är, om jag förstått det rätt, på 140 (obligatoriska) timmar, och jag har fått prisuppgift på att kalaset kan kosta sisådär 20 000:- +moms.
Dom 20 000:- jag nämnde i mitt förra inlägg var en uppskattad kostnad för teori, körning och Transportstyrelsens avgifter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Men, om du ursäktar att jag uttrycker mig lite rakt på sak, då förstår jag inte riktigt problemet? Ingen tar väl studielån för att kunna få ett jobb som ger 6000 netto i månaden?? Det är ju, krasst sagt, bara att ta ett jobb på närmaste McDonalds...  När jag hör om att du funderar över studielån så tänker jag mig ju att du har en förväntan om ett jobb med 25-30000 i månaden.

Men bakandet låter väl som en utmärkt ide tycker jag! Det är ju en produktion med ganska skapliga marginaler, och tycker du dessutom att det är roligt så är det ju ett stort plus. Kanske går det också att utveckla med lite smörgåstårtor och lite catering.
Det viktigaste för dig att tänka på när det gäller nåt sånt är ju bara var du bor, det är ju en stor fördel om du har en stad eller åtminstone större samhälle i närheten, så det finns ett kundunderlag. Bor man 8 mil ut i skogen i en ensam stuga så får man nog tänka på nåt annat, kanske nåt databaserat som kan göras på distans.

Nej du har helt rätt. Jag tänker inte ta studielån för att få ett jobb som ger 6000 kr i månaden....(vilket dels beror på att om jag läser i 3-4 år så räcker inte 6000 kr för att betala studielånen)  ::) ;D ;)

Det är i mina ögon ett livsstilsval. Läser jag, så väntar jag mig ett yrke där jag kan få känna att jag utvecklas som människa, och gör något jag tycker är roligt, samt en lön som kan upprätthålla den livsstil jag skapar genom att läsa, arbeta i stan, och lägga min tid på lönearbete. Om jag dessutom skulle välja att gå ned i arbetstid för att få mer tid hemma, så skulle det bli betydligt färre timmar i "insatts" än på macdonalds.

..och bakningen.....jag har en stad att sälja till, och den ligger inte allt för långt borta.....dessutom har jag provat baka och sälja på marknader, och det har varit jättekul, och gått riktigt bra....hårt arbete, men roligt. Det känns som ett av de roligaste sätten att tjäna pengar. Min tanke var att tackvare att jag kan köpa alla mina ingredienser av mina grannar i stort sett, och inte har några lokalkostnader (eftersom jag bor i mitt hus) så kanske det blir lättare att få det hela att gå runt...men det återstår som sagt att se ....

...sedan så har jag en undersköterskeutbildning i bakfickan...om det skulle krisa i finanserna.

Men jag har inte slutgilitgt bestämt mig ännu....kanske blir det högskola iallafall.
Live simply......so that others may simply live.

louise

• Gäst
Ja bara du undivker alla kvinnoyrken på högskolan för där kommer du som sagt inte få högre lön än du har som undersköterska.

trädman

Bränn ner kåken. Först får du ett års uppskov av CSN, därefter pengar att betala med.

Alternativt kan du ångra att du studerade och högljutt råda alla ungdomar att låta bli att fortbilda sig.

Tycker jag var två ledsamma alternativ. Försäkringsbedrägeri eller "passa er för att studera propaganda" Finns det ingen mer konstruktiv väg?

trädman

Läkare, ingenjörer, Apotekare (farmaceuter), psykologer, veterinärer mfl har också god arbetsmarknad och bra löner trots att det vare sig är entreprenad eller hantverk. Apotekare, psykolog och veterinär är kvinnodominerade utbildningar, och välbetalda...

Suresh

• -
Tycker jag var två ledsamma alternativ. Försäkringsbedrägeri eller "passa er för att studera propaganda" Finns det ingen mer konstruktiv väg?

Här har du ett par till:

* Flytta utomlands. Långt bort.

* Kånka och skit i att betala av tills du fyller 65 och skulden avskrivs.

* Fejka ditt eget självmord och uppstå i ny gestalt med falska ID-handlingar

* Gift dig rikt och låt din partner betala av dina skulder. En fjantexamen i humaniora kan vara en bra äktenskapsmerit.

louise

• Gäst
Skulden skrivs inte längre av när man fyllt 65.

Suresh

• -

Där rök hoppet för min del.  :'(

Det sista förslaget: Sluta ha inkomster - då kan de väl inte dra något?

Existens?

• Gäst
Nej det kan dom inte. Så har jag levt de senaste 15 åren, och kommer förmodligen att göra livet ut.

Vilverin

• Skåne
Du kan alltid bli hovslagare, det är inte så värst många utbildningstimmar och sen kan du jobba tills du ramlar omkull, för jag vet inte en enda hovslagare som inte har mer att göra än han skulle vilja ha. Och väntetiden ligger på flera veckor när man ska få tag på en...

Eller bli politiker, det var visst nån i regeringen som tyckte det var Sveriges bäst betalda halvtidsjobb...
En konstnär är ingenting utan gåvan, men gåvan är ingenting utan arbete.
- Émile Zola

trädman

Beror inte det på vilket "system" som gällde när man tog sitt lån? Den kanske kan finnas hopp för Suresh

Om man nu inte väljer något av Sureshs alternativ kan man också tänka sig att söka upp en nish där man kan ta sina talanger och kunskaper tillvara och samtidig tjäna hyggligt med pengar, som anstäld eller i någon form av egen verksamhet.

Ibland tycker jag tongångarna är väl negativa när det gäller ekonomi och möjligheterna att påverka sin ekonomiska situation. Det finns fortfarande mängder av möjligheter, särskilt nu när det är lågkonjunktur. Man kanske måste vara lite opportunistisk och flexibel och inte bygga sin lekhage allt för trång, men det finns mängder av möjligheter, både stora och små.
« Senast ändrad: 20 aug-09 kl 01:07 av trädman »

Suresh

• -
Det är svårt att tjäna pengar. Det är alltid någon annan som vill ha dem.  :-\

Kalle Kakelugn

• Gäst

jag håller inte med.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård

* Gift dig rikt och låt din partner betala av dina skulder. En fjantexamen i humaniora kan vara en bra äktenskapsmerit.

Den ger garanterat inget klirr i kassan iaf ::)

trädman

Folk till och med betalar bara för att få låna pengar ett tag :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 3 användare (1 dolda)
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser