Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svensktillverkad ekologisk pommes, finns det?  (läst 6120 gånger)

Annika Johansson

• Östergötland
svensktillverkad ekologisk pommes, finns det?
« skrivet: 24 jul-09 kl 16:26 »
Jag hittar inte denna "nödvändiga" produkt, och är ju på tok för lat att försöka göra egen..
Har någon annan hittat, eller ska jag glömma den enda potatisvarianten som är god?

undrar Annika

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: svensktillverkad ekologisk pommes, finns det?
« Svar #1 skrivet: 24 jul-09 kl 17:03 »
Menar du på fullaste allvar att pommes är godare än klyftpotatis? :)

Jag har inte sett ekologisk pommes.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 21:21 »
Javisst, jag ljuger inte, det ÄR godare!!  ;D
Jag tycker inte om potatis... konsistensen kanske...  jag är uppvuxen med potatis 7 dagar i veckan, och har ätit mer än jag vill.. sorry, jag tycker inte om potatis, annat än som pommes eller chips i mindre mängd. :-[

Ekologisk - kanske en önskedröm ett tag till, men fasen svensktillverkad iallafall?

Imina

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 jul-09 kl 23:16 »
Har för mig att jag sett eko-pommes någonstans. Antingen Icas eller Änglamark...men Svensktillverkade...!? Ingen aning.
Mamma, myskankskötare och svinaherde.

bakben

« Svar #4 skrivet: 25 jul-09 kl 00:23 »
Jag hittar inte denna "nödvändiga" produkt, och är ju på tok för lat att försöka göra egen..
Har någon annan hittat, eller ska jag glömma den enda potatisvarianten som är god?

Så jobbigt är det inte att göra Pommes och den blir garanterat godare än något halvfabrikat som är uppvärmt i ugnen.
"Trying is the first step towards failure." - H. Simpson

Vilse

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-09 kl 01:10 »
Vad är det som gör det jobbigt?
Skala en potatis eller bara skrubba en, har en manick som skär potatisen i one go,,hetta upp oljan,,sänk i oljan,,ta upp o låt vila en minut och sen tillbaak i någon minut igen. Låt rinna av i en handuk.
Jag har inte köpt pommes på många år.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 27 jul-09 kl 22:36 »
Ahh, men jag vill ju inte göra egna. Vi har väldigt sällan potatis hemma, och vad göra med all olja? Måste köpa en fritös..
Nää, jag vill ha färdiga pommes i frysen så jag kan ta fram just den dagen..

Vurre

« Svar #7 skrivet: 28 jul-09 kl 15:40 »
Nä, det bästa är väl att köpa färdiggjorda pommes frites så att man får sin dagliga dos transfetter. Och börjar man göra egen pommes frites blir det bara ett elände, de är så goda att man inte vill äta något annat.
snus? vad är priset på en pris?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #8 skrivet: 28 jul-09 kl 16:26 »
Jag söker också ekologiska och/eller svenska färska Pommes till vår restaurang. Jag behöver cirka 500 kilo i veckan och lyckas inte hitta denna produkt. Någon??
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 28 jul-09 kl 16:45 »
Örk, köpt pommes i all form är vedervärdigt, man känner transfetterna lägga sig runt midjan,för att inte tala om hur dålig i magen jag blir i flera dagar efteråt. Nä tacka vet jag färska hemfriterade potatisar. Slår ALLT!
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #10 skrivet: 28 jul-09 kl 16:56 »
Örk, köpt pommes i all form är vedervärdigt, man känner transfetterna lägga sig runt midjan,för att inte tala om hur dålig i magen jag blir i flera dagar efteråt. Nä tacka vet jag färska hemfriterade potatisar. Slår ALLT!

Iallafall för storkök finns det transfettfria pommes. På kvalitetställen så är denna pommes dessutom kyld och inte fryst. Hur det ser ut hos konsumenter har jag inte en aning om.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 28 jul-09 kl 16:59 »
Iallafall för storkök finns det transfettfria pommes. På kvalitetställen så är denna pommes dessutom kyld och inte fryst. Hur det ser ut hos konsumenter har jag inte en aning om.
Jag har dock aldrig sett transfettfria pommer i den vanliga ica affären.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 28 jul-09 kl 22:26 »
Ska det inte deklareras - delvis härdat fett, om det kan vara transfett? Felix säger vegetabilisk olja.. nämner inget om delvis härdat..
« Senast ändrad: 28 jul-09 kl 22:30 av Annika Johansson »

Vurre

« Svar #13 skrivet: 28 jul-09 kl 22:28 »
Ska det inte deklareras - delvis härdat fett, om det kan vara transfett? Felix säger vegetabilisk olja..
=palmolja?
snus? vad är priset på en pris?

silverina

• Livet är något som pågår just nu..
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 07 aug-09 kl 08:54 »
Hej
Gör egna klyftpotatis istället, gott, snabbt och enkelt! Skala och klyfta potatis, lägg i braspanna, häll över lite olivolja, ställ in mitt i ugn 225 grader ca 30-45 min beroende på potatissort. Strö över flingsalt.
Silverina

Brobacken

« Svar #15 skrivet: 07 aug-09 kl 12:04 »
Ica I love Eco har klyftpotatis av svensk potatis. Änglamark (Coop) har klyftpotatis, men också vanliga pommes, som dessutom är kravmärkta. Ursprung vet jag ej där.
» Hellre en inkonsekvent ängel än en konsekvent jävel! «

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 07 aug-09 kl 14:11 »
Jag har sökt i mina ICAbutiker men inte hittat, ska fråga personalen vid tillfälle..

Tack!

blåkulla

« Svar #17 skrivet: 11 aug-09 kl 21:26 »
hur svårt är det att skala pluggen och trycka till och frysa in i lagom paket  ??? ??? ??? ??? ???
maskinen kostar 168:- på    http://www.lyckasmedmat.se/

« Senast ändrad: 11 aug-09 kl 21:30 av blåkulla »

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 11 aug-09 kl 22:51 »
Jag vill inte fritera själv.. därför har jag inte ens tänkt tanken..

Menar du att jag kan frysa potatisstavar och sen bara värma i ugnen 20 minuter och det blir som köpta?
( vilka jag faktiskt tycker är en ok modell på potatis, som inte är min favvomat.. )
Utmärkt, då köper jag en sådan!!

blåkulla

« Svar #19 skrivet: 11 aug-09 kl 23:45 »
Jag vill inte fritera själv.. därför har jag inte ens tänkt tanken..

Menar du att jag kan frysa potatisstavar och sen bara värma i ugnen 20 minuter och det blir som köpta?
( vilka jag faktiskt tycker är en ok modell på potatis, som inte är min favvomat.. )
Utmärkt, då köper jag en sådan!!

öhhh jag har nog inte fattat din fråga  :o
du tror väll inte på fullt allvar att du ska kunna köpa färdigfriterad pommes som är fryst  ;D ;D ;D

åk till mcdonalds  ;)  där orkar dom fritera

Dela detta:

* Inloggade just nu

748 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser