Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 36011 gånger)

Hans Hultén

• Södermanland
SV: Slungtips
« Svar #60 skrivet: 02 aug-09 kl 16:03 »
Varför hålla på med pumpar och sumpar när det finns karusellseparator som enkelt och smidigt renar all sorts honung.
Passar särskilt perfekt till ljunghonungen. Karusellseparatorn tillverkas av en norrman i Uddevalla. Köpte min 2002 och har inte
ångrat mig en dag, helt perfekt.
Sök  "karusellseparator" på Internet så hittar Ni tillverkarens hemsida för mer information.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #61 skrivet: 03 aug-09 kl 18:26 »
Karusellseparatorn kostar idag drygt 25.000:- plus moms, den är alltså dyr. Man hamnar på 35.000 när allt är klart. Den löser inte heller alla problem i honungsprocessen, men den kan fungera som pump och den kan separera honung och vax. Man måste ändå finsila före tappnig och det kommer med mera skräp än vid klartanken och betydligt mera jobb att rengöra.

http://www.bimekano.se/ Kolla in silstället, det säger allt.
« Senast ändrad: 03 aug-09 kl 18:28 av Sten-Åke Lindell »

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #62 skrivet: 03 aug-09 kl 19:24 »
Karusellseparatorn kostar idag drygt 25.000:- plus moms, den är alltså dyr. Man hamnar på 35.000 när allt är klart. Den löser inte heller alla problem i honungsprocessen, men den kan fungera som pump och den kan separera honung och vax. Man måste ändå finsila före tappnig och det kommer med mera skräp än vid klartanken och betydligt mera jobb att rengöra.

http://www.bimekano.se/ Kolla in silstället, det säger allt.

Det är roligt när det finns olika uppfattningar om saker och ting. Det som kommer ut från  separatorn är helt klart bättre än den vanliga grovsilen. Att göra ren den är för mig inga som helst problem, går lätt som en dans.
Håller med om att den är dyr. men räkna på 15-20 års avskrivning så är priset överkomligt.
Hans

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #63 skrivet: 03 aug-09 kl 19:27 »
Det är roligt när det finns olika uppfattningar om saker och ting. Det som kommer ut från  separatorn är helt klart bättre än den vanliga grovsilen. Att göra ren den är för mig inga som helst problem, går lätt som en dans.
Håller med om att den är dyr. men räkna på 15-20 års avskrivning så är priset överkomligt.
Hans
Glömde skriva att jag skickar den mesta av honungen till uppköpare och då är silningen från separatorn tillräcklig.
Hans

Lars i skogen

« Svar #64 skrivet: 03 aug-09 kl 20:03 »
Jag håller på med att spåna om framtida honungshantering! Jag har tillgång till motor & snäckväxel 0.5 kW 140 varv/min.

Vad räknas som rörning, finns det specat hur många varv/minut?

Motor 230V AC fyrpol 1400 varv/min 500W, snäckväxel 1:10 = 140 varv/minut.

Jag tycker att detta med rörning är mest en gammal skröna...  :o

Jag rör min honung bara en eller två ggr. efter silning ympar jag den honung jag vill ska kristallisera med fjolårets honung, eller vårens kristalliserade honung. jag rör kraftigt så att det blandas ordentligt, antingen med borrmaskin, men oftast för hand. När honungen fortfarande är lättflytande är det knappt ens tungt.
för det mesta, men inte alltid, rör jag en gång till när hela satsen har börjat grummla sig lite, precis innan jag tappar på burk. sen förvarar jag i lämplig temperatur så får den kristallisera färdigt i burken.

Jag vet inte så mycket om konsistens på honung ärligt talat, men att det skulle va så jäkla känsligt tror jag oxå bara är en skröna. INGEN har någonsin klagat på min honungs konsistens, eller korninghet.  och en del kunder kan verkligen klaga ska man veta... Eller är det bara jag som är så fantastiskt duktig på att ympa? det är väl mindre troligt iaf... ::)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 04 aug-09 kl 16:49 »
Jag har i alla fall räknat på olika konfigrationer och som vanligt trots alla prylar satt upp en budget.

Kan man avsätta t ex max 45.000:- (inkl moms) på sin första versionen av ett slungrum så kan man bränna allt på enbart en karusellseparator med silställ, för det är vad det kostar.

För samma peng får man alltså en bra slunga med klös, lagom sump med bottenvärme, en 125 kg`s flytsil i rostfritt med värme.
Till detta ingår det tankar i rostfritt (50 + 100 kg) med tätslutande lock som jag tänker ha i början som senare kommer att bara vara till transport och tillfällig förvaring av t ex sorthonung.

I paketet ingår ett 10-pack hinkar, burkar och lite annat smått och gott förstås.

Det är alltså bara att välja.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 21:24 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 10 aug-09 kl 01:25 »
Då tänker jag såhär:

Man har en sump/Vax avskiljare med ett utlopp i underkanten som på bilden och en flottör brytare som startar pumpen när sumpen är fylld till en viss nivå så att man slipper få med vaxet men behöver man göra något mer än att värma och grovsila för att avskilja vaxet och hur varm skall man göra det för att få bort vaxet?

Nu är jag hemma igen efter en veckas äventyr i söder.

Från vaxavskiljaren (i mitt fall denn lilla) så kan man bygga en snorkel från den under avtappningen med en bit godkänd slang så att man ser honungsnivån.
Det är då lämpligt att ha nivågivare i vaxavskiljaren som styr en pump som pumpar från botten på vaxavskiljaren upp i en klartank.

Innan jag köper pump använder jag "gravitation" under augusti (dvs denna sässong). Lite handkörning men det kan man vid så små mängder som det blir från lite avläggare.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 10 aug-09 kl 11:49 »
Här köper redskapshandlarna en del av sina produkter.

http://www.safnatura.com/home.html

"Art. 112 PLASTIC COMB “DELIZIA” kan kanske vara något.
« Senast ändrad: 10 aug-09 kl 11:52 av Sten-Åke Lindell »

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #68 skrivet: 10 aug-09 kl 13:10 »
Har du kollat något med dem om priser eller måste man vara återförsäljare?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 10 aug-09 kl 13:28 »
Transport för 1 st ex blir dyrt, men skall man på semester till ex Venedig etc med bil eller buss ... så ...

ersam

• -
« Svar #70 skrivet: 10 aug-09 kl 17:43 »
Jag tror man borde sondera den kinesiska marknaden om man vill ha grejer till vettiga priser. Vad använder man för format i folkrepubliken?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 10 aug-09 kl 17:54 »
Jag kollade upp det också, du får vad du vill. Men du måste beställa för en viss summa eller ibland 20 st stora slungor för att ta ett exempel.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 10 aug-09 kl 18:10 »
I det fortsatta ämnet slungtips så förekommer inlägg om pump.
Jag har kollat olika sk honungspumpar, den ena konstigare än den andre. En del forum har även en massa tyck om storlekar på slangkopplingar mm.
Det hela handlar om honungens viskositet!!!
Man kan inte pumpa kanderad honung i alla fall hur stor pump eller slag eller vad det nu är i alla fall.

Man sänker honungens viskositet så att en ruggad impellerpump kan pumpa honungen. Man kan alltså pumpa med doseringsmaskiner med inbyggd pump och smal slagg/koppling.
Den enda skillnaden är att det tar lite längre tid.

Honung och viskositet (se tabell nedan).

Det finns flera bra pumpar som klarar detta utan att man behöver köpa för så stora slantar som biredskapsbutikerna anser.
Skall man pumpa 10-tals kubik eller hundratals kilo från tank till tank (eller snabb omrörning), det är enda skillnaden i så fall. Från vaxavskiljaren behövs det absolut inte!!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 10 aug-09 kl 18:21 »
www.defensa.se eller www.germ.se  flik "Kemikalieutrustning"

EP-MINI34-NE
Pris: 5270,00

Elektrisk impellerpump 230 Volt, 27 lit/min med impeller i Neoprengummi (rostfri pump).

http://www.germ.se/upload/produkter/100x100/EP%20MIN.jpg

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 11 aug-09 kl 19:29 »
Vet någon hur honung och brons fungerar ihop? (pump igen, dvs pumphus i brons).

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #75 skrivet: 11 aug-09 kl 20:21 »

"Art. 112 PLASTIC COMB “DELIZIA” kan kanske vara något.

Är inte det samma som bee-o-pac?

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 11 aug-09 kl 20:31 »
Gör samma sak fast på ett annat sätt.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #77 skrivet: 11 aug-09 kl 20:48 »
I ärlighetens namn hur svårt är det att inte tråda några ramar och sen skära ut kakor i lagom stora bitar och förpacka själv?

wictor

« Svar #78 skrivet: 11 aug-09 kl 20:58 »
Det går också väldigt bra att skära ur kakstycken ur trådade kakor, de blir lagom stora...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 11 aug-09 kl 20:58 »
Gör det med en plastram!

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser