Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?  (läst 7660 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« skrivet: 05 aug-09 kl 21:25 »
Hejsan!
I dag när jag smorde upp höpressen upptäckte jag att någonting var trasigt, jag vet inte vad det är för pryl eller vad den gör men att den är trasig syns tydligt.
Jag undrar dels om det är någon som vet vad det är och vad den gör plus att jag undrar om någon med en liknande press kan ta en bild på samma sak på sin så att jag kan se hur den BÖR se ut. Var prylen sitter är inringat på första fotot, närbild på den på den andra.

Svaret brådskar lite för jag hade tänkt att pressa i morgon och på fredag... Jag körde med den tidigare  sommras och då var det inga problem så det är möjlit att det fungerar utan att den där saken är "helt hel" men skulle det skta sig är det ju bra att veta vad man ska leta efter för reservdel..

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #1 skrivet: 05 aug-09 kl 21:43 »
Ny bild

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 05 aug-09 kl 22:01 »
Har svårt att avgöra vad det är, skulle behöva se en bild från insidan också.
Tydligen är lagringen helt slut, så det är nog nånting som får jobba tungt.
Risken med att köra med helt utslitna lager är att säten och axlar kan ta skada, och då blir det mycket besvärligare att fixa, än att bara byta ett glidlager.

För övrigt finns en "Welger WSA 450 instruktionsbok" för nerladdning på maskinisten.net

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 aug-09 kl 22:33 »
Jo, de sa på chatten att det förmodligen var ett lager.. Jag såg inte det först men det är det förmodligen. Såg det inte då hela innerringen oh alla kulor är borta, bara ytterskalet kvar. Ska se om jag kan få loss den i natt och ta med den in till kullageraffären i stan i morgon. Ska kolla på maskinisten om det står något i den, har en instruktionsbok till denna med men den där prylen fanns inte omnämnd vad jag kan se.

I det läget som armen står nu som lagret sitter på så verkar den inte göra något alls, den står bara så där rakt upp som på bilden utan kontakt med något annat. Jag misstänker att armen går ned mot svänghjulet på något sätt när balen pressar så jag antar att det är lika bra att försöka byta den om de har något passande lager.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 aug-09 kl 23:06 »
Jag är för dum för att veta vad skillnaden är.. Förklara för mig!  ;D

Tillägg: Jag googlade lite och såg unefär vad ett glidlager var.. Finns det någon möjlighet att se om det är ett glid- eller hjullager på det lilla som sitter kvar? Vill absolut inte bli stående med pressen nu när jag ska pressa, regnet kommer ju in snart så spelrummet för ev. felinköp är mkt små.. :)
« Senast ändrad: 05 aug-09 kl 23:13 av Gångtrött »

Månskensodlaren

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 05 aug-09 kl 23:21 »
En annan risk med att köra med dåliga lager är att det kan bli en brasa om man har otur.  http://VolvoBM2654.bilddagboken.se/p/show.html?id=384464294&directlink=1

trädman

« Svar #6 skrivet: 05 aug-09 kl 23:51 »
Har bara svaga minnen av WSA 350 och dess egenheter. Om jag minns rätt går detta lager mot en "kam" som sitter på baksidan av det stora kugghjulen och därigenom får armen att pendla fram och tillbaka. Jag minns dock inte vad den hade för funktion. Armen borde ha förbindelse med något annat på andra sidan pressväggen.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 aug-09 kl 00:12 »
Glömde kolla hur armen hängde ihop med maskineriet nu när jag var ute för att se om jag fick loss den.. Men jag tror att armen är förbunden med axeln som styr mataren.

Tror det är ett hjullager i.a.f., hade det varit ett glidlager borde väl "ringen" ha haft ung. samma dimension som staget det sitter på?

Innerdiametern på den kvarvarande, yttre ringen, var c:a 33 mm och staget hade en diameter på 20 mm, d.v.s. att som det ser ut nu glappar det ganska friskt. Det gick tyvärr inte att få loss så smidigt som jag trodde från början, jag är tvungen att börja lossa konstruktionen en bit längre bort och plocka bort lite andra bitar innan jag kan komma åt och få bort det gamla lagret. Låter det nog vara som det är tills vidare, det ser ut som det har varit så där ett tag med tanke på hur slitet det var så det verkar funka i.a.f.
Inhandlar nytt lager i morgon utifall det skulle skita sig så får man ta den tiden då om det vill sig illa. Håller det de sista 2 hektaren så har man ju tid på sig att byta sen..

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 06 aug-09 kl 00:21 »
Jag tror att lagret sitter på nålaxeln, på vilken de två nålarna är fästade.
Den axeln rör sig bara ca ett halvt varv fram och tillbaka.
Finns ingen smörjnippel så är det nog ett rullager, kapslat måste det vara så inget skit kommer in.
Bör vara ett likadant lager på andra sidan.
Om det är nålaxeln, så är det konstigt att knytningen fungerat, det är ganska små toleranser mellan nålarna och knytarna.
Är det bara två hektar så kan du chansa på att det håller, smacka i en massa smörjfett i lagerresterna.

Axeln skulle ev också kunna vara en del av införaren, som matar in höet i presskanalen.
Den jobbar betydligt hårdare än nålarna, det stora slitaget på lagret talar för att det kan vara införaraxeln.
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 00:29 av Foppas fot »

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 aug-09 kl 00:35 »
Jag tror att lagret sitter på nålaxeln, på vilken de två nålarna är fästade.
Den axeln rör sig bara ca ett halvt varv fram och tillbaka.
Finns ingen smörjnippel så är det nog ett rullager, kapslat måste det vara så inget skit kommer in.
Bör vara ett likadant lager på andra sidan.
Om det är nålaxeln, så är det konstigt att knytningen fungerat, det är ganska små toleranser mellan nålarna och knytarna.
Är det bara två hektar så kan du chansa på att det håller, smacka i en massa smörjfett i lagerresterna.

Axeln skulle ev också kunna vara en del av införaren, som matar in höet i presskanalen.
Den jobbar betydligt hårdare än nålarna, det stora slitaget på lagret talar för att det kan vara införaraxeln.
Jo det stämmer att den bara verkar röra sig ett halvt varv fram och tillbaka.

Ska fetta in det rejält i morgon så får vi se vad som händer, men jag köper nog ett lager att ha i värsta fall om det skulle haverera totalt
« Senast ändrad: 06 aug-09 kl 00:39 av Gångtrött »

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 aug-09 kl 06:15 »
Du skulle köra pressen lite sakta och försöka se vad den där armen gör egentligen. Den ser ju blank och så ut, så nånstans borde den ligga an. Om det är som trädman skriver att den ligger an mot en kam bakom svänghjulet så är det nog inte hela världen om du kör det du har kvar, har den gått så här länge så går den väl ett par hektar till... Funktionen skulle kunna vara nån form av säkerhetsanordning som gör att nålarna inte kan åka upp när presskolven befinner sig i bakersta läget, men det är en vild gissning..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 aug-09 kl 09:03 »
Ja det visade sig ju att det inte var fullt så enkelt som att "bara åka in och köpa" tyvärr.. De två lager-butikerna i stan hade inga lager med de måtten som jag behövde tyvärr. Så nu är det bara hoppas att det kan finnas som reservdel hos någon som har service/försäljning av Welger.

Ingen här som har en Welger WSA 350 som kan ta en bild på ett helt lager? Jag skulle vilja veta hur det bör se ut när det är helt..

Existens?

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-09 kl 09:10 »
Du kanske kunde ringa den här killen och se om han är lite hjälpsam...

http://www.blocket.se/orebro/Lospress_i_bra_skick_22753450.htm?ca=17&w=3

Lite konstigt att du inte hittade lager, det brukar vara standardlager på såna där. Det går inte att se numret på lagret, på kanten av ringen...

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 aug-09 kl 09:27 »
Du kanske kunde ringa den här killen och se om han är lite hjälpsam...

http://www.blocket.se/orebro/Lospress_i_bra_skick_22753450.htm?ca=17&w=3

Lite konstigt att du inte hittade lager, det brukar vara standardlager på såna där. Det går inte att se numret på lagret, på kanten av ringen...

Nej allt är ju så nedslitet.. Jag vet ju faktiskt inte ens med säkerhet om det är ett lager.. :)

Dimensionen är att axeltappen är 20 mm, ytterdiametern på ringen som sitter kvar är 39 mm och bredden är 22 mm. Det var visst ytterdiametern tillsammans med bredden som komplicerade det hela. Jag antar att eftersom att det fungerar med enbart ytterringen kvar som glappar nästan 6-7 mm så är ytterdimensionen inte sådär vansinnigt viktig.

Fick tag i en firma i grannstaden som sa att de hade en reservdelslista för Welger WSA 350, ska åka dit på lunchen och kolla om jag kan hitta "min del". Nu har ju väderprognosen ändrat sig total över natten och de lovar uppehåll ytterligare 1 vecka, så nu brådskar det ju inte sådär vansinnigt mycket längre som tur är. Därtill fick jag löfte av grannen att låna hans rundbalspress om det skulle knipa, det vill jag helst undvika eftersom att jag inte har något bra "system" för stora rundbalar men det är ju skönt att veta att det finns en reservlösning. Grannen var för övrigt mer våghalsig än mig, han slog 8 hektar för hö igår utan att ens kolla på väderprognosen..  ;D

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 aug-09 kl 12:42 »
Ja besöket i grannstaden var ju ingen större framgång.. I reservdelsboken stod det bara "Rolle", tror det var en tysk bok, och artikeln hade utgått utan hänvisning till något alternativ och utan någon övrig information om mått o.s.v.

En liten möjlig väg framåt var att det i reservdelsboken för Welger 450 fanns en liknande sak där man såg att det var ett glidlager, men jag det är ju svårt att veta om det är samma mått o.s.v. på den då det inte heller här stod någon övrig information.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 06 aug-09 kl 12:49 »
Finns det ingen som säljer reservdelar för Welger 350, Trejon kanske?
Det är väl ett likadant lager på andra sidan, om det är en genomgående axel,

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 aug-09 kl 13:41 »
Morsning
Han i butiken ringde till leverantören (Welger kanske?) och de hade inget de heller.. Men den han ringde till skulle göra lite efterforskningar så förhoppningsvis kommer han fram till något vettigt.

Det lagret sitter bara på den sidan, andra sidan ser inte likadan ut.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 aug-09 kl 13:48 »
Nu har jag fått svaret ifrån förfrågan till Welger och de vet heller inte vad det har suttit där tyvärr.. Så det blir till att försöka hitta på något och se om det funkar!

Tack för hjälpen grabbar!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #18 skrivet: 06 aug-09 kl 14:17 »
Står det på tyska Rolle, så är det en rulle. Ska förmodligen då gå mot en kam i närheten.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 06 aug-09 kl 16:11 »
Står det på tyska Rolle, så är det en rulle. Ska förmodligen då gå mot en kam i närheten.
Jo det stämmer nog bra!

Pratade med en gubbe i "lager-affären" nyss och han föreslog en självsmörjande bussning (sinter-någonting) a 176:- + moms eller metall-gummibussning, något billigare. Ska kolla lite idag hur prylen uppför sig när man kör så får jag se sedan vad man ska hitta på för något att byta ut med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

405 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser