Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  maskkompost *  (läst 17746 gånger)

soulflow

• lilla tärnö
maskkompost *
« skrivet: 10 nov-08 kl 10:35 »
hei hei *

byggde och startade en maskkompost för några månader sedan. det har gått hur bra som helst och den kräver nästan inget jobb alls. har tidigare använt mig av en varmkompost utomhus men det var betydligt bökigare och det blev aldrig riktigt bra. en maskkompost rekomenderas verkligen. min står clean och luktfri under vasken och det är en sann dröm att bli av med den där stinkande bruna kompostpåsen jag hade där tidigare. att det är lite läskigt kommer man snabbt över så fort man bekantat sig lite med maskarna :)

hur som helst, till min fråga, hur länge behöver den färdiga komposten vila innan jag kan använda den ?? någon som har koll ??

mvh. jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Attes matte

• Jämtland
SV: maskkompost *
« Svar #1 skrivet: 10 nov-08 kl 23:43 »
Var får man tag på såna maskar? Du har alltså komposten inomhus hela tiden? Är det vanliga brunröda "daggmaskar" eller är det nåt vitt läbbigt...?  :-X

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rafiki

• Sörmjölebo i förskingringen
    • Odling i staden
« Svar #2 skrivet: 11 nov-08 kl 09:00 »
hur som helst, till min fråga, hur länge behöver den färdiga komposten vila innan jag kan använda den ?? någon som har koll ??

Jag har ingen annan koll än att är avfallet kallt, det är nedbrutet, det ser ut som jord och det luktar som jord, då är det klart. Nu kommer jag inte ihåg vad han heter, men han var trädgårdsmästare på Rosendahl och har skrivit böcker, han skrev typ, ta en näve kompost, lukta på den, och om ditt hjärta fylls med kärlek, då är den klar...  :) ;D

Kom ihåg bara att det oftast blir väldigt näringsrik jord i en maskkompost där man komposterar matavfall, så ska man ha den till så- och plantjord måste den blandas ut. En trädgårdskompost är ju oftast rätt näringsfattig men däremot bra jordförbättring även den.

Var får man tag på såna maskar? Du har alltså komposten inomhus hela tiden? Är det vanliga brunröda "daggmaskar" eller är det nåt vitt läbbigt...?  :-X

/Sara

Ett citat från sambons och min hemsida om odling:
"Vanliga daggmaskar fungerar inte så bra i maskkomposten, det gör däremot dyngmasken. Dyngmask är en sorts daggmask som lever i gödselstackar. De klarar av högre värme och äter mer i förhållande till sin kroppsvikt än vad den vanliga daggmasken gör. Det latinska namnet på dyngmask är Eisenia foetida."

Just nu har vi inte så många maskar så vi kan dela med oss, däremot brukar man kunna beställa på nätet, det gjorde vi i början. Googla lite, så kanske du hittar. Fast det kan vara lite svårt att skicka nu när det är väldigt kallt på vissa håll i landet.

Vi har haft en maskkompost i vardagsrummet under flera vintrar utan att någon funderat mer på det. En stapel med blå plastbackar är tydligen inget som våra vänner undrar över ::) men nu har det varit så milt i Skåne sista åren, så vi har två utomhus hela vintern.

Vi gräver även ned matavfall (bara vegetariskt) direkt i odlingsbäddarna, så får det brytas ned på plats.
Det finns många skyddsmedel mot frestelser. Det bästa är feghet.
– Mark Twain

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #3 skrivet: 11 nov-08 kl 09:57 »
hei *

precis som rafiki skriver så är det dyngmaskar som gäller. dom är glupskare än vanliga trädgårdsmaskar och äter ungefär sin egen vikt om dagen. mina plockade jag själv i dynghögen vid en tjejkompis stall. ca. 500 st. är nog lagom att börja med. ett perfekt sätt att komma över "mask fobin" :)  en bra sak med maskarna är att dom kommer att föröka sig i din behållare tills dom är perfekt antal för just den storleken och den mängd rester du vanligtvis gör dig av med. kolla på den här behållaren http://www.cascadewormbin.com/ . försökte förgäves få tag i en sådan här men närmaste åteförsäljare fanns i irland och då blev priset skyhögt. hur som helst så får man klart för sig hur en behållare kan se ut och hur man kan bygga en egen om man kikar på deras. själv har jag ingen stapel. det funkar bra med en enkel behållare. luktfritt, rent och minimalt med jobb. skitkul :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 11 nov-08 kl 14:53 »
Här är en enkel variant som jag tror helt eller delvis kan fylla samma behov:
Den byggar på kompostering utomhus.
Använd lämplig behållare med ventilationshål och hål mot marken. Det kan vara en särskild kompostbehållare eller en regnvattentunna eller annan plasttunna man borrat hål i. Enda nackdelen med den senare varianten är att den inte är isolerad så processen kan avstanna under vintern. Fyll denna efterhand med avfall och strömaterial. Maskarna ska kunna vandra upp från jorden via bottenhålen och ner igen i marken. Dock kan det vara bra i början att sätta till lite mask. Kompostmaskarna/dyngmaskarna finns i naturen och ökar i antal på platser där man komposterar med markkontakt.
Ha några tunnor, fyll en i taget, låt 1-2 stå och eftermogna.
Enligt min erfarenhet kan det bli mycket mask i tunnorna. Dock har jag haft oisolerade tunnor och maskarna har nog dött på vintern, utom de som förhoppningsvis vandrat ner i marken. Sen har det tagit ett tag för maskpopulationen att byggas upp igen.
Isolering kan nog också vara riskabelt. Komposten ska inte ta värme (mer än marginellt) om maskarna ska trivas. Det blir m.a.o. en avvägning.
Kompostmask uppförökas också i vanliga komposthögar som ligger på marken. Komposten genomgår flera faser. I ett skede någonstans ungefär halvvägs finns mycket mask. Komposthögar kan (och bör!) också täckas med gräs, löv etc för att ge lagom isolering. Enda anledningen att kompostera i behållare är att hålla skadegörare borta från hushållsavfall. Samt kanske att kompostera rotogräs och annat under mer kontrollerade förhållanden.
Detta är kanske inte maskkompostering i strikt mening, men det är nog enklare och man drar fördel av/samarbetar med maskarna ändå.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 13 nov-08 kl 00:40 »
Okej, detta låter ju supercoolt!  :D Jag har ingen maskfobi mot "vanliga", så den biten är lugn... Mjölmask och såna "larv"-aktiga varelser är det lite värre med...  :-[

Jag googlade lite och det verkar ju himla enkelt att få till en bra mask-kompost om man bara "får igång" den. Jag har ett uthus som kommer att hålla ca 5-10 plus över vintern, kan det funka att ha lådorna där? Genererar komposten nån värme i sig själv, eller?

Hur är det med lakvattnet, luktar det nåt?

*nyfiken som tusan*

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #6 skrivet: 13 nov-08 kl 17:06 »
Jag googlade lite och det verkar ju himla enkelt att få till en bra mask-kompost om man bara "får igång" den. Jag har ett uthus som kommer att hålla ca 5-10 plus över vintern, kan det funka att ha lådorna där? Genererar komposten nån värme i sig själv, eller?
Hur är det med lakvattnet, luktar det nåt?
/Sara

Man kan göra bollar av tidningspapper och blöta dessa och ha i botten av lådan när man startar igång maskkomposten. Då har maskarna någonstans att ta vägen om det blir för varmt. För varmt blir det i en maskkompost också, när nedbrytningen börjar. Dyngmask klarar dock högre värme än vanlig daggmask. Om man kör med lådor/fack som man hela tiden alternerar, kan ju maskarna hålla sig i den delen som inte är varm/redan nedbruten, så då behövs inga tidningsbollar mer.

Får man bara igång förbränningen, så ska det inte vara några problem med omgivande temp på 5-10 plus, eftersom komposten blir självvärmande. Den info jag fått fram är att de slutar jobba vid ca 10 grader och rullar ihop sig som små bollar men det är ju komposttempen och den är ju varmare än omgivningen. Förhoppningsvis  :)

Lakvattnet luktar väl lite men jag kan inte säga att det är besvärande. Vi är ju en del som har/har haft komposten inomhus utan problem. Töm av lakvattnet ibland, när du ändå växlar i lådordningen eller så. Supergödning!!

Jo, ett tips är att inte lägga i för mycket citrusskal åt gången... ::) det råkade vi ut för någon gång. Och ju mer man finfördelar avfallet ju mindre presumtiva problem och ju snabbare går processen. Fast det var vi inte så noga med, och det funkar med hela bananskal också :-[  även om jag inte rekommenderar det för en inomhuskompost. Animaliskt avfall ska man säkert inte överdriva mängden av heller.

Om komposten blir för blöt blir det flugor, då är ett tjockt lager torvmull bäst att lägga på och täta ev. lufthål. Samma sak om den börjar lukta, på med mer strö - det beror på för hög kvävehalt (matrester). Proportioner mellan kväve - kol  ska vara ca 1:5. Alternativt är den för torr el för blöt så nedbrytningen stannat av och då får man ströa eller vattna försiktigt...

Komposten är som en liten bebis ;D Pyssla om den och lär känna den så är det för det mesta inga problem.

En dyngmask äter sin egen vikt per dygn, dvs ca 0,5 g/dygn. Så det är bara att räkna hur mycket mask man börjar med så man inte övermatar dem i början och öka mängden mat successivt... då kommer de att föröka sig så att de blir lagom många för hushållet. Får de mindre mat så blir de naturligtvis färre.
– Mark Twain

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #7 skrivet: 14 nov-08 kl 10:31 »
>> angående lakvatten så blir det inte många droppar alls när komposten fungerar som den ska. min kompost består av en plastbytta från ikea http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70102972 + lock, som jag perforerat med massor av hål i botten. denna bytta står sedan i en liknade  större bytta, något upphöjd. detta för att eventuellt lakvatten och förymda maskar ska ha någonstans att ta vägen. grundade min kompost med ett lager rivet uppfuktat tidningspapper och sedan ett lager kompost från min utomhuskompost. om du inte har kompost och hämtar din dyngmask från ett stall så ta gärna med lite brunnen gösel som legat länge och är så där mullig och go. det blir perfekt som grund och maskarna känner sig hemma direkt. sedan är det bara att börja kompostera. börja med lite så att du lär dig hur snabbt det går. efter ett tag kan man lägga i ganska mycket. gör ett litet dike i din kompost, lägg i dina hackade rester, strö på lite strö och täck över. komposten skall vara fuktig, inte blöt. ungefär som med dina blomkrukor. det där får man koll på ganska snabbt. sedan skall den stå mörkt, eller vara en bytta utan ljusinläpp. tycker 5 - 10 grader verkar lite kallt. efter vad jag läst bör inte tempen gå under 15 grader om den ska vara aktiv och en maskompost blir INTE varm av sig själv, ska inte brinna. om komposten brinner blir det för varmt och maskarna dör. maskarna äter inte matresterna utan de mikrober som bryter ner avfallet, så någon egentlig värme ska det faktiskt inte bli. därför bör den stå någorlunda varmt. du kommer också att märka om maskarna trivs för då blir det många bebisar :)

så , lite lakvatten (själv har jag bara fått lite fukt i byttan under), många bebisar och ingen lukt, då har du en kalaskompost :)

jenz

ps. sök på youtube så hittar du massor av braiga guider *

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #8 skrivet: 14 nov-08 kl 21:05 »
Jo, en maskkompost blir också varm i de övre lagren där du precis lagt i nytt avfall och strött över strömaterial. Det är en naturlig del i processen. Maskarna är inte de första organismerna som bryter ned avfallet. Andra smådjur gör det första jobbet. Maskarna håller sig på lägre breddgrader tills avfallet svalnat av och börjat brytas ned. Det är därför det är viktigt att ha något "kallt" i botten när man först börjar med komposten, de måste kunna krypa undan värmen. Däremot blir den inte så varm som en trädgårdskompost där man har helt andra volymer av avfall. Det är också därför man inte ska ha maskkomposten isolerad. Den kan tendera att bli alltför varm. Det är också en av anledningarna att man just har dyngmask i sin maskkompost, de klarar av heta, brinnande gödselstackar medan den vanliga daggmasken dör av den värmen.

Vår maskkompost har klarat sig utomhus trots minusgrader just på grund av att nedbrytningen fungerat och varit i full gång innan det blev kallt. Men någon längre period går det naturligtvis inte, fast med lite varma PET-flaskor som hjälp kan man klara flera veckor av Skåne-vinter, och även om maskarna då slutat jobba så dör de i alla fall inte.
– Mark Twain

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #9 skrivet: 14 nov-08 kl 21:16 »
soulflow, att du inte upplever att din maskkompost blir varm kan ju förstås bero på en viss skillnad i hur mycket avfall du och vi producerar och därför lägger i komposten... När vi började var vi 5 personer som dessutom alla då var vegisar och vi producerade mängder av avfall. Nu är vi 4 och har nästan lika mycket. Det blir rediga lager avfall med strö i våra maskkomposter ;D Den största har två fack bredvid varandra som rymmer 70 liter vardera... Den lilla som består av staplade backar rymmer 4x23 liter. Maskarna har fullt upp och vi får ändå fixa bort avfall på andra jordframställande sätt för att inte vi ska svämma över av blast och äppelskruttar.
– Mark Twain

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #10 skrivet: 24 nov-08 kl 09:23 »
ja det kan nog stämma * jag har ju bara en lite hushållskompost och den blir varken varm eller lakar en massa. däremot fungerar den utmärkt och mina maskar trivs förträffligt. anywhichway maskompost is the shit  ;D

Rafiki

• Odling i staden
« Svar #11 skrivet: 27 nov-08 kl 08:18 »
Absolut! Maskar är superbra arbetskraft och jobbar glatt både i smått och stort ;D Och man får ta hand om dem efter sina egna givna förutsättningar, så de varken svälter eller kokar ihjäl!
– Mark Twain

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #12 skrivet: 02 dec-08 kl 12:03 »
Heh, jag kände mig litet dum som beställde en klump mask via nätet, och sedan hittade massor med kompostmask i kolonilottföreningens gemensamma dynghög... Nåja, nu vet jag säkert att jag fått rätt sort, och vet var jag kan plocka mer om det kniper (inte för att det kommer att behövas, maskisarna trivs utmärkt).

Vill man gräva ner sig litet i komposten kan man läsa "Worms Eat My Garbage" av Mary Applehof. Den är något av ett standardverk och innehåller allt det man behöver veta. Jag har andra upplagan och det kan nog vara bra att satsa på den; den innehåller omräkningar till metriska systemet (boken är skriven i USA och från början är alla räkneexempel gjorda i tum, pound etc.).

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 02 dec-08 kl 13:04 »
Hej!

Är väldigt sugen på en kompost under diskbänken, men lite orolig också. Hur mycket "mat" behöver de?
Jag är lakto-ovo-veggie så det blir en hel del skal och blast osv, men eftersom jag bor ensam lagar jag ju inte mat varje dag. Brukar laga kanske 2 - 3 gånger i veckan och frysa in, alltså blir det inte avfall varje dag. Det kanske låter lite larvigt men jag är rädd för att jag ska svälta ihjäl dem :-\.

Anna
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #14 skrivet: 03 dec-08 kl 12:41 »
Det är svårt att svälta ihjäl maskar. Jag har matat mina maskar högst oregelbundet, och de klarar sig fint. Lägger man i en halvliter rens brukar det räcka ett tag att tugga på, så man behöver inte mata varje dag. När jag slutade störa maskisarna varje dag slapp jag också flugtillväxten jag haft tidigare.

Innan jag startade min kompost kollade jag upp hur mycket avfall/maskmat familjen gav under två veckor och räknade ut det dagliga genomsnittet. Formeln för storlek på maskkomposten är enkel

1/2kg avfall per dag kräver 1/10 kvm maskkompost
(1 kg avfall per dag kräver således 2/10 kvm maskkompost etc.)

Jag kom fram till att vår familj på två och en halv kräver en maskkompost på 18 kvaderatdecimeter, och det ryms ganska väl i två plastbackar från IKEA. Vi är dock inte vegetarianer så det blir litet mindre maskmat från oss.

Maskarna är ytätare vilket är orsaken till varför arealen på komposten är så viktig. De kommer (förmodligen) inte att utnyttja hela utrymmet om man använder en behållare som är hög och smal.

Men det är inte så kinkigt med maskar heller. De klarar det mesta.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #15 skrivet: 03 dec-08 kl 19:42 »
Tack för svaret! Tillverkar ni era maskbostäder själva alltså? Jag har bara sett en liten låda+mask man kan köpa via nätet.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

praline1

• 100%bondmora med djur
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 03 dec-08 kl 19:58 »
vilken storlek  på låda har du soulflow ? mvh praline1
Bor i mitt lilla hus med hundar katter höns kaniner och gubben Pettson

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 08 dec-08 kl 14:01 »
Härliga minnen!  Hade en maskkompost en gång, den fungerade perfekt med avelsdjuren plockade i närmaste dynghög.  Ända tills jag gjorde något fel, så att de inte trivdes.  Då fanns de ÖVERALLT!  Fina fasadklättrare, de små raringarna!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Parkettodlaren

• Parkettodlaren
« Svar #18 skrivet: 10 dec-08 kl 20:19 »
Jupp, jag tillverkade mina egna komposter. Jag antar att det är den här du sett?
Maskkompost i cellplast

Jag köpte mina maskar från Miljöeko, och de var inte riktigt vana vid att privatpersoner handlar från dem - de inriktar sig främst på att sälja till skolor och företag. Jag tipsade dem om Can O Worms som jag har dreglat över i åratal, och de skulle tänka på saken. Hittills har jag inte hittat den hos någon svensk återförsäljare (börjar så smått fundera på att bli själv, bara för frustrationens skull).

Om man har fått en stor slant i julklappspengar så kan man köpa Can O Worms från Wiggly Wigglers i Storbrittanien. Måste säga att jag är frestad, trots att jag är rasande stolt över mitt hemmabygge. (Wiggly Wigglers säljer för övrigt det mesta till folk som vill vara självförsörjande och har en podcast som är mycket lyssningsvärd. Rekommenderas.)

Trollmor: Fasadklättrare, sa du? Det förklarar både ett och annat. Dock har de hållit sig i lådorna än så länge :)

Kavat

• Närke
    • GreenHorse
« Svar #19 skrivet: 10 dec-08 kl 21:20 »
Härliga minnen!  Hade en maskkompost en gång, den fungerade perfekt med avelsdjuren plockade i närmaste dynghög.  Ända tills jag gjorde något fel, så att de inte trivdes.  Då fanns de ÖVERALLT!  Fina fasadklättrare, de små raringarna!

Frågan är vad de söker uppe i hängrännorna?  lite av Hitchcocks "Fåglarna" över dem ibland.

För dem som tar sig hit (Örebro) och har med sig embalage bjuder jag gärna på avelsdjur. Eller egentligen avelsdjurens barn/ägg, som är viktigast för att få igång en maskkompost fort.

Jag har dem i gödselstacken och maskarna krymper volymen väldigt fort på den under den varma säsongen. Nu på vintern är de lite mer stillsamma men fortfarande aktiva en liten bit ned i dyngan. Dessutom lockar de hönsen att sprätta i stacken så att den jämnas till och ger hönsen proteinfoder. Många + med maskarna!

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser