Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Alternativ till personbilen  (läst 12941 gånger)

AntiUrban

  • Inlägg: 390
    • Backwoods Home
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #20 skrivet: 27 jun-06 kl 21:54 »
... eller så kan man ta bussen!?

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #21 skrivet: 27 jun-06 kl 22:08 »
... eller så kan man ta bussen!?

I en månad för samma pengar, givet att man har cykeln från början.
Har man även en bil på gården som man ska skrota så kan man ta bussen ner på stan två gånger för samma pengar.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #22 skrivet: 27 jun-06 kl 22:22 »
En idé! Det står i den länkade artikeln att drivhjulet på prototypen snabbt slets ut. En tanke kan vara att ha en mycket klenare motor än de 200 W som prototypen använde. Då får man starta själv, och låta hjälpmotorn ta över när fordonet kommit upp i marschfart. Lättare borde det vara också.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #23 skrivet: 27 jun-06 kl 22:48 »
Finns ingen vettig anledning att göra om en genial uppfinning som cykeln till en elmoppe.
Man får träning medan man tar sig fram och slipper utgifter för gymkort, fåniga motionscyklar och joggingskor.
Och det blir väl brunkolsel till moppen eller?
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #24 skrivet: 28 jun-06 kl 01:26 »
Drivrullen slits inte ut så vansinnigt fort att det är ett verkligt problem.
Men vi jobbar på det. Med ett bakhjulsnav förberett för skivbroms kan man montera drev på vänster sida av hjulet och ha kedjedrift från elmotorn.
200 watt känns ganska lagom, kanske rentav att det är lite för lite för min smak.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Bo

  • Inlägg: 4248
Elektrifiering av cykel
« Svar #25 skrivet: 28 jun-06 kl 08:50 »
bör utföras diskret så att det fortfarande ser ut som en cykel. Annars får man problem med byråkratin.

Göm motorn i navet och ha täckande skivor istället för ekrar.

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #26 skrivet: 28 jun-06 kl 09:02 »
Den här intressanta texten hittade jag hos tillverkaren Powabyke med Vägverket som källa:

Elcykel
Elcykeln är konstruerad så att elmotorn kopplas in när trycket på tramporna
ökar, t ex för att underlätta trampningen i uppförsbackar och i stark motvind.
Elmotorn får endast förstärka kraften från tramporna. Elmotorn får heller inte
ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim och nettoeffekten får inte
överstiga 250 watt. Under dessa förutsättningar räknas elcykeln som cykel.


http://www.powabyke.se/

sprithitler

  • Inlägg: 1058
    • Swedish survivalist.
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #27 skrivet: 28 jun-06 kl 14:33 »
>:(Buss är nog inget alternativ utanför tätorterna. Förekomsten av regelbunden busstrafik får nog tyvärr fortfarande betraktas som sporadisk. Det är nog inte ofta som den skulle gå att använda ihop med ett regelbundet arbete med tider som måste hållas.
Det är heller inte ekonomiskt rimligt för något bussbolag att anordna reguljärturer i glesbygd. Glesbygd behöver inte innebära lite folk utan bara att de bor glest. Nästan lika oanvändbart för en landsbygdsbo som flyget, där det kan gå åt flera timmar att ta sig till en flygplats.
En stadsbuss skulle inte heller kunna löna sig om den bara hade en eller två turer om dagen. Den skulle inte kunna användas av många. Inte ens i en stad.
Sluta därför att fantisera om sådan kollektivtrafik. Den kommer aldrig att bli användbar för fler än några få. >:(

Precis.

Lagar och regler för elcyklar som någon nämnde känner jag redan till. Att få en hemmabygd elcykel att bli laglig är något vi jobbar på, men det ligger ett par prototypgenerationer frammåt i tiden. Om reglerna för elcykel liknar dem för mopeder så är det i praktiken omöjligt att få en enstaka elcykel godkänd, men om reglerna är snällare utformade, exempelvis så att en elcykel är laglig så länge den inte befunnits olaglig vid provkörning, så är situationen en annan.
Batteriets placering och utformning i form av ett kraftigt bilbatteri på pakethållaren ger som sagt tyngdpunktsproblem, det är därför prototypen har centralstöd. På en egen cykel skulle jag använda ett mindre batteri på 14-20 ah, det borde vara mer än nog för att ge mig bra fart till och från jobbet (jag bor i Uppsala, i ett stort lägenhetsområde, ändå fungerar inte kollektivtrafiken), Det borde även vara nog för att man i glesbygden ska få en bekväm transport 1-1,5 mil till arbete eller butik.

Om en hemmabygd elcykel enligt dessa principer inte går att göra laglig så har jag en tanke kring lösning på det också.
Man skaffar cykelväskor av äldre lite styvare modell av vilka den ena används som en kåpa över drivsystemet samt förvaring för batteri och den andra används för laständamål.
« Senast ändrad: 28 jun-06 kl 14:33 av sprithitler »
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

Ulric Eriksson

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #28 skrivet: 28 jun-06 kl 14:53 »
Jag tycker reglerna är klara som korvspad. Se till att motorn bara kopplas in när "föraren" trampar, att motorn är på högst 250 W och att den inte arbetar vid hastigheter över 25 km/tim. I så fall är det en cykel, obligatorisk typning eller besiktning av cyklar finns inte, alltså är fordonet godkänt.

Wehrem Fimmer

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #29 skrivet: 25 sep-06 kl 22:47 »
Hej! Jag tillskrev "Vägverket" för precis cykeldefinition, och fick följande svar:     "Hej Enligt lagen om trafikdefinitioner SFS 2001:559 stämmer detta. Cykel 1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon. 2. En eldriven rullstol som förs av den åkande och är konstruerad för en hastighet av högst 15 kilometer i timmen. 3. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen, b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och c. har en nettoeffekt som inte överstiger 250 watt. Länk till Trafikdefinitioner  Med vänliga hälsningar, Bo Bröms "   Kanske detta inte behöver skrivas, bestämmelserna är tydligen kända av vissa tidigare insändare, men i alla fall!!     W .F

johole

  • Inlägg: 191
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #30 skrivet: 27 sep-06 kl 11:26 »
Hva betyr "nettoeffekt"?
Er det maks 250 W elektrisk energi inn til motoren ?
Er det maks 250 W mekanisk effekt ut av motoren ?
Er det maks 250 W mekanisk effekt inn på hjul-akslingen ?

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #31 skrivet: 27 sep-06 kl 18:30 »
Sannolikt det sista. Den överförda mekaniska effekten när alla förluster dragits av. Troligen för att kunna mäta med en rullande landsväg om byråkratbiträde skulle vilja kolla.

Har själv byggt några eldrivna cyklar, bl.a en damcykel driven av en tankpump från ett Saab Lansenplan. Gick lite lagom fort med 12V batteri men rena racern med två seriekopplade bilbatterier. Mycket ostadigt med två batterier på pakethållaren.

En startmotordriven barncykel till lille sonen 4 år. (25 år sedan) Han körde runt i parken med den lilla cykeln med ett litet bilbatteri på ena sidan på en liten hylla.

Båda drev på bakhjulet med en gummislang på motoraxeln. Till/från via startmotorrelä som enda reglering. Klick klick klick...

Har på senare år åkt på en Kinesisk elcykel med motor i navet. Ej godkänd enl. "trampregeln" men gick bra att åka på ändå. Ganska bra körsträcka på en laddning på 5-6 mil.  

Nyttiga fordon för korta transporter i jobbet då bil kan vara svårt att parkera t.ex. Lätt att spika ihop en egen för test.

Wehrem Fimmer

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #32 skrivet: 10 okt-06 kl 22:41 »
Hej, "ollebolle"!  Kan Du ge oss några upplysningar om den kinesiska el-cykeln med navmotor?  Hälsningar!  W.F

Stiptar Ghadd

  • Gäst
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #33 skrivet: 31 okt-06 kl 22:50 »
Hej!!   Jag citerar Wehrem Fimmer, tidigare verksam på detta forum.   --------------------------------------------------------------------------------
Hej, "ollebolle"!  Kan Du ge oss några upplysningar om den kinesiska el-cykeln med navmotor?  Hälsningar!  W.F
---------
Jag är själv intresserad av den kinesiska , elektriska cykeln!  Med hälsningar.  -Stiptar Ghadd-

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #34 skrivet: 01 nov-06 kl 15:27 »
Nu var jag seg!

Jo den kinesiska cykeln köpte jag av Svenska Batterilagret som tog hem några olika exemplar för några år sedan. Den motsvarade inte helt svenska regler men går bra att åka på ändå.

Den går några timmar på en laddning - c:a 5 mil och ser ut som en damcykel där främre ramen har en låda med 3 12V blybatterier.

Den orkar inte själv uppför backarna utan kräver assistans av cyklaren själv.

Den är en ofjädrad variant av den här:

http://xingyue.en.alibaba.com/product/10127423/10176674/Electric_Bikes/Electric_Bike.html

Typmodell: TDH23ZA.

Den jag hade var försedd med framfjädring endast.

Ganska käck sak att glida omkring på stadens cykelbanor med eller efter landsvägen. Ingen raket precis men man håller jämna steg med mer tränade cyklister om man trampar lite lätt.

Motorn är på c:a 200W och ligger inkapslad i bakhjulet.

Den är förresten till salu hos en kompis som har tagit över den men fått körkort för bil. Skriv ett mejl till mig så förmedlar jag kontakt om det är intressant att ta sig en provtur (Göteborg)
 

ollebolle

  • Inlägg: 673
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #35 skrivet: 06 nov-06 kl 09:33 »
Jo den här elcykeln är inte försedd med spärr mot start av elmotor förrän tramporna satts i rörelse som det är regel på i Sverige!

Den här typen av elcykel ska man alltså vara tvungen att få lite motion för att kunna använda motorn.

Kan nog ganska lätt modifieras om man är rädd för farbror polisen.

T.ex med en mikrobrytare som sluter ström till ett relä som medger motorström när kedjan sträcks av att man trampar.

Då får man tyvärr inte den nu behagliga känslan att glida fram utan att trampa på slät mark.

magi

  • Inlägg: 241
  • Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #36 skrivet: 12 feb-07 kl 20:04 »
Hej.

100 l vatten i en tryck tank som hettats upp till ca 200 grader
innehåller ca
((4,18e5)×200+(2260e5))/(3,6e6) = 86 kWh energi

Trycket vet jag inte.

Den norska elbilen Think City  kan lagra ca 12 kWh energi

Och fram till 1988 tillverkades i Östtyskland lokomotiv utan eldstad, vars trycktankar laddas med het ånga. De används i fabriker, i gruvor och på rangerbangårdar.

Kan inte denna teknik moderniseras?

En bensin tank på ca 100 liter har ca 1200 kWh.

Regards Magi
« Senast ändrad: 12 feb-07 kl 20:08 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

Zigge

  • Inlägg: 601
    • 24volt.eu
Re:Alternativ till personbilen
« Svar #37 skrivet: 17 feb-07 kl 22:25 »
Det här är ett alternativ jag gillar. Vem kan avgöra om man trampar eller inte i den här?


joakim.nilsson19

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #38 skrivet: 16 jan-17 kl 07:52 »
Visste inte att såna lok existerade förrän nu! Nu har jag läst på lite grann och är med på vad du menar! :)
Konceptet låter otroligt intressant och det är ju effektivt och man framställer ångan från en förnybar källa.
Det som gör mig osäker är det oerhörda trycket samt både tiden att tanka och hur frekvent man kan behöva tanka.

Annars finns det ju mycket bättre tankar en de tunga gjutjärnskammrarna som användes förr :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk


joakim.nilsson19

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Alternativ till personbilen
« Svar #39 skrivet: 16 jan-17 kl 08:01 »
Hej.

100 l vatten i en tryck tank som hettats upp till ca 200 grader
innehåller ca
((4,18e5)×200+(2260e5))/(3,6e6) = 86 kWh energi

Trycket vet jag inte.

Den norska elbilen Think City  kan lagra ca 12 kWh energi

Och fram till 1988 tillverkades i Östtyskland lokomotiv utan eldstad, vars trycktankar laddas med het ånga. De används i fabriker, i gruvor och på rangerbangårdar.

Kan inte denna teknik moderniseras?

En bensin tank på ca 100 liter har ca 1200 kWh.

Regards Magi
Visste inte att såna lok existerade förrän nu! Nu har jag läst på lite grann och är med på vad du menar! :)
Konceptet låter otroligt intressant och det är ju effektivt och man framställer ångan från en förnybar källa.
Det som gör mig osäker är det oerhörda trycket samt både tiden att tanka och hur frekvent man kan behöva tanka.

Annars finns det ju mycket bättre tankar en de tunga gjutjärnskammrarna som användes förr :)

Skickat från min E5823 via Tapatalk

Skickat från min E5823 via Tapatalk



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser