Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur gör man egen lammkorv.  (läst 3244 gånger)

slöfocken

hur gör man egen lammkorv.
« skrivet: 31 jul-09 kl 00:24 »
Hej.

Jag skulle va tacksam (o gärna skicka en smakprov :-) ) om jag fick hjälp av nån här som vet hur man gör egen korv, helst lamm korv, vi tänkte slakta snart o då skulle det va bra om man kunde ta reda på tarmarna.

har kollat på nätet, men inget tillfredställande.

Räcker det om spolar rent tarmarna eller måste man skrapa rent dom?

Mvh Sam

kurt

SV: hur gör man egen lammkorv.
« Svar #1 skrivet: 04 aug-09 kl 14:58 »
Se http://www.salsus.se/ och sök efter lamm

slöfocken

« Svar #2 skrivet: 10 aug-09 kl 15:02 »
tack för länken. men var hittar jag hur man rengör tarmarna på ett vettigt sätt. har provat att spola rent, vända dom (in ut/ut in ? ), o spola igen, men lukten stannar kvar!

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 aug-09 kl 15:03 »
Salta kanske? Ska kolla i mitt husmoderslexikon om det står ngt där.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 10 aug-09 kl 16:46 »
Har för mig de ska skrapas också, så att tarmluddet försvinner. Förvaras saltade.

Kuriosa: Svenska fårtarmar inte duger i industrin. De är alltför sköra och går sönder. Importeras från Asien, fåren ska äta kaktusar och tistlar, då blir det starka och bra tarmar.

kurt

« Svar #5 skrivet: 10 aug-09 kl 18:15 »
tack för länken. men var hittar jag hur man rengör tarmarna på ett vettigt sätt. har provat att spola rent, vända dom (in ut/ut in ? ), o spola igen, men lukten stannar kvar!

Det finns bra beskrivning där:

http://salsus.se/index.php?page=fjaelster-och-tarm

Den skall vändas ut och in, och sedan skållas och skrapas.

Putte

« Svar #6 skrivet: 30 aug-09 kl 22:23 »
Det är som Edgar skriver, att de svenska lamm/fårtarmarna håller för dålig(ömtålig) kvalitet för att vara bra till korv. Köp istället på ICA eller liknande. Men använd gärna köttet från lammen till korv.

De svenska fåren får för "bra" mat, lättsmält. Det innebär att de inte blir tillräckligt hållbara. Får från bland annat Australien går på mycket sämre och kärvare bete vilket gör att tarmarna blir härdade och håller bättre till korv.

Wisteria

« Svar #7 skrivet: 30 aug-09 kl 22:34 »
Kanske jättelöjlig kommentar... Men min mamma berättade att hon när hon var liten drog lammfjälster mellan två linjaler som var typ lite vassa för att få bort luddet... det lätt snabbt och enkelt!

slöfocken

« Svar #8 skrivet: 31 aug-09 kl 00:19 »
låter intressant, hur fixerar man 2 linjaler? har du nån beskrivning.

Wisteria

« Svar #9 skrivet: 31 aug-09 kl 08:53 »
Nej ja har ingen beskrivning, men man ska liksom dra dom igenom nåt lite smalt och halvvasst... och vilken suverän hemsida om korv...

Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser