Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maggot/Larver  (läst 12607 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Maggot/Larver
« Svar #40 skrivet: 26 aug-09 kl 20:27 »
Kom på en grej till... bilarver! Vi biodlare skär ut en herrans massa drönarlarver i kampen mot varroakvalstret varje år. Hitta på en vettig förädlad larvprodukt så kan varenda biodlare i Sverige bli din leverantör! I Thailand äter de larverna föresten... de betingar ett högre pris än honungen (som är dubbelt så dyr mot i Sverige)! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #41 skrivet: 26 aug-09 kl 22:43 »
kan tänka mig att larverna smakar sött? vissa larver smakar ju lite som nötter, så om de smakar sött och som nötter, så är det ju världens nyttigaste godis ;) rosta kanske och sälja som lyxgodis? pressa i nån rolig form så att ingen vet?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #42 skrivet: 27 aug-09 kl 10:19 »
Tills de läser innehållsförteckningen, haha! Men om det går att exportera lyxgodiset till Thailand kanske det går vägen men då måste det upp i väldans stora volymer förstås och det kanske inte är så lätt?

Men en biodlare skär i snitt ut drygt tusen drönarlarver per kupa, beroende på ramstorlek, var tionde dag så det borde gå att få ett inflöde av råvara till dig om du kommer på en bra produkt. Torka dem till pulver, blanda med pollen o honung och göra en energy bar kanske? Eller sälja som djurfoder till norska fjordlaxar? ;)

Man kan även göra mat av bin: http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=72610.0 :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #43 skrivet: 27 aug-09 kl 13:47 »
oj, det var mycket som ni skar av där. hur stora är de då? man behöver nog inte skicka dem ända till thailand, det blir ju allt mer populärt i europa att äta larver också. just nu anses det ju vara lite exotiskt lyx med insekter som mat och godis. men djurfoder till fjäderfän eller så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att det skulle funka som en del i barf till hundar. proteinet är ju finfint i larver.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 27 aug-09 kl 19:18 »
oj, det var mycket som ni skar av där. hur stora är de då? man behöver nog inte skicka dem ända till thailand, det blir ju allt mer populärt i europa att äta larver också. just nu anses det ju vara lite exotiskt lyx med insekter som mat och godis. men djurfoder till fjäderfän eller så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att det skulle funka som en del i barf till hundar. proteinet är ju finfint i larver.

Jaså? Det visste jag faktiskt inte att folk käkade insekter här i trakterna. Är ju kalas isf! Våra svenska asiater lär nog kunna gå att marknadsföra sig emot om inte annat. :D Men om du verkligen tror att du kan få omsättning på det tycker jag definitivt att lyxgodismarknaden är det du ska satsa på! Det är ju verkligen en nisch där konkurrensen är låg (kan inte tänka mig annat iaf. men det får du väl undersöka isf. ;)) och inkomsten per larv torde vara högre i förhållande till om det blir djurmat av dem (barf e. d. är nog ingen dålig idé heller men då går det ut betydligt större mängder larver). Men du får väl spana in marknaderna helt enkelt. Coolaste idén är det iaf. och för oss biodlare är det jättebra att få nya alternativa avsättningsmöjligheter för våra biprodukter! Honungspriset i Sverige är så lågt! ;)

Drönarlarverna som skärs ut är betydligt större än arbetarlarverna: http://2.bp.blogspot.com/_N-MzG6lqq8g/SDSMBjg5fOI/AAAAAAAAADw/_6ZdtIjSFOc/s400/DSCF1863.JPG

Jag har hand om cirka 50 ekologiskt skötta kupor (det är främst dem man skär drönarlarver i) nästa år. Är du intresserad av att köpa kan du få varenda larv vi skär ut! Jag kan troligen fixa många fler leverantörer åt dig om det skulle visa sig att idén håller. Vill du inkludera andra biråvaror i din produkt, t ex pollen eller honung, så går säkert även det att ordna. :)

Här kan du läsa mer om biyngel och vuxna bin som föda och andra användningsområden: http://www.fao.org/docrep/w0076E/w0076e19.htm

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #45 skrivet: 27 aug-09 kl 20:47 »
det ser ut att vara kring centimetern långa, har jag rätt? ja, det är mycket jag håller på att kolla upp just nu.   ;) :-[ har börjat kika på frystorkar och nya går de över en halv miljon, begagnade kan man få dem för några tusen dollar, vissa är lika stora som kylrum. jag håller på att spana, som du märker ;) pratar även med lite folk om det och får fina idéer. skulle jag vilja hålla på med allt som jag tycker verkar kul skulle dagen behöver ha 100 timmar.  :-\

att använda bilarver till godis kan jag tänka mig inte alls smakar dumt om man rostar de i honung, lite som kanderade mandlar t ex. lite kanel på, eller doppa dem i choklad. sedan går de säkert bäst att sälja i asiatiska affärer, som du sa och i sportaffärer som nyttigt och proteinrikt godis till träningsnakomaner. träningsgodiset som finns just nu smakar ingen vidare, tycker jag iaf. det finns ju proteinbars t ex som ska smaka jordgubb eller choklad, men de gör det bara i början och bara om man inte har ätit choklad på väldigt länge.  :-X

att barfa med larver kräver nog stora mängder som du säger. men att mata sånt när man väl får tag i det kan man ju göra. blanda med ägg och kött, t ex då går det nog ner. när jag matade tf alldeles i början (gud förbjude), så hade vi fått larver i en säck en gång. inget ovanligt på sommarn. vår lilla pansargris brydde sig inte ett smack, jagade efter dem på köksgolvet tom för att käka upp dem.

ska kika lite på länken du la sist.
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 20:52 av LillaSophie »

Georgisten

• Östergötland
« Svar #46 skrivet: 28 aug-09 kl 07:45 »
Ja, de är i den storleken ungefär nånstans.

Oj, ja det är nog dyrt att starta upp som med allt annat. Men om det finns en marknad i Sverige/Europa så är den gissningsvis inte mättat än iaf. Tror inte det är många som håller på med detta!

Jag har funderat mycket på energybars. Pollen har ju 25% proteinhalt (och supernyttigt på många andra sätt också och larverna ligger runt 15% protein nånstans. De är bättre än t ex. sojabönan (enligt länkan jag bifogade i förra svaret) vilket borde göra det utmärkt för vegetarianer. Med larvpulver och pollen och honung så blir det en riktig honey energy bar liksom. Biråvaror rakt igenom;)

Vad är TF?

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #47 skrivet: 28 aug-09 kl 12:36 »
tf --> torrfoder

men tror du att vegetarianer och veganer skulle äta larver? kan säga att jag inte hade ätit det när jag var vegetarian i mina yngre år, eftersom larver trots allt är djur också ??? pollen är nåt som mamma förut brukade ha i sin musli och som bara hon fick äta för det var så dyrt ;D

Georgisten

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 28 aug-09 kl 16:47 »
NÄ, asså larverna måste nog bort om vegetarianer ska köpa det men pollenet får ju va kvar. :)

Ja, fler borde äta pollen i muslin! :)

ledup

« Svar #49 skrivet: 06 sep-09 kl 21:25 »
Det där med drönar larverna visste jag inte om !
Nu skall jag gå till grannen och fråga om jag kan få några att testa som ödlemat nästa gång han rensar (risken är väll att de är för feta att ge i längden men variation är alldrig fel).
Tack, tack, nu har jag lärt mig något idag med (och grannen kommer att få något att prata om vad gäller min fömodade galenskap)!!

Georgisten

• Östergötland
« Svar #50 skrivet: 07 sep-09 kl 08:35 »
Det där med drönar larverna visste jag inte om !
Nu skall jag gå till grannen och fråga om jag kan få några att testa som ödlemat nästa gång han rensar (risken är väll att de är för feta att ge i längden men variation är alldrig fel).
Tack, tack, nu har jag lärt mig något idag med (och grannen kommer att få något att prata om vad gäller min fömodade galenskap)!!

Jepps, det funkar. Mina geckosar lät sig väl smaka!  ;)

Annars kanske man kan använda dem till att mata kackerlackorna, zoophobasarna och syrsorna med?  ??? ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #51 skrivet: 08 sep-09 kl 22:52 »
har fått svar av sjv idag

Citera
Hej!
Varken i Sverige eller i något annat land inom EU är det tillåtet att
utfodra livsmedelsproducerande djur med maskar eller larver. Visserligen
kan ju en frigående höna få tag på en mask, men då rör det sig inte om
aktiv utfodring. Sällskapsdjur får dock utfodras med maskar och larver,
och till fisk kan det användas som bete.
För att föda upp maskar och larver med animaliska biprodukter (t.ex.
slaktavfall eller matavfall) krävs tillstånd från Jordbruksverket.
Sedan krävs det säkerligen andra tillstånd för själva verksamheten,
t.ex. miljötillstånd.
Det är inte tillåtet att utfodra höns med maggots eller matrester men
animaliska beståndsdelar ens om det upphettats till 75 grader.

Hälsningar Susanne Liljenström

:o där ser man. mitt svar

Citera
Tack för ditt svar. Varför är det inte tillåtet att utfodra höns och andra livsmedelsproducerande djur med maggot och larver som föds upp under kontrollerade förhållanden? Det är ju trots allt en del av deras naturliga föda och studier i andra länder visar att dödligheten bland t ex kycklingar är lägre om sojaandelen i deras föda ersätts med larver och maggot?

LasseDalom

• -
« Svar #52 skrivet: 19 sep-09 kl 12:18 »
Sälj produkten som betesmaggot till fritidsfiske. Om köparen använder den till annat så är det inte ditt problem.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #53 skrivet: 19 sep-09 kl 19:00 »
jo, det är sant. nat svar har jag dock inte fatt ännu. tycker att de ibland är lite daliga pa att svara pa följdfragor ...  :-\

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #54 skrivet: 29 sep-09 kl 12:07 »
nytt svar från jordbruksverket

Citera
Hej!
Det är en intressant fråga. Som det ser ut i dag i lagstiftningen är
det dock så att döda maskar och larver, oavsett typ av uppfödning, blir
ett s.k. kategori 2-material när de är döda och man vill använda dem som
foder. De får då bara användas till vissa djurslag (t.ex. till
djurparksdjur och som fiskbete). De får inte användas till sådana djur
som ska gå vidare i livsmedelskedjan. Detta är EU´s lagstiftning och
gäller över hela EU. Huruvida man i framtiden kan komma att se på
detta på annat sätt kan jag inte svara på.

När det gäller levande maskar och larver är lagstiftningen otydlig. Det
kan tyckas självklart att även levande djur som ges som foder är foder,
men det är inte tydliggjort. Levande djur som foder är också en
djurskyddsfråga. Vissa udda djurslag kräver dock levande föda.

När det gäller levande djur som foder kommer vi att försöka ta upp
frågan på ett EU-möte i Bryssel för att få ett klarläggande.

Man ska dock ha i åtanke att oavsett om djuren skulle vara levande
eller döda vid ett utfodringstillfälle så skulle det vara oerhört
viktigt hur dessa fötts upp och vad de ätit, i synnerhet om det skulle
röra sig om utfodring av djur inom primärproduktionen. Det finns ju
annars en stor risk att oönskade smittämnen eller andra typer av ämnen
skulle kunna ta sig in sig in i livsmedelskedjan.

Hälsningar Susanne Liljenström

ska bli intressant

Danielsoderlind

« Svar #55 skrivet: 04 okt-09 kl 06:33 »
Väldigt intressant svar från SJV vissar ju hur bra eu är för djurhållningen om man så säger ::). Ge hönsen fiskpulver istället för något de äter i naturen, det är ju logiskt :-X. Jag skulle kanske kunnat förstå om man sagt att man inte skulle vilja att man börjar ge djur levande insekter på industriel basis då det ju för med sig somliga risker för djuren somskall äta dem m.m.. Men "dött" foder borde ju inte epela någon större roll tycker man, det går ju att hålla krav på en insektsfarm också ju, men förhoppningsviss finns väll någon anledning.
Man kan ju hoppas stolarna i bryssel tar sitt förnuft till fånga, men annars får man väll börja att försöka "samhålla" hönsen med allehanda insekter ;) att hönsen äter upp dem får väll ses som ett misslyckande ;D.

Om man skulle kunna få upp tillräkligt stor mängden insekter, behålla näringsvärdet och se till så att det hamnar någorlunda korrekt samt inte få alltför höga driftskostnader så borde det ju vara en bra ide annars specielt om man vill ge "hönsen" ett mer naturligt foder, typ ekologisk odling. Fisk är ju annars med rätta lite ifrågasat som hönsfoder. Förövrigt så skulle det ju kunna vara ett okej fiskfoder också om man fixar till det rätt.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 25 aug-12 kl 22:19 »
LillaSophie: Blev det någon uppföljning från jordbruksverket angående dina mejl?

Why Grow Insects - Robert Olivier @ Natural Farming Hawai'i

Jag hittade i övrigt den här i mitt tycke mycket intressanta filmen där presentatören hävdar att"soldatflugelarver kan omvandla alla typer av matavfall och ersätta t ex fiskmjölk med 50% till fiskodlingar och ersätta soja som proteinfoder till höns och grisar. Produktionen ska vara MYCKET effektivare än sojaodling och naturligtvis miljövänligare.

Här säljs hemmasystem för larvkompostering med "självsortering": http://www.compostmania.com/BioPod-Plus-Auto-Harvesting-Grub-Composter?sc=14&category=99.

Uppenbarligen verkar myndigheterna ta det lite lugnare när det gäller insekter till produktionsdjur i USA.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #57 skrivet: 25 aug-12 kl 22:29 »
nej, inga svar på mina mejl tyvärr. det är ju eu-styrt, så vi får hoppas på ett systemkollaps innan det ändras nåt på den fronten ::) det tar några år till mao  o:)

Georgisten

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 26 aug-12 kl 11:22 »
nej, inga svar på mina mejl tyvärr. det är ju eu-styrt, så vi får hoppas på ett systemkollaps innan det ändras nåt på den fronten ::) det tar några år till mao  o:)

Låter som en lag specialbeställd av Cargil, monsanto e d. Det måste finnas ett kryphål någonstans!!!

För självhushållning borde det nog vara ok att göda sina höns eller sitt aquaponics-system med maggots från sin egen "grub compost" iaf. Smartaste lösningen jag sett faktiskt.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #59 skrivet: 26 aug-12 kl 12:29 »
jodå, du får ge dina djur vad du vill, bara du äter dem upp själv. men det går inte att ge till djur som ska säljas som mat. om hönor hålls utomhus där de äter i sig diverse småkryp, så är det ok, för man har inte gett dem aktivt själv ::)

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser