Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smarta tips för en smidigare vardag - hur minimera hushållsarbetet  (läst 8811 gånger)

K@rin

• Närke
För den seriöse finns ju alltid Skrubba   :o

Oj oj oj.....man kan väl förenkla lite light sådär? Känns som om man skulle behöva förenkla själva förenklingstipsen...:-)

Själv brukar jag laga stora grytor med köttfärssåsbas eller kalops och äta köttfärssås ena dagen, komplettera till en chili con carne nästa måltid. Samma kalops kan också bli både kalops, skånsk kalops (med rödbetor), köttgrytor, eller dillkött.

Laga köttfärslimpor med olika smak i ugnen samtidigt, t ex med fetaost o oliver, svart vinbärsgele o enbär, variationerna är oändliga på ett par kilo köttfärs.

Jag lagar också mycket kyckling samtidigt som jag kan ha i kylen och göra kycklingsallad en måltid, wok en annan och pastasås en tredje.
Mvh Karin

karsan

• Södermanland
När det gäller alla prylar och plagg som ligger över hela huset kan det hjälpa att hitta på något som motiverar familjemedlemmar att plocka. Vi körde ett tag med ett betal- coh bötessystem. Den som hittar något i hallen t.ex. som inte ska vara där kan ta det till ägaren som får böta en krona tiill upphittaren.  Att utkräva kronor från en förälder var mycket populärt!

EliJo

När det gäller alla prylar och plagg som ligger över hela huset kan det hjälpa att hitta på något som motiverar familjemedlemmar att plocka. Vi körde ett tag med ett betal- coh bötessystem. Den som hittar något i hallen t.ex. som inte ska vara där kan ta det till ägaren som får böta en krona tiill upphittaren.  Att utkräva kronor från en förälder var mycket populärt!
Hahaa, jag skulle bli svinigt rik på det systemet!  ;D  Här ligger allas saker precis överallt. Alltid.

Jag tror att det är vettigt att se till att varje sak har sin plats (om man nu öht måste ha kvar den), så att det iaf blir lätt att hålla undan. Se över sin förvaring, alltså.

Annars tror jag att det är bra att tänka igenom vad man tycker är nödvändigt öht.
Som några var inne på redan, så måste man kanske inte stryka kläderna. Och hur renskrubbade golv behöver man egentligen ha för att vara nöjd? Måste det svabbas varje vecka, eller räcker det med nån gång i månaden, eller kanske inte alls? Blir man olycklig av att ha lite dammråttor under sängen?

Och inte minst, så tycker jag att hushållsarbetet inte är så jäkla betungande om alla hjälps åt (vilket ju tyvärr inte alltid är fallet hemma hos oss heller...).   

malines

• Gäst
KlokLotta sa en dag till mig att alla saker man har ska ha ett hem, och att de saker som inte har det ska ut ur huset, typ (fritt citerat). Tycker det känns som en oändligt underskattad åtgärd för att förenkla vardagen. Var sak på sin plats.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
att städa mina 19 m2 tar inte speciellt lång tid 8) hur stökigt det än är ;D

så mitt tips är ju självklart att bo litet ;)
är Återprenumerant såklart.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
19 m2  :o
skulle gärna byta med dig när det är dags att städa hemma hos oss, vi har 240 m2  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

LottaLuvin

• Gäst
KlokLotta sa en dag till mig att alla saker man har ska ha ett hem, och att de saker som inte har det ska ut ur huset, typ (fritt citerat). Tycker det känns som en oändligt underskattad åtgärd för att förenkla vardagen. Var sak på sin plats.

Japp!
Och här hos KlokLotta har så många saker fått tvärflytta in i städskåpet att dammsugaren blivit hemlös.. så den åker ut!  ;D

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
19 m2  :o
skulle gärna byta med dig när det är dags att städa hemma hos oss, vi har 240 m2  :-\

nix, jag byter inte  ;)
är Återprenumerant såklart.

malines

• Gäst
Japp!
Och här hos KlokLotta har så många saker fått tvärflytta in i städskåpet att dammsugaren blivit hemlös.. så den åker ut!  ;D

Känns vansinnigt bökigt svårt att hålla rent utan dammsugare med monsterfällande Tunivovve i lägenheten.  :-\

Luff

• Västergötland
Problemet i mitt hushåll är att jag verkar vara den enda som vet var saker bor. Allt från plåster, hjälm o linfrö till strumpor, kikare och leksaker är det bara jag som vet var det finns.

Jag försöker få resten av familjen att engagera sig - är mitt ställe ologiskt eftersom de inte hittar något - aldrig någonsin känns det som.

OCH - om nu inte deras strumplåda innehåller strumpor - KAAAN det kanske finnas strumpor i den ENORMA högen med ren tvätt i fåtöljen i tvrummet????
OCH - hänger man en riktigt dunderskitig jacka bredvid något som uppenbarligen är rena kläder....

Jag har verkligen ganska hög tröskel för smuts och ordning men vissa saker tycker jag är självklara.
//Luff

EliJo

Problemet i mitt hushåll är att jag verkar vara den enda som vet var saker bor. Allt från plåster, hjälm o linfrö till strumpor, kikare och leksaker är det bara jag som vet var det finns.

Jag försöker få resten av familjen att engagera sig - är mitt ställe ologiskt eftersom de inte hittar något - aldrig någonsin känns det som.

OCH - om nu inte deras strumplåda innehåller strumpor - KAAAN det kanske finnas strumpor i den ENORMA högen med ren tvätt i fåtöljen i tvrummet????
OCH - hänger man en riktigt dunderskitig jacka bredvid något som uppenbarligen är rena kläder....

Jag har verkligen ganska hög tröskel för smuts och ordning men vissa saker tycker jag är självklara.

*nickar igenkännande*
Tyvärr är det väl så att familjen blivit bortskämd med att nån annan (dvs jag) alltid tröttnar före dem på alla högar av tvätt, blandade leksaker, grus, kaffekoppar mm, och röjer undan i ren ilska.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa

Känns lite igen... Jag har en plan på att gå igenom vissa garderober och skåp tillsammans med sambon och gemensamt bestämma vad som ska bo på var hylla. Tänker tom skriva lappar och sätta dit om det behövs, för att vi ska kunna hålla den ordningen.

äppelpaj

• Småland
Känns lite igen... Jag har en plan på att gå igenom vissa garderober och skåp tillsammans med sambon och gemensamt bestämma vad som ska bo på var hylla. Tänker tom skriva lappar och sätta dit om det behövs, för att vi ska kunna hålla den ordningen.

Det skulle jag med behöva!  :P

LottaLuvin

• Gäst
Känns vansinnigt bökigt svårt att hålla rent utan dammsugare med monsterfällande Tunivovve i lägenheten.  :-\

Allvarligt talat skulle det nog gå minst lika bra med en såndär platt sak med skaft.
Det kanske skulle vara nåt för Malineshushållet också? Speciellt med tanke på Skrutts allergi mot högljudda maskiner??? Klimatsmart är det också.. ingen elektricitet går åt alls! :D
Men mitt dammsugarprat var ju faktiskt inte sant. Den bor i sovrummet.  ;D ;D ;D

malines

• Gäst
Allvarligt talat skulle det nog gå minst lika bra med en såndär platt sak med skaft.
Det kanske skulle vara nåt för Malineshushållet också? Speciellt med tanke på Skrutts allergi mot högljudda maskiner??? Klimatsmart är det också.. ingen elektricitet går åt alls! :D
Men mitt dammsugarprat var ju faktiskt inte sant. Den bor i sovrummet.  ;D ;D ;D

Har en. Funkar tokdåligt när det fälls drivor. I övrigt ganska ok.

LottaLuvin

• Gäst
Har en. Funkar tokdåligt när det fälls drivor. I övrigt ganska ok.

Äsch. :(

malines

• Gäst
Äsch. :(

Men annars är den bra!!! Lovar!!! (man ska bara se till att använda den oxå...  :-[)

Varg-älva

• Finland

Det gjorde jag... skrev lappar alltså. Så jag trodde att det skulle gå lätt att sätta påslakan, dynvar, underlakan, handdukar, kökshanddukar mm på rätt plats... Inte, jag tror familjen blir analfabeter när de ska sätta sånt i skåpen... Eller så kanske de inte ser skillnad på handduk och påslakan...

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
Det gjorde jag... skrev lappar alltså. Så jag trodde att det skulle gå lätt att sätta påslakan, dynvar, underlakan, handdukar, kökshanddukar mm på rätt plats... Inte, jag tror familjen blir analfabeter när de ska sätta sånt i skåpen... Eller så kanske de inte ser skillnad på handduk och påslakan...

Det skulle säkert kunna bli så här med... Fast vi är ju bara två personer i hushållet, två vuxna, det borde inte va så j**la svårt!

Varg-älva

• Finland
Det skulle säkert kunna bli så här med... Fast vi är ju bara två personer i hushållet, två vuxna, det borde inte va så j**la svårt!

Det kan det nog... vara svårt alltså.... (vi ska här inte diskutera mitt eget klädskåp som bara jag rör....till)

Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser