Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åska!  (läst 7066 gånger)

machoman

SV: Åska!
« Svar #20 skrivet: 23 aug-09 kl 15:03 »
Som åvan, brinner det så hade man inte nödig kunskap.

Exakt. Iaf om det brinner pågrund av elfel.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #21 skrivet: 23 aug-09 kl 16:44 »
Nån gång på 90-talet gjorde dåvarande Räddningsverket en undersökning (jag beställde rapporten och har den nog nerpackad någonstans i uthuset) och kom fram till att om ett kraftigt åskväder har dragit fram över ett område så blir det onormalt många elbränder några veckor eller någon månad senare. Det lönar sig definitivt att vara misstänksam mot hela elinstallationen i ett hus efter ett åskväder, speciellt om apparater gick sönder just i samband med åskan.
Något man ska se upp med är gamla kuhloledningar med ojordad metallmantel, om en åsköverspänning har skadat isoleringen mellan en spänningsförande ledning och manteln, så är ju manteln också spänningsförande sedan. Det innebär ju dels personfara om kabeln är åtkomlig, och dels brandrisk om den har möjlighet att få kontakt med något jordat föremål och det finns brännbart material i närheten.

En jordfelsbrytare kan ge åtminstone visst skydd mot den typen av elbränder, i bästa fall hinner felströmmen bli så stor att jordfelsbrytaren löser ut innan branden har tagit sig på allvar. Men då ska man se till att hela installationen ligger efter jordfelsbrytaren, alltså INTE göra några undantag för t ex kyl, frys eller värmepanna.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 23 aug-09 kl 20:03 »
Nån gång på 90-talet gjorde dåvarande Räddningsverket en undersökning (jag beställde rapporten och har den nog nerpackad någonstans i uthuset) och kom fram till att om ett kraftigt åskväder har dragit fram över ett område så blir det onormalt många elbränder några veckor eller någon månad senare. Det lönar sig definitivt att vara misstänksam mot hela elinstallationen i ett hus efter ett åskväder, speciellt om apparater gick sönder just i samband med åskan.
Något man ska se upp med är gamla kuhloledningar med ojordad metallmantel, om en åsköverspänning har skadat isoleringen mellan en spänningsförande ledning och manteln, så är ju manteln också spänningsförande sedan. Det innebär ju dels personfara om kabeln är åtkomlig, och dels brandrisk om den har möjlighet att få kontakt med något jordat föremål och det finns brännbart material i närheten.

En jordfelsbrytare kan ge åtminstone visst skydd mot den typen av elbränder, i bästa fall hinner felströmmen bli så stor att jordfelsbrytaren löser ut innan branden har tagit sig på allvar. Men då ska man se till att hela installationen ligger efter jordfelsbrytaren, alltså INTE göra några undantag för t ex kyl, frys eller värmepanna.
en vanlig jordfelsbrytare som är känslig funkar bra!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #23 skrivet: 23 aug-09 kl 21:15 »
en vanlig jordfelsbrytare som är känslig funkar bra!

Jaha, hur känsligt ska den vara 10mA, 30mA eller 500mA? Ska man ha en JFB(jordfelsbrytaren) eller flera för sitt hus? Hur rekommenderar du att man sätter JFB till teknikrummet i lagården där läckströmmen redan är lite större i normaltillstånd. Var rekommenderar du att man installerar JFBen?

Jag skulle gärna se att svar från lantligromantiskt först innan alla andra börjar svara på detta.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 aug-09 kl 21:28 »
Jaha, hur känsligt ska den vara 10mA, 30mA eller 500mA? Ska man ha en JFB(jordfelsbrytaren) eller flera för sitt hus? Hur rekommenderar du att man sätter JFB till teknikrummet i lagården där läckströmmen redan är lite större i normaltillstånd. Var rekommenderar du att man installerar JFBen?

Jag skulle gärna se att svar från lantligromantiskt först innan alla andra börjar svara på detta.
det beror på vad du ska skydda,ska du skydda personskador ska du ha 30milliampere utlösningsström och vid brand 300milliampere.jordfelsbrytare ska aLLTID föregå
vägguttag som sitter utomhus.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #25 skrivet: 23 aug-09 kl 21:35 »
det beror på vad du ska skydda,ska du skydda personskador ska du ha 30milliampere utlösningsström och vid brand 300milliampere.jordfelsbrytare ska aLLTID föregå
vägguttag som sitter utomhus.

Nu blev jag impad.

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 aug-09 kl 21:58 »
Nu blev jag impad.
ja,jag är inte så dum jag..kan MYCKET trots att jag bara är 32år gammal och TJEJ!
hojta gärna om du ska installera solvärme...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 23 aug-09 kl 22:40 »
Normalt bör man hålla sig till 30 mA jordfelsbrytare. Om man har problem med stor läckström i en del av installationen så är det bättre att åtgärda felet som ger hög läckström än att försöka skyla över det med en okänsligare jordfelsbrytare. Om det rör sig om utrustning som har hög läckström trots att allt är i gott skick (t ex större frekvensomriktare med ett nätfilter med stora kondensatorer mot jord) så kan det vara ett alternativ att mata just den utrustningen via en egen jordfelsbrytare som då eventuellt kan vara mindre känslig än normalt. En ännu bättre - fast dyr och klumpig - lösning är förstås att mata den besvärliga utrustningen via en fulltransformator.

En erfarenhet jag har gjort är att kapacitiva läckströmmar pga nätfilter inte ställer till några problem om nätspänningen är sinusformad och fri från övertoner. Det är först om det börjar finnas mycket av tredje övertonen som de kapacitiva strömmarna från alla tre faser adderas till varandra och kan få jordfelsbrytaren att okynneslösa. På min förra arbetsplats löste vi det problemet genom att tillverka tre serieresonanskretsar för 150 Hz och koppla in från var och en av faserna till nollan, den anordningen kopplades in omedelbart före den utrustning som hade ett besvärligt nätfilter.

Min personliga åsikt är att om man har chans att få bestämma från början hur installationen ska göras, så monterar man en jordfelsbrytare per gruppcentral eller per byggnad. Det är bra om jordfelsbrytarna får sitta i bra miljö (torr, ren och uppvärmd lokal), åtminstone äldre typer tycker inte om kyla och fukt. Om man t ex har ett ouppvärmt uthus med elinstallationer och en gruppcentral, så kan man sätta jordfelsbrytaren i den byggnad varifrån uthuset matas. Fast då krävs förstås 5-ledarkabel hela vägen efter jordfelsbrytaren.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #28 skrivet: 23 aug-09 kl 22:52 »
Jag har personskyddsbrytare på de flesta ställen i huset. Sedan en 3fasJFB för wascatorn och övrigt 3fasutrustning, problemet är att den lätt löser ut när invertern ändrar läge mellan powerassist och laddning av batteribanken. Något enkelt man kan göra åt det?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #29 skrivet: 23 aug-09 kl 23:05 »
Jag har personskyddsbrytare på de flesta ställen i huset. Sedan en 3fasJFB för wascatorn och övrigt 3fasutrustning, problemet är att den lätt löser ut när invertern ändrar läge mellan powerassist och laddning av batteribanken. Något enkelt man kan göra åt det?

Är det någon kontaktor som slår om i invertern när den ändrar driftläge, eller sker omkopplingen helt elektroniskt?
Om det är en kontaktor så skulle jag föreslå att du i första hand provar med gnistsläckare (RC-nät, eventuellt också varistorer) över kontakterna i den. Kolla också att allt verkar mekaniskt friskt i kontaktorn så att ankaret inte kan kärva och att den verkligen slår om samtidigt i alla faser. En del kontaktorer är kända för att kärva och slå till långsamt om de sitter horisontellt (som det ju brukar bli om de är monterade på DIN-skena i reläskåp.
Får jag lite mer uppgifter om invertern (effekt osv) så kan jag komma med ett förslag på komponentvärden för RC-näten.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #30 skrivet: 23 aug-09 kl 23:25 »
Är det någon kontaktor som slår om i invertern när den ändrar driftläge, eller sker omkopplingen helt elektroniskt?
Om det är en kontaktor så skulle jag föreslå att du i första hand provar med gnistsläckare (RC-nät, eventuellt också varistorer) över kontakterna i den. Kolla också att allt verkar mekaniskt friskt i kontaktorn så att ankaret inte kan kärva och att den verkligen slår om samtidigt i alla faser. En del kontaktorer är kända för att kärva och slå till långsamt om de sitter horisontellt (som det ju brukar bli om de är monterade på DIN-skena i reläskåp.
Får jag lite mer uppgifter om invertern (effekt osv) så kan jag komma med ett förslag på komponentvärden för RC-näten.

Det är helt elektroniskt, invertern kan både ladda batterierna, fungera som 220V i huset samt stödja elverket så man kan ta ut maxeffekt av både elverk och invertern samtidigt. Invertern finns på en fas och elverket på 3 faser, så all normal förbrukningsutrustning i huset, dvs ljus, micro, vattenkokaren, grundfospumpen etc finns på den fasen där invertern sitter och därför behöver invertern även hjälpa elverket ganska ofta för elverket har  bara 10A per fas och invertern 32A på den fasen den jobbar på.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #31 skrivet: 23 aug-09 kl 23:38 »
Hmm. Ligger invertern och elverket på ena sidan av den trefasiga jordfelsbrytaren, och all last på andra sidan?

Spelar det någon roll vilken slags belastning du har igång när invertern ska gripa in?

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #32 skrivet: 24 aug-09 kl 07:49 »
Hmm. Ligger invertern och elverket på ena sidan av den trefasiga jordfelsbrytaren, och all last på andra sidan?

Jepp.

Citera
Spelar det någon roll vilken slags belastning du har igång när invertern ska gripa in?

Ja, med micron är det nästan alltid så att den löser ut. med bara resistiva saker så är chansen betydligt mindre.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #33 skrivet: 24 aug-09 kl 08:38 »
Det kan ju vara så att jordfelsbrytaren inte tycker om microns pulserande strömuttag, eller att den inte klarar den höga startströmmen som microns transformator drar om den råkar slå till vid precis fel tillfälle under en nätspänningsperiod.
En enkel sak du kan prova först av allt är att vända microns stickpropp så du kastar om fas och nolla till den.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #34 skrivet: 24 aug-09 kl 09:26 »
Det kan ju vara så att jordfelsbrytaren inte tycker om microns pulserande strömuttag, eller att den inte klarar den höga startströmmen som microns transformator drar om den råkar slå till vid precis fel tillfälle under en nätspänningsperiod.
En enkel sak du kan prova först av allt är att vända microns stickpropp så du kastar om fas och nolla till den.

Det märkliga är att micron egentligen inte sitter på 3fasJFB utan sitter bakom en personskydsbrytare. Så från 3fasJFB så sitter micron på samma sida som elverket och invertern.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #35 skrivet: 24 aug-09 kl 21:10 »
Hmm. Man måste nog fundera vidare på det här problemet. Det skulle ju inte förvåna mig om det är spänningsövertoner som orsakas av micron och invertern i kombination, som på ett eller annat sätt får trefasjordfelsbrytaren att lösa ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser