Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat sugen, några råd?  (läst 6155 gånger)

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
Tappat sugen, några råd?
« skrivet: 03 aug-09 kl 21:44 »
Har för närvarande 4 hästar. 1 utlånad dock. Men de 3 som går hemma behöver sättas igång.Kör dom enbart då liten ryttare saknas. 1 welsh/shettis är i överhull.1 ska ta det varligt och 1 äldre som inte mår dåligt att komma igång.Men suget lusten och orken saknas ,vad gör man? Har inga pepp kompisar i närheten och allt får man göra ensam.Har haft down perioder innan men denna gången är det riktigt trögt.Vad gör ni när ni känner att lusten att vara aktiv inom hästeriet saknas?? :-\
Du får det svar du förtjänar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tappat sugen, några råd?
« Svar #1 skrivet: 03 aug-09 kl 21:48 »
Då skulle jag sälja av hästarna, utan tvekan! Vad ska du med om till om inte för att det är roligt????   ???
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Hästkarl

« Svar #2 skrivet: 03 aug-09 kl 22:16 »
Gör något som bara är roligt!
Glöm alla måsten och allt du borde göra, gör bara nått som är kul! Kör ner till sjön och låt hästarna bada, åk ut och leta svamp eller köp dig en ny sele!

Själv håller jag på och försöker tämja en sjuårig shettis som bara vill bitas och bråka. Jag har fått ge upp alla planer och måsten många gånger... Hoppas det släpper för dig!

vårlängtan

• Småland
« Svar #3 skrivet: 04 aug-09 kl 05:51 »
Håller med Hästkarl! Ha trevligt tillsammans med dina hästar och njut.
Men synn att du inte har en kompis, annonsera!? Kanske en flicka som skulle kunna både rida och hjälpa till?
Jag är som du, behöver allt lite pepp ibland och tycker det är tråkigt att göra allt själv . .
Njuter av värme och allt det gröna!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #4 skrivet: 04 aug-09 kl 13:16 »
Men synn att du inte har en kompis, annonsera!? Kanske en flicka som skulle kunna både rida och hjälpa till?

... eller en pojke...

Det är synd att så många ser hästintresse och ridning som något enbart kvinnligt... Min son som ridit i fem år nu har verkligen fått kämpa motströms för sitt hästintresse, både bland kompisar, vuxna, på dressyrtävlingar (där han iofs får rätt mkt positiv uppmärksamhet...) och inte minst med att hitta vettiga ridkläder.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #5 skrivet: 04 aug-09 kl 15:11 »
Eller så skiter du i allt en period o bara låter dom gå på bete sommaren ut så kanske du börjar längta efter att köra dom sen igen .
Annars kan du ju lära dom konster .
Sätt ut en lapp på ica om att det finns små hästar som vill ha skötare / kuskar.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

vårlängtan

• Småland
« Svar #6 skrivet: 04 aug-09 kl 19:49 »
citat: "... eller en pojke..."
Ber om ursäkt. Är för att alla människor ska behandlas lika.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 04 aug-09 kl 20:35 »
Frances: Absolut aldrig att jag säljer dom.Dels för att 2 av dom har flängt hit och dit till olika ägare innan mig.Dels för att de inte ska miss skötas eller användas för hårt pga div omständigheter.
Ja jag får nog släppa alla måsten jag känner och låta de njuta av att bara vara.Det går ingen nöd på dom utan det är bara min hjärna som får för sig att jag måste så mycket..

saint206

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 aug-09 kl 20:56 »
har haft det precis som du beskriver, det lossnade när jag fick en liten stalltjej, som bara tycker allt är toppen, hon gillar tom att mocka!!
och känslan av att få lära ut litegrann, ävn om man inte är nån stjärna, den är också heeelt ok ;D ::)
men visst, dagarna då man ska göra allt själv är ganska trista, men jag hoppas det kommer tillbaka snart..
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Falin

• -
« Svar #9 skrivet: 04 aug-09 kl 21:56 »
För mig är det mål som gäller! Sen om det är att tävla svår hoppning eller lära hästen att lyfta fötterna, det spelar mindre roll.  ;) Tydliga mål och hur jag ska nå dem funkar för mig, dvs att göra upp en plan. På måndag skritt i skogen, tisdag träning på banan med fokus på övergångar osv. Sen får man ju vara flexibel om vädret är skit, man blir sjuk eller något annat händer.

För man lite dagbok över vad man gjort och hur det gått så har man den att gå tillbaks till dessutom. Det blir så lätt att man gör samma saker om igen, för att man inte riktigt kommer på något bättre. Jag har en pärm i stallet med olika övningar att plocka ifrån, när hjärnstilleståndet slår till, och letar ofta på nätet efter kul och bra grejer att hitta på.

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #10 skrivet: 04 aug-09 kl 21:58 »
Jag skulle letat efter någon tjej/ kille som är intresserad av att komma till dig och hjälpa till så kan ni vara ute med hästarna samtidigt. Då blir det roligare och lättare.

Här står de i kö och betalar även försig när de är här. ( dock inte vi som hyr ut dem)

Ville bara skriva att min son som är 15 rider och han kan inte ha det lättare att hitta snygga tjejer med samma intresse. Kan det bli bättre  ;D ;D
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Frances

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 04 aug-09 kl 22:22 »
Men jag måste fortfarande förvånas över varför man har hästar och tvärvägrar att göra sig av med dom, fast det enda man vill är att ha dom i en hage och antagligen (?) inte ens tycker det är roligt att skotta skit heller?

Det är ju inget vanligt fenomen.... :(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #12 skrivet: 04 aug-09 kl 23:38 »
Ville bara skriva att min son som är 15 rider och han kan inte ha det lättare att hitta snygga tjejer med samma intresse. Kan det bli bättre  ;D ;D

Det finns fördelar också ja! Det har min son också upptäckt, ingen konkurrens alls, kan nästan vara lite för bra ibland...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

vårlängtan

• Småland
« Svar #13 skrivet: 05 aug-09 kl 07:28 »
Det är nog inte så enkelt att man inte vill. För mej har det varit så från och till att man vill,
älskar att hålla på, men av olika orsaker tappar suget och därmed orken. Man vill, men
tappar den bra känslan.
Kanske det är så som Falin skriver, att mål för sin ridning och allmänt hästhållande kan vara
viktigt. Men under många år har jag "bara" haft som mål att skogsluffa med min
25-åring, det har ju varit det som gällt. Men sedan har vi provat tömkörning och
så också, nu har skador satt stopp för den lille mannen, tyvärr.
Men visst skulle man kunna hitta på små kul mål även med  en äldre häst. . .
Förstår av ponnier att det just nu är lite mycket av igångsättande och allmänt segt. Då
kanske man måste bena upp det och se vad man skulle vilja satsa på. Gör ett projekt av det
som känns rimligt och peppar dej. regelbundenhet och lite dagbok vore väl inte fel.
Ibland är det kanske en kurs eller bara en bra bok som kan sätta fart på engagemanget.

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #14 skrivet: 05 aug-09 kl 15:59 »
Kom till oss på PLAYDAY!! 
5 september.
Garanterat roligt och en massa andra som man kan snacka häst med.
Gå in på forumet www.naturalhorsemanship.ifokus.se och snacka med andra!! 

Ewa
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

Frances

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 05 aug-09 kl 16:01 »
Inte undra på då att det står en massa hästar i sina hagar och hänger  :-\

I min värld existerar inte att en häst ska tillbringa sina dagar inom tre trådar vecka ut och vecka in... :( Då hade jag absolut ransakat mig själv och mitt behov av att äga häst.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 05 aug-09 kl 16:27 »
Och jag förstår inte varför hästen/arna måste säljas så fort det bär emot? Jag ser inte djuren som slit och släng varor .Jag har ett ansvar för dom. Jag ser till att de har mat och vatten att hovar och hälsa sköts det går ingen nöd på dom.Sen att jag studsar hit och dit med dom eller att de går och bara är i sin hage tror jag varken gör till eller från för mina just nu.Deras hage är mega stor så det är inte frågan om en liten hage med nedbetat gräs och 3 trådar.Här är blandat kompott för dom.Upp och ner,stock och sten,skog och öppet... Att jag tvär vägra sälja är för att den äldsta är 25 år,miss skött sedan tidigare,slagen och hade noll förtroende för människor.Idag är han harmonisk,lugn och tar det mesta med ro.Han ska stanna tills han inte vill mer av sig själv.Dessutom fång och eksem häst som jag nu fått bukt med.
Den näst äldsta har en underutvecklad glidyta i bak knäet.Hon får inte över belastas på några sätt.Hon mår bra är nöjd med sitt liv,min ögonsten som jag ägt sedan 7 månaders ålder.Den 3 dje är ett sto, korsning, kommen från hästhandlare,noll förtroende för folk. Väldigt missförstådd dam som börjat få förtroende för mig. Ska behandlas mjukt men bestämt. Åkt hit och dit hos folk och därav olika negativa upplevelser har felbelastat bakben som nu ska försökas rätta till så pass att hon kan nyttjas fullt ut inom körning.Men det tar ju lite tid om det överhuvudtaget går(?)..Fång benägen.Ska stanna för gott! Sedan den 4 som är utlånad är bara 13 månader och ska säljas framöver. Så ligger det till.

Frances

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 05 aug-09 kl 16:33 »
Jag har inte anklagat dig personligen Ponnier.

Det är bara min synsätt. Hittils i mitt liv har det aldrig varit motigt för mig att motionera mina hästar och skulle det göra det tycker jag att det är dags att ta sig en funderare.

Enligt mina erfarenheter brukar det bära emot ganska ofta för dom som det bär emot att motionera sina hästar. Jag har gott om exempel bara i grannskapet där hästarna inte ser annat än sin hage, förutom möjligtvis några veckor då o då när deras ägare får plötslig ispiration.. >:( Mn det brukar gå över lika fort om den uppkommer.

vårlängtan

• Småland
« Svar #18 skrivet: 05 aug-09 kl 17:42 »
Det är ju fantastiskt skönt och roligt för dej, Frances, som aldrig upplever det motigt. Grattis!
Men de flesta upplever nog att vissa dagar är det tungt och andra ting i livet sätter
käppar i hjulet för hur man önskar sej att ha det. Ibland blir det i perioder. . .
Jag ska göra vad jag kan för att åka till Eufemias Playday! Sånt är inspirerande.
Och på söndag åker vi till Elmia och kollar in en massa kallblod, det ser jag fram emot.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #19 skrivet: 05 aug-09 kl 20:27 »
Vårlängtan: Lyckost!!  Kika extra mycket på de vackra kallbloden åt mig med  ;)

Tack alla för era upp peppande ord. Skönt att det finns fler som har down perioder.Jag började fundera ett tag på om jag verkligen skulle fortsätta.Men jag ska ta det lugnt jag också precis som mina små kottar i hagen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

505 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser