Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smarta tips för en smidigare vardag - hur minimera hushållsarbetet  (läst 8870 gånger)

Dillen

• Östergötland
Jag går i funderingar på hur man förenklar sitt hushållsarbete så att det tar mindre tid och energi, och tänkte att här finns säkert människor med mängder av tips och erfarenheter! :) tvätt, städning och disk etc kommer man ju inte ifrån hur mycket man än vill verkar det som, så kan man korta ner varje process med  nån minut så blir det ju rätt mkt på en vecka eller månad..

Ett par grejer som jag kommit fram till är

* Satsa på bra förvaring så att städningen går lättare och man inte behöver leta ihjäl sig efter grejer (nåja det är väll visionen iallafall  ;) )
* Vid inköp av nya kläder satsa på material som inte skrynklar sig så mkt = ingen strykning (har aldrig förstått hur folk har tid att stryka ?)

Hm nu väntar jag på era tips! :)

(Hoppas jag inte missat om det redan finns en tråd som denna, har iallafall inte sett någon)
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Då och då poppar några textrader upp i mitt huvud som jag läst i Anna-Majs bok om permakultur.
Citera
Men också att alltid göra flera saker samtidigt. Att aldrig gå ner i källaren
bara för att hänga upp tvätten, utan att ta med något ner i källaren,
fixa något när jag ändå är där nere och ta något med mig upp.
Hämtat från kapitel 2 i boken.
http://www.alternativ.nu/users/annamaj/annamajsbok.pdf

Mitt största problem är annars att jag allt för ofta tänker "Jag gör det sen." Vilket leder till att en massa arbete samlas på hög.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
Ett annat tips är att varje gång man går förbi där något långtråkigt arbete måste göras, så gör åtminstone litegrann av det.
Stapla några vedträn, ryck upp några ogräs eller vad det nu kan vara varje gång du går utanför dörren.

Ett råd när det gäller tvätt och klädinköp är att låta bli sådana kläder och material som behöver specialbehandlas (t ex fintvätt eller som måste tvättas separat för att de fäller mycket). Det är mycket värt att slippa sortera tvätten, eller kanske bara sortera den i två kategorier. Mörk 40 ° kulörtvätt och ljus 60 ° kulörtvätt är mina två kategorier. Sen kommer man förstås inte ifrån att t ex hundfiltar och skitiga arbetskläder måste tas för sig.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
* Vid inköp av nya kläder satsa på material som inte skrynklar sig så mkt = ingen strykning (har aldrig förstått hur folk har tid att stryka ?)
Kör jag stenhårt med!  8)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LottaLuvin

• Gäst
Använd samma tallrik, mugg, bestick hela tiden. Rengör på valfritt sätt direkt efter måltid. Överlev att till vardags inte byta kläder stup i ett utan faktiskt tillåta dem att bli smutsiga innan de åker i tvätten. Fjolla till det när det är Extra Viktigt istället. Ha inte fler saker än du faktiskt ANVÄNDER... så slipper du sånt som står och samlar damm.

Pjöllerberg

• Blekinge
Rymlig tvättmaskin och gott om kläder, så man kan vänta med att tvätta tills maskinen blir full.

E.Q u a l i t y

• Gäst

Själv har jag aldrig förstått varför folk bryr sig om skrynklor.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Inte jag heller, stryker inte ens min uniform,även om en nystruken kan se mkt bättre ut.
Jag gillar att stryka men gör det sällan ändå.
« Senast ändrad: 19 jul-09 kl 11:24 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LottaLuvin

• Gäst

Skrynkla är i min värld ett annat ord för flickors/kvinnors kön, och sett ur den synvinkeln (nedifrån?  ;D) har jag full förståelse för att folk bryr sig om dem. Däremot gillar jag, ur samma synvinkel, INTE att det pågår en enorm konspiration för att UTPLÅNA dem.  >:(

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Använd samma tallrik, mugg, bestick hela tiden. Rengör på valfritt sätt direkt efter måltid.

Tummen upp för det tipset! Gud vad tid det skulle spara här hemma, vi som diskar fullt ställ nästan varje dag  :o
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Wisteria

Om man nu händelsevis skulle vilja ha lite mindre skrynklor på sina kläder är ett hett tips att efter tvätten ruska till plagget ordentligt och sen hänga direkt på galge och låta torka då ser det typ lite halvstruket ut samt att du slipper vika utan bara hänger plagget direkt in i garderoben när det är torrt. Göra mat som lagar sig själv typ tjälknöl. Laga mycket mat så det blir rester. Bra struktur är bra och  planering och göra saker lite hela tiden, när du sitter där på dass torka handfatet samtidigt.... Det värsta är väl att man är för materiell att man samlar på sig saker som sen ska struktureras och arrangeras... Att slänga eller ge bort är ett bra tips för att förenkla vardagen. 

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Det värsta är väl att man är för materiell att man samlar på sig saker som sen ska struktureras och arrangeras... Att slänga eller ge bort är ett bra tips för att förenkla vardagen. 

Usch ja! Vet inte hur många gånger jag har lovat mig själv att inte spara på saker jag inte använder. Ändå fortsätter bra-att-ha-pryttlarna att hopa sig.

Jag har ibland seriöst övervägat att göra ett schema till oss, tvätta på mångag, damsuga på tisdag, rengöra badrummet på onsdag etc... lurar alltid mig själv annars med att "det var väl bara en vecka sedan vi bytte sängkläder" men i själva verket var det mycket längre sen... Men ska man verkligen behöva det!?! Känns som att man borde kunna reda ut det ändå. :-\

Och det största problemet är nog fortfarande alla pryttlar som dräller omkring som man måste plocka ordning på varenda gång innan man kommer åt att damsuga. Jobbar vidare på det där med bra förvaring....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Även om det bara är jag i hushållet blir det ändå ganska mycket disk, eftersom jag gör i det närmaste all min mat från grunden och bakar allt mitt bröd själv. Överväger allvarligt att skaffa en liten smidig bänkdiskmaskin...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Dillen

• Östergötland
Bänkdiskmaskin är en underbar uppfinning  ;). Vår är trasig  :-\
Bor utanför Norrköping. Intresserad av djur & natur. Har gotlandskaniner och bortskämda dvärgkaniner. Drömmer om höns och fjällvandring.

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
Jag stryker inte heller min uniform - stryka är dödstråkigt!
Har en bra torktumlare som håller saker strykfria...om man kommer ihåg att plocka ut dom  ::)

Inte jag heller, stryker inte ens min uniform,även om en nystruken kan se mkt bättre ut.
Jag gillar att stryka men gör det sällan ändå.
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
Jag stryker inte heller min uniform - stryka är dödstråkigt!
Har en bra torktumlare som håller saker strykfria...om man kommer ihåg att plocka ut dom  ::)

;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
För den seriöse finns ju alltid Skrubba   :o
Höns, stickning och pelargoner

karsan

• Södermanland
Mycket beror ju på hur många man är i hushållet och vad man gillar och inte gillar att göra.

Men i min barndom på 50-talet hade vi ingen assiett under smörgåsar utan hade dem direkt på bordet, vilket ju gör mindre disk. Om man har allvarlig diskaversion kanske man kan köra med  tre mål mat, inga mellanmål,  bara ett mål varm mat  per dag fast man lagar dubbel sats på en gång så att man kan äta mikrade rester nästa dag. Två mål med kall mat , smörgåsar kan vara bra mat näringsmässigt.  Det är ju grytor och stekpannor och ugnskärl som är det jobbiga att diska. Fast är man ensam kan man äta direkt ur grötkastrullen.

Annars finns förstås McDonalds. Jag tror inte så amerikanska familjer äter på snabbmatskedjor nästan varje dag...

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora

Jösses ja det var ett seriöst städforum, nästan så en får lite mindervärdeskomplex  :-[
Fast å andra sidan så skulle ju städningen kanske ta mkt längre tid om man först ska diskutera den i massa trådar på ett forum  ;D
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård

Herregud, vad lider dom av  :o

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser