Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Studielån......eller ska man skita i det och starta eget istället?  (läst 12988 gånger)

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
Ja.

Då var man här igen då......ska man låna pengar för att ubilda sig (utan att vara riktigt säker på att man verkligen får jobb sedan) eller ska ta steget som man övervägt så många gånger och starta eget?

Min man och jag satt och pratade om saken. Vi har alltid varit väldigt restrektiva med att låna pengar. Vi har lånat till vårt hus, och till kortare studier (innan vi var kloka nog att överväga nackdelarna med studielån).

Vi talade bland annat om vad som skulle hända om jag inte får jobb efter studierna, och det blir svårt att betala csn-lånet.........Vi försökte dra paralleler till huslånet.

-Ja vad händer då?  tänkte vi, om vi inte betalar huslånet? -Jo, så tar banken vårt hus, eftersom huset är säkerheten för lånet.

.......Men om Vi inte betalar csn.....vad ska de då ta? Då finns det ju inget att lämna tillbaka, ingen "säkerhet".

.........Jo, insåg vi sedan, när man lånar av csn, så lämnar man sin framtid som säkerhet. Då har man intecknat den, och bestämt vad man ska göra "livet ut",. Då blir det i stort sett omöjligt att ändra sig, göra något nytt, vara arbetslös, eller följa en annan dröm. Då finns det ju inget hus att ta tillbaka, och kunskapen kan man ju inte lämna tillbaka till csn, utan då sitter man där med sina lån, och inga pengar.

Hmmm.....hur löser man det här? Kanske är det dags att göra det som vi pratat om sedan vi var tonåringar och starta ett eget företag. Jag kan ju trots allt en del som skulle gå att sälja, det gäller väl bara att våga ta steget. Om jag lånar pengar till det så så kanske det iallafall finns något att lämna tillbaka till banken om allt skulle gå åt helvete.

Era tankar kring detta....jag känner som att jag bara springer runt i cirklar.
Live simply......so that others may simply live.

mizzchris

Jag har samma funderingar o känner samma treksamhet inför detta som du.

Intressant att du tar upp det, får hoppas det blir diskussion!  :)

Hälsn
Christel

Existens?

• Gäst
Det första man bör fråga sig är nog om man har en riktigt bra affärside, något som verkligen kan dra in pengar i många år framåt. Man måste ha klart för sig att det hänger på en själv om man startar eget, hur bra säljare man är, hur man uppfattas av omgivningen osv.
 Ingen annan ger en pengar utan det handlar hela tiden om en själv. Det är också rätt stora summor som ska dras in om det ska bli ett netto jämförbart med vanlig lön. Om du t.ex utbildar dig och får ett bra jobb med en 30 000 i månaden före skatt, så måste ditt egna företag dra in  närmare 50 000 i månaden, för att du ska få ut samma lön.
Och det är alltså månad in och månad ut året om, och det ska dessutom vara nettot som är över efter att du betalt eventuella varor som du säljer och hyra för eventuella lokaler.

Alltför många tycker jag startar en liten affär på nån mindre ort och ska sälja presentartiklar , som ett exempel. Ofta slutar det i katastrof med betydligt värre sits än innan man startade.

Betydligt bättre kan det gå om man har ett kunnande att sälja, alltså en tjänsteförsäljning, hantverkare,konsult, eller nåt liknande. Då är det betydligt mindre utgifter för insatsvaror och investeringar,  och man kan enklare ta ut en lön.

Pjöllerberg

• Blekinge
Och för att som egenföretagare ha några tjänster att erbjuda, som någon vill betala för, så måste man i nästan alla fall utbilda sig.
Studielån är alltså en bra investering, det vill säga om man väljer att studera något matnyttigt.

bakben

Om man inte är rädd för att jobba mycket och länge så kan en lösning vara att jobba samtidigt som man pluggar "halvtid". Räkna dock med att din "sysselsättningsgrad" kommer att vara väsentligt högre än 100%. Jag hamnade på arbetsdagar runt 12-14h (mån-fre) och  "bara" 8h på helgerna när jag pluggade och jobbade samtidigt. Fast det var utan studiebidrag.

Räkna lite på studiebidrag tillsammans med maximal tillåten inkomst. Beroende på dina levnadsomkostnader så kan det vara ett alternativ som fungerar.

Jag antar att du är medveten om att CSN skickar skulden till Kronofogden om du slutar betala tillbaks lånet?
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

louise

• Gäst
jag har tagit maximalt studielån och har alltid varit för lån. Kommer från en miljö där det inte är tal om annat än att utbilda sig, till vad är inte så noga, bara du har många högskolepoäng. Har definitivt ändrat mig nu när det visade sig vara till ett yrke med den högsta arbetslösheten i Sverige, en siffra jag inte alls fick av AMS när jag tog lånen. Då sa de att arbetslösheten var ca 15 % i mitt yrke, men i praktiken är den 90 % 5 år efter examen.

Jag jämför mitt lån mer och mer med en företagsinvestering och undrar vad i helvete jag gjort.  Jag har ett csn-lån på runt 400.000. I dag när det inte går att försörja sig på den enorma investeringen, sitter jag och tvekar på en investering i min bisyssla på ungefär lika mycket pengar, (att bygga en livsmedelslokal på mitt lantbruk) men blir skiträdd för att dra på mig den skulden. Varför var jag inte lika rädd för den första skulden??

Medan jag pluggade ändrade de återbetalningsvillkoren. Från att aldrig vara mer än 4 % av din inkomst, till att vara drygt 10 % av min akassa. Det var inte vad de lovade..

Som Ex säger, man måste ha en bra affärsidé om man ska satsa på ett företag. Man måste ha en lika bra "affärsidé" om man ska investera i en utbildning. För man kan ju säga att min "affärsidé" utbildning nu har gått i konkurs.

Huggorm

• Gäst
Om du t.ex utbildar dig och får ett bra jobb med en 30 000 i månaden före skatt, så måste ditt egna företag dra in  närmare 50 000 i månaden, för att du ska få ut samma lön.

Närmare 60 000 blir är det väll? Om jag inte förstått fel så betalar man högre skatt som egenföretagare, eftersom den vanlige arbetarens skatt är uppdelad så arbetsgivaravgiften är dold

Edit: 30 000 före skatt stod det ju, nu tänkte jag fel. För 30 000 utbetalt krävs närmare 60 000kr
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 15:33 av Huggorm »

take

• Östergötland
    • De Klomp
Närmare 60 000 blir är det väll? Om jag inte förstått fel så betalar man högre skatt som egenföretagare, eftersom den vanlige arbetarens skatt är uppdelad så arbetsgivaravgiften är dold

Lönekostnad 40200
Bruttolön  30000
Nettolön  23000

Företagets avkastning 40200
Brutto ut efter egenavgifter och försäkring 30300
Nettolön 23200

Allt på en höft så det skiljer inte många kronor.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

louise

• Gäst
Ja då får man välja ett yrke som ger den lönen. Det kan man väl få efter tio år i nån eftertraktad bransch.

Men det finns ju miljoner utbildningar som aldrig ger mer än 23000 typ. Socionom, sjuksköterska, journalist, allmän samhällsvetare, lärare, för att inte tala om förskolelärare som ligger på en 18000 efter tre års högskolestudier. Osv.
« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 17:17 av Stabon »

kattenihatten

• omina mea mecum porto
    • Norrbotten
 Ja.......yrkesvalet är en investering.....som känns omöjlig att sia om, jag menar det svänger ju jättefort, i vad som behövs. Ena dagen så behövs det lärare, och andra dagen så slår finanskrisen till och det är omöjligt att få jobb.

Lönen bekymrar inte mig så mycket (när det företag det handlar om) bara jag får ut i lön motsvarande ca 6000 kr efter skatt så klarar vi oss bra. Jag hade funderingar på att starta ett litet bageri, eftersom jag har en murad bakugn i källaren, och är en hejjare på att baka. Men det återstår att se om det är en gångbar idé.

jag har försökt attackera problemet från en annan vinkel; Jag behöver 6000 kr i månaden. Hur ska jag skaffa det? Då försvinner plötsligt en del av "ramarna" man begränsat sig med.

"När man lånar pengar från csn, så lämnar man sin framtid som säkerhet"    ....brr mina egna ord förföljer mig. Kanske kan man göra något mellanting? Läsa 10 veckor företagsekonomi och sedan köra...för att skydda sin investering? Då vet man åtminstånde vad det är man gör, och man har lite utbildning på fötterna.

Jag försöker hålla i fokus, vad det är jag vill. Hur vill jag tillbringa mina dagar, vad kommer att göra att jag känner mig lycklig?  Om inte vägen till min lyckliga vardag går genom en högskola så tänker jag inte försöka gena där. Genvägar blir senvägar vet ni.

« Senast ändrad: 16 aug-09 kl 18:56 av kattenihatten »
Live simply......so that others may simply live.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Jag har pluggat i 2år och har cirka 100000kr i csn-skuld nu. Har ett år kvar. Förstår inte riktigt hur denna summa kan ta så lång tid att betala av egentligen? En sådan summa borde väl inte göra en livegen för livet liksom? Eller har jag fel? Har haft diskussioner huruvida CSN tillåter eller inte tillåter inbetalning av en större klumpsumma men ingen jag talat med har vetat. Får man göra det eller måste man köra sin fasta månadsavbetalning hela amorteringstiden igenom?

I övrigt tycker jag nog att mina studier gjort mig till en mer allmänbildad människa. Hade jag inte pluggat på universitetet hade jag vetat så mycket mindre om världen och varit mer utsatt för påtryckningar tror jag. Jag hade "gått på" mer av vad folk/media/samhället säger helt enkelt vilket gjort mig mer "ofri" än vad jag tror mig vara nu. Svårt att förklara utan att det låter dumt kanske men det är så det känns. Därmed kommer jag nog inte ångra mina studier oavsett vad som händer.

Jag var länge inne på att skita i universitetet och satsa på eget företag också. Men jag insåg att de kunskaper, alternativ medicin och biodling, som jag skulle kunna använda inom företagandet skulle hålla mig kvar i låglöneträsket livet ut så jag chansade på utbildning trots skuldsättningen. Vart det leder får vi se.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

bakben

Har haft diskussioner huruvida CSN tillåter eller inte tillåter inbetalning av en större klumpsumma men ingen jag talat med har vetat. Får man göra det eller måste man köra sin fasta månadsavbetalning hela amorteringstiden igenom?

Det går bra. Jag har provat, lite nervöst bara att trycka på "betala" i internetbanken när det är så många nollor i beloppet.

http://www.csn.se/aterbetalning/hur-betalar-du/extra-inbetalning
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Huggorm

• Gäst
Jag började en gång i tiden utbilda mig till civilingenjör i elektronik, men så insåg jag att fem år är en väldigt lång tid, och att jag ändå skulle blir tvungen att börja från början efteråt, med studielånet som extra börda. Jag skaffade jobb som elektriker i norge i stället, och tjänade bättre på det helt utan utbildning än vad en normal civilingenjör i Sverige gör efter fem års pluggande. Många beslut har jag ångrat, men inte att jag avbröt studierna

trädman

Jag tycker generellt inte man ska låta studielånen avskräcka en från studier. Det finns natuligtvis mängder av högskoleutbildningar som där det är svårt att få jobb och i synnerhet välbetalda jobb efter utbildningen. Det finns också utbildningar där en stor del av de utexaminerade får mycket bra löneutveckling.

Att utbilda sig handlar dock för många om mer än om att skaffa sig ett mer eller mindre välbetalt arbete. För egen del ångrar jag definitivt inte att jag ägnade ett antal år åt studier då jag levde på studielån från CSN. De har inte krympt så mycket på grund av måttliga inkomster, men det är inget som bekymrar mig det minsta. Utbildningen har jag haft oerhört mycket nytta av i alla möjliga och omöjliga situationer, dessutom var det trevligt under tiden. Det kontaktnät som jag byggde upp under tiden är guld värt i många avseenden. Jag är också ganska övertygad om att jag knappast skulle ha vågat mig på en del av det jag gjort under åren utan att ha en utbildning "i ryggen".

Lån från CSN tycker jag ändå är relativt "trygga". Räntan beräknas som ett rullande medelvärde vilket dämpar topparna och bottnarna. Betalningen är (var) maximerad till 5% (4%) av inkomsten. Det är högst troligt att jag skulle kunna tjäna ungefär lika mycket på något arbete där det inte krävs högskole utb. och hade jag arbetat de år jag studerade så hade min livsinkomst sannolikt varit större. Friheten hade dock med största sannolikhet varit mindre i mitt fall.

Existens?

• Gäst
Lönen bekymrar inte mig så mycket (när det företag det handlar om) bara jag får ut i lön motsvarande ca 6000 kr efter skatt så klarar vi oss bra. Jag hade funderingar på att starta ett litet bageri, eftersom jag har en murad bakugn i källaren, och är en hejjare på att baka. Men det återstår att se om det är en gångbar ide

Men, om du ursäktar att jag uttrycker mig lite rakt på sak, då förstår jag inte riktigt problemet? Ingen tar väl studielån för att kunna få ett jobb som ger 6000 netto i månaden?? Det är ju, krasst sagt, bara att ta ett jobb på närmaste McDonalds...  När jag hör om att du funderar över studielån så tänker jag mig ju att du har en förväntan om ett jobb med 25-30000 i månaden.

Men bakandet låter väl som en utmärkt ide tycker jag! Det är ju en produktion med ganska skapliga marginaler, och tycker du dessutom att det är roligt så är det ju ett stort plus. Kanske går det också att utveckla med lite smörgåstårtor och lite catering.
Det viktigaste för dig att tänka på när det gäller nåt sånt är ju bara var du bor, det är ju en stor fördel om du har en stad eller åtminstone större samhälle i närheten, så det finns ett kundunderlag. Bor man 8 mil ut i skogen i en ensam stuga så får man nog tänka på nåt annat, kanske nåt databaserat som kan göras på distans.

louise

• Gäst
suresh- man har inte råd att byta till JAK, jag har kollat. Jag har ju fan inte råd att betala csn fastän jag ber om nedsättning varje år.

Suresh

• -
suresh- man har inte råd att byta till JAK, jag har kollat. Jag har ju fan inte råd att betala csn fastän jag ber om nedsättning varje år.

Bränn ner kåken. Först får du ett års uppskov av CSN, därefter pengar att betala med.

Alternativt kan du ångra att du studerade och högljutt råda alla ungdomar att låta bli att fortbilda sig.
« Senast ändrad: 17 aug-09 kl 09:05 av Suresh »

Pjöllerberg

• Blekinge
Eller sälj hela skiten, göm dej i sydostasien med pengarna och glöm csn.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Jag utbildade mig till sjuksköterska innan jag kommit så långt i mina livsfunderingar att starta eget var ett alternativ. Hade dessutom läst ende "skräp" innan dess. Så nu sitter jag följaktligen med CSN-lån och känner det lite som om det vore "fel" att inte jobba som sjuksköterska nu. Inte för att jag vantrivs med det, men ibland poppar det upp roligare idéer och större drömmar i huvet. Nu har jag bestämt mig för att se det som ganska lyckad situation ändå eftersom det går ganska bra att jobba deltid inom vården och man alltså skulle kunna kombinera lönejobb och företagande ganska lätt. För är det något jag inte skulle våga så är det nog att satsa på heltid på ett eget företag. Och har man en utbildning så finns den ju alltid kvar som en trygghet att falla tillbaka på om företagandet skiter sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

632 gäster, 2 användare
eka, Francisbah

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser