Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maggot/Larver  (läst 11754 gånger)

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Maggot/Larver
« Svar #20 skrivet: 21 aug-09 kl 21:03 »
Det är GRÄSLIGT dyrt med insktsfoder, Antagligen för att de innehåller så mycket vatten att det vid torkning inte blir särskilt mycket kvar.
Insektsodling är dessutom ganska komplicerat i många fall...

Syrsor- Kräver skötsel varje dag för att det ska funka
Maggot/flugodling drabbas ofta av kvalster
Zophobas måste isoleras en och en för att de skall förpuppa sig och bli skalbaggar
Rosenbaggar är inte så väldigt produktiva även om deras larver är stora och feta!

Mjölmask ÄR enkelt  (brukar rekommendera det till folk som vill ha djur men som inte bör ha djur), men deras näringsvärde är lågt och de har dessutom ett ganska hårt skal som är svårt att smälta för vissa djur.


LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #21 skrivet: 21 aug-09 kl 21:58 »
har just nu bara funderat på flugor och zophobas. att de sistnämnda måste hålla en och en för att förpuppa sig vet jag, men det bör väl egentligen inte vara några större problem? det där med flugorna måste ju också kunna finnas något mot, det finns ju de som håller på med sånt i större skala. ??? men jag ska prata lite med en kille som har farm vid östersund (tror jag det var). han föder upp fiskbete och kanske han har fler tips resp andra arter som kanske är mer lättskötta utan att man gör avkall på näringsinnehållet.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Knottet

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Maggot/Larver
« Svar #22 skrivet: 22 aug-09 kl 00:00 »
Vill du ha tips på fler insekter kanske Insekter i terrarium av Hans-Olof Axgren kan vara något? Tycker själv det verkar vara roligt att föda upp insekter och sniglar och tycker boken var intressant.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #23 skrivet: 22 aug-09 kl 00:03 »
nja, vill ju helst hålla på med larver. klart att man ska ha insekterna också, annars blir det ju inte fler larver  :-[ men det vuxna djuret tror jag är inte lika poppis som foder bortsett från kanske reptiler?

edit: med lite eftertanke så kanske kackerlackor kan tyckas vara goda då det gäller höns? och de lär väl vara lätta att hålla och föröka? tokade eller levande föda då. hur är det med näringsinnehållet? eller så doppar man dem i choklad och säljer i 100g förpackningar till folk som tycker att det vanliga naturgodiset är för tråkigt ...
« Senast ändrad: 22 aug-09 kl 00:10 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Maggot/Larver
« Svar #24 skrivet: 22 aug-09 kl 06:30 »
Kackerlackor (dubia) är det bästa! Det kan jag verkligen rekomendera. Jag har iofs inte fött upp det själv men mina ödlor älskar dem och det är omöjligt att ta död på dem (till skillnad från syrsorna som dör direkt bara man glömmer ge dem vatten en dag), näringsvärdet är detsamma som syrsor har jag hört. Dessutom hoppar och låter de inte och lukten är minimal! :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #25 skrivet: 22 aug-09 kl 11:36 »
jo, jag har läst lite inatt om uppfödning av kackerlackor - dödskallekackerlackor verkar vara en bra variant på det hela. men jag tror att det blir svårt att sälja de som levande föda till hönsfolket, fast det är ju som sagt nästan 100% säkert att man inte får ge dem levande föda iaf. återstår bara problemet att torka dem (kackerlackorna, inte hönsfolket ;D ) utan att det går orimligt mycket energi till det.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Knottet

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Maggot/Larver
« Svar #26 skrivet: 22 aug-09 kl 15:39 »
Är man ute efter djur med bra näringsinnehåll tror jag daggmaskar är bra. Enligt de reptilböcker jag läst ska de vara proteinrika, fettsnåla och lättsmälta. Tyvärr förökar de väl sig inte lika snabbt som tex zophobas.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #27 skrivet: 22 aug-09 kl 18:53 »
men de där andra maskarna då, de som man har i maskkompost? de förökar sig ju tydligen fort?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Knottet

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Maggot/Larver
« Svar #28 skrivet: 22 aug-09 kl 22:51 »
Är det inte daggmaskar man har i maskkompost? ??? Finns det någon speciell masksort för komposter?

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #29 skrivet: 22 aug-09 kl 23:11 »

Ett citat från sambons och min hemsida om odling:
"Vanliga daggmaskar fungerar inte så bra i maskkomposten, det gör däremot dyngmasken. Dyngmask är en sorts daggmask som lever i gödselstackar. De klarar av högre värme och äter mer i förhållande till sin kroppsvikt än vad den vanliga daggmasken gör. Det latinska namnet på dyngmask är Eisenia foetida."

Just nu har vi inte så många maskar så vi kan dela med oss, däremot brukar man kunna beställa på nätet, det gjorde vi i början. Googla lite, så kanske du hittar. Fast det kan vara lite svårt att skicka nu när det är väldigt kallt på vissa håll i landet.

Vi har haft en maskkompost i vardagsrummet under flera vintrar utan att någon funderat mer på det. En stapel med blå plastbackar är tydligen inget som våra vänner undrar över ::) men nu har det varit så milt i Skåne sista åren, så vi har två utomhus hela vintern.

Vi gräver även ned matavfall (bara vegetariskt) direkt i odlingsbäddarna, så får det brytas ned på plats.



men just hur fort de föröker sig har jag ingen aning om
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Knottet

  • Inlägg: 32
    • Norrbotten
SV: Maggot/Larver
« Svar #30 skrivet: 22 aug-09 kl 23:26 »
oj, hade missat det :-[

Om du vill veta hur snabbt de förökar sig är det nog att testa själv som gäller. Har svårt att tro att det finns några siffror kring maskuppfödning. Börja i liten skala, förökar de sig bra är det ju bara att bygga ut.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #31 skrivet: 23 aug-09 kl 00:20 »
jo, fast maskar är väl inte den ultimata källan vad gäller insektfoder? kackerlackor är ju vanliga som levande föda, så de bör väl ha ganska så bra näringsinnehåll de också? där vet man ju iaf att de är otroligt lätta att hålla och att de föröker sig fort (efter en uppstartsperiod på 6 mån). sen luktar de inget heller, som maggot gör.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Maggot/Larver
« Svar #32 skrivet: 23 aug-09 kl 10:09 »
Efter vad jag har hört är kackerlackor och syrsor bland det bästa näringsmässigt förutsatt att man ger dem bra mat förstås. Ja, gillar mina kackerlacker! ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #33 skrivet: 23 aug-09 kl 13:27 »
vad har du för kackerlackor?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Georgisten

  • Inlägg: 2207
  • Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
SV: Maggot/Larver
« Svar #34 skrivet: 23 aug-09 kl 14:33 »
Dubia, men jag odlar dem inte själv. Lite morot i glasslådan jag har dem i och de klarar sig lika länge som moroten. ;)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #35 skrivet: 23 aug-09 kl 16:55 »
hur torkar man såna då? rostade kackerlackor har man ju hört talas om, men torkade?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Maggot/Larver
« Svar #36 skrivet: 25 aug-09 kl 21:36 »
Har både falsk dödskalle kackerlacka och någon "röd" sort som förökar sig som attan.

Tyvärr har kackerlackorna ganska hårt skal som kan orsaka förstoppning om man ger dem till unga djur (reptiler) ibland kommer de även ut i andra änden i osmält form.
Det är därför bra att fodra med djur som inte är fullt utvecklad istället för de som "ömsat" sig upp i vuxen storlek (dessa outvecklade saknar ofta vingar och annat krafs som kan proppa igen matsmältningssystemet) .

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Maggot/Larver
« Svar #37 skrivet: 25 aug-09 kl 21:46 »
Kan tillägga i mask diskussionen att lövmasken är den mask som lämpar sig bäst som foder tror den heter Lumbricus rubellus på latin och saknar ringar till skillnad från daggmaskarna.
"Vanliga" daggmaskar innehåller ett ämne som hindrar B-vitamin upptag och därför är de inte är så bra, dessutom smakar de tydligen bäver oxå.




LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Maggot/Larver
« Svar #38 skrivet: 25 aug-09 kl 23:25 »
i hönsgruppen har vi kommit fram till frystorkning och pelletering efteråt (alt kan pelletering lämnas). frystorkning för att inte förstöra proteinet, som man gör genom upphettning. vad tror du om det? kanske pelletering iaf för att krossa skalet och förhindra förstoppning? hur fort föröker sig lövmaskar?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

ledup

  • Inlägg: 331
SV: Maggot/Larver
« Svar #39 skrivet: 26 aug-09 kl 20:16 »
Jag vet inget om frystorkning men jag stal detta från nätet:

Frystorkning är ett sätt att befria en produkt från vatten. Materialet nedfryses till låg temperatur (−5 °C till −50 °C), varefter den bildade isen avlägsnas genom sublimation i högt vakuum. Frystorkning används inom läkemedelsindustri där det finns råvaror som inte tål den höga värmen vid vanlig torkning.

Metoden har även använts för matvaror, som därigenom fått stor lagringsduglighet. Frystorkad mat (ibland kallad vakuumtorkad) fanns allmänt i livsmedelsbutiker i slutet på 1900-talet, men fick efter hand mindre omfattning. Därefter blev det en vara i butiker för sport och fritid, där kunderna är intresserade även av den låga vikten, med tanke på vad man måste bära med sig vid fjällfärder och liknande. En följd av det minskade kundunderlaget är att frystorkad mat blivit tämligen dyr.

Tyckte det lät väldigt komplicerat med vakum och elände.
Maskarna livscykel vet jag inte något om heller men det är säkert beroende av massa  faktorer som temperatur, föda, livsutrymme o.s.v
Om du inte hittar svaret någotstans på nätet så maila naturhistoriska museet i Göteborg , de svarar på de mesta eller ring en metmask uppfödare , har för mig att det är lövmask de föder upp!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

496 gäster, 1 användare
Vildmarksmannen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser