Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till personbilen  (läst 22092 gånger)

tropfrog

• Västergötland
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #40 skrivet: 16 jan-17 kl 10:35 »
Härlig trådarkeologi!! Mycket kul läsning.

Det kan ha hänt en del på elcykelfronten sedan sist:)

Vi borde ta upp diskussionen om pyramiderna igen😂

Mvh
Magnus

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #41 skrivet: 16 jan-17 kl 14:32 »
Ångackumulatorlok har använts även i Sverige. Bl a exploderade ett sådant vid gasverket i Stockholm i slutet av 1920-talet. http://runeberg.org/tektid/1929a/0195.html

Problemet med den tekniken är dock den låga verkningsgrad man får hos ett ångmaskineri som måste arbeta med våt (alltså inte överhettad) ånga vid relativt låga tryck och temperaturer, i all synnerhet om man blåser ut den förbrukade ångan vid atmosfärtryck och inte kan ha en kondensor för att ordna bra vakuum på avloppssidan. Kondensor är sedan urminnes tider självskriven vid stationära ångkraftanläggningar, men den blir alldeles för skrymmande för att ha med sig ombord på ett fordon.
Jag skulle tro att av den energi man kan lagra i en ångackumulator ombord på ett fordon, kan man knappast dra nytta av mer än 5-10 % för fordonets framdrivning.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #42 skrivet: 18 jan-17 kl 14:38 »
Detta är väl mest att betrakta som en underhållande "troll- och skämttråd", men det gör inte startfrågan mindre intressant.

Min högst seriöst menade input till saken är att det oavsett teknik sannolikt går år mer energi för ett fordon som lyfter sig från marken än om det vilade på hjul. Luftskepp/zeppelinare är förstås ett (möjligt) undantag eftersom dess lyftkraft är statisk, d.v.s. inte kräver någon energi för att hållas igång. Orsaken till att vi fortfarande inte ser en massa luftskepp dagligen antar jag beror på att de dels läcker ganska mycket, och det av en dyr gas (helium) som håller på att bli en verklig bristvara, dels är så fysiskt stora att framdrift i högre hastighet kräver massor av energi, och för att klara sig mot minsta blåsväder krävs ännu mer energi. Nej, vi kommer nog hålla oss på marken även i framtiden när vi vill spara energi, med undantag kanske för supraledande "magnetmagi" som verkar på centimeterhöjd över marken.

Kort och gott, energieffektivare alternativ till personbilen har med största sannolikhet även i framtiden hjul under sig!

När det gäller energieffektivitet tycks många ha en tendens att snöa in på högteknologiska framdrivningssystem som inte bara ger oss bättre omvandling av bränsle/energikälla till rörelse, utan också allt bättre återvinner rörelseenergin när vi vill stanna. Jättebra och något självklart att lägga resurser på att utveckla, men om man i mycket högre grad än idag också gick in för att skapa transportmedel med mycket mindre energibehov skulle vinsterna totalt sett bli MYCKET större, och det med ganska enkla medel! Det handlar så klart om friktion, aerodynamik och i viss mån vikt. -Och så förstås att fordonens nyttjandegrad ska höjas, och helst även kunna varieras under pågående färd. Att som i dagens bilar ha plats för tre personer på bredden och sedan åka omkring ensam ger varken optimal aerodynamik eller vikt. Ju närmare vi vågar komma vardagsbehoven desto mindre, lättare, energisnålare och inte minst billigare kan vi bygga fordonen. Med ett vettigare skattesystem kan man sedan unna sig att ha flera fordon för hushållets olika behov, och det på samma yta som den stora familjebilen vi sällan nyttjar till fullo. Är vardagsfordonet litet, effektivt och billigt blir det pengar över till att HYRA större fordon vid behov, betydligt oftare. Kanske ha de större fordonen i poolform?

Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Bo

« Svar #43 skrivet: 18 jan-17 kl 19:26 »
Vägtrafikanten kommer väl snart att slippa köra själv och att äga ett eget fordon blir onödigt. - Man beställer en transport med mobilen och det rullar fram ett förarlöst fordon där man knappar in sin destination på en display. - Betalning via autogiro.

Sedan tar sig fordonet till en ny klient eller till en underjordisk parkering för uppladdning.

Detta koncept kommer att ge en nytändning för Europas alla traditionella tätorter, när man äntligen blir kvitt kantstensparkeringen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #44 skrivet: 18 jan-17 kl 20:25 »
Jojo, en stad full av förarlösa fordon ;D Går säkert i fantasin, men knappast i verkligheten.

Perfekt för den harige självmordsbombaren...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 18 jan-17 kl 21:23 »
Vägtrafikanten kommer väl snart att slippa köra själv och att äga ett eget fordon blir onödigt. - Man beställer en transport med mobilen och det rullar fram ett förarlöst fordon där man knappar in sin destination på en display. - Betalning via autogiro.

Sedan tar sig fordonet till en ny klient eller till en underjordisk parkering för uppladdning.

Detta koncept kommer att ge en nytändning för Europas alla traditionella tätorter, när man äntligen blir kvitt kantstensparkeringen.
Lär inte fungera så bra för oss som bor ute i obygden.

Bo

« Svar #46 skrivet: 18 jan-17 kl 22:00 »
Där fungerar drönare bättre. Det blir för dyrt att hålla ett vägnät i ordning för den glesa trafiken. http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare

Pettson2

• Skåne
« Svar #47 skrivet: 18 jan-17 kl 22:24 »
Där fungerar drönare bättre. Det blir för dyrt att hålla ett vägnät i ordning för den glesa trafiken. http://www.svd.se/har-ar-varldens-forsta-dronare--for-passagerare

Eftersom jag redan bor på vischan och i åtminstone en del fall passar in på definitionen drönare kan väl sägas att jag är vällokaliserad.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #48 skrivet: 18 jan-17 kl 23:37 »
 ;D

Vägnätet hålls inte bara igång för att flytta folk, det finns tyngre transporter på vischan. Sverige lever inte av musklick allena ;)

Bo

« Svar #49 skrivet: 19 jan-17 kl 06:29 »
Timmertransporterna tar vi med zeppelinare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 19 jan-17 kl 08:20 »
Timmertransporterna tar vi med zeppelinare.
Är det inte bättre att börja flotta igen?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #51 skrivet: 19 jan-17 kl 09:52 »
Är det inte bättre att börja flotta igen?

I den mån timret ska transporteras på sträckor där det finns ett lämpligt vattendrag som rinner åt rätt håll.
Och om inte kunden som ska ha timret kräver att det inte får ha legat i vatten. För 100 år sedan stod detta i upphandlingsvillkoren för stängselvirke till SJ!

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #52 skrivet: 19 jan-17 kl 13:12 »
Jag satt och googlade på elmopeder för ett par dagar sedan och hittade en helskön flakmoppe. Visst den kostar ca 35000, men man får lasta 150 kilo på flaket och den ska gå upp tiil 5 mil på en laddning. Det borde ju vara idealfordonet för den som behöver köra mindre laster ofta på kortare sträckor. Men förstås kan ínte hela familjen åka utan det är för en person plus last. Men den finns både som eu moppe och vanlig moppe.

Finns både svart, röd och blå. Jag blev riktigt sugen trots att det är väldigt många år sedan jag var i "mopedåldern". Den var ju i lite snygg "retromodell" och tja flakmoppe är ju nostalgi bara det...

http://www.mgbstarbridge.se/shop/product/mgb-delivery-el50rd-1500w?tm=produkter

Min sambo kör elmotorcykel när han pendlar mellan sitt boende och sitt jobb nere Holland. Han köpte den våren 2016 och räknar med att ha tjänat in vad den kostade efter 2-3 års pendling eftersom det bara kostar honom ca 20 spänn per dag i elkostnad att ta sig till och från jobbet.  Men till en sån måste man ju ha körkort för MC.  Men han är i varje fall nöjd med den. Skitbra prestanda och den är bekväm att köra och snygg att se på.

Men här hemma på gården töffar jag fortfarande runt i en gammal volvo combi...

« Senast ändrad: 19 jan-17 kl 13:19 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Bo

« Svar #53 skrivet: 19 jan-17 kl 13:33 »
Jag får inte siffrorna till att stämma. Man kan tanka batteriet för en krona och sedan köra 50 kilometer och maxeffekten är 1500W. - Hur billig el krävs det då? - 20 öre/kWh?

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #54 skrivet: 19 jan-17 kl 13:37 »
Jag får inte siffrorna till att stämma. Man kan tanka batteriet för en krona och sedan köra 50 kilometer och maxeffekten är 1500W. - Hur billig el krävs det då? - 20 öre/kWh?

Jag har ingen aning faktiskt eftersom det står lite olika i olika annonser, man får nog går in och kolla i bruksanvisningen som man kan ladda ner som pdf om man letar runt lite på nätet

Jag bara kollade runt lite och tyckte den här flakamoppen var rätt cool och har funderat på att ha nån sorts elfordon. Skulle jag verkligen överväga att köpa den så skulle jag sätta min superanalytiske och noggranne sambo till att kolla genom alla specifikationer så man vet vad man köper.
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

andtol

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 19 jan-17 kl 13:56 »
Den är väldigt stilig. Skulle passa bra för mig som är utan körkort. Men däremot är 50 km lite väl liten räckvidd, speciellt vintertid när den antagligen halveras. Extrabatterier brukar kosta skjortan.

En elcykel där man kan hjälpa till med trampor är mer lockande.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #56 skrivet: 19 jan-17 kl 15:04 »
Den är väldigt stilig. Skulle passa bra för mig som är utan körkort. Men däremot är 50 km lite väl liten räckvidd, speciellt vintertid när den antagligen halveras. Extrabatterier brukar kosta skjortan.

En elcykel där man kan hjälpa till med trampor är mer lockande.

Det beror ju lite på hur man bor. Jag har ungefär en mil till bonden där jag brukar köpa spannmål till hönsen och ca 3 km till Granngårdens närmaste butik. Samt 4 km till livsmedelsbutiken,apotek, bibliotek dvs jag kan cykla om jag bara ska ha typ en matkasse. Men det är svårt att köra en massa foder på cykel. Även om det är en sån där christianiabike som har lastflak fram . ( Har sett såna med elhjälp). Däremot bor jag precis utom tur och retur räckvidd om jag ska till närmaste större stad ( Lund och Ystad)´vilket är ca 35 km. Jag vet inte om jag vill ställa den obevakad nån längre stund med tanke på att mopeder är mycket mer stöldbegärliga än en gammal bil som jag har nu. Och vet inte heller riktigt var det finns ställen att ladda på i städerna runt omkring. Till mina föräldrar skulle jag kunna köra för de bor 44 km bort och när man väl är hos dom så stannar man ju ett antal timmar, äter middag etc så det är gott om tid att ladda för returen. Sommartid skulle den kunna användas för att köra och kolla hästarna på sommarbetet ca 2 mil bort. Och då är ju ett fordon där man kan frakta tex sadel, träns etc om man vill rida där guld.

Själv hade jag nog isåfall tänkt den som ett sätt att använda istället för bilen sommartid för kortare färder, och så köra bilen på vintern när det är kallt och räligt. Och bara köra mopeden de vinterdagar när det är behagligt att köra. ( Här i Skåne är det ju sällan "riktig vinter").

Sen får man ju räkna på det totala vad man tjänar på ekonomiskt i jämförelse med att köra bilen hela tiden. Samt på ev miljövinst.
Mopeden betalar man ju ingen vägskatt för. Men man ska ha trafikförsäkring och det kostar ju en del.

Innan när min sambo hade jobb i Sverige hade vi två bilar. En pytteliten bensinsnål som vi körde det mesta med ( han cyklade samt åkte buss till sitt jobb) och så combin för att köra stora grejer och släp med.  Det var så pass stor vinst på att köra den bensinsnåla dåförtiden att det motiverade att ha två bilar. Men sen höjdes vägskatter etc och det kändes onödigt att ha två bilar som stod och belamrade på gårdsplanen nr det till 95 % bara finns en människa på gården.

Men vi måste ha en stor bil för att kunna dra hästsläp. Så just det går inte att rucka på.

Men som sagt det gäller ju att analysera ens egna behov innan man köper på sig nåt dyrt "som en kul grej".
« Senast ändrad: 19 jan-17 kl 15:11 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #57 skrivet: 19 jan-17 kl 15:16 »
Att fylla batterierna på "5 x 12V32Ah" kräver 1920 Wh + förluster, vilket skulle hamna kring kronan om man räknar som elbolagen när de ringer och vill att man skall byta bolag ;D Annars så får man nog räkna med ca 3 kronor per tank på moppen, vilket jag tycker låter alldeles underbart jämfört med en bensinmoppe som skulle behöva dryga 20 kr för att fylla den lilla tanken.

Den största nackdelen tycker jag inte är räckvidden, för den går lätt att dubblera, det är att man sitter utsatt för väder och vind. Plus att man gärna vill upp i 70 km/h.

Jag har funderat på elmotorcykel, men jag åker så sällan "tomme" nu för tiden, så det skulle mest bli att slösa pengarna på en leksak.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 19 jan-17 kl 15:23 »

Jag tror inte att du skall räkna på MAX körsträcka och MAX effekt samtidigt. Du lär ju inte komma 5 mil om du lastar den så att den drar maxeffekt hela tiden. Tankegröt??

MVH
Magnus

andtol

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 19 jan-17 kl 16:37 »
Det beror ju lite på hur man bor.

...

Samt på ev miljövinst.

Viktiga tankar. Jag har 5 km till närmaste samhälle som jag besöker 5-6 ggr i veckan normalt. Det är dessutom backigt så att cykla normalt är inte så roligt eftersom man blir väldigt svettig. 2 mil är det till närmaste stad, dit behöver jag bara i undantagsfall köra.

Bil behöver vi i hushållet eftersom min fru pendlar.

Den största nackdelen tycker jag inte är räckvidden, för den går lätt att dubblera, det är att man sitter utsatt för väder och vind.

Väder och vind är inte så farligt, det går bra med regnställ bara man slipper trampa sig genomsvett under stället. Snö och is på smala vägar är förstås inte optimalt.

Miljömässigt skulle det förstås vara mycket bättre att fortsätta som idag: tigga skjuts, åka buss, cykla med vanlig cykel eller stanna hemma. Men livskvalitén skulle höja sig en del för mig med en elcykel.

35000 kr för en elmoped är en hel del pengar. 15000 kr för en elcykel likaså. Plus extra batteri.

Plus att man gärna vill upp i 70 km/h.

Då skulle livskvalitén bli helt underbar! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

551 gäster, 2 användare (1 dolda)
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser