Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tappat sugen, några råd?  (läst 6154 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tappat sugen, några råd?
« Svar #20 skrivet: 05 aug-09 kl 22:13 »
Jamen det kan väl för sjutton inte bara vara jag som känner att det är allt eller inget, hästarna ska inte drabbas av mina humörsvängningar.

Klart det finns saker som sätter käppar i hjulen här i livet.
Så även för mig, men jag anpassar hästeriet därfter. Tre små barn ger inte direkt massa tid och utrymme för hästhobbyt. Så därför har vi minskat ner från 10 tävlingshästar till två tävlingshästar varav vi fortfarande överväger om vi verkligen hinner ge acceptabel träning till båda två. Ponnyna kräver trots allt bara lite motion och ingen disciplinerad matchning.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

linnlusa

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 05 aug-09 kl 22:22 »
Jamen det kan väl för sjutton inte bara vara jag som känner att det är allt eller inget, hästarna ska inte drabbas av mina humörsvängningar.

Klart det finns saker som sätter käppar i hjulen här i livet.
Så även för mig, men jag anpassar hästeriet därfter. Tre små barn ger inte direkt massa tid och utrymme för hästhobbyt. Så därför har vi minskat ner från 10 tävlingshästar till två tävlingshästar varav vi fortfarande överväger om vi verkligen hinner ge acceptabel träning till båda två. Ponnyna kräver trots allt bara lite motion och ingen disciplinerad matchning.
Jag håller med dig. Har inte haft häst men väl hundar och det är väl i princip samma sak. De skulle ha sina timmar oavsett vad jag hade för mig eller hur jag mådde. Undantaget få tillfällen. Mycket kritik fick jag för det men jag ser det som så att skaffar man djur så har man vissa skyldigheter gentemot dem punkt slut. Kan man inte själv tillfredställa dem så får man se till att någon annan gör det.
Att man inte var dag känner sig lika motiverad kan jag mycket väl förstå men man får göra det som ska göras ändå.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #22 skrivet: 05 aug-09 kl 22:31 »
Kritisera inte människor för att dom är just det människor.
Alla har bra och dåliga paerioder .

Jag hade min i januari o lät då mina hästar få semester .
allt det dagliga sköttes självklart , men jag har ju "bara" hobbyhästar inga tävlingsdjur.
Mina pållar mådde bara fint att att " bara" gosas med i en månad.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ponnier

• Bemöt andra som du själv vill bli bemött!
    • Blekinge
« Svar #23 skrivet: 05 aug-09 kl 22:51 »
Håller med travelerhorses fullständigt !
Du får det svar du förtjänar.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #24 skrivet: 05 aug-09 kl 22:57 »
Alla avelsston runtom i landet är det ingen som klagar på att dom bara går i hage.
Ej heller för den delen kor eller andra djur .

Ingen sa nåt när jag blev opererad o inte kunde motionera mina djur ,, hundarna släpptes lösa på gården många ggr per dag då matte satt på trappan i gipps , inte led dom av det inte .

Visst är det optimalt att ha möjligheten att korrekt träna och aktivera sina djur men inte logiskt .
Ibland skiter det sej bara .

Jag är en bra djurägare ändå och det tycker jag alla är som vill sina djur väl oavsett om man lessnar ibland.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #25 skrivet: 05 aug-09 kl 23:19 »
Nog har jag perioder när det känns motigt, speciellt när det kör ihop sig med jobb och familj och vädret/årstiden inte inbjuder. Men för mig fungerar det så att bara jag har tagit mig till stallet så går det över och inspirationen börjar flöda.

Nu har jag haft tävlingshästar som inte har verkat trivas med att gå runt i en hage och "skräpa" och bara det är för mig en morot att se till att de verkligen får komma ut och tränas. Att sätta upp mål är en bra motivationshöjare, så även att ha en tydlig planering där man även lagt in tänkta viloperioder (sedan får man ju ändra sig eftersom om hästen har växtvärk och därför behöver tränas under en viloperiod etc.) Just kring jul och slutet januari är perioder då jag vet att jag tycker det är jobbigt så mina vilor är lagda där medan jag hålller igång största delen av betesperioden.

Sedan måste jag hålla med Francis, den dagen jag inte kände glädjen med hästen är den dagen jag säljer. För mig känns det bättre att någon annan (mer motiverad än jag) får ge hästen glädje än att den ska gå i en hage och skrota. Förutom den tid hästen tar från annat så är det även en ekonomisk faktor. En häst som inte används kostar lika mycket som en häst som används (minus kostander för träningar, kurser, tävlingar etc.

Jag förvånas också över att så många bara har "haghästar" de inte är intresserade av att använda eller att (i vissa fall) vårda nog bra.

Det här inlägget är inte tänkt som kritik till någon utan bara en förklaring till mitt synsätt. Sedan får andra göra precis som de vill!
« Senast ändrad: 05 aug-09 kl 23:21 av Sar »

Frances

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 05 aug-09 kl 23:54 »
Men inte för att vara otrevlig, frågan är ju varför en sån här tråd uppstår om det är helt okej för hästarna att stå i sin hage och vara överviktiga utan att man behöver ha dåligt samvete för det? Varför ska någon då känna att hästarna behöver igång fast man själv inte har lust?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #27 skrivet: 06 aug-09 kl 08:13 »
Nu har jag hängt i tråden ett tag och nu måste jag bara yttra mig.

En allmän fråga: Har folk så jäkla mycket pengar över så man har råd att ha 2-4 hästar drällandes i en hage som inte går att använda, typ halta, pensionerade, omplaceringar, misshandelsfall etc ???
Varför köper man på sig flera sådana hästar som man inte kan använda och som bara går och skräpar i hagen?
eller är det bara jag som inte ser nöjet i att ha ett så stort djur (och kostsamt) som inte går att använda och som enbart äter upp överskottet ur min plånbok?

Jag förstår att det i så fall känns motigt att aktivera sina djur när man hela tiden måste vara på sin vakt att inte skada dem, skrämma dem etc.

Hästar är gjorda för att vandra flera mil om dagen och ständigt beta för att hålla sig friska och mätta. I modern tid kan sällan människan erbjuda så stora marker åt sina hästar att de slipper passera samma ställe 2 ggr per vecka vilket gör att våra hästar får för lite motion/rörelse/aktivitet.
De får dessutom ofta kraftfoder eller tillskott i form av hö/ensilage för att hagen har för lite gräs och ovanpå det mineraler, vitaminer osv.
Det behöver alltså inte tillbringa 16 timmar i dygnet med att äta längre. Istället går de de 16 timmarna och äter gräs som de egentligen bara behöver hälften av tex.

Är inte det ett skäl gott nog som något att aktivera sin häst?

Jag tror många glömmer bort vad hästen egentligen är kapabel till och hur dåligt den mår av att gå i samma fyrkant dag ut och dag in. Emellanåt byter vi hage och känner oss väl till mods med att hästen får friskt nytt gräs och en annan vy att titta på. Men egentligen är det en piss i nilen i jämförelse med vad den upplevt i det vilda.
Ska det då vara så svårt att säga till sig själv; Idag går vi på tur i skog och mark och kikar lite(när vi ändå plockar svamp), imorgon går vi till lanthandeln och handlar mjölk (jag ska ju ändå dit) och i övermorgon kör vi en tur med vagnen osv.

Alltså, folk släpar med sina hundar överallt i tid och otid medans hästarna står kvar i hagen och glor efter sina ägare.
Man måste INTE spänna för, köra 1 timmes dressyr, hoppa femtielva hinder varje dag men en promenad varje dag är inte stor ansträngning. Och det är bra även för vår egen hälsa.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 06 aug-09 kl 08:44 »
HaHa det var fanimej debsta du har skrive  det var så jävla bra mvh

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 06 aug-09 kl 08:58 »
 ???
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

pålle

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 06 aug-09 kl 09:05 »
Var för förvånad ? har ja mia någåt mvh

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #31 skrivet: 06 aug-09 kl 09:10 »
Var för förvånad ? har ja mia någåt mvh
Jag upphör aldrig förvånas över din förutfattade mening om mig.

Ponnier

• Blekinge
« Svar #32 skrivet: 06 aug-09 kl 09:19 »
Jag svara väl då jag startade tråden. Ni som skriver hur dålig person man är när man låter sina hästar gå i en hage och skrota,ni som undrar varför man köper på sig hästar och hur myket det kostar. Jag köper naturligtvis inte på mig hästar med tanken att de ska gå i en hage och skrota ej heller att jag ska tappa sugen och orken. Ingen vet från dag till dag hur man känner sig,eller ???
Jag har haft häst i hela mitt liv fast då kallblod i huvudsak.Endast som sällskap och promenad.Aldrig varit intresserad av att tävla eller träna p högre nivå.Utan just för att jag mår bra i kropp och själ av att ha häst.Mina har stora områden att ströva på,de har stora boxar när de är inne.De går på lösdrift och är installade endast vid dåligt väder eller sjukdom/skada.Den äldre är inne när han visar att han fått nog av flyfäna.Han går givetvis med eksem täcke och huva ute. Han tas om hand för att må bra under eksem säsongen,alla får skötsel och omvårdnad.(Känns som jag skriver en repris).Valet är väl upp till var och en hur de köper/säljer sina hästar.Likaså vilken sorts hästar. Tävling,promenad,avel,vanvårdade osv... Mitt val blev som det blev.Omedveten om hur hästarna haft det .2 är köpta osedda.Inget jag ångrar dock,tvärtom.Efterforskningar har givit resultat på deras bakgrund,då deras beteende var annorlunda mot vad säljaren uppgav.Som någon skrev,vad är det för skillnad på en icke avels häst mot en avels märr?De går i sin hage ,mår bra,kan röra sig som de vill,får mat,vatten,sällskap,stimulans och daglig tillsyn.Anledningen till att jag startade tråden var för att få motivationen tillbaka,inte för att jag ansåg mina hästar må dåligt.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 06 aug-09 kl 09:32 »
Jag har inte hävdat att dina hästar mår dåligt Ponnier, min fråga var allmän då det verkar finns många på forumet med hästar som de inte använder direkt.
Själv har jag 2 hingstar som jag jobbar med om inte varje dag så i alla fall varannan för jag tycker de blir uttråkade och destruktiva annars. Och personligen skulle jag inte hinna med fler hästar än de 2 jag har.

pålle

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 06 aug-09 kl 09:45 »
Ja tyckte bra att ditt inläg  var så talande så du får vell fort sätta att förudras mvh

Ponnier

• Blekinge
« Svar #35 skrivet: 06 aug-09 kl 10:15 »
Kimma:Ok. Ja hingstar är ju livliga själar och därför valde jag att låna ut min lilla fis då han behövde mer stimulans än jag kunde ge och dessutom saknade jag hingst vana.Men han är numera valack och fått väldigt bra omvårdnad,uppfostran och miljöträning. :)

linnlusa

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 06 aug-09 kl 10:51 »
Nu har jag hängt i tråden ett tag och nu måste jag bara yttra mig.

En allmän fråga: Har folk så jäkla mycket pengar över så man har råd att ha 2-4 hästar drällandes i en hage som inte går att använda, typ halta, pensionerade, omplaceringar, misshandelsfall etc ???
Varför köper man på sig flera sådana hästar som man inte kan använda och som bara går och skräpar i hagen?
eller är det bara jag som inte ser nöjet i att ha ett så stort djur (och kostsamt) som inte går att använda och som enbart äter upp överskottet ur min plånbok?

Jag förstår att det i så fall känns motigt att aktivera sina djur när man hela tiden måste vara på sin vakt att inte skada dem, skrämma dem etc.

Hästar är gjorda för att vandra flera mil om dagen och ständigt beta för att hålla sig friska och mätta. I modern tid kan sällan människan erbjuda så stora marker åt sina hästar att de slipper passera samma ställe 2 ggr per vecka vilket gör att våra hästar får för lite motion/rörelse/aktivitet.
De får dessutom ofta kraftfoder eller tillskott i form av hö/ensilage för att hagen har för lite gräs och ovanpå det mineraler, vitaminer osv.
Det behöver alltså inte tillbringa 16 timmar i dygnet med att äta längre. Istället går de de 16 timmarna och äter gräs som de egentligen bara behöver hälften av tex.

Är inte det ett skäl gott nog som något att aktivera sin häst?

Jag tror många glömmer bort vad hästen egentligen är kapabel till och hur dåligt den mår av att gå i samma fyrkant dag ut och dag in. Emellanåt byter vi hage och känner oss väl till mods med att hästen får friskt nytt gräs och en annan vy att titta på. Men egentligen är det en piss i nilen i jämförelse med vad den upplevt i det vilda.
Ska det då vara så svårt att säga till sig själv; Idag går vi på tur i skog och mark och kikar lite(när vi ändå plockar svamp), imorgon går vi till lanthandeln och handlar mjölk (jag ska ju ändå dit) och i övermorgon kör vi en tur med vagnen osv.

Alltså, folk släpar med sina hundar överallt i tid och otid medans hästarna står kvar i hagen och glor efter sina ägare.
Man måste INTE spänna för, köra 1 timmes dressyr, hoppa femtielva hinder varje dag men en promenad varje dag är inte stor ansträngning. Och det är bra även för vår egen hälsa.
Precis så tänkte jag men formulerade det inte lika bra!

Existens?

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 06 aug-09 kl 11:27 »
Det tråkiga är att så fort nån människa på ett forum råkar nämna att den mår dåligt emellanåt, och att den då bara orkar med den dagliga skötseln av sina djur, inte orkar aktivera dom en tid. Ja, då ska den personen direkt tryckas till och få höra att den ska omedelbart sälja sina djur eftersom den inte orkar ta hand om dom.
Så här är det på alla forum, med Bukefalos som ett lysande ledande exempel, gunåde den som råkar säga nåt sånt där...
Jag tror att vi alla har dagar då det känns motigt, även de som anser sig perfekta och möter varje dag med ett glatt leende och rusar ut till sina hästar för den dagliga 6-timmars träningen.

TS ville ha lite råd för hur hon skulle återfå motivationen dessa dagar, inte höra att hon är en värdelös djurägare.
Men en sak har hon förmodligen lärt sig: Kom inte med en sån fråga på ett forum, då får du genast veta att du är oduglig.

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 06 aug-09 kl 11:36 »
Jamen jöstanes. Det är väl ingen som har talat nåt om någons person!  ???

Utan allmänna spörsmål. Jag tycker det är värt en funderare varför det blir så här just i hästsammanhang. Det är ju ingen som söker efter motivation för att tvinga sig själv på en golfrunda eller för att skruva på sin sportbil eller liknande?

Man måste väl inom sig veta isåfall att man borde ha engagerat sig mer i sina djur annars skulle inte det dåliga samvetet ligga o gnaga. Varför sätter man sig en sådan situation är för mig konstigt.
Samma med dom som har en häst dom inte klarar av, varför sånna inte byter häst o skaffar sig en som dom kan ha roligt med istället.

OBS OBS OBS Dessa funderingar var inte heller riktade till någon särskilld utan saker jag tänker på bara!

Ponnier

• Blekinge
« Svar #39 skrivet: 06 aug-09 kl 12:32 »
För egen del så tar jag inte åt mig uttalandena som sälj eller ifrågasättande gällande mig som person,visst tycker jag det är väldigt tråkigt att läsa mellan raderna en del skriver här som kanske ser mig som en urusel ägare som har 4 hästar varav 3 som bara går och skrotar i hagen.Men jag har lärt mig genom åren då jag besökt framför allt Buke forumen.Tar aldrig åt mig längre utan vill gärna försöka förklara min syn på mitt hästhållande och i viss utsträckning förklara varför om någon undrar.Sen om jag förklarar kortfattat hör inte hit då jag anser att utomstående inte har ett dugg med att göra mer ingående orsaker. Och jag håller med: Många kastar ofta sten i glashus.Men visst vill de flesta utgöra sig för att vara den perfekta hästägaren,men jag tycker det är bättre att kunna erkänna sina fel och brister.Och våga fråga om råd.Men jag förstår ditt inlägg till fullo Existens?och håller med!

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser