Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rönnbär -igen  (läst 12613 gånger)

Silje A

• Västmanland
SV: Rönnbär -igen
« Svar #20 skrivet: 27 aug-09 kl 13:44 »
man ska plocka rönnbär på sen hösten då är de mogna... men plockar man dem nu så är det nog mycket pektin i dem om man ska göra gele av dem

Brokullen

• Dalsland
« Svar #21 skrivet: 05 sep-09 kl 11:20 »
Köldknäppen funkar jättebra att ge dom i frysen.
Man kan göra supergod marmelad av rönnbär och vildäpplen.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

lurventuss

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 12 sep-09 kl 15:34 »
Jag plockade rönnbär för en dryg vecka sen. Slängde in dem i mitt frysfack över natten och hade dem sedan i jäsbröd dagen efter. Det smakade jätteilla!  :-\ Är det för att jag inte torkade dem, tro? Och är det någon av er som vet hur man ser skillnad sötrönnbären och de andra?

Sommartorparn

« Svar #23 skrivet: 17 sep-09 kl 18:06 »
Jag tror att sötrönnen är ganska sällsynt. Bären är större än de vanliga rönnbären. Enligt foto då. Jag har nog aldrig sett någon sötrönn och då bor jag ändå i mellaneuropa.

F ö fanns det mycket rönnbär här också. Och de vanliga recepten på gelé ger ett ganska beskt resultat, jämfört med köpt gelé. Nu var det så att jag gjorde en mindre sats redan i stugan i Sverige utan tillgång till recept och då hade jag i bakhuvudet att det ska vara 1kg syltsocker på 7 dl osötad saft (så står det på tyska syltsockerförpackningar, på de svenska hittade jag inget recept på gelé, så då tog jag alltså receptet jag mindes), vilket blev söt och gott, men tydligen onödigt, eftersom rönnbär har en relativt hög pektinhalt. Nåväl. Väl tillbaka i Tyskland följde jag först Vår Kokboks recept och tyckte nog att det blev lite väl beskt. Sen tog jag mer socker (vanligt) i nästa sats. Det blev förstås för mycket rönnbärsgelé för vår privata konsumtion, men jag tror jag ska sälja lite på den kommande basaren.

Dessutom gillade jag inte färg och konsistens på geléet på svenskt syltsocker. Konsistensen fattar jag varför (för mycket pektin), men varför den fick sån färg förstår jag inte. Nu är det här OT, men vad jag inte heller fattar är varför de rekommenderade koktiderna på tyskt och svenskt (äh, danskt egentligen, förstås) syltsocker är olika. Pektin är väl pektin antar jag.

Jan lindgren

« Svar #24 skrivet: 25 sep-09 kl 16:59 »
Hej!
Sötrönn är en odlad rönn. I Sverige brukar det vara sorten Edulis. Bären är större och saftigare och möljigen lite mindre besk. I Tyskland finns tex Rosina. Moravica är ev samma som Edulis.
Prova också Ullungrönnen som inte är lika besk som den svenska. Det blir en mycket fin marmelad.
Det som kallas sötrönn i Finland är div. sorbushybrider. Ryssarna har korsat rönn och Oxel med en del närstående arter som aronia och päron för att få fram nya bär. En del av dessa går att köpa i Tyskland och andra kan man hitta i Lettland.
Birgitta och Rosmari som säljs i Sverige är ungefär som de vilda rönnbären.
MVH
Jan

emma.t

« Svar #25 skrivet: 26 sep-09 kl 12:03 »
Vinäger! Göra vin ut av dom, kanske blandat med äpple, och sen förvandla det till vinäger, det är det bästa som finns. Själva vinet är dock rätt beskt om inte man har i mycket äpple. Att göra vinäger är det bara att ta vinet in ett öppet behållare, t.ex en kruka eller ett stort konserveringsburk, sen ha i 'vinägerns moder' (engelska, 'mother of vinegar'), detta är ett geleklump som bilder sig i vinäger, om man köper ekologisk äppelcidervinäger bruker den bildas i flaskan efter ett tag. Vinägerorganismen behöver syre så sätta inte ett lock på krukan, förutom ha på en tygbit, fästat med gummiband så att luft kan komma in men inte damm. Näe den smakar tillräckligt surt tar man utt modern, sila vinägern och tappa upp på flaskor. Det går ju att pasterisera också om inte man vill att mer moder bildas men jag brukar bara ta ut det nät drt formas (att undvika att det hela blir bara gele!). Beror väl på hur länge man ska förvara den. Själva modern kan förvaras i kylskåpet ett bra tag.
Man kan ju göra modern själv också, har inte gjort själv men det är tydligen lett. Finns en beskrivning i boken 'living on the earth' av alicia bay laurel, men någon har lånat min kopia just nu.

Tonysson

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 15 nov-09 kl 02:34 »
Har idag varit sur och tittat ut på den regniga dagen. Utanför har jag en stor rönn med enormt mycket bär, och då kom funderingarna.
Letade sedan på nätet vad som står skrivet om rönnbär, men faktiskt inget som visar vad de kan innehålla med avseende på vitaminer, mineraler, eller annat bra.  Bara en massa gele recept, "uppfriskande" sura drycker och annat.

Jämför svindyra Gojibär, där finns mycket information om alla "nyttigheter".

Kan det vara så, jag säger kan, att eftersom rönnbär växer vilt och är helt gratis, är det inte intressant att gå till torgs med deras företräden.

Vad tror ni?

Tony

lurventuss

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 nov-09 kl 20:54 »
Jaaa, är det ingen som tjänar på att ta fram positiv fakta om en produkt, vad är då poängen? Är väl ingen som lägger ner tid och energi på något som man själv inte får ut något av? Tråkigt, men oftast är det så.  :-\

Broberg

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 nov-09 kl 03:16 »
Har fått saft av rönnbär och äpplen av lillebror. Smakar inte alls dumt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 2 användare
Undine, simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser