Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dela med er......................................  (läst 3156 gånger)

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
Dela med er......................................
« skrivet: 29 jul-09 kl 00:04 »
.....................vad äter ni för "BRA" mat på vardagarna....................... ?

Allt i  från tips och recept är välkommet!!!!!
Har tröttnat på vardagsmenyn :-\ behöver nytänkande!!!!!

Anna :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
SV: Dela med er......................................
« Svar #1 skrivet: 31 jul-09 kl 18:21 »
Jag var på middag igår hos några bekanta och de bjöd på en vansinnigt god 'typ gratäng'.
Stek lika mängder squash och aubergine i smör, salt och peppar, lägg i en ugnsform och strö över chevre ost och ringla över honung. Gratinera tills den har fått fin färg och krydda med färsk timjan, samt ev. mer salt/peppar. Detta serverades som del i en buffe men det går utmärkt att ha som ensamrätt med t.ex.x något gott bröd till.
Det går säkert också att variera med andra grönsaker.
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

malines

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 31 jul-09 kl 19:17 »
Pytt av olika slag, med gul lök och vitkål som bas. Sedan är det bara att kasta i vad man känner, diverse rotfrukter, bönor... Serveras förslagsvis med en klick creme fraise eller god hemmapulad kall sås.

Pumpkin

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 20 aug-09 kl 19:50 »
Potatissoppa, tex! Fräs lök i lite olja, häll på buljong, lägg i potatis samt ev lite blomkål el palsternacka, koka det mjukt. Mixa med mixerstav ( uppskattas av barn). Lyxigare variant: mixa ner matlagningsgrädde el dyl. En klick turkisk yogurt på toppen ev.
Everything is an experience

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #4 skrivet: 24 aug-09 kl 20:23 »
Idag åt vi ingen "bra" mat alls, men gott och snabbt var det i alla fall:
Färdigköpt potatisgratäng, bara att värma (sådåant får man väl knappt nämna på det här forumet, men det var inte jag som köpte den i alla fall!)
Färdigköpta grönsaksbiffar (nästan lika illa, men de är ju så goda!)
Till detta paprika, groddar och sweet-chili-sås.
mums!
Jobba aldrig så hårt att du inte kan med att le samtidigt - men om du måste, så får du le efteråt istället åt att du har gjort ett bra arbete.

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 aug-09 kl 21:13 »
I går åt vi rotsaksgratäng med trumpetsvampsås, bondbönor, ättiksgurka o gele, allt hemmaodlat/skogsplockat. mumma!

En annan favorit är fläskgryta med rödbetor, lök morötter lagerblad, salt o peppar. och lite kräm fräs.

speedwell

• Uppland
    • Min hemsida =D
« Svar #6 skrivet: 25 aug-09 kl 16:48 »
allt hemmaodlat/skogsplockat. mumma!

Du var tvungen att påpeka det bara för att retas med mig va? *ler*
Men vilken härlig känsla det är att veta varifrån maten man äter kommer, ännu härligare att man har skördat den själv!
Ha det gott!

Pan

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 05 sep-09 kl 13:51 »
Koka sönder linser och använd som bas i en gryta. Riv sedan svensk vitkål till. Det blir näringsrikt, billigt och veganskt!

Vurre

« Svar #8 skrivet: 05 sep-09 kl 22:45 »
Koka sönder linser och använd som bas i en gryta. Riv sedan svensk vitkål till. Det blir näringsrikt, billigt och veganskt!

Som om veganskt skulle vara nåt bra? Dessutom låter det väldigt trist och det verkar inte vara lätt att odla linser heller.

Idag är det lördag och vi har jobbat hela dan och ville ha nåt lättlagat till kvällen så vi la lite lamm på grillen som vi åt med grillade grönsaker och sallad och tomater. Mycket olja i salladsdressingen, liksom vitlök. Gott. Nöjd. Mätt.
snus? vad är priset på en pris?

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #9 skrivet: 30 sep-09 kl 12:49 »
Jag brukar tycka om att göra sånt som sköter sig självt i ugnen eller på spisen och som bara tillagas i ett kärl - då det är rätt trist att diska.

Några tips kan vara gratänger med blandade grönsaker. Det mesta brukar gå bra ihop, bara man tänker på storleken på bitarna så det blir klart mer eller mindre samtidigt. Häll på lite grädde eller ägg-mjölk blandning och eventuellt någon ost. Bitar av får- eller getost brukar jag tycka ger en god smak. Färska örter att hacka i lyfter också en hel del. Sen kan man slänga i lite bacon eller små korvbitar om man vill ha någon form av kött i.

Ett annat tips är att koka ris tillsammans med t.ex. lök, bönor (om de är förkokta), kål av olika slag, broccoli, tomater osv.. Blir en mer intressant bas än bara ris och man behöver oftast ingen sås. Kan också serveras med lite chorizo-korv man stoppar i på slutet, eller en burk tonfisk kanske. Tipset är att innan man häller i vattnet för att koka så "steker" man riset i en god slatt olivolja och gärna med hackad vitlök. Mycket godare än bara vanligt kokt ris.

Vill man kan man givetvis servera båda ovanstående exempeleller liknande, fisk, stekt/grillat kött eller vad helst du nu kommer på.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

kossan

• Var sak har sin tid!
    • Bohuslän
    • www.bokedalensparadis.blogspot.com
« Svar #10 skrivet: 03 okt-09 kl 14:29 »
Vad mycket bra tips.............. :) :) :) :) :)
Avlar på faverolle, svart koppar maran och vaktlar! Har katterna Rosa och Kurt!
www.bokedalensparadis.blogspot.com

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 09 okt-09 kl 02:59 »
Sätt igång lite groddar på diskbänken. Det är alltid frächt och inspirerande.
Jag brukar ha mungbönor. Bäst 4:e dagen sen åker de in i kylskåpet.
Alfaalfa är alltid en höjdare: I alla sallader, i mackor på utflykt, som sopptillbehör.
Gör lite linssoppor med valfria grönsaker.
Har du tid gör en veg lasagna med spenat, keso, god ost, morot, kryddor etc.
Risrätter; koka med linser (bra aminosyrior ihop!), lägg ner i sopprester, eller mixa och blanda med svamp, grönsaker, chilli etc och stek som biffar.
Spagetti/nudlar med het tomatsås med aduki-, bruna bönor, kidney, kikärter.
Rotsaker; ugnsrostade, som rårakor i olika blandningar, som höstsoppa med viltkött, svamp.

Känn efter vad du verkligen gilla och börja där så kommer inspirationen tillbaka.
Matlag med släkt/vänner/kollegor kanske passar dig?

Lycka till!
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Jennyt

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 14 nov-09 kl 19:37 »
Idag blev det Flygande Jacob, gjord på rester ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bea

« Svar #13 skrivet: 14 nov-09 kl 19:53 »
Idag blev det pasta sallad
Gnuccisar
Sallad
Gurka
Tomat
Paprika röd
Brokoli
Blommkål
Grillad kyckling eller kassler Obs om man använder kyckling använd bara filen spara resten och värm dagen efter till lunch
Någon god ost av typ feta variant
Dressing mix tex örtagård

Midvinter

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 14 nov-09 kl 20:57 »
Häromdan åt jag detta:

Kokta vetefrön (istället för ris, smakar mera)
Spenat med stekt lök, vitlök, fetaost, svarta bönor och cashewnötter.

Idag lagade jag:
Svamprisotto
tofu stekt tillsammans med vitlök, torkade tomater, soja och chilli
Stekt pumpa

Tofun blev väl sådär, ingen van tofuätare så vet inte riktigt hur man ska tillaga det för att det ska bli bra, men det andra blev skitgott.

En annan pumparätt:
kör gröna ärter, avokado och evt. lite salt och peppar i en mixer så det blir mos.
Skär pumpa i ca 1-2 cm tjocka skivor och stek i smör eller olja. Evt. tillsammans med gurkmeja, lökfrön eller något annat gott, men inte nödvändigt. Pumpa smakar så gott av sig själv.

Annars är sallad favoriten. Blandar några av dessa, allt efter vad jag känner för och har hemma:
Tomater
Fetaost
Avokado
vindruvor
färsk spenat
bönor
nötter
gurka
pesto
paprika

Vindruvor är väldigt gott tillsammans med tomater och fetaost tycker jag.

och dressing m. vinäger, olja, salt och kanske peppar och örtkryddor är obligatorisk!
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Ulricaa

• -
« Svar #15 skrivet: 14 nov-09 kl 21:10 »
vi åt cordon bleu a la tinas cookalong idag med potatismos och sås. Jättegott! och det går fort! jättesmidigt och jättegott! Till efterrätt blir det sannas nötkaka med hemlagad glass...
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #16 skrivet: 18 nov-09 kl 03:49 »
Tjälknöl på en gammal älg från 2005. Hittade på en ny variant. Istället för en lag på flera liter (som ska kastas bort sen) fräste jag en gul lök och presset från en hel vitlök i lite smör och rapsolja. Hällde på ca 1 dl vatten och 1 tsk salt. Rullade det färdiga köttet i det och lät dra i två timmar. Öste ibland.
Lyfte upp köttet och hällde resterande löklag i en rest av wiskysås.
OJ! Vad gott det blev. Och inget slängdes!
Mums.....
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 21 nov-09 kl 14:30 »
Igår åt vi gulasch. Fick ju koka en stund så det är kanske inget man gör efter jobbet, men det är ju suveränt som matlåda  i frysen ;)

Dagen innan blev det pulversoppa :-[ Tycker egentligen om att göra mat från grunden, men ibland får man frångå sina ideal. Iallafall, en påse med ost och broccolisoppa osså fräste jag kyckling champinjoner och vitlök som jag hystade i soppan. Blev faktiskt helt OK. Enklare mat har jag inte gjort på länge. Vill man så är det ju faktiskt himla lätt att göra soppan från grunden oxå.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

bea

« Svar #18 skrivet: 21 nov-09 kl 17:17 »
Idag blev det lyx mat ;D
Brynte oxfile i småbitar med lök och röd paprika pepprade och saltade hälde på kelda (den röda) och slängde i mörk ox buljong tärning,kokade färsk pasta till.
Snabbt lätt Dyrt men gott :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 2 användare
Rosanne, karsan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser