Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?  (läst 7078 gånger)

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #20 skrivet: 06 aug-09 kl 21:26 »
Nu vet jag vad anordningen gör i.a.f.. Det är till "kraftöverföringen" till halmhaken/balbromsen.

Pressade lite idag och det fungerade i.a.f. utan problem, eller ja inte utan problem men inte några problem beroende på det i.a.f. Eftersom jag var ensam så kunde jag tyvärr inte se hur det hela uppförde sig, d.v.s. hur det fungerade, ska se om jag kan haffa någon i morgon som kan mata in hö samtidig som jag står och bliger på vad som händer.
Skulle vilja veta med vilken kraft och hur det hela slår an mot lagret så att man vet ungefär vad man ska byta ut det mot. Är det stor kraft i anslaget mot lagret så är nog vanliga lager för veka, den yttre kransen är nog för vek.

Existens?

  • Gäst
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #21 skrivet: 07 aug-09 kl 06:07 »
http://www.sverull.se/NR/rdonlyres/2F2167CD-ED63-47A0-A9D8-36BAB38428EB/0/Kullager.pdf

Det finns ju 6004, det är 42 stort och 12 brett till 20 mm axel, om det ginge att klämma dit två såna tro?, såna kostar ju bara 30-40 kr..
Annars har du ju 61904 som är 37-9-20, som kanske är det som egentligen sitter där, och då två styck med en metallrulle runt..?  Och du ska ju ha heltätade.

Johannes i Stavre

  • Inlägg: 514
    • Jämtland
    • Revsunds Honung
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #22 skrivet: 07 aug-09 kl 07:39 »
Det ska finnas en beteckning på din gammla lager.
Bredden visar att det är ingen spårkullager men en nållager eller liknande.
De där rullar i kombination med en kam brukar ha nållager i alla fall.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #23 skrivet: 07 aug-09 kl 20:40 »
Lagret är så slitet att någon beteckning inte finns kvar att se..

Kollade lite idag hur det hela betedde sig under drift och ett vanligt kullager är nog uteslutet.. Slaget mot rullen är för kraftigt för att ett vanligt hjullager ska hålla, det får nog bli en bussning eller ett glidlager tror jag

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Welger 350, höpress. Vad är detta för pryl?
« Svar #24 skrivet: 08 aug-09 kl 00:03 »
Lagret är så slitet att någon beteckning inte finns kvar att se..

Kollade lite idag hur det hela betedde sig under drift och ett vanligt kullager är nog uteslutet.. Slaget mot rullen är för kraftigt för att ett vanligt hjullager ska hålla, det får nog bli en bussning eller ett glidlager tror jag

Den där balbromsen tror jag pressen fungerar helt ok utan. När det gäller lagret så ska det kanske vara ett standardlager med en lös slitbana på. Eftersom diametern förmodligen inte är så kritisk bör lösningen som någon föreslog med två standardlager funka. Jag tror nog dubbla kullager håller väl så bra som ett glidlager.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser