Jag håller på med att spåna om framtida honungshantering! Jag har tillgång till motor & snäckväxel 0.5 kW 140 varv/min.
Vad räknas som rörning, finns det specat hur många varv/minut?
Motor 230V AC fyrpol 1400 varv/min 500W, snäckväxel 1:10 = 140 varv/minut.
Jag tycker att detta med rörning är mest en gammal skröna...

Jag rör min honung bara en eller två ggr. efter silning ympar jag den honung jag vill ska kristallisera med fjolårets honung, eller vårens kristalliserade honung. jag rör kraftigt så att det blandas ordentligt, antingen med borrmaskin, men oftast för hand. När honungen fortfarande är lättflytande är det knappt ens tungt.
för det mesta, men inte alltid, rör jag en gång till när hela satsen har börjat grummla sig lite, precis innan jag tappar på burk. sen förvarar jag i lämplig temperatur så får den kristallisera färdigt i burken.
Jag vet inte så mycket om konsistens på honung ärligt talat, men att det skulle va så jäkla känsligt tror jag oxå bara är en skröna. INGEN har någonsin klagat på min honungs konsistens, eller korninghet. och en del kunder kan verkligen klaga ska man veta... Eller är det bara jag som är så fantastiskt duktig på att ympa? det är väl mindre troligt iaf...