Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Slungtips  (läst 36000 gånger)

wictor

SV: Slungtips
« Svar #40 skrivet: 31 jul-09 kl 09:11 »

Gep

• Blekinge
« Svar #41 skrivet: 31 jul-09 kl 11:47 »
Köpte ett nytt plastkärl med kran från Töreboda för att det gamla
stålkärlet läckte vid kranen.
Tråkigt nog så läcker även det nya vid kranens infästning.
Inte så konstigt eftersom kärlet är böjt och kranen har "rak"
infästning. Jag satte medföljande packning på insidan.
Drar jag åt mer är jag rädd för att det bryts av.
Alla borde ha samma problem med kraninfästningar på runda kärl.
Någon som har något tips ?
Kan ju öka på med fler packningar men kan nog bli svårt att hitta rätt
storlek som passar för livsmedel.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 31 jul-09 kl 11:56 »
Då har vi samma problem, jag har blivit putt och skaffat två rostfria men behöver även plast och tänkte sätta dit en giljontinkran som kanske passar bättre.

Ser man till priserna kring 50 kg så kostar en i plast med kran ca 1/3 av vad en rostfri med kran, men jag tror att den rostfria håller längre, strular mindre och är lättare att hålla fräsch längre.
« Senast ändrad: 31 jul-09 kl 12:02 av Sten-Åke Lindell »

ersam

• -
« Svar #43 skrivet: 31 jul-09 kl 13:52 »
Jag hade ringt och frågat leverantören hur hårt man ska dra (det ska ju knappast läcka iallafall). Drar du då sönder så reklammera!

wictor

« Svar #44 skrivet: 31 jul-09 kl 15:26 »
Ett plastkärl går bra att värma med varmluftspistolen runt hålet innan kranen monteras, då mjuknar plasten och kranen blir tät.

Ett metallkärl kan man behöva hålla emot på insidan med ett runt metallstycke och knacka lite försiktigt med hammare på utsidan, så det blir en plan anliggningsyta. Det finns ju å andra sidan metallkärl där kranen sitter fastsvetsad från början, det underlättar ju. Men börjar en sån kran läcka så får man väl byta hela kärlet?

Kring 50 kilo så anser nog jag personligen att plast är väl så bra som rostfritt, billigare och lika bra. Jag har haft två 50 liters plast i hur många år som helst, bara bytt kran en gång på det ena.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 31 jul-09 kl 16:41 »
Varför är alla honungskärl runda? t.ex. 28 kg hinkarna som man levererar honung i till Mantorp. Vore bättre med fyrkantiga honungskärl tycker jag, skulle ta mindre plats och lättare att stapla.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 31 jul-09 kl 16:46 »
De 28kg hinkarna, superfos är de enda hinkar som HF tar emot.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #47 skrivet: 31 jul-09 kl 16:50 »
Jo jag vet naturligtvis det, men varför är det så?
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 31 jul-09 kl 19:38 »
Jag antar att de har en process so0m tar hand om detta format och några lite större format. Man måste någonstans sätta en gräns för hur en hink skall se ut för att en maskin skall kunna ta hand om honungen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 31 jul-09 kl 20:48 »
Jag håller på med att spåna om framtida honungshantering! Jag har tillgång till motor & snäckväxel 0.5 kW 140 varv/min.

Vad räknas som rörning, finns det specat hur många varv/minut?

Motor 230V AC fyrpol 1400 varv/min 500W, snäckväxel 1:10 = 140 varv/minut.

wictor

« Svar #50 skrivet: 31 jul-09 kl 22:42 »
Rörning behöver inte alls vara rörning, det går lika bra att pumpa runt honungen med impellerpump, kanske till och med bättre. Den krossar ju kristallerna som blir små och bredbara...
De flesta doseringspumpar för tappning går också att pumpa med mellan olika honungskärl. Prova får du se vilken fin honung som kommer ur munstycket.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 01 aug-09 kl 19:03 »
Doseringspumpen får då gå rätt mycket, det blir till att pumpa fram och tillbaka ett antal gånger innan det blir lite omrört. En doseringspumps sughöjd är max 1 m någonting.

Kör man 3 ggr med 300 kg/timme rör man 100 kg på en timme. Jag tänkte något mera som rör 2 min var 10'e minut med lite mera pondus. Jag dimensionerar för 2 ton (50 kupor).

Då kan man bara göra en sak i taget och dessutom långsamt.!
« Senast ändrad: 01 aug-09 kl 19:06 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 02 aug-09 kl 08:09 »
Nu har jag en minisump med bottenvärme. Men om man skall köpa en dubbelmantlad sump i rätt storlek så kostar det 25-30.000:-

Ett bra rostfritt kar med varmvatten under för jämn värme (termostatstyrd) är själva funktionen, förutom filtret.

En kreativ budgetvariant som kan fås med extra filterramar om man så önskar.
http://www.furhoffs.se/contentfolder/contentdocuments_SV/fr305_rev1008.pdf,  Kostnad 2.500:-
Lika lång vattenburen radiator att ställa under, Kostnad 600:-

En varmvattenberedare, expansionstank, cirkulationspump, shunt måste man ha i båda fallen, den kostnaden tillkommer.
Vill man komma bort från "rost eller beläggningar" i alla lägen kan man köra runt Propylenglykol ett livsmedelgodkänt kylmedium

Notera bara att sumpen är den enhet som genererar mest värme i slungrummet, det kan lätt bli 30 grader där och att isolera rör och sump är bra.
« Senast ändrad: 02 aug-09 kl 08:28 av Sten-Åke Lindell »

David Nordin

• Halland
    • Blog
« Svar #53 skrivet: 02 aug-09 kl 08:28 »
Notera bara att sumpen är den enhet som genererar mest värme i slungrummer, det kan lätt bli 30 grader där och att isolera rör och sump är bra.

Eller så isolerar du golv, tak och väggar samt kör avfuktare :)
En kamp från en separation till lycka - http://davidnordin.wordpress.com

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 02 aug-09 kl 08:30 »
Puh!  Jag höll på att editera ....

Man kan ha en luftavfuktare i alla fall, man bör ha det på hösten. Det blir varmt i alla fall och värmen kommer från massan (sumpen), svetten lackar, jag lovar.

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #55 skrivet: 02 aug-09 kl 09:58 »
Jag är inte så kunnig på detta område så jag undrar om jag fattat flödesschemat rätt?

Slungan ---> Sumpen (som grovsilar) ---> Klarningstank (Med värme?) ---> Finsil ---> Ymptank/Förvaring
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 02 aug-09 kl 10:34 »
Vaxavskiljaren (sumpen) skall ha värme, denna värme finns ju kvar ett tag om honungen förs över till klarningstanken och den värmen räcker faktiskt. Numera kallar jag (grovfilter/sump/allt möjligt) för vaxavskiljare, där skall i princip allt vax avskiljas och den måste ha värme för att fungera, dvs vaxet flyter upp.

Sedan kan man ha en tank med värme om man vill, det finns ju slingor i gamla mjölktankar där man kan köra både varmt och kallt vatten för värme/kyla. Skall man lagra honung en tid kan det vara lämpligt att kunna värma på. Gamla mjölktankar har även rörverk.

Ser man till alla dessa apparater nytt så är en x-hundra liters mjölktank med slingor och rörverk för några tusen ett vettigt köp.
Eftersom inte alla gör exakt lika så finns det varianter så klart, men så här fungear det i stort.
Det enda som egentligen skiljer är om man processar allt på en gång eller "mellanlagrar". Gör man det senare får man ha värma på igen i något led så klart.
Notera bara att all form av silning går både bättre, fortare och effektivare om honungen har lägre viskösitet, dvs värmd till ca 30 grader.

Här är någon annan variant.
http://forum.biodlingsforetagarna.nu/index.php?topic=681.0

« Senast ändrad: 02 aug-09 kl 10:45 av Sten-Åke Lindell »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 02 aug-09 kl 10:43 »
Jag är i Spanien och surfmöjligheterna är små, kan tyvärr inte hitta bättre referens ..

Daniel Pettersson

• Göteborg
« Svar #58 skrivet: 02 aug-09 kl 11:06 »
Jag är i Spanien och surfmöjligheterna är små, kan tyvärr inte hitta bättre referens ..

Fan va nice, borde du inte vara på playan med en cervesa och få lite färg då :P

Åter till ämnet:

Då tänker jag såhär:

Man har en sump/Vax avskiljare med ett utlopp i underkanten som på bilden och en flottör brytare som startar pumpen när sumpen är fylld till en viss nivå så att man slipper få med vaxet men behöver man göra något mer än att värma och grovsila för att avskilja vaxet och hur varm skall man göra det för att få bort vaxet?
Google wave "daniel.petterssonswe@googlewave.com" wave on me

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 02 aug-09 kl 11:29 »
Vill man göra dett lätt blir det dyrt BJ skogshonung.se har en vaxsmältare t ex.
Vill man köra budget varianten så skopar man ur allt eftersom det behövs, storleken på avskiljaren avgör lite.
Man måste jobba lite också, inte bara stå och titta på.
Man kan har höjdskillnader på slunga, vaxavskiljare och använda hink för ett fullt flöde.
Men någon måste ta hand om hinken.
Liten hink = ofta och lättare.
Stor hink = inte lika ofta men tung som f-n.

osv ...

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser