Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maggot/Larver  (läst 11753 gånger)

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
Maggot/Larver
« skrivet: 10 aug-09 kl 14:53 »
om det inte passar här får nån moderator flytta ämnet till nåt mer lämpligt ställe.

jag skulle vilja veta om larver och maggot är något som ni som har höns, grisar och andra djur som kan tänkas käka sånt skulle överväga att mata torkade/levande sådan föda (helt eller som komplement). skulle ni kunna tänka er att köpa sånt eller känns det främmande? några funderingar kring detta?

det där har jag redan diskuterat lite löst i capybaratråden i vintras, men jag har inte släppt ämnet än, så jag skulle vilja diskutera det hela i en egen tråd.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Maggot/Larver
« Svar #1 skrivet: 10 aug-09 kl 17:03 »
Det kan jag absorlut tänka mej att ge levande til hönsen .
Dom skulle bli överlyckliga.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #2 skrivet: 10 aug-09 kl 19:18 »
 ;D kul. men att ge torkade (kanske tom som pellets?) skulle det kunna vara nåt eller är levande bäst? vad skulle ni vara beredd att betala per kg?

edit: och vilka sorts larver skulle vara intressanta? vanliga fluglarver eller kanske lite tjockare, saftigare ... ?
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 22:56 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Dillen

  • Inlägg: 313
    • Östergötland
SV: Maggot/Larver
« Svar #3 skrivet: 11 aug-09 kl 17:22 »
Vi här hemma söker efter uppfödare av zoophobas och ev. rosenbaggslarver till våra leopardgeckos. Även dubia och syrsor är av stort intresse här ifall det skulle bli aktuellt att odla fram för dig :)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #4 skrivet: 11 aug-09 kl 18:26 »
jodå, jag är hur taggad som helst. bara det visar sig att det finns intresse att även köpa större mängder för att utfodra fågel/grisar så ska jag sätta igång så fort vi har landat efter flytten. det står lite på vår önskelista vad vi vill göra nu och jag är lite klyven om jag ska börja med maggot och larver innan kaninerna eller tvärtom. om det blir syrsor vet jag inte, för larver som går att få fram i större volymer är av främsta intresse för mig. kanske jag borde lägga tråden bland hönsen/andra fjäderfän/grisar också? hurär det med fluglarver? ingen som vill ha såna?
« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 18:31 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
SV: Maggot/Larver
« Svar #5 skrivet: 11 aug-09 kl 19:57 »
skulle också kunna tänka mig att köpa insekter jag...fast det är ju också en prisfråga..
odlade själv syrsor förut, men det var ett otyg, dom rymmer för bra.. larver har jag funderat på, men jag har ingen riktigt bra lokal för att odla, och jag vill helt inte ha det i huset..  :P
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #6 skrivet: 11 aug-09 kl 21:16 »
ja, vad tycker du är ett rimligt pris? är det bara jag som tycker att de är dyra på djuraffärn? sen beror det väl på, 10 kg kan man ju inte sälja som styckpris heller. ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Maggot/Larver
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 23:51 »
Kan man skicka sånt ? Eller dör dom under frakten ? Isf är det ju en fråga om vart du fins med .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #8 skrivet: 12 aug-09 kl 00:59 »
jo, det beror ju lite på. torkade och/eller pelleterade kan man ju skicka utan problem. vad jag har läst om zoophobas så dör de inte heller speciellt lätt, så de kan man nog också skicka. sedan finns det ju möjligheten att skicka med kyltransport, men det gör man ju inte för småmängder. jag kommer ju finnas söderut sen, men precis var nånstans vet vi inte än. det kan bli allt söderom sthlm, inkl öarna förutom skåne.  ;D
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #9 skrivet: 13 aug-09 kl 17:43 »
*putt* ingen som har lust att snacka maggot och larver med mig? skulle vilja ha lite idéer på sätt att torka krypen utan att förstöra kvalién på proteinet.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Maggot/Larver
« Svar #10 skrivet: 13 aug-09 kl 17:54 »
Maggot kan man ju sälja till (vinter) fiskare också, ett utmärkt bete!

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #11 skrivet: 13 aug-09 kl 19:05 »
jo, men de köper väl inte säckvis? ;)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LasseDalom

  • Inlägg: 1025
    • -
SV: Maggot/Larver
« Svar #12 skrivet: 14 aug-09 kl 08:42 »
En fiskeaffär köper nog sådana mängder. Jag tror att du får betydligt bättre kg-pris på varan genom att sälja till fritidsfiskare än som jordbruksfoder. En liten burk med 200 maggot kostar väl en tjugo spänn på affärn och jag har hört att en del metare köper för literpris a 80 - 120 kr/liter.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #13 skrivet: 14 aug-09 kl 10:12 »
jo, det kan du ha rätt i. djuraffärer kanske köper en del också. men att få komma in hos jordbruksfolket säkerställer ju en viss omsättning.

är det nån som kan komma på hur man torkar dem? mer fantasi än torktummlare har jag inte ...
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Maggot/Larver
« Svar #14 skrivet: 14 aug-09 kl 11:15 »
jo, det kan du ha rätt i. djuraffärer kanske köper en del också. men att få komma in hos jordbruksfolket säkerställer ju en viss omsättning.

är det nån som kan komma på hur man torkar dem? mer fantasi än torktummlare har jag inte ...

Varmluftsugn av bagerimodell kanske?
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #15 skrivet: 14 aug-09 kl 11:18 »
 ;D maggotpizza  ;D

nä, det var ju en bra idé. det dammar kanske mindre än att tumla dem.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

lialan

  • Inlägg: 243
    • Västergötland
SV: Maggot/Larver
« Svar #16 skrivet: 14 aug-09 kl 19:11 »
;D maggotpizza  ;D

nä, det var ju en bra idé. det dammar kanske mindre än att tumla dem.

Kan säljas som dyrt träningsgodis till minigrisar ;D Mina skulle bli väldigt glada!
"Man ska aldrig skada andra, man ska alltid bjuda till.
Men i övrigt får man göra som man vill"

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #17 skrivet: 14 aug-09 kl 20:35 »
ja, lite större pellets kanske funkar som lydnadsgodis till minigrisar  ;D men såna där bageriugnar, drar de inte en massa ström?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Maggot/Larver
« Svar #18 skrivet: 21 aug-09 kl 16:53 »
Ett torkrum av samma typ man använder för att torka honungsramar, pollen, svamp, bär, grönsaker etc. borde väl fungera även för maggots? Bara o höja graderna liksom och dessutom får ni alternativa användningsområden för rummet. Kanske? :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #19 skrivet: 21 aug-09 kl 20:05 »
nja, jag håller till i hönstråden också och där kom diskussionen upp att man kanske måste hetta upp krypen till 75 grader, enligt lag. väntar fortfarande på svar från jordbruksverket, men tror du att man kan hetta upp maggots så pass i torkrum? de ska ju bli riktigt fnasiga också, så att de håller sig ett tag. vad tror du?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

421 gäster, 5 användare (1 dolda)
alternaiv, Anna 123, Sundance, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser