Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  djur på tomt.  (läst 1738 gånger)

Laura

djur på tomt.
« skrivet: 01 feb-06 kl 11:20 »
Hej. Min tanke är att inom några år kunna köpa en liten sommarstuga, där man kan bo året om. Jag hade tänkt mig ett avskilt ställe med en stor tomt. Jag har varit på djurksyddsförmedlingens hemsida men jag fårstår inte det där lagsnacket. Är det nån här som har köpt ett sånt litet ställe och börjat ha djur?

Min tanke är några höns, ej mer än 10. Några får och kanske 1-2 hästar.  Hästarna beror ju på om jag får hyra lite hagmark från grannen.

min fråga är, är det nån här som har djur utan att ha stall? Jag menar att de får gå fritt året om och att de har ett vinskydd.

Erfarenheter och råd tack

Kram

Laura

Skytten

• Skåne
Re:djur på tomt.
« Svar #1 skrivet: 01 feb-06 kl 11:37 »
Djur utan "bostad" går bra i de fall det är andra djur än höns och häst, som du funderar över. Får och gäss skulle gå bättre.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

andreana

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 feb-06 kl 22:42 »
Hej! jag har tyvärr en liten sak att sticka emellan i ditt medelande Per L, du skrev att en gård med uthus inte kostar ett öre mer. Fel,  ??? tittar du på en gård med tex 1½ha åker utan uthus ligger det på en prisnivå, tar du samma hus & lägger till ett uthus  så kan man sätta ordet häst före gård & då stiger priset med 100 000 eller så. Har sett massor av dessa exempel då vi varit i husköpar svängen i 4-5 år nu. Har ännu inte funnit vårt drömm ställe... :(

Jag köpte mig 2 uteboxar för 30:000 tyckte att detta var ett bra alternativ, men nu har jag sålt mina boxar & köpt ett pressenings vindskydd i lagom storlek för en 1/6 del av priset på stallet. Funkar kanon bra & hästarna trivs verkligen. Då har jag dock möjlighet att ställa in dem i ladan om det skulle bli riktigt skrutt väder, Storm eller så.
Det finns många bra lösningar som inte behöver kosta skjortan.
Mitt vindskydd är 3,60X5,60 till två d ponnyer som står tätt tätt tillsammans i alla lägen. ;D Trivs som bara den.

Finns även mindre modeller som funkar bra till får.

Lycka till i ditt letande.
/ Andrea

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 01 feb-06 kl 23:15 »
Jag vet en grönsaksodlare och fårbonde, som har växthus av stålbågar klädda med plast.

På vintern används ett av dessa till fårstall, på våren släpps fåren ut på bete och man börjar odla tomater, gurka mm i samma utrymme.

Antar att man har åtminstone en gavel helöppen när det finns djur där.

Dessutom blir det ju maximalt ljusinsläpp.
« Senast ändrad: 01 feb-06 kl 23:22 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #4 skrivet: 07 feb-06 kl 13:38 »
Betänk att Sverige är ett långt land med stora temperaturskillander - vilket automatiskt innebär att "ute-regel" inte alltid kan tillämpas överallt. Tänk lite på djuren och inte bara på den egna plånboken! När djurhållning ingår i planen, glöm inte att planera in kostnaden för densamma ;)
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #5 skrivet: 07 feb-06 kl 16:36 »
Min väninna har hästar ute och fri tillgång till ligghall.
Men emmellanåt så får häst eller hästar vara inne i stallet t.ex. när det är extremt kallt, de är krassliga eller de måste skötas om av veterinär eller av de själva.
Det är inte kul att stå ute på backen i snålblåsten och lägga om bandage på hästben, vilket inte kan göras med vantar  :P
Eller vid förlossningar då man kanske vill ha extra koll.

Ett hus med uthus kostar inget särkilt extra men smäller du upp ett par boxar i uthuset så blir det hästgård och genast ca 100000 dyrare!

Fjällsäter

« Svar #6 skrivet: 07 feb-06 kl 18:17 »
Hej!!

Alla hästar  kan gå ute året om!! Jag har två tvååriga travare, det går utmärkt!! De ser ut som ena teddybjörnar nu! Bara de har fri tillgång på mat så  reglerar de värmen själva. men  de behöver verkligen få skydd från regn och blöt snö, annars kan de både få dåliga ryggar och  bli sjuka..  :( Dessutom ska man aldrig klappa dem när de är blöta (speciellt inte på ryggen) då man förstör deras finurliga päls. Och att bara ha täcke ibland, förstör mycket mer än det gör nytta. Dock kan man ju lägga på en filt i ca 15 min som bara suger upp fukten, och sedan ta av det igen.  

Du kan ju alltid bygga ett vindskjul... med träd som pålar kanske? Och så plank, det borde inte bli dyrt! Själv har jag gjort en gång till vårt lilla oinredda stall så de kan gå in och ut själva, perfekt!!  ;D

Lycka till!

Skojarbråten

« Svar #7 skrivet: 04 jan-07 kl 15:28 »
Hej. Min tanke är att inom några år kunna köpa en liten sommarstuga, där man kan bo året om. Jag hade tänkt mig ett avskilt ställe med en stor tomt. Jag har varit på djurksyddsförmedlingens hemsida men jag fårstår inte det där lagsnacket. Är det nån här som har köpt ett sånt litet ställe och börjat ha djur?

Min tanke är några höns, ej mer än 10. Några får och kanske 1-2 hästar.  Hästarna beror ju på om jag får hyra lite hagmark från grannen.

min fråga är, är det nån här som har djur utan att ha stall? Jag menar att de får gå fritt året om och att de har ett vinskydd.

Erfarenheter och råd tack

Kram

Laura

Det går alldeles utmärkt att ha hästar ute! Eller rättare sagt, alla hästar borde få gå ute jämt (givetvis med tillgång till skydd). Jag blir nästan mörkrädd när jag ser dessa isolerade stall överallt, och gärna ska hästen ha ett vintertäcke på sig därinne också! Allt detta är endast till för människans bekvämlighet, hästarna mår inte alls bra av att det är varmt och tätt. Får hästarna gå ute redan från hösten får de sådan päls att de klarar det mesta. Även om hästen ser dyngsur ut på "ytan", är den i regel torr inne i pälsen. Detta förutsätter kanske att man inte håller på och tvättar den och har sig, utan låter den behålla fettet i pälsen. Just nu har jag russ och shettis på frigång och med dem är det absolut inget problem, men förra vintern hade jag ett fullblod på samma sätt, och hon klarade sig bra med ett par ombyten vintertäcken. Det jobbiga med detta är väl mest vattenförsörjningen. Och som en tidigare talare sade, mycket mat! Men fri tillgång behövs inte - en ponny t ex blir förmodligen asfet då.

Jag har köpt precis ett sådant ställe du beskriver. Ett gammalt sommarstugetorp med ett ganska stort uthus, ej isolerat utan med full genomblåsning. Delar av väggen har vindnät. Jag har byggt boxar med dörrar rätt ut i hagen så att det blir som frigång för hästarna (de kan gå ut och in som de vill). De står aldrig inne när det är dåligt väder, utan det är jag som blir blödig och lägger maten inne för att de inte ska behöva äta geggigt hö när regnet öser ner. Kommunen besiktigade mitt bygge med beröm godkänt, och det allra bästa tyckte de att luftigheten var. Tomten är på 3.500 kvm, och det räcker till två hagar att byta mellan, men inget bete, det får jag låna.

Jag har även en gris, en massa ankor, getter och höns som bor i detta uthus. Ankor och höns värper för fullt, trots årstiden. Fåglarna har värmelampor (mest för vattnets skull) och grisen har ett halmberg. Det har gått utmärkt trots att förra vintern var den värsta på evigheter här i Värmland.

Lycka till! Måste säga att det är ett fantastiskt, om än ibland slitsamt, liv.

Antingen så finner vi en väg eller så gör vi en.

Rödjan

« Svar #8 skrivet: 05 jan-07 kl 21:24 »
Zeke, det där lät skitsmart, med växthus/fårstall. Berätta mer!
Har en liten gård. Odlar grönsaker. Har grisar, getter och höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 1 användare
emilar03

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser