Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Åska!  (läst 7054 gånger)

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
Åska!
« skrivet: 21 jul-09 kl 19:50 »
Sitter på flygklubbens dator eftersom åskan slog sönder min dator! Brukar alltid dra ur el och telefonjack men var lite upptagen i tankarna eftersom vi skulle ha en grävmaskin att ta upp stenar i vägbanan på vår vägsamfällighet. Och naturligtvis brakade det löst ett åskväder under tiden jag var engagerad i detta!

Surt sa räven. :'(
« Senast ändrad: 21 jul-09 kl 19:52 av K.A.J »
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

trädman

SV: Åska!
« Svar #1 skrivet: 21 jul-09 kl 23:43 »
Rekomenderar installation av bra åskskydd. Tidigare gick diverse elektronisk utrustning sönder hos oss när det åskade, eftersom ingen var hemma och drog ur den alternativt (vanligare...) det blev bortglömt. Efter installation av åskskydd på ingående el- och teleledningar har datorer mm i princip ständigt "suttit i" de senaste 4 åren och hittills klarat alla åskväder. Det lär också minska risken för bränder till följd av åskskador och kan på sina håll ge viss rabatt på försäkringen.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 22 jul-09 kl 05:24 »
Rekomenderar installation av bra åskskydd. Tidigare gick diverse elektronisk utrustning sönder hos oss när det åskade, eftersom ingen var hemma och drog ur den alternativt (vanligare...) det blev bortglömt. Efter installation av åskskydd på ingående el- och teleledningar har datorer mm i princip ständigt "suttit i" de senaste 4 åren och hittills klarat alla åskväder. Det lär också minska risken för bränder till följd av åskskador och kan på sina håll ge viss rabatt på försäkringen.

Ungefär hur mycket kostar installation av ventilavledare i en villa?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 22 jul-09 kl 17:49 »
Min elektriker sa någonstans mellan 6-7000.

K.A.J

trädman

« Svar #4 skrivet: 22 jul-09 kl 20:54 »
Vet inte vad åskskydden kostade oss eftersom vi samtidigt byggde om i stort sett hela elsystemet. På Elronds hemsida finns en del nyttig information. Mitt intryck är att det finns många instalatörer som inte har så mycket kunnande/erfarenhet av åskskyddsinstalation. Särskilt inte på landsbygden. http://www.elrond.se/

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 19 aug-09 kl 19:51 »
Min elektriker sa någonstans mellan 6-7000.

thunderguard tror jag är lite billigare runt  2500kr-3000kr för komplett paket.
www.thunderguard.se

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 19 aug-09 kl 22:14 »
Vad jag förstår är det utan installation, och man får inte själv göra en sådan. Föslaget jag fick var med installation av en behörig elektriker så då blir det nog inte så stor skillnad.
Tror det var med installation av skydd på inkommande teleledning också.

K.A.J

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 aug-09 kl 22:22 »
Vad jag förstår är det utan installation, och man får inte själv göra en sådan. Föslaget jag fick var med installation av en behörig elektriker så då blir det nog inte så stor skillnad.
Tror det var med installation av skydd på inkommande teleledning också.
jodå är man elektriker får man det eller om man är utbildad inom ellära.
dock inte som novis.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 19 aug-09 kl 22:38 »
Jamen det var ju det jag påstod, alla är väl inte utbildade och behöriga elektrikèr? Resonemanget gälde ju priset med installation, att just Du får göra det förändrar inte det för oss andra,

K.A.J

lantligtromantiskt

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 aug-09 kl 22:52 »
Jamen det var ju det jag påstod, alla är väl inte utbildade och behöriga elektrikèr? Resonemanget gälde ju priset med installation, att just Du får göra det förändrar inte det för oss andra,
[/quot
det finns biligare åskskydd än 6-7000kr OAVSETT exklusive eller inklusive installation.

trädman

« Svar #10 skrivet: 20 aug-09 kl 01:06 »
jodå är man elektriker får man det eller om man är utbildad inom ellära.
dock inte som novis.

Att man är "utbildad inom ellära" ger inte automatiskt någon behörighet, inte heller att man är "elektriker". För att göra installationer krävs vad jag vet behörighet och registrering hos nätägaren.

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 20 aug-09 kl 09:40 »
Just så är det, när jag satte upp ett skåp med uttag och omkoppling för reservelverk var nätoperatören och kontrollerade elektrikerns arbete! Och det skulle till ett godkännande innan han fick påbörja arbetet. Så det är inte bara "hej å hå" och sätta igång och installera!
« Senast ändrad: 27 aug-09 kl 08:01 av K.A.J »

K.A.J

machoman

« Svar #12 skrivet: 21 aug-09 kl 23:41 »
Har du nödvändig kunskap får du byta ut fast befintlig installation. Nyinstallation får bara utföras av behörig elektriker. Nödvändig kunskap i lagens mening betyder att du skall kunna utföra jobbet helt korrekt.

trädman

« Svar #13 skrivet: 21 aug-09 kl 23:49 »
Har du nödvändig kunskap får du byta ut fast befintlig installation. Nyinstallation får bara utföras av behörig elektriker. Nödvändig kunskap i lagens mening betyder att du skall kunna utföra jobbet helt korrekt.

Jag är tämligen säker på att du med "nödvändig kunskap" byta ut detaljer som uttag, brytare, belysningsarmaturer etc, men inte dra om ledningarna, byta elcetral osv. Hur det sen fungerar i verkligheten ger väl de stora byggvaruhusens utbud av installationsmaterial en hint om...

machoman

« Svar #14 skrivet: 22 aug-09 kl 00:07 »
Jag är tämligen säker på att du med "nödvändig kunskap" byta ut detaljer som uttag, brytare, belysningsarmaturer etc, men inte dra om ledningarna, byta elcetral osv. Hur det sen fungerar i verkligheten ger väl de stora byggvaruhusens utbud av installationsmaterial en hint om...

Gå in på Elsäk och läs vår trevliga lagstiftning, generellt gäller att man får byta ut, men inte nyinstallera. Om man har nödvändig kunskap, oavsett om man som jag är utbildad elektriker eller har lärt sig själv. Men det är väl ändå ingen hemmafixare som rätt emot ett försäkringsbolag...

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 22 aug-09 kl 07:41 »
Så länge allt fungerar som det skall är allt bra. Brinner det kan Du vara säker på att försäkringsbolaget sätter dit Dej!

K.A.J

johe71

« Svar #16 skrivet: 22 aug-09 kl 08:07 »
Gå in på Elsäk och läs vår trevliga lagstiftning, generellt gäller att man får byta ut, men inte nyinstallera.

precis som  trädman redan påpekat så är det inte byte av allt som du verkar antyda, utan det är väldigt begränsat vilka detaljer man får byta, från elsäkerhetsverkets hemsida "Du får till exempel byta ut befintliga vägguttag eller strömbrytare mot likvärdiga om du har kunskapen att göra detta. " följande

eller rätt ur lagstiftningen (ELSÄK-FS 2007:2) om man hellre vill läsa det där

Citera
Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet 

3 § Följande elinstallationsarbeten på starkströmsanläggningar är undan-
tagna från krav på behörighet. Undantaget gäller inte för elinstallations-
arbete som utförs i miljöer som är explosiva. 
   1. Byte av elkopplare och anslutningsdon för högst 16A, 400 V vilka   
ingår i en fast installerad anläggning.
   2 .Fast anslutning och byte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga
utrymmen i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i
skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst
200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat
överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4.  Förläggning av värmekabel eller värmefolie i golvvärmeanläggning för
för skyddsklenspänning med nominell spänning högst 50 V.
    5. Tillfällig losskoppling eller anslutning av maskin, apparat, bruks-
föremål eller annan anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande för
utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll.   

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 22 aug-09 kl 08:24 »
det finns biligare åskskydd än 6-7000kr OAVSETT exklusive eller inklusive installation.

Jo, men de håller inte måttet, dåligt åskskyddsapparatur är sämre än ingen sådan. Bra åskskydd ska kombinera både el och tele, samt få en bra egen jordning så åskan kan ta vägen någonstans. Jag hade ett billigt teleåskskydd(1500kr) och den ändrade sig i en maracas vid första åskan och det gjorde den inte tillräckligt fort för att skydda adslmodemet, routern och laptoppen.

Här finns allt man vill veta om åska:

http://www.hvi.uu.se/
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #18 skrivet: 22 aug-09 kl 20:45 »
Som åvan, brinner det så hade man inte nödig kunskap.

K.A.J

machoman

« Svar #19 skrivet: 23 aug-09 kl 14:44 »
precis som  trädman redan påpekat så är det inte byte av allt som du verkar antyda, utan det är väldigt begränsat vilka detaljer man får byta, från elsäkerhetsverkets hemsida "Du får till exempel byta ut befintliga vägguttag eller strömbrytare mot likvärdiga om du har kunskapen att göra detta. " följande

eller rätt ur lagstiftningen (ELSÄK-FS 2007:2) om man hellre vill läsa det där

Det är du som inte läser korrekt, jag la in ordet "generellt" av just den anledningen. Och just de exempel du tar upp med lagtexten är ju just det som 95 % utav alla hemmafixare utför(strömställare, armatur tex). Jag hänvisade just till elsäk för att var och en kan gå in och kolla efter sitt behov.
Känns inte så begränsat som du säger, vad för mer stora behov har svensson när det gäller hemmael?. Att byta säkringsskåpet borde väl de flesta undvika per automatik. Och nyinstallation vet nog också de flesta att de inte får utföra men gör det ändå. Extremt sällsynt att behöva byta kabel om det inte är brand eller åska och då brukar ju jobben vara så omfattande och att försäkringsbolag är inblandade gör ju att hemmafixaren inte är aktuell i dessa fall. Så jag har aldrig syftat på kabeln.
« Senast ändrad: 23 aug-09 kl 14:52 av machoman »

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 1 användare
Pasi

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser